شهر قصابها

وبلاگ ادیب قوچانی مطالب جذاب جالب خواندني اخبارهاي فرهنگي هنري واموزشي علمي فن اوري اينترنت موبايل سلامت اموزش اشپزي جوانان گردشگري ديني فن اوري تحصيلي اعتياد موفقيت ورزشي طب سنتي دعا خانه داري زناشويي والدين موفق اشپزي و....

شهر قصابها

شهرقصاب‌ها!

اجتماع > رفتارها - همشهري آنلاين:
در اين شهر كوچك روزي ۵۰۰ راس گوسفند ذبح مي‌شود و ۵۰ مغازه قصابي داير است!

خيلي از شهرهاي كشورمان به خاطر يك ويژگي خاص براي خودشان اسم مستعاري دارند.

مثلا يزد به شهر بادگيرها، فومن به شهر مجسمه‌ها، كاشان به شهر گلاب و... معروف هستند اما در اين خبر قرار است در مورد يك روستاي 5 هزار نفري حرف بزنيم كه 2 سالي مي‌شود به جمع شهرهاي كشورمان پيوسته و البته خيلي زود به يك شهر معروف تبديل شده است.

شهرت اين شهر به خاطر اسم مستعار عجيب و غريب آن است. به شهر «كاج» مي‌گويند شهر قصاب‌ها!

50 مغازه قصابي متراژ بالا در اين شهر وجود دارد كه در هر كدام از آنها چند قصاب مشغول به كار هستند. با گفت‌وگويي كه با رئيس شوراي اسلامي اين شهر داشتيم و طبق اطلاعاتي كه از قبل در شوراي شهر گردآوري شده است، معلوم شد كه از هر فاميلي كه در اين شهر ساكن هستند، 5 تا 6 نفرشان قصاب هستند!

بهنام باقري مي‌گويد: «چراغ قصابي‌هاي اين شهر هميشه روشن است و خوشبختانه كاسبي‌شان سكه. گردشگران، مشتريان پر و پا قرص و هميشگي اين قصابي‌ها هستند و علاوه بر آنها، مشتري‌هااز ديگر شهرهاي استان كهگيلويه و بويراحمد و حتي استان‌هاي همجوار مثل اصفهان، به هواي خريد گوشت از اين قصابي‌ها، صد‌ها كيلومتر را طي مي‌كنند و به اين شهر مي‌آيند!»

آقاي باقري در ادامه از دليل استقبال بي نظير مردم از قصابي‌هاي شهر كاج مي‌گويد: «بيشتر كاج نشين‌ها، دامدار هستند. اين شهر در يك دامنه كوهستاني و سرسبز با مراتع انبوهش، سال‌هاي سال است كه مناسب رمه داري بوده و هست.

چراي گوسفندان و استفاده از علوفه تازه و همچنين تغذيه از گل و گياهان كوهي باعث شده كه گوشت گوسفندان «كاج» لذيذترين گوشت قرمز در منطقه باشد.

حتي برخي معتقدند كه گوشت گوسفندان كاج با كيفيت‌ترين و خوشمزه‌ترين گوشت قرمز در سطح كشور است، به هرحال اين طعم و مزه، سلامت و كيفيت گوشت باعث رونق بازار قصابي در اين شهر شده است.»

به گفته رئيس شوراي شهر اسلامي كاج، اين شهر به تازگي به «شهر قصاب ها» معروف شده است، 4 سال پيش زماني كه كاج هنوز روستا بود يكي از اهالي آن آمد و اولين مغازه قصابي را در روستا داير كرد.

بعد از تاسيس اين مغازه كوچك قصابي، گوشت اين قصابي زير دندان گردشگران مزه كرد و كاسبي آقاي قصاب بدجوري گرفت، رفته رفته تقاضا براي خريد گوشت به حدي رسيد كه قصاب با اين‌كه چند شعبه ديگر در روستا راه اندازي كرده بود نمي‌توانست جوابگوي مشتريان باشد.

به اين ترتيب بود كه بعد از اين استقبال و ميزان تقاضا،‌مغازه‌هاي قصابي تند تند در كاج رشد كردند. خوشبختانه جوانان زيادي به اين شغل روي آورده اند و شكر خدا همه از درآمدش راضي هستند.

به گفته آقاي باقري، اين روزها 50 مغازه قصابي در شهر 5 هزار نفري كاج داير است و در هر مغازه چند قصاب مشغول به كار.

روند رشد قصابي‌هاي اين شهر و قصاب شدن كاجي‌ها همچنان ادامه دارد به طوري كه هر ماه چند مغازه قصابي و چند جوان قصاب به جمع صنف قصابان اين شهر افزوده مي‌شود.

منبع:همشهري سرنخ

تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد