راز براي نوآوري در كسب و كارتان
- مجموعه: براي زندگي بهتر
كارآفرينان جوان معمولا به دنبال نوآوري هستند
اگر شما هم دوست داريد روزي كسب و كار خودتان را راه بيندازيد، يا اگر كسب و كار خودتان را راه انداخته ايد و به دنبال يافتن رازهايي هستيد كه موفقيت تان را تسهيل كند، شايد اين يادداشت براي تان مفيد باشد. كارآفرينان جوان معمولا به دنبال نوآوري هستند. آنها راز موفقيت را در نوآوري مي بينند. به خوبي درك كرده اند كه در جهان امروز رقابت شديد است و به اين فكر مي كنند كه براي اينكه راه شان را از كسب و كارهاي محكوم به شكست جدا كنند بايد نوآوري داشته باشند. يادداشتي كه مي خوانيد درباره نوآوري در كسب و كار است و راهنمايي است درباره اين كه نوآوري را چه زماني و چگونه بايد به كار برد.
چقدر تازه باشد؟
شما مي خواهيد در كسب و كارتان نوآور باشيد اما براي تان سوال است كه چقدر نوآور بودن كافي است؟ براي نوآور بودن نيازي نيست كه حتما انقلاب به پا كنيد. لازم نيست نوآوري شما كاملا جديد باشد، شما مي توانيد از تركيب دو ايده كه هر يك جديد هم نيستند به ايده اي كاملا جديد برسيد.
بگذاريد پا را فراتر بگذاريم؛ حتي اگر شما ايده اي موجود را در موقعيتي جديد هم به كار بگيريد باز هم نوآور به حساب مي آييد. اگر شما به دنبال موفقيت كسب و كارتان هستيد چندان به تازه بودن ايده تان اهميت ندهيد تا جايي كه قانون يخه تان را نگيرد حتي مي توانيد از ايده هاي ديگران بدزديد. مي توانيد از نمونه هاي خارجي الگو بگيريد. مي توانيد نوآوري هاي رقباي تان را بهبود بدهيد و به كار بگيريد. شما هنرمند نيستيد كه درجه خلاق بودن تان براي كسي مهم باشد، صاحب كسب و كاري هستيد كه بايد براي موفقيت كسب و كارش تلاش كند.
نوآوري در چه چيز؟
نوآوري تنها در محصول نيست ممكن است شما در فرآيندتان نوآوري كنيد، يعني محصول تان يا خدمت تان را با فرآيندي جديد كه كم هزينه تر است يا كيفيت بيشتري دارد توليد يا ارائه دهيد.
ممكن است در انتخاب بازارتان نوآور باشيد، يعني به سراغ مشترياني برويد كه پيش از شما كسي سراغ شان نرفته است ممكن است در منابع تان نوآور باشيد يعني ماده اوليه گرانقيمت يا كم كيفيتي را با ماده اوليه ارزان تر يا با كيفيت تري جايگزين كنيد. يكي از انواع نوآوري ها كه اين روزها بسيار مورد توجه قرار گرفته است، نوآوري در مدل كسب و كار است. يعني شما در مدل كسب و كارتان (يا همان منطق دروني كسب و كارتان) نوآوري مي كنيد.
به عنوان مثلا در گذشته كه تنها اپراتور همراه اول در ايران فعاليت مي كرد مشتركان وديعه سنگيني را براي داشتن موبايل مي پرداختند اما اپراتورهاي ديگر كه وارد بازار شدند مدل كسب و كار نوآورانه اي را در پيش گرفتند؛ آنها وديعه كمتري از مشتري گرفتند و سرمايه گذاري لازم براي توسعه زيرساخت شان انجام دادند و در مقابل تعرفه شان بيشتر از همراه اول بود.
دو نكته در اين مثال وجود دارد؛ اول اينكه اپراتورهاي جديد حتي بدون اينكه نسل جديدي از تلفن همراه را وارد كشور كنند (يعني نوآوري در محصول)، تنها با نوآوري در الگوي كسب و كار (تعرفه بالاتر به جاي دريافت وديعه سنگين) مي توانستند موفق باشند. دوم اين كه الگوي اپراتورهاي جديد به هيچ عنوان در سطح جهان جديد نبود اما در ايران جديد بود و استفاده از اين الگو در ايران را مي توان نوآورانه به حساب آورد.
نوآوري با چه هدفي؟
يك نكته كليدي اين است كه هدف از نوآوري بهبود در عملكرد است پس به دنبال نوآوري هايي باشيد كه اين بهبود را به همراه خواهد داشت. به عنوان مثال اگر شما ناشر كتاب باشيد و طراح جلد براي شما طرحي را بياورد كه در آن يك جسم پلاستيكي به جلد كتاب مي چسبد، بايد از او بپرسيد كه اين خلاقيت چه منفعتي دارد؟ اين طرح هزينه بر است، باعث مي شود كه صاحب كتاب نتواند آن را به راحتي در كيفش يا در كتابخانه بگذارد، خب البته خلاقانه هم هست اما آيا اين خلاقيت آنقدر براي مشتري جذاب است كه باعث شود شما معايب طرح را بپذيريد؟ اگر شما طراح داخلي ساختمان هستيد بايد به هزينه اجراي طرح، كاربردي بودن وسايلي كه به كار گرفته مي شود و سليقه مشتري توجه كنيد. گاهي اوقات مشتري شما طرح هاي ساده تر را بيشتر مي پسندد و اضافه كردن آب نما وسط سالن انتظار، از نظر او يك نوآوري پرهزينه و بيهوده خواهد بود.
نوآوري تنها راه موفق بودن در جذب مشتري نيست
استراتژي يا نوآوري؟
همانطور كه در مقدمه گفتم اغلب نوآوري ها با هدف جذب مشتري است. از ديدگاه استراتژي اما نوآوري تنها راه موفق بودن در جذب مشتري نيست. استراتژي يعني داشتن تمايز يعني شما ميان خودتان و رقباي تان تمايز ايجاد مي كنيد، ممكن است راهكار ايجاد تمايز شما نوآوري باشد و ممكن است نباشد.
ممكن است استراتژي شما كيفيت ممتاز محصول يا قيمت پايين باشد. كسب و كار شما براي موفقيت به يك استراتژي خوب نياز ندارد، ممكن است نوآوري بخشي از اين استراتژي باشد يا نباشد. اين نكته بسيار كليدي است. به دنبال طراحي و اجراي يك استراتژي خوب باشيد و اگر اين استراتژي حكم كرد، در چارچوب استراتژي تان نوآوري كنيد.
چقدر مي توانيد از نوآوري تان محافظت كنيد؟
همانطور كه شما مي توانيد از نوآوري هاي ديگران تقليد كنيد، آنان نيز مي توانند از نوآوري هاي شما تقليد كنند. چه چيزي قرار است از شما در برابر تقليد رقباي تان محافظت كند؟ گيرم كه شما در رستوران تان فضايي باز براي كودكان به وجود آورديد و مشتري هاي تان اين نوآوري را پسنديدند.
اگر رستوران هاي رقيب تان نيز اين ايده تكرار كردند چه؟ آن وقت ديگر شما تمايزي نداريد. گاهي وقت ها قانون مي تواند از نوآوري شما در مقابل رقباي تان محافظت كند اما اغلب اوقات نمي توانيد. گاهي مي توانيد نوآوري تان را پنهان كنيد (مثلا وقتي شما در فرآيند توليد براي افزايش كيفيت يا كاهش هزينه نوآوري كرده ايد و مي توانيد راز و رمزهاي اين نوآوري را از رقبا مخفي كنيد) اما خيلي از وقت ها هم نمي توانيد. گاهي از اوقات نوآوري شما همراه با همكاري با شركاي مهمي است كه رقباي تان توانايي ايجاد چنين همكاري هايي را ندارند و بنابراين امكان تقليد كردن از شما را ندارند.
در هر حال بايد به حفاظت از نوآوري هاي تان فكر كنيد. در برخي از حرفه ها كه نوآوري اهميت زيادي دارد (مثل توليد پوشاك مد روز)، ممكن است شما شيوه «نوآوري مداوم» را در پيش بگيريد. در اين شيوه مي دانيد كه رقباي تان از شما تقليد خواهند كرد اما مزيت شما اين است كه هميشه يك قدم از آنها جلوتر هستيد.
از حرف تا عمل
يكي از تفاوت هاي نوآوري با خلاقيت آن است كه نوآوري، اجرا و پياده سازي ايده هاي نو است. اين كه شما انسان خلاقي هستيد، اين كه ايده هاي زيادي به ذهن تان مي رسد، حتي اين كه اين ايده ها را پرورش مي دهيد و از آنها پاورپوينت درست مي كنيد براي نوآور بودن شما كافي نيست. نوآوري متضمن اجرا و پياده سازي ايده هاي نو است و نه صرفا خلق و پروراندن آنها.
خوب است كه شما ذهن خلاقي داريد اما براي داشتن يك كسب و كار موفق بايد پاي اجراي ايده هاي تان هم بايستيد.
نگذاريد روياپردازي مانع تحقق روياهايتان بشود به اجراي ايده هايتان فكر كنيد، شرايط تحقق ايده ها را بررسي و مكتوب كنيد، براي خودتان نقشه راه تدوين كنيد و در برنامه ريزي كنيد. آنچه روي كاغذ داريد را به جهان واقعي بياوريد.
اجراي آزمايشي و پايلوت
خيلي وقت ها مي توانيد و بهتر است كه ايده هاي تان را ابتدا به صورت پايلوت و آزمايشي اجرا كنيد. مي خواهيد خدمت جديدي براي مشتريان فراهم كنيد؟ اول آن را به ۱۰ درصد مشتريان ارائه دهيد. مي خواهيد فرآيند جديدي را در توليد به كار بگيريد؟ با راه اندازي خط توليد كوچكي شروع كنيد.
مي خواهيد محصول تازه اي توليد كنيد؟ تعداد محدودي از آن بسازيد و بگذاريد تعداد كمي از مشتريان آن را مصرف و نقد كنند. اجراهاي آزمايشي و پايلوت، ريسك را كاهش مي دهندف باعث مي شوند شما نقاط قوت و ضعف نوآوري تان را بشناسيد. بعد از آن كه اين نقاط قوت و ضعف را شناختيد، مي توانيد طرح تان را اصلاح كنيد و چشم انتظار نتايج بهتري باشيد.
منبع: مجله روشن