از چه زماني براي بچه موبايل بخريم؟
- مجموعه: تعليم و تربيت
كودكان در جامعه امروز از سنين پايين با وسايل تكنولوژي سروكار پيدا ميكنند
اطراف ما را در دنياي امروز انواع و اقسام وسايل جديد و تكنولوژيهاي مختلف گرفته است. تكنولوژيهايي كه به بخشي از زندگي روزمره ما تبديل شدهاند و ديگر بدون وجود آنها زندگي به نظرمان غيرممكن ميرسد! يكي از المانهاي تكنولوژي امروز كه همه ما به صورت شخصي از آن استفاده ميكنيم گوشيهاي تلفن همراه است كه ديگر تنها يك گوشي تلفن نيست! بلكه وسيلهاي است كه در طول روز بارها و بارها از آن استفاده ميكنيم و بدون آن حتي از منزل خارج نميشويم.
كودكان نيز در جامعه امروز از سنين پايين با اين وسايل سروكار پيدا ميكنند و حتي شاهد اين هستيم كه بچههاي كم سن و سال، صاحب گوشي تلفن شخصي خودشان ميشوند. اما استفاده از اين وسيله بدون آسيبنيست و بايد در سن مناسبي اقدام به تهيه اين وسيله براي كودك كرد.
درباره اين موضوع با محمد رضابيگي، روانشناس باليني صحبت ميكنيم و از او درباره استفاده كودكان از اين وسيله ميپرسيم. ايشان اين گونه توضيح ميدهد: «در ابتدا و به طور كلي بايد در نظر داشته باشيم كه شروع استفاده از هر تكنولوژي جديدي بايد همراه با آشنايي با فرهنگ استفاده از آن باشد. اين موضوع البته در جامعه ما خيلي مورد بحث قرار ميگيرد، اينكه آيا فرهنگسازي درستي در مورد استفاده از اين وسايل در جامعه ما انجام شده است يا خير؟ بايد گفت كه مسلما اختراع و توليد هر وسيله جديدي به دنبال يك احساس نياز بوده است و جامعهاي كه در ابتدا نياز را حس كرده به بهترين شكل، فرهنگ استفاده از آن وسيله را مي داند. اما گاهي وقتي تكنولوژي به جاي ديگر انتقال پيدا مي كند فرهنگ استفاده از آن به همراه آن منتقل نمي شود و اين معضل در كشور ما بسيار مشاهده مي شود.»
اين روانشناس درباره قرار دادن اين وسايل در دسترس كودكان ميگويد: «به هر حال تكنولوژيهاي جديد با زندگي ما عجين شدهاند و استفاده از آنها اجتنابناپذير است. كه البته تلفن همراه يكي از همهگيرترين آنهاست. شما نميتوانيد گوشي خود را از چشم كودكتان پنهان كنيد و خواهي نخواهي آنها به سرعت با اين وسيله آشنا ميشوند و نسبت به استفاده از آن علاقه نشان ميدهند. پس بهتر است به جاي جلوگيري و منع كودكان و نوجوانان، فرهنگ استفاده صحيح از آن را به آنها آموزش داد.»
آشنايي كودك با ابزارهاي ديجيتال زماني است كه نياز واقعي استفاده از آن ايجاد شده باشد
ايشان تاكيد ميكند كه با اين وجود نبايد براي دسترسي كودكان به اين وسيله محدوديت سني قائل نشد. او درباره سن مناسب براي شروع آشنايي كودكان با دنياي مجازي توضيح ميدهد: «شروع آشنايي كودك با ابزارهاي ديجيتال و دنياي مجازي زماني است كه نياز واقعي استفاده از آن ايجاد شده باشد. مسلما در سالهاي ابتدايي زندگي كودك كه زمان اولين تجربهها در دنياي واقعي و آموختن مهارتهاي مختلف ذهني و جسمي است، تجربه دنياي مجازي شامل بازيهاي كامپيوتري و رسانههاي موجود در تلفن همراه نه تنها نميتواند مفيد باشد بلكه آسيبزننده است. علاوه بر آن مطالب زيادي نيز در خصوص خطر امواج تلفنهاي همراه براي مغز نوزادان و كودكان وجود دارد. پس تا جايي كه امكان دارد و نيازي احساس نمي شود بهتر است اين وسيله در دسترس كودكان نباشد.»
بيگي درباره اينكه چه سني براي داشتن تلفن همراه شخصي براي كودكان مناسب است، عقيده دارد: «وقتي سالهاي اوليه زندگي كودك سپري شد، در سنين بالاتر ميتوان بسته به ميزان درك كودك كم كم او را با اين وسيله آشنا كرد، البته با دسترسي محدود. در اين زمان كه كودك قدرت تقليد بالايي دارد بهترين زمان براي نمايش فرهنگ صحيح استفاده از اين وسيله به اوست. و لازمه آن اين است كه پدر و مادر، خودشان فرهنگ صحيح استفاده از آن را داشته باشند. اين ، كودك را آماده مي كند كه در زماني كه قرار شد تلفن همراه شخصي داشته باشد، بدون نياز به كنترل و فشار والدين ، به طور صحيح از آن بهرهبرداري كند. اما اينكه بخواهيم دوره سني خاصي را نام ببريم و مثلا بگوييم در دوران پيش دبستاني يا دبستان و... قابل قبول نيست. چراكه ميزان رشد درك و تواناييهاي كودكان در سنين مختلف با هم متفاوت است و تشخيص آن به عهده پدر و مادر و در صورت نياز مشاور است.»
منبع:ninisite.com