كدام گوشي‌هاي همراه مضر است؟

وبلاگ ادیب قوچانی مطالب جذاب جالب خواندني اخبارهاي فرهنگي هنري واموزشي علمي فن اوري اينترنت موبايل سلامت اموزش اشپزي جوانان گردشگري ديني فن اوري تحصيلي اعتياد موفقيت ورزشي طب سنتي دعا خانه داري زناشويي والدين موفق اشپزي و....

كدام گوشي‌هاي همراه مضر است؟

ز تشعشعات گوشي خود غافل نشويد

كدام گوشي‌هاي همراه مضر است؟

 

كدام گوشي‌هاي همراه مضر است؟

تشعشعات موبايلي و تاثير آنها بر سلامت انسان موضوعي است كه طي سال‌هاي اخير دغدغه‌هاي مختلفي براي مشتركان تلفن همراه ايجاد كرده و مردم نگراني‌هاي متعددي در خصوص تجهيزات مخابراتي دارند. با اين حال بسياري افراد از گوشي تلفن همراه خود و تهديداتي كه مي‌تواند به همراه داشته باشد بي خبرند.

به گزارش اقتصاد آنلاين به نقل از ايسنا، تشعشعات آنتن‌هاي BTS موضوعي است كه همگان به آن توجه دارند، اما درباره تشعشات گوشي‌هاي تلفن همراه ممكن است كمتر صحبت شود.

زماني نه چندان دور وقتي با گوشي‌هاي تلفن همراه صحبت مي‌كرديم، احساس گرماي شديدي در صورت خود حس ميكرديم كه اين گرما مربوط به تشعشعات گوشي‌ها بود. جذب تشعشعات توسط سر انسان بيش از ۱.۶ وات نمي‌تواند باشد و براي تشخيص مطابقت گوشي‌ها با اين ميزان بايد بررسي‌هاي متعددي صورت گيرد. بر همين اساس طبق اعلام مسئولان سازمان تنظيم مقررات تمامي گوشي هاي موبايل كه به صورت قانوني وارد مي شوند، از نظر ميزان تشعشع بررسي مي شوند و در غير اين صورت اجازه ورود به بازار را ندارند.

اما در آشفته بازار موبايل ايران كه بنا بر اعلام مراجع مختلف بيش از ۹۰ درصد واردات آن از مجاري قاچاق و غيرقانوني انجام مي‌شود، اينكه تاچه حد اين روند تحت كنترل قرار مي‌گيرد جاي بحث دارد. به هر صورت طبق اظهارات قبلي مسئولان سازمان تنظيم مقررات ارتباطات نتيجه بررسي‌هاي صورت گرفته گوياي آن است كه گاهي برخي گوشيهايي كه در بازار وجود دارند از نظر SAR در شرايط نامناسبي قرار ندارند؛ به گونه‌اي كه در سال ۱۳۹۱ از ميان ۱۲۲۵ گوشي بررسي شده ۳۹ مورد از نظر سلامت مردود اعلام شده و در موارد متعدد اين نمونه‌ها از برندهاي بسيار مطرح بودند.

اين در حالي است كه براي دريافت فركانس متناسب با شرايط سلامت انسان لازم است كه گيرنده‌ها با فركانس‌هاي مورد نظر تناسب داشته باشند و تشخيص تناسب داشتن دستگاه‌ها با اين معيار موضوعي است كه نياز به آزمايشگاه‌هاي مختلف براي بررسي دارد.

بسياري از برندهاي مشهور جهاني، محصولات خود را با كيفيت مختلف به مناطق مختلف ارسال مي كنند و كشورهايي كه دقت بيشتري دارند اين گوشي ها را قبل از ورود به بازار تست مي كنند تا از استاندارد تشعشعات آنها اطمينان حاصل كنند. اگرچه اين محصولات از نظر ظاهري شبيه به هم هستند اما از نظر كيفيت با هم تفاوت دارند.

براي سنجش آسيب رساني امواج معياري با عنوان SAR Specific Absorption Rate يا "نرخ جذب ويژه" تعريف شده كه مقدار آن، ميزان انرژي جذب شده توسط بدن را براي زماني كه در معرض تشعشعات راديويي است نشان مي دهد. بر اساس قوانين كميسيون ارتباطات فدرال يا FCC ايالات متحده، ميزان آن براي گوشي هاي موبايل تا ۱.۶ وات بر كيلوگرم پذيرفته شده و فراي آن گوشي تاييديه FCC را دريافت نخواهد كرد كه معنايي جز مضر بودنش براي سلامتي انسان ندارد.

بايد توجه داشت كه SARدر زمان استفاده از سرويس داده (Data Service) متفاوت بوده و در نظر داشتن SAR در زمان خريد تلفن همراه، نظير در نظر داشتن بر چسب انرژي در زمان خريد يخچال، ماشين لباس شويي يا اتومبيل است.

براي فهميدن SAR گوشي‌هاي مختلف نيز مي‌توان به سايت www.gsmarena.com  مراجعه كرده و در قسمت انتهايي مشخصات گوشي ميزان SAR آن را مشاهده كرد. البته سازمان تنظيم مقررات نيز روي پايگاه اينترنتي خود نتيجه مدل‌هاي مختلفي كه از برندهاي متعدد مورد بررسي قرار گرفته‌اند را اعلام مي‌كند.

بر همين اساس به تازگي سازمان تنظيم مقررات از بررسي سه مدل از تلفن‌هاي همراه اپل با عنوان آيفون‌هاي SE ، ۷ و ۶S خبر داده و اعلام كرده  تأييديه دائم آنها توسط اين نهاد نظارتي صادر شده است.

تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد