عواملي كه فشار قبر را كم مي كنند

وبلاگ ادیب قوچانی مطالب جذاب جالب خواندني اخبارهاي فرهنگي هنري واموزشي علمي فن اوري اينترنت موبايل سلامت اموزش اشپزي جوانان گردشگري ديني فن اوري تحصيلي اعتياد موفقيت ورزشي طب سنتي دعا خانه داري زناشويي والدين موفق اشپزي و....

عواملي كه فشار قبر را كم مي كنند

عواملي كه فشار قبر را كم مي كنند



فشار قبر, عذاب قبر, رفع  فشار قبر, فشار قبر چيست

همواره اين سوال مورد توجه است كه سوال و جوابي كه در قبر مطرح مي شود به چه صورتي است؟ و چه عوامل ي سبب مي شوند عذاب از قبر برداشته شود و چه اموري كه موجب تخفيف فشار قبر مي شوند؟

در روايت آمده قبر هر روز فرياد مي زند:  " أنا بيت الغربة أنا بيت الوحشة، أنا بيت الدودة " قبر مي گويد من خانه وحشت هستم. قبر براي همه وحشتناك نيست بلكه براي خيلي ها مأنوس ترين جاست. مثلا يك استراحتگاه است البته براي كسي كه اعمالش را انجام داده.


در قبر كه همان عالم برزخ است حوادثي رخ مي دهد كه اين حوادث در واقع نتيجه و اثر اعمال انسان است. به تعبير دقيق تر ما مي توانيم با كارهايي كه انجام مي دهيم قبر را نوراني بكنيم ، فشار را برداريم و وحشتي نداشته باشيم.


در روايات داريم كه ميت را ناگهاني وارد قبر نكنيد بلكه نزديك قبر روي زمين بگذاريد تا يك حالت انسي نسبت به آن مكان برايش ايجاد شود. يكي از چيزهايي كه باعث اين استيناس و از بين رفتن وحشت قبر مي شود نماز وحشتي يا نماز ليلة الدفن است كه اين نماز به دو صورت خوانده مي شود. يك صورتش، نماز دو ركعت است كه در شبي كه مرده دفن شده از سر شب تا آخر شب مي توان خواند. و كيفيت آن به اين ترتيب است كه در يك صورتش در ركعت اول بعد از حمد دوبار سوره «توحيد » خوانده مي شود و در ركعت دوم هم بعد از حمد ده بار «سوره الهكم التكاثر» بعد از سلام اين ذكر خوانده مي شود «اللهم صلّ علي محمد و آبعث ثواب ها إلي قبر ذلك الميّت فلان بن فلان. اسم ميت را  مي برند كه خدايا ثواب اين نماز را برسان به قبر امرده اي كه امشب دفن شده. »


صورت دوم كه مشهورتر هم هست دو ركعت است. در ركعت اول بعد از حمد آية الكرسي خوانده مي شود و در ركعت دوم بعد از حمد ده بار سوره إنا انزلناه بعد از سلام هم بايد گفت « اللهم صلّ علي محمد و آبعث ثواب ها إلي قبر ذلك الميّت فلان بن فلان. » اين نماز بسيار موثر است هم براي نمازگذار ثواب زيادي دارد هم براي مرده كه باعث مي شود وحشت و اضطرابي كه بر ميت وارد مي شود در شب اول قبر ا برداشته بشود و از حالت تنگنا و سختي بيرون بيايد. البته براي از بين رفتن وحشت قبر در روايت چيزهاي ديگري هم معرفي شده از جمله اگر انسان ركوع نماز را كامل انجام بدهد. وحشتي در قبر او را فرا نمي گيرد و فشار قبر نخواهد داشت.

در روايات به چيزهايي كه باعث مي شود انسان در قبر نور و صفا و روشنايي داشته و ظلمت و تاريكي و فشار نداشته باشد اشاره شده . يكي از آن موارد ذكر صلوات بر حضرت محمّد (صلي الله عليه واله وسلم) و آل ايشان است و يكي از كاربردهايش در قبراست.

