شماره تلفن حروفي: روشي موثر و كم هزينه براي تبليغات
شماره تلفن حروفي: روشي موثر و كم هزينه براي تبليغات
يكي از چالش هاي پيش روي موسسات كوچك و متوسط كه بودجه هاي هنگفت در اختيار ندارند اين است كه چگونه ميتوان با صرف هزينه هاي تحمل پذير، تبليغاتي موثر انجام داد.
در اين نوشته به معرفي يكي از روشهاي جالب تبليغاتي خواهيم پرداخت كه در آمريكا و استراليا به طور بسيار وسيعي به كار ميرود و در ايران نيز اخيرا برخي شركتها و اشخاص شروع به استفاده از آن كردهاند.
شماره تلفن هاي حروفي
آيا تاكنون توجه كرده ايد كه بر روي شماره گير اكثريت قريب به اتفاق گوشي هاي تلفن، در كنار اعداد، حروف الفباي لاتين نيز درج شده است؟
غالب افراد تصور مي كنند تنها كاربرد اين حروف، نوشتن پيامك است. اما واقعيت اين است كه حتي در گوشيهاي بسيار قديمي، يعني زماني كه اصلا تكنولوژي تلفن همراه و پيامك وجود نداشت نيز اين حروف بر روي گوشيهاي تلفن درج ميشد.
افرادي كه در كشورهاي غربي (خصوصا آمريكا) زندگي كرده اند يا به تبليغات تلويزيوني چنين كشورهايي توجه كردهاند ميدانند كه اين حروف براي اعلام شماره به كار مي روند. يعني در آن كشورها (و اخيرا در ايران) برخي افراد و موسسات براي اعلام شماره تلفن خود به جاي اعداد از حروف استفاده مي كنند. البته لازمه اين امر اين است كه فرد يا موسسه مذكور شماره اي (اعم از ثابت يا همراه) تهيه كند كه بيان آن با حروف منجر به كلمه اي معني دار، ترجيحا مرتبط با نام يا فعاليت وي، شود. اين بازار، بازار خوبي براي خريد سيم كارت همراه اول ايجاد كرده است.
مثلا فرض كنيد شركتي به نام "خرداد" در زمينه خريد و فروش كامپيوترهاي دستي (لپ تاپ و نوتبوك) فعاليت دارد. اگر چنين شركتي شماره همراه 0912Khordad را (كه با توجه به حروف مندرج بر روي گوشيها يعني 09125467323 خريداري نمايد، به خاطر سپردن شماره آن براي مشتريان شركت به مراتب آسانتر از به خاطر سپردن شماره اي خواهد بود كه از نظر حروفي معادل هيچ تركيب معني داري نميشود. انتخابهاي ديگر براي چنين شركتي ميتواند شماره همراه 0912Rayaneh (يعني 09127292634) يا شماره ثابت 021-Notebook (يعني 66832665) يا 0912Laptops (معادل 09125278677) باشد. همين ساختار در شماره هاي سيم كارت ايرانسل رند همر ديده مي شود
استفاده از چنين شماره اي موجب صرفه جويي بسيار زيادي در هزينه هاي تبليغاتي خواهد شد. چرا كه قيمت سيم كارت به نسبت ساير روش هاي تبليغاتي بهينه است. زيرا هر كسي كه حتي يك بار آگهي چنين موسسه اي را مشاهده كند، حتي اگر در آن لحظه خاص علاقمند به خريد كامپيوتر نيز نباشد، قطعا براي هميشه اين شماره (به شكل حروفي آن) در ذهن وي ماندگار خواهد شد و هر زماني كه بخواهد با شركت مذكور تماس بگيرد، شماره آن را بر مبناي حروف به راحتي خواهد گرفت.
استفاده از اين روش تبليغاتي محدوديتهايي دارد. مهمترين اين محدوديت ها اين است كه بين همه كساني كه در زمينه خاصي فعاليت دارند يا نام آنها يكسان است، فقط يك شخص يا موسسه ميتواند شماره معادل با كلمه مورد نظر را در اختيار داشته باشد. البته اين امر براي شخص يا موسسه اي كه در اين زمينه پيشتاز باشد يك امتياز بزرگ محسوب ميشود. مثلا بين همه كساني كه در زمينه ترجمه فعاليت دارند، فقط يك نفر ميتواند مالك خط تلفن همراه 0912Tarjome باشد. يا بين همه كساني كه مثلا نام خانوادگي آنها مهدوي است، فقط يك نفر ميتواند دارنده خط تلفن 0912Mahdavi باشد.
كاربرد شماره هاي حروفي در تبليغات تلويزيوني و محيطي
در مسئله تبليغات، يكي از مسائلي كه پيش روي آگهي دهندگان قرار دارد اين است كه چگونه از زمان كوتاه يا فضاي كوچكي كه با صرف هزينههاي كلان در اختيار آنها قرار گرفته است، حداكثر استفاده را براي ماندگاري پيام خود در ذهن مخاطب به عمل آورند.
تبليغ در صفحات اصلي روزنامهها، بيلبوردهاي بزرگراهي، و تبليغات تلويزيوني از موثرترين و در عين حال گرانترين راههاي تبليغاتي هستند كه هر يك فقط چند لحظه در برابر چشم مخاطب كم حوصله قرار دارند. كارشناسان تبليغات به دنبال راههايي هستند تا در همان چند لحظه پيام را در ذهن مخاطب جاي دهند.
در اين ميان يكي از بزرگترين مسائل شركتهاي متوسط يا كوچك كه فاقد دفاتر و نمايندگي هاي متعدد هستند، داشتن شماره تماسي است كه مخاطب بتواند بلافاصله و بدون نياز به يادداشت كردن به ذهن بسپارد. زيرا ظرف چند لحظه اي كه تيزر تلويزيوني پخش ميشود يا اتومبيل به سرعت از برابر بيلبورد ميگذرد، امكان يادداشت كردن شماره تماس وجود ندارد و حتي در صورت امكان نيز، معمولا بعدا شخص نميتواند آن يادداشت را پيدا كند!
يكي از راه حلهاي اين مشكل استفاده از شماره هاي رند يا شماره هاي چهار يا پنج رقمي است كه مورد اخير از سوي مخابرات در اختيار متقاضيان قرار ميگيرد. اما اين روش مشكل را به طور كامل حل نميكند زيرا شماره هر چند رند يا كوتاه باشد به هر حال عدد است و به خاطر سپردن اعداد براي اكثريت افراد دشوار است.
يك راه حل بسيار موثر كه از حدود نيم قرن پيش در اروپا و آمريكا مورد استفاده اشخاص و شركتها قرار مي گيرد، استفاده از شماره تلفن حروفي است، يعني شماره اي كه بر اساس حروفي كه بر روي گوشيها در كنار اعداد چاپ ميشود با نام شخص يا محصول مورد نظر مطابقت داشته باشد.
مطالعات روانشناختي نشان داده است كه به خاطر سپردن كلمات براي انسان چهارده برابر آسانتر از اعداد است. به عنوان مثال فرض كنيد نام شخصي محمد است. اگر اين شخص با توجه به نگارش لاتين اسم خود يعني Mohamad، شماره 6642623-0912 را در اختيار داشته باشد، براي ديگران بسيار راحت تر خواهد بود كه شماره او را به صورت 0912Mohamad به خاطر بسپارند تا به صورت 6642623-0912.
همين موضوع براي هر كلمه ديگري همچون نام شركت، نام محصول، نام خانوادگي اشخاص و هر كلمه ديگري صادق است.
يك مسئله بسيار مهم ديگر در امر تبليغات، جذب مخاطب غيرعلاقمند است، يعني اينكه طراحي تبليغ به صورتي باشد كه حتي مخاطبي كه در زمان مواجهه با آگهي علاقه يا نيازي به موضوع تبليغ ندارد، آن را به خاطر بسپارد. در اين مورد نيز شماره هاي حروفي بسيار كارآمد هستند. زيرا اگر شماره تلفن آگهي به صورت عددي باشد، مخاطب غيرعلاقمند طبعا توجهي به آن نخواهد كرد. اما اگر شماره حروفي باشد، حتي مخاطب غيرعلاقمند نيز به طور ناخودآگاه شماره را به خاطر مي سپارد و بعدا هر وقت به موضوع آگهي علاقمند يا نيازمند شود، طبيعتا بلافاصله آن شماره را به ياد ميآورد. بنابراين شركت هايي كه داراي شماره تلفن حروفي هستند، با كمترين هزينه هاي تبليغاتي بيشترين موفقيت را در جلب مخاطبان خواهند داشت.