رتبه سايت خود را در گوگل افزايش دهيد!

وبلاگ ادیب قوچانی مطالب جذاب جالب خواندني اخبارهاي فرهنگي هنري واموزشي علمي فن اوري اينترنت موبايل سلامت اموزش اشپزي جوانان گردشگري ديني فن اوري تحصيلي اعتياد موفقيت ورزشي طب سنتي دعا خانه داري زناشويي والدين موفق اشپزي و....

رتبه سايت خود را در گوگل افزايش دهيد!

۳۴۷ بازديد
اين روزها واژه سئو يا بهينه سازي سايت براي موتورهاي جستجو در دارندگان سايت بسيار رايج شده است. بسياري از مديران سايت اين مبحث را بسيار پيچيده مي‌دانند و فكر مي‌كنند براي بهبود رتبه سايت در گوگل مجبوريم چند ميليون تومان هزينه كنيم.
وب سايت مدير سبز: اين روزها واژه سئو يا بهينه سازي سايت براي موتورهاي جستجو در دارندگان سايت بسيار رايج شده است. بسياري از مديران سايت اين مبحث را بسيار پيچيده مي‌دانند و فكر مي‌كنند براي بهبود رتبه سايت در گوگل مجبوريم چند ميليون تومان هزينه كنيم تا كارهاي عجيب و غريبي انجام شود و سايت ما در اولين نتايج جستجوي گوگل ظاهر شود. ولي موضوع آنقدرها هم پيچيده نيست. هركسي كه درس‌هاي دبيرستان را با موفقيت گذرانده است مي‌تواند بهينه‌سازي سايت را فرا بگيرد و رتبه سايتش را بهبود بخشد. البته اين‌كار فرايندي مستمر است و كاري نيست كه يكبار انجام شود و سپس به فراموشي سپرده شود و مناسب‌ترين فرد براي انجام اين‌كار مدير همان سايت است.

رتبه سايت خود را در گوگل افزايش دهيد!

SEO چيست؟

سئو مخفف واژه‌هاي Search Engine Optimization است كه معني آن «بهينه‌سازي سايت براي موتورهاي جستجو» است. بهينه‌سازي سايت براي كليدواژه‌اي خاص انجام مي‌شود. كليدواژه عبارتي است كه در گوگل جستجو مي‌شود كه مي‌تواند شامل يك يا چند كلمه باشد. وقتي صفحه اي از سايتمان را براي كليدواژه‌اي بهينه كنيم، وقتي فردي آن كليدواژه را در گوگل جستجو كرد سايت ما در اولين نتايج جستجو ظاهر مي‌شود و در نتيجه ترافيك سايت افزايش مي‌يابد. نكته مهم آن است كه سئو بر هر صفحه سايت اعمال مي‌شود و هر صفحه سايتمان مي‌تواند رتبه‌اي متفاوت از ديدگوگل داشته باشد. وقتي از صفحه خاصي از سايت صحبت نمي‌شود و به  بهينه‌سازي اشاره مي‌شود معمولا منظور، بهينه‌سازي صفحه اصلي سايت است.

چرا سايت را براي گوگل بهينه كنيم؟

هر سايتي براي موفقيت به بازديدكننده نياز دارد و يكي از بهترين روش‌هاي جذب بازديدكنندگان باكيفيت، هدايت افرادي است كه خودشان به‌دنبال مطالب سايتمان هستند و در گوگل به جستجو مي‌پردازند. حال چرا در مباحث بهينه‌سازي سايت بيشتر درباره گوگل صحبت مي‌شود؟ زيرا تعداد جستجوهايي كه در گوگل انجام مي‌شود بيشتر از ۶ برابر مجموع تمامي جستجوهايي است كه در موتورهاي جستجوي ديگر مانند ياهو و … انجام مي‌شود. نكته ديگر آن است كه اصول بهينه‌سازي سايت در موتورهاي جستجو تقريبا مشابه هستند، بنابرين اگر سايت را براي گوگل بهينه كنيد، معمولا در موتورهاي جستجوي ديگر نيز رتبه خوبي خواهيد داشت.

نتايج طبيعي و نتايج تبليغاتي گوگل

همانطور كه مي‌دانيد براي ديده‌ شدن در اولين نتايج جستجوي گوگل دو راه وجود دارد. يك راه پرداخت مبلغي به گوگل براي نمايش تبليغ شما در ستون سمت راست نتايج جستجو است. گوگل سيستم تبليغاتي پيشرفته‌اي دارد كه Adwords نام دارد و درآمد اصلي گوگل از اين راه است. شما مي‌توانيد متن تبليغاتي كوتاهي تعريف كنيد و هرگاه كسي واژه موردنظر شما را جستجو كرد، تبليغ شما را ببيند.

راه ديگر قرار گرفتن در اولين نتايج طبيعي گوگل است. براي اين كار لازم نيست پولي بپردازيد و بايد بر بهينه‌سازي سايت كار كنيد. نتايج طبيعي همان نتايج جستجو هستند كه در ستوان سمت چپ گوگل نمايش داده مي‌شوند و هر روز با آنها سروكار داريم. ولي موضوع مهم آن است كه اهميت اين دو مكان يعني نتايج طبيعي و نتايج تبليغاتي يكسان نيست.

رتبه سايت خود را در گوگل افزايش دهيد!

 طبق بررسي‌هايي كه در سال ۲۰۱۰ توسط يك شركت معروف آمريكايي انجام شده، كمتر از ۵ درصد جستجوگران بر نتايج تبليغاتي كليك مي‌كنند، ولي حدود ۴۵ درصد آنها بر اولين نتيجه جستجوي طبيعي گوگل كليك مي‌كنند. پس اگر در كليدواژه موردنظر اولين نتيجه جستجوي گوگل باشيم از هر ۱۰۰ جستجوگر ۴۵ نفر وارد سايت ما خواهند شد، درحالي كه حداكثر ۵ نفر از طريق لينك‌هاي تبليغاتي وارد سايت مي‌شوند. ترافيك ايجاد شده از نتايج طبيعي، ۹ برابر ترافيك حاصل از تبليغ در گوگل است و همين موضوع اهميت و ارزش بهينه‌سازي سايت را نشان مي‌دهد. يكبار ديگر تكرار مي‌كنيم ترافيك ايجاد شده از نتايج طبيعي رايگان است!

بهينه‌سازي سايت شامل چه كارهايي است؟

بهينه‌سازي سايت به دو بخش عمده تقسيم مي‌شود.

۱. تغييرات داخل سايت يا بهينه‌سازي صفحات سايت

۲. بهينه‌سازي در خارج از سايت

رتبه سايت خود را در گوگل افزايش دهيد!

بهينه‌سازي صفحات سايت همان ايجاد تغييرات در محتويات و كد صفحات و كلا تمام تغييراتي است كه در سايتمان انجام مي‌دهيم. بهينه‌سازي خارج از سايت با ايجاد لينك‌هاي باارزش از سايت‌هاي ديگر به سايت ما و چند كار ديگر انجام مي‌شود كه خود مبحث بسيار گسترده‌اي است. حال شايد اين سوال پيش بيايد كه كدام مهم‌تر است؟ اگر در مورد ايران صحبت كنيم، بسياري از وب‌سايت‌ها به‌طور حرفه‌اي بر بهينه‌سازي سايتشان كار نمي‌كنند و در بسياري از كليدواژه‌ها رقابت خيلي تنگاتگ نيست. اولين گام بهينه‌سازي، كار بر صفحات سايت است. وقتي صفحات سايت را به‌اندازه كافي بهبود ببخشيم معمولا تغيير قابل‌توجهي در رتبه سايت ما ايجاد مي‌شود و حتي شايد در اولين نتايج گوگل قرار بگيريم. سپس مي‌توانيم به بهينه‌سازي در خارج از سايت يا همان لينك‌سازي بپردازيم. البته در بهينه‌سازي حرفه‌اي حتما بايد بر دو مورد نيز كار كنيم.

انتخاب كليدواژه مناسب

اولين و مهم‌ترين قدم در بهينه‌سازي سايت براي موتورهاي جستجو انتخاب كليدواژه‌هاي مناسب است. البته شايد بهتر باشد براي شروع بر يك كليدواژه تمركز كنيم و سپس تعداد كليدواژه‌ها را افزايش دهيم. بدترين اتفاق ممكن در بهينه‌سازي سايت آن است كه سايتتان براي يك كليدواژه نامناسب بهينه شده باشد. فرض كنيد رستوران جديدي راه‌اندازي كرده‌ايد كه نامش «رستوران آناناس» است. اگر سايت خود را براي كليدواژه «رستوران آناناس» بهينه كنيد اين كار احتمالا هيچ تاثيري در افزايش ترافيك سايت نخواهد داشت، زيرا در ماه شايد يك نفر هم اين كليدواژه را جستجو نكند. البته اگر بعدها كه رستوران خيلي معروف شد شايد اين كليدواژه مناسب باشد.

براي انتخاب كليدواژه مناسب مي‌توانيم خود را جاي كاربر اينترنتي قرار دهيم و سپس فكر كنيم كه اگر به‌دنبال محصولات و خدمات سايتمان بوديم كدام كليدواژه‌ها را جستجو مي‌كرديم. بهتر است كليدواژه‌ها را دقيق‌تر و محدودتر كنيم. مثلا اگر كار شركت ما طراحي سايت است و در تهران فعاليت مي‌كنيم شايد در ابتداي كار كليدواژه «طراحي سايت تهران» كليدواژه‌اي بهتر از «طراحي سايت» باشد.

رتبه سايت خود را در گوگل افزايش دهيد!

پس از انتخاب و فهرست كردن كليدواژه‌هاي مناسب، قدم بعدي آن است كه دريابيم كدام كليدواژه‌ها بيشتر جستجو مي‌شوند.

شركت گوگل براي اينكار ابزار رايگان و قدرتمندي را در اختيارمان قرار مي‌دهد. كافي است در گوگل كلمات keyword tool را جستجو كنيم و اولين نتيجه جستجو را انتخاب كنيم. در اينصورت به صفحه‌اي از گوگل دسترسي پيدا مي‌كنيم كه مي‌توان با تايپ كليدواژه موردنظر، تعداد جستجوهاي انجام شده در ماه را مشاهده كرد. همچنين گوگل كليدواژه‌هاي مرتبط را پيشنهاد مي‌كند. البته ابزار كليدواژه گوگل اطلاعات بسيار كاملي در اختيار شما قرار مي‌دهد، مثلا ميزان رقابت بر ير كليدواژه موردنظر، تعداد جستجوها از منطقه دلخواه و تعداد جستجوهاي انجام شده در ماه‌هاي قبل بخشي از اين اطلاعات است.

با استفاده از اين ابزار مي‌توانيم كليدواژه‌هاي متداول‌تر را انتخاب كنيم. اگر واقع‌بين باشيم در بهترين حالت ممكن كه قرار گرفتن در اولين نتيجه جستجو است، شايد يك‌سوم جستجوها به سايت ما ختم شود. مثلا اگر كليدواژه‌ انتخابي ما در ماه ۱۰۰۰ بار جستجو مي‌شود، در حالت رويايي شايد حدود ۳۰۰ بازديدكننده ايجاد شود كه عدد بسيار كمي است. بنابرين احتمالا چنين كليدواژه‌اي ارزش بهينه‌سازي ندارد و بهتر است به‌دنبال واژه‌هاي ديگري باشيم كه در ماه حداقل چند ده‌هزار بار جستجو مي‌شوند.

براي يافتن بهترين كليدواژه‌هاي ممكن بايد از مشترياني كه در بازار هدف قرار دارند شناخت كافي داشته باشيم و با علاقه‌مندي‌ها و مشكلات آنها به‌اندازه كافي آشنا باشيم. همچنين بهتر است كار را با كليدواژه‌هاي شروع كنيم كه رقابت شديدي بر آنها وجود ندارد. بهينه كردن سايت براي كليدواژه‌هاي مركب كه شامل چندين واژه هستند معمولا آسان‌تر است زيرا وارد رقابت با افراد كمتري مي‌شويم. پس از انتخاب كليدواژه‌هاي موردنظر بايد اين كليدواژه‌ها را در سايت اعمال كنيم. در شماره بعد به چند روش ساده و كاربردي براي بهينه‌سازي صفحات سايت براي كليدواژه انتخاب‌شده مي‌پردازيم.
تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد