۱۲ نكته براي حفاظت از اطلاعات در فضاي آنلاين

وبلاگ ادیب قوچانی مطالب جذاب جالب خواندني اخبارهاي فرهنگي هنري واموزشي علمي فن اوري اينترنت موبايل سلامت اموزش اشپزي جوانان گردشگري ديني فن اوري تحصيلي اعتياد موفقيت ورزشي طب سنتي دعا خانه داري زناشويي والدين موفق اشپزي و....

۱۲ نكته براي حفاظت از اطلاعات در فضاي آنلاين

۵۱ بازديد

۱۲ نكته براي حفاظت از اطلاعات در فضاي آنلاين



شبكه‌هاي اجتماعي ، افزونه‌هاي مرورگر

حفاظت از اطلاعات شخصي در فضاي آنلاين 

 

بر كسي پوشيده نيست كه محيط وب امكاني فوق‌العاده براي كاوش و تحقيق را فراهم مي‌كند. درست مانند عبور از مسيرهاي جذاب و پرخطر، در صورتي كه امنيت خود را در اين فضا حفظ نكنيد، با مشكلاتي مواجه خواهيد شد. خوشبختانه، به منظور حفاظت در برابر خطرات محيط آنلاين نيازي به داشتن تحصيلات پيشرفته در زمينه شبكه نخواهيد داشت و تنها كافي است به مواردي كه در ادامه ذكر مي‌كنيم توجه كرده و به آن‌ها عمل كنيد. بدين وسيله ريسك انجام كارهاي اشتباه توسط شما به حداقل مي‌رسد.

 

۱. نرم‌افزارهاي خود را به‌روز نگه داريد
گاهي اوقات ممكن است غيرفعال‌ كردن ارتقاي برنامه‌ها تبعات پر هزينه‌اي را در پي داشته‌ باشد. بنابراين اين موضوع يكي از نكات مهم برقراري امنيت شماست. به همين دليل است كه شركت‌هاي سازنده اكثر مرورگرها و سيستم‌‌عامل‌هاي حال حاضر، به صورت يكپارچه اقدام به به‌روزرساني مي‌كنند. پيشنهاد مي‌شود در هنگام درخواست به‌روزرساني برنامه‌هاي مختلف (و نه فقط مرورگرها)، حتما اين كار را انجام دهيد.

 

۲. پاك‌سازي مرورگر
افزونه‌هاي غيرضروري مرورگر خود را به طور كامل حذف كنيد، چرا كه آن‌ها كارايي برنامه را كاهش مي‌دهند يا حتي ممكن است در صورت عدم هوشياري شما اقدام به جاسوسي كنند. بنابراين به صفحه افزونه‌هاي مرورگر خود برويد و پلاگين و ساير برنامه‌هاي اضافي آن را پاك كنيد. هنگام انجام اين كار اصول اوليه‌اي را كه ممكن است اطلاعاتي درباره آن‌ها نداشته‌ باشيد، در نظر بگيرد.

 

۳. فعال‌سازي تاييديه دو مرحله‌اي
تقريبا همه نرم‌افزارهاي امروزي ساخته‌ شده توسط بسياري از شركت‌ها مانند گوگل، اپل و مايكروسافت، گزينه‌اي را براي اعمال تاييد هويت دو مرحله‌اي در اختيار مي‌گذارند. اساسا، اين قابليت بدين صورت است كه شما با استفاده از يك پيامك يا كد نرم‌افزاري، نام‌ كاربري و گذرواژه خود را در هر زماني كه از طريق دستگاه جديدي وارد سيستم مي‌شويد، تكميل مي‌نماييد.

 

۴. بررسي فعاليت‌هاي حساب كاربري
برخي از سرويس‌ها (شامل فيسبوك، توييتر و جيميل) به شما اجازه مي‌دهند تا فعاليت‌هاي ورود به سيستم را بازرسي نماييد و از هرگونه اتفاق مشكوكي (مانند دسترسي به حساب كاربري از جاي ديگر) كه ممكن است از آن مطلع نباشيد، جلوگيري كنيد. بدين وسيله مي‌توانيد ارتباط اپليكيشن‌هايي را كه به طور منظم از آن‌ها استفاده نمي‌كنيد قطع نماييد تا از مشكلات احتمالي پيشگيري كنيد.

 

۵. حفاظت از گوشي با بكارگيري قفل صفحه
اگر گوشي شما به دست كسي بيفتد و قفل صفحه آن را فعال نكرده‌ باشيد، فرد مورد نظر مي‌تواند به اطلاعاتي مانند حساب‌ كاربري شبكه اجتماعي يا جزييات مرورگرها (از جمله اطلاعات ورود به سيستم) دسترسي داشته‌ باشد. يك الگوي حفاظتي، پين كد يا اثر انگشت را به دستگاه خود اضافه كنيد، تا از دسترسي مستقيم ساير افراد به اطلاعات آن جلوگيري كنيد.

 

۶. حفاظت از حساب كاربري لپ‌تاپ
نكته قبلي را براي رايانه شخصي يا لپ‌تاپ خود نيز به كار ببريد، مخصوصا اگر اجازه ورود خودكار به سايت‌هاي مختلف را در مرورگر و يا نرم‌افزارهاي ديگر تنظيم كرده باشيد. از يك رمز عبور يا روش حفاظتي ديگر استفاده كنيد و مطمين شويد كه در هنگام ورود به سيستم‌عامل پس از خروج از حالت خواب يا محافظ نمايشگر الزام به ورود گذرواژه داشته‌ باشيد.

 

۷. رمزگذاري مقصد به مقصد
هيچ‌كس نمي‌تواند پيام‌هاي رمزگذاري شده را به غير از گيرنده و فرستنده آن بخواند، حتي اگر فردي قصد جاسوسي از اين طريق را داشته‌ باشد. بنابراين در صورت استفاده از سرويس‌هاي پيام‌رسان مانند واتس‌اپ و تلگرام، زماني كه گفت‌وگوي حساسي داريد، مي‌توانيد از اين ويژگي بهره‌مند شويد. علاوه براين، به سايت‌هايي كه آدرس آن‌ها با HTTPS آغاز مي‌شوند، دقت كنيد. آن‌ها مي‌بايست يك قفل سبزرنگ را در كنار نوار آدرس مرورگر شما نشان دهند.

 

۸. هنگام استفاده از واي‌فاي عمومي مراقب باشيد
مشكلي كه در رابطه با شبكه‌هاي واي‌فاي عمومي وجود دارد، دسترسي همگاني به آن است. به عبارت ديگر در زمان استفاده از اينگونه ارتباطات بهتر است در برابر به اشتراك‌گذاري فايل‌ها احتياط بيشتري كنيد و در صورت امكان از نرم‌افزارهاي خصوصي‌سازي شبكه استفاده نماييد.

 

۹. اطلاعات مهم را به اشتراك نگذاريد
به ياد داشته‌ باشيد كه شبكه‌هايي مانند اينستاگرام و توييتر به طور پيش‌فرض عمومي هستند، بنابراين هر كسي مي‌تواند از كارها و اطلاعات مكاني شما با خبر شود. براي جلوگيري از اين اتفاق، از برچسب‌گذاري اطلاعات مكاني مهم خود (مانند محل كار و منزل) روي تصاوير اجتناب كنيد. سرويس فيسبوك براي مخاطبيني كه ممكن است از پست‌هاي شما ديدن كنند تنظيمات متنوع‌تري را فراهم مي‌كند.

 

۱۰. حساب‌هاي مهم خود را وارسي كنيد
اطمينان حاصل كنيد كه امنيت لازم را براي اطلاعات بانكي يا شبكه خود اعمال نموده‌ايد. بررسي كنيد كه در صورت استفاده از مواردي مانند آدرس يا تاريخ تولد براي اهداف امنيتي آن‌ها را در فضاي آنلاين منتشر نكرده باشيد.

 

۱۱. دريافت كمك از تجهيزات امنيتي آنلاين
بسياري از ابزارهاي امنيتي رايگان و پولي در بازار موجود هستند كه مي‌توانيد از طريق آن‌ها روي فعاليت‌هاي آنلاين خود نظارت داشته‌ باشيد و لايه‌هاي حفاظتي مرورگر خود را بهبود دهيد. توجه داشته‌ باشيد كه برخي از اين ابزارها تنها ادعاي كمك‌رساني آنلاين به شما را دارند و هنگام مواجه با مشكلات در اين محيط خدماتي را ارايه نمي‌كنند.

 

۱۲. از حفاظت در برابر دنياي واقعي غافل نشويد
اقدامات پيشگيرانه‌اي كه بايد آن‌ها را در نظر بگيريد تنها شامل موارد ديجيتالي نمي‌شوند. برخي از افراد نام‌دار عرصه تكنولوژي به وسيله وب‌كم‌هايشان مورد سو استفاده قرار گرفته‌اند. در صورت امكان از اينترنت سيمي در منزل استفاده كنيد و اطلاعات ورود به سيستم و گذرواژه‌هاي خود را در جايي يادداشت نكنيد.
منبع:asriran.com

تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد