بررسي نقش مسجد در جبهه ها و ميادين جنگ
خبرگزاري شبستان: مسجد در زمان پيامبر(ص) محل اعزام نيرو بود،يعني علاوه بر كاركرد عبادي اين جايگاه نيز در مسجد تعريف شده بود، در اعصار بعد نيز مسجد اين جايگاه را داشت چنانچه در جنگ تحميلي مساجد اين موقعيت را داشتند.
به گزارش گروه مسجد و كانون هاي مساجد خبرگزاري شبستان: اهتمام و وابستگي پيامبر اعظم(ص) و ياران اش به مسجد تا بدان حد بود كه در تمامي جنگ هايي كه صورت مي گرفت، در اردوگاه هاي نظامي يا ميادين نبرد، براي خود مساجدي بنا مي كردند. اين مساجد براي راز و نياز و انجام عبادات مسلمانان بنا مي شد. براي نمونه مي توان به مساجد هفت گانه در شمال غربي مدينه كه تاكنون نيز به جاي مانده است-اشاره كرده كه در جريان جنگ «خندق» براي نماز و نيايش مسلمانان بنا نهاده شد.
در دوران جنگ تحميلي عراق عليه ملت ايران نيز رزمندگان اسلام براي راز و نياز و عبادت خود، مساجد و مصلاهاي متعددي در نقاظ گوناگون بنا كردند و در آنجا به تقويت بنيه معنوي خود مي پرداختند، به گونه اي كه آنان را به زاهدان شب و شيران بيشه روز تبديل كرده بود. متاسفانه بسياري از اين مساجد ناشناخته مانده است. حفظ و نگهداري اين مساجد، هم مي تواند از لحاظ معنوي براي بازديدكنندگان مناطق عملياتي تاثيرگذار باشد و هم سند تاريخي گويايي باشد براي اين واقعيت كه ملت مسلمان ايران در اوج جنگ و در بحبوحه دفاع از كشور، هيچ گاه عبادت خداوند و نماز و مسجد را به فراموشي نسپرد و هميشه و در همه حال، با آن مانوس بود.
فعاليت هاي نظامي پايگاه بسيج در زمان صلح
فعاليت هاي نظامي پايگاه بسيج را نبايد منحصر به زمان جنگ كرد، بلكه در زمان صلح نيز بايد به برخي از فعاليت هاي خود ادامه دهد. در اينجا به برخي از فعاليت هاي نظامي بسيج در زمان صلح مي پردازيم.
الف)حفظ و ارتقاي آمادگي رزمي بسيجيان
پايگاه هاي مقاومت بسيج بايد هميشه و در همه حال، توان رزمي بسيجيان خود را حفظ كند و در جهت ارتقاي آن به طور مداوم، تلاش كند تا ارتش بيست ميليوني كه پشتوانه انقلاب و كشور در مقابل تهديدها و تعرض هاي دشمنان و استكبار جهاني است هميشه و در همه حال، آماده مقابله و رويارويي با آنان باشد.
بنابراين پايگاه هاي مقاومت بسيج بايد در طول سال، با برپايي اردوهاي رزمي و انجام رزمايش هاي متعدد، توان رزمي بسيجيان را حفظ كند و با آشنايي آنان با روش ها و ابزار و ادوات جنگي جديد، توان رزمي آنها را ارتقا دهد.
ب)جذي نيرو و تكميل ارتش بيست ميليوني
از مهمترين وظايف بسيج در زمان صلح، جذب نيرو از بين اقشار گوناگون جامعه به خصوص جوانان و نوجوانان است. براي اين منظور، پايگاه هاي مقاومت بسيج بايد با ايجاد تنوع و بالابردن كيفيت فعاليت هاي آموزشي، فرهنگي، ورزشي و هنري خود، زمينه جذب جوانان و نوجوانان را فراهم كنند و علاوه بر تشكيل ارتش بيست ميليوني در بعد نظامي بتوانند در مقابل تهاجم فرهنگي دشمن بايستند و در جلوگيري از انحراف جوانان و نوجوانان فعاليت هاي قابل توجهي از خود به نمايش بگذارند.
ج)اجراي برنامه هاي امنيتي
يكي از فعاليت هاي عمده پايگاهي مقاومت بسيج مساجد برقراري امنيت در سطح محل و شهر است. بسيج مي تواند با اجراي برنامه هايي همچون گشت در سطح محل و ايست بازرسي، نقش عمده اي در برقراري امنيت داشته باشد.
كاركرد آموزشي پايگاه بسيج
مساجد در طول تاريخ، مركزي براي آموزش هاي فرهنگي، علمي، نظامي بوده است، به گونه اي نقش آموزشي مسجد پس از جنبه عبادي آنف بيش از هر جنبه ديگري برجسته و نمايان است. محققان در پي پژوهش هاي علمي و تاريخي به عمل آمده به اين نتيجه رسيده اند كه مسجد در اعصار گذشته مهمترين مركز آموزشي در جامعه بوده است.
با دقت در سيره پيامبر اعظم مي بينيم كه ايشان به ابعاد آموزشي مسجد اهتمام و توجه ويژه اي داشتند. رسول اكرم(ص) علاوه بر اينكه عملا مسجد را پايگاه آموزشي و فرهنگي خود قرار داده بودند، در روايات فراواني بر اين نقش و عملكرد مسجد نيز تاكيد كرده اند. برخي از اين روايات عبارت است از:
-نشستن در مسجد براي كسب علم، بيهوده و لغو نيست:
«يا اباذر، كل جلوس في المسجد لغو الّا ثلالثه: قرائة مصل، او ذكرالله تعالي، او سائل عن العلم»
(اي ابوذر! هر نشستي و اقامتي در مسجد بيهوده است، مگر سه نوع اقامت: اشتغال به خواندن نماز، استغال به ذكر خداوند، يا به دنبال كسب علم بودن» .
-كسب علم در مسجد برتر از عبادت خداوند است:
«خرج رسول الله، فاذا في المسجد مجلسان: مجلس يتفقهون و مجلس يدعون الله تعالي و يسالونه. فقال: كلا المجلسين الي الخير؛ اما هولاء فيدعون الله و اما هولاء فيتعلمون و يفقهون الجاهل هولاء افضل؛ بالتعليم ارسلت، ثم قعد معهم».
روزي پيامبر(ص) وارد مسجد شدند. در مسجد دو گروه نشسته بودند: گروهي مشغول كسب علم و گروهي مشغول دعا و ذكر خداوند. پيامبر(ص) فرمودند: هر دو مجلس در راه خيرند. آن گروه خداوند را مي خوانند و او را ذكر مي كنند و آن گروه علم مي آموزند و جاهلان را آگاه مي كنند. اين گروه (جويندگان علم) بر ديگري برتر است؛ من براي تعليم به مردم فرستاده شده ام. سپس در گروه علمي آنان شركت كرد.
امروزه نيز با وجود گسترش مراكز آموزشي و فرهنگي، بايد همچنان بر شكوفا كردن ابعاد آموزشي سجد، پافشاري و اهتمام بورزيم و از آنجا كه بسياري از مردم بيشتر معلومات ديني خود را در مساجد ياد مي گيرند، مي توانيم با احياي كاركرد آموزشي مساجد، تاثير فراواني در بالا بردن سطح معلومات ديني مردم، به خصوص جوانان داشته باشيم.
به دليل آنكه پايگاه هاي بسيج مساجد ارتباط ويژه اي با مسجديان و به خصوص جوانان دارند، مي توانند از مهمترين مراكزي باشند كه كاركرد آموزشي مساجد را احيا مي كنند و به بهترين شكل ممكن از آن استفاده مي نمايند.
برگرفته از كتاب: فروغ مسجد