چقدر تا شهرت و محبوبيت فاصله داريد؟

وبلاگ ادیب قوچانی مطالب جذاب جالب خواندني اخبارهاي فرهنگي هنري واموزشي علمي فن اوري اينترنت موبايل سلامت اموزش اشپزي جوانان گردشگري ديني فن اوري تحصيلي اعتياد موفقيت ورزشي طب سنتي دعا خانه داري زناشويي والدين موفق اشپزي و....

چقدر تا شهرت و محبوبيت فاصله داريد؟

چقدر تا شهرت و محبوبيت فاصله داريد؟



ميزان محبوبيت خود نزد ديگران

مي‌توانيد با آموختن و اجراي اقدامات لازم ميزان محبوبيت خود را بيشتر كنيد.

 

حتما در مصاحبه‌هاي تلويزيوني افرادي را ديده‌ايد كه سعي مي‌كنند هرطور كه مي‌توانند دركنار فرد مصاحبه‌شونده قرار بگيرند تا در دوربين ديده شوند و مخاطبان آن‌ها را ببينند؛ درحالي‌كه نقطه مقابلشان افرادي هستند كه از ديده‌شدن فرار مي‌كنند و حتي دوست ندارند در مصاحبه‌هاي راديويي شركت كنند. بسياري از اين افراد، بسيار باهوش و بااستعدادند؛ اما به دليل ترسي كه از مشهور‌شدن دارند، استعدادهايشان را دنبال نمي‎كنند.

يكي از دلايل بسيار مهم بالا‌بودن اعتمادبه‌نفس، ميزان پذيرفته‌شدن فرد در اجتماع است؛ يعني فرد ازسوي اجتماع راي اعتماد گرفته و ارزشمند شده باشد. همين‌طور ديگران نيز حس ارزشمندي را كه ما نسبت به وجودمان داريم، درك مي‌كنند.

بسيارند افرادي كه دوست دارند به فردي محبوب و مشهور تبديل شوند؛ درحالي‌كه نمي‌دانند براي رسيدن به اين خواسته چه بايد كنند. اگر شما هم از اين دسته افراد هستيد، در اولين قدم بايد از ميزان محبوبيت خود نزد ديگران آگاه شويد تا بهتر بتوانيد گام‌هاي بعدي را برداريد. اگر فرد محبوبي هستيد، بايد راهي بيابيد تا بتوانيد محبوبيت خود را حفظ كرده و به گونه‌اي رفتار كنيد كه به آن خدشه‌اي وارد نشود. اگر هم چندان محبوب نيستيد، مي‌توانيد با آموختن و اجراي اقدامات لازم ميزان محبوبيت خود را بيشتر كنيد.

نتيجه اين آزمون به شما كمك مي‌كند تا بتوانيد از ميزان محبوبيت خود در اجتماع آگاه شويد و در صورت لزوم مهارت‌هاي اجتماعي و ارتباطي خود را بالاتر برده و ارتباطات بهتري برقرار كنيد، به علاوه در اجتماعي كه در آن حضور داريد از شهرت خوبي برخوردار شويد.

1-در ماه گذشته، بيش از دو دعوت‌نامه براي حضور در مراسم مختلف اجتماعي دريافت كردم.
 صحيح          غلط
   
2-دوستانم از نظرات من درمورد مسائل و مشكلاتشان مي‌پرسند.
 صحيح          غلط

3-زماني‌كه كسي در جمع مطلب خنده‌داري درمورد من بگويد، من هم همراه با ديگران مي‌خندم و ناراحت نمي‌شوم.
صحيح          غلط

4-بسياري از دوستانم درمورد رازهاي زندگي‌شان با من صحبت مي‌كنند.
صحيح          غلط

5-اگر مسئله‌اي مرا ناراحت كند، فورا با يكي از دوستانم درمورد آن صحبت مي‌كنم.
 صحيح          غلط

6-طي دو سال گذشته، حداقل در دوگروه اجتماعي فعالانه عضو بوده‌ايم.
 صحيح          غلط

7-سعي مي‌كنم ازطريق دوستاني كه دارم، با فرد جديدي دوست شوم تا اينكه فردي كاملا غريبه را به‌عنوان دوستم انتخاب كنم.
صحيح          غلط

8-گروه دوستانم را با توجه با منافع و علايق مشترك انتخاب مي‌كنم.
صحيح          غلط

9-حدودا از هر سه محفل اجتماعي كه بايد در آن حاضر باشم، به يك مورد دير مي‌رسم.
صحيح          غلط

10-دوست ندارم به ديگران وابسته باشم و درضمن كسي را هم تشويق نمي‌كنم كه به من وابسته باشد.
صحيح          غلط

اكنون پاسخ‌هايتان را با كليد زير مطابقت دهيد، براي هر پاسخي كه مطابق با كليد زير است، يك امتياز براي خودتان درنظر بگيريد.
صحيح  2- صحيح  3- صحيح  4- صحيح  5- صحيح  6- صحيح  7- غلط  8- غلط  9- غلط  10- غلط

امتياز 8 تا 10: شما فرد محبوبي هستيد، اما اگر حس مي‌كنيد هنوز به ميزان محبوبيتي كه هميشه آرزوي آن را داشته‌ايد، نرسيده‌ايد خبر خوب اين است كه شما توانايي رسيدن به ميزان بالايي از محبوبيت را داريد. ميزان محبوبيت شما از حد متوسط محبوبيت در اجتماع بالاتر است؛ بنابراين شما مهارت ضروري براي اين مسئله را به‌خوبي داريد و آن‌ها را در تعاملات خود با ديگران به كار مي‌گيريد.

امتياز 5 تا 7: مانند بيشتر افراد ميزان محبوبيت شما در حد ميانه است. در تعدادي از جمع‌ها محبوب هستيد، اما در جاهاي ديگر چندان محبوبيتي نداريد.

امتياز 0 تا 4: شما خيلي در اجتماع حضور نداريد. به همين دليل محبوبيت و شهرت بالايي نداريد. تعداد ديگر از افرادي كه در اين گروه جاي مي‌گيرند، شايد زمان زيادي را در اجتماع سپري كنند، اما به دليل اينكه مهارت‌هاي ارتباطي بالايي ندارند، نمي‌توانند ارتباطات موفقي برقرار كنند. به همين دليل چندان محبوب ديگران نيستيد.

 

درزمينه محبوبيت و شهرت تحقيقات چندان زيادي صورت نگرفته است، اما با همين تعداد نيز محققان به حقايق قابل‌توجهي دست يافته‌اند. افراد محبوب دوست دارند ديگران را جذب كنند و براي بسياري از اطرافيان و افراد جامعه الگو هستند. بسياري از اين افراد توانايي مديريت دارند؛ براي مثال بسياري از هنرمندان و ورزشكاران در اين رده جاي دارند. در محل كار نيز مديران از جمله افرادي هستند كه حتي در جمع‌هاي نه‌چندان بزرگ شركت از باقي افراد مشهورتر و قابل‌توجه‌ترند. حال اگر چنين مديري توانايي لازم براي كسب محبوبيت را نيز داشته باشد، به‌خوبي مي‌تواند كارمندانش را به بهترين شكل ممكن براي خود حفظ كند. كارمندان چنين مديري سعي مي‌كنند انرژي و توانشان را دربالاترين حد ممكن به كار بگيرند، كمتر غيبت كنند و جز در شرايط ضروري از مرخصي‌هاي خود استفاده نكنند. اين كارمندان اصول اخلاقي را رعايت مي‌كنند و كارايي بيشتر و بهتري دارند. در چنين شركتي كمترين ميزان تنش و برخوردهاي ناراحت‌كننده پيش مي‌آيد.

مهارت‌هاي اجتماعي افراد محبوب نسبت به ديگران بالاتر است. آن‌ها حتي در مقايسه با خواهر و برادرهايشان ارتباط بهتري با اعضاي خانواده و اقوام دارند.

پسرهاي جوان و نوجوان براي اينكه خود را محبوب و قدرتمند نشان دهند و يا براي ديگران جذاب‌تر شوند، در اجتماع سعي مي‌كنند قدرت خود را به رخ ديگران بكشند و براي اين كار نيز گاهي دعوا مي‌كنند و حتي از زدوخورد نيز ابايي ندارند؛ درحالي‌كه دختران در نقطه مقابل قرار دارند و  سعي مي‌كنند ملايم و مودب باشند تا از اين طريق محبوبيتشان را دوچندان كنند. درواقع محبوبيت در نظر ديگران،  در اجتماع به فرد احساس امنيت، آرامش و موفقيت مي‌دهد و به همين دليل است كه هركس در هر سن و سال و مقام اجتماعي كه باشد، براي كسب محبوبيت تلاش مي‌كند.

محققان دريافته‌اند كودكان نيز براي كسب محبوبيت تلاش مي‌كنند و اين امر براي آن‌ها بسيار مهم است. بسياري اوقات برخي از رفتارهاي ظاهرا ناپسندي كه كودكان از خود نشان مي‌دهند، به‌نوعي تلاش براي كسب محبوبيت در جمع خانواده و مهد كودك است. كودكي كه حس مي‌كند خواهر يا برادرش براي والدين دوست‌داشتني‌تر از او هستند، گاهي پرخاشگري مي‌كند و يا با خواهر و برادرش درگير مي‌شود تا بدين وسيله هم خشم خود را كند و هم به‌نوعي اعتراض خود را به والدينش نشان دهد تا او نيز نزد والدين محبوب شود. بعد از ورود به دبستان، مهارت‌هاي بسياري به دانش‌آموزان آموخته مي‌شود كه رعايت اين مهارت‌ها مي‌تواند به محبوب‌شدن فرد در اجتماع كمك كند؛ مثلا مهارت زيبا سخن‌گفتن، خوب‌شنيدن و ديگر مهارت‌هاي ارتباط موثر. دانش‌آموزاني كه اين مهارت‌ها را به‌خوبي در مدرسه و خانه مي‌آموزند، ارتباط بهتري با ديگر همكلاسي‌ها، دوستان و حتي اقوام برقرار مي‌كنند.

براي بزرگ‌سالان داشتن مهارت‌هاي ارتباطي به همان ميزان لازم است كه داشتن سواد خواندن و نوشتن و حتي كار با كامپيوتر اهميت دارد. اين مهارت‌ها موجب مي‌شوند فرد در هر جمعي به شيوه‌اي صحيح رفتار كند، به‌خوبي ديده شود و مورد احترام قرار گيرد. چنين وضعي به او كمك مي‌كند تا بتواند به‌خوبي توانايي و استعدادهايش را نشان داده و آن‌ها را هرچه بيشتر پرورش دهد.
منبع:مجله موفقيت

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد