وب سايت آي تي رسان: راستش زماني كه تصميم گرفتم اين مقاله را بنويسم، گفتم شايد براي ارايه چنين متني كمي دير باشد اما نگاهي دوباره به اطراف خود كردم و متوجه شدم هنوز شمار زيادي از كاربران بهگونهاي كاملا درگيرانه (واقعا واژهاي مودبانهتر نيافتم) مشغول بازي كردن كلش آف كلنز هستند، از خودم پرسيدم چگونه يك بازي موبايلي مي تواند اين همه موفق باشد؟
نگاهي به ديگر توليدات سوپرسل كه انداختم، دريافتم تمامي بازيهاي ساخته اين گروه موفق هستند، يعني سوپرسل رمز موفقيت را يافته است؟ شايد هم نه؛ قرعه موفقيت پس از Rovio و Saga اينبار به نام سوپرسل رقم خورده است، البته موفقيت كلش آو كلنز چندان بيدليل هم نبوده است.
اولين بار كه با نام كلش آو كلنز آشنا شدم و آن را ديدم، در گوشي يكي از دوستانم بود. آن موقعها اسمارتفون اندرويدي داشتم اما به علت قديميبودن ورژن اندرويد نتوانستم نصبش كنم، هرچند در نگاه اول برايم چندان جالب به نظر نرسيد، اين موضوع گذشت و كمكم نام اين بازي را به فراموشي سپردم، چند ماهي از آن ماجرا گذشت و با اين وجود كه اسمارتفون خود را عوض كرده بودم و ديگر ميتوانستم كلش آو كلنز را نصب كنم اما سراغش نرفتم، راستش را بخواهيد از وابستگي به آن ميترسيدم. تقريبا دو سال پيش بود كه صحبتها راجع به اين بازي را بيشتر از قبل ميشنيدم و رفتهرفته موجي جديد بهنام كلش آو كلنز در ايران شكل گرفت!
شيفتههاي اين بازي بسيار بيشتر از قبل شده بودند و ديگر همه دارندگان اسمارتفون خواهان چشيدن طعم آن بودند؛ دريافتم براي اينكه در اين موج غرق نشوم، بهتر است همراه با آن حركت كنم، كلش را از يك وبسايت ايراني نام آشنا در زمينه اندرويد دانلود كردم و آن را روي اسمارتفون خود نصب كردم.
در نگاه اول گرافيك بازي بسيار كودكانه به نظر ميرسيد اما بعدها دريافتم همين طراحي به ظاهر كودكانه يكي از نقاط قوت كلش آو كلنز است، آشنايي من با گيمپلي اين بازي هرچند در ابتدا سخت به نظر ميرسيد اما واقعا زمان زيادي طول نكشيد تا چم و خم بازي را ياد بگيرم. به عنوان يك كاربر بايد اين بخش را يك شاهكار بدانم، طراحي ساختمانها كاملا با كاربرد آنها هماهنگ است.
موضوع طراحي و گرافيك در اين بازي آنقدر قدرتمند است كه تجربه آن را در هيچ بازي ديگري هرچند نامآشنا هم چون Clash Of Kings مشاهده نكردم، در ديگر بازيهاي اندرويدي خصوصا بازيهاي استراتژيك، گاها آنقدر ساختمانها و نيروها بد طراحي شدهاند كه تميز دادن آنها از يكديگر بسيار سخت است و نياز به يك حافظه بصري فوقالعاده قوي دارد.
از بخش طراحي و گرافيك بگذريم به صداگذاري ميرسيم، شايد به جرات بتوانم بگويم پس از Candy Crash، كلش آو كلنز تنها بازي است كه از زياد كردن صداي آن لذت ميبرم، جزييات رعايت شده در صداگذاري اين بازي در نوع خود بسيار عالي است، صداگذاري همگام با گيمپلي ميتواند شما را ياري كند كه حتي بدون نگاه كردن به صفحه از برخي فعاليتها مطلع شويد، موزيكهاي اين بازي هرچند كم هستند اما واقعا هماهنگترين صداي ممكن براي انجام دادن اين بازي است.
ذات گيمپلي كلش آو كلنز به حدي قدرتمند است كه تمام كاربران از هرگروه سني را مجذوب خود كرده است، قدرت سوپرسل در اجراي تجربهاي ناب از بازيهاي آنلاين در كلش آو كلنز به اوج خود رسيده و بدون شك قابل ستايش است.
ارايه آپديتهاي منظم باعث شده كلش آو كلنز به سرعت از رده خارج نشود و به جرم تكرار، همچون انگريبرزد نشود، در جمعبندي گيمپلي اين بازي ميتوان يك كلمه گفت: شاهكار!
از بخشهاي اصلي كلش آو كلنز كه بگذريم به يكي از مهمترين پاشنهآشيلهاي محبوبيت آن ميرسيم، آنلاين بودن اين بازي موجب شده كلش آو كلنز، ذاتي اجتماعي پيدا كند و اين موضوع كمك بسيار زيادي به گسترش آن كرده است، شايد اگر كلش آو كلنز يك بازي آفلاين هرچند با تمامي امكانات فعلي بود، هرگز موفقيت خاصي را به دست نميآورد.
كلش آو كلنز مي تواند شاهدي باشد بر اينكه هميشه اولينها بهترين را نميسازند، مطمئنا قبل از كلش آو كلنز نيز بازيهاي زيادي به صورت استراتژيك عرضه شده بودند كه تاكنون نام آنها را نشنيدهايم و گاها بودجههايي بيشتر از كلش آو كلنز را در دسترس داشتهاند اما سوپرسل با اجراي موفق و پس از آن Boom Beach و Hay Day به خوبي نشان داد يك شركت موفق نبايد كيفيت را فداي كميت كند.
سوپرسل تجربهاي موفق از اجراي خوب و نوآورانه است كه بايستي موفقيت خود را مديون اعتياد ميليونها كاربر وابسته به كلش بداند.