ذكر شريف " لا إله إلا ... الملك الحق المبين " را اگر در هر روز صد بارخوانده شود يكي از آثارش اين است كه وحشت قبر از انسان برداشته مي شود و باعث توانگري و وسعت رزق مي شود، درهاي بهشت و درهاي خير به سوي او باز مي شود
 
پيامبر(صلي الله عليه واله وسلم) فرمود: بر من زياد صلوات بفرستيد " فإنّ الصلاة عليّ نور في القبر و نور علي الصراط و نور في الجنة " صلوات بر من فرستادن نوري است در قبر و نوري است بر صراط و نوري است در بهشت. البته معناي نور حيات و هستي است و جايي كه نور هست، فشار نيست پس فشار قبر و عذاب ، گرسنگي و تشنگي نيست.


در روايت ديگري از امام صادق (عليه السلام) نقل شده كه فرمود كسي كه سوره مباركه نور را در نماز واجب يا نماز نافله بخواند خداوند او را از فشار قبر حفظ مي كند و از فشار قبر در پناه خدا خواهد بود.آيات ديگري هم هست كه خواندنش اين خاصيت را دارد كه شخص فشار قبر نداشته باشد.


در مورد نماز مخصوصاً نماز شب روايات فراواني داريم كه باعث روشنايي قبر انسان و برداشته شدن عذاب قبر است. خداوند به حضرت موسي (عليه السلام) وحي كرد كه " قم في ظلمة الليل " در تاريكي شب بلند شو تا قبر تو را باغي از باغ هاي بهشت قرار بدهم.


امام باقر (عليه السلام) مي فرمايد: اگر كسي ركوعش را تمام بكند يعني نمازش را خوب به جا بياورد وحشت قبر براو وارد نمي شود.


امام رضا (عليه السلام) در روايتي بسيار عالي فرمودند: " عليكم بصلاة الليل " به نماز شب عنايت زيادي داشته باشيد و بر شما باد اقامه نماز شب ، سپس فرمود هيچ بنده اي نيست كه آخر شب بلند مي شود و هشت ركعت نماز نافله شب و دو ركعت نماز شفع و يك ركعت نماز وتر مي خواند و در قنوت نماز وتر هفتاد مرتبه استغفار مي كند مگر اينكه خداوند او را از عذاب قبر حفظ كرده و در پناه خودش قرار مي دهد. پس اولين خاصيت نماز شب اين است كه انسان از عذاب قبر در پناه خدا خواهد بود. و من عذاب النار و از عذاب جهنم هم نجات پيدا خواهد كرد و در پناه خواهد بود و مدّ له في عمره ،  عمرش طولاني مي شود و وسّع عليه في معيشته ، و روزيش هم فراوان مي شود.

 پس نماز شب خواندن چهار خاصيت مهم دارد:
1 - عذاب قبر را بر مي دارد.
 2- عذاب جهنم را بر مي دارد.
 3-  عمر را طولاني مي كند.
 4-  روزي را وسعت مي بخشد.

ذكر شريف " لا إله إلا ... الملك الحق المبين " را اگر در هر روز صد بارخوانده شود يكي از آثارش اين است  كه وحشت قبر از انسان برداشته مي شود و باعث توانگري و وسعت رزق مي شود، درهاي بهشت و درهاي خير به سوي او باز مي شود.


خواندن سوره مباركه يس يكي ديگر از عوامل تخفيف فشار قبر است. يكي از آثار تلاوت سوره يس اين است كه اگر انسان مخصوصاً قبل از خوابيدن اين سوره را بخواند باعث مي شود كه وحشت قبر از انسان دفع بشود.


خواندن نماز ليلة الرغائب كه از اعمال ماه رجب است باعث برداشتن وحشت قبر و تنگناي قبر مي شود. دوازده روز روزه گرفتن در ماه مبارك شعبان هم يكي از آثارش اين است كه فشار قبر، وحشت قبر برداشته مي شود.
 
خلاصه سخن
عوامل متعددي سبب فشار قبر مي شوند كه براي رفع آنها در آيات و روايات توصيه هايي شده كه عمل به آنها سبب تخفيف فشار قبر مي شود.
 
منبع:tebyan.net

تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد