آن روي سكه شبكه هاي اجتماعي

وبلاگ ادیب قوچانی مطالب جذاب جالب خواندني اخبارهاي فرهنگي هنري واموزشي علمي فن اوري اينترنت موبايل سلامت اموزش اشپزي جوانان گردشگري ديني فن اوري تحصيلي اعتياد موفقيت ورزشي طب سنتي دعا خانه داري زناشويي والدين موفق اشپزي و....

آن روي سكه شبكه هاي اجتماعي

هر سكه‌اي دو رو دارد؛ به اين معني كه مزاياي اينترنت به بهايي به دست مي‌آيد و بهايي كه ما بابت‌ش مي‌پردازيم به گفته برخي كارشناسان عبارت از تخريب ذهن و بروز اختلال در سبك زندگي اجتماعي است.
به گزارش خبرنگار اخبار داغ گروه فضاي مجازي باشگاه خبرنگاران جوان، بدون شك اينترنت يكي از برجسته‌ترين نو‌آوري‌هاي انسان است كه امكانات بي‌نظير و شگفت‌انگيزي همچون ايميل، شبكه‌هاي اجتماعي و غيره را در اختيارمان گذاشته است.

هر سكه‌اي دو رو دارد؛ به اين معني كه مزاياي اينترنت به بهايي به دست مي‌آيد و بهايي كه ما بابت‌ش مي‌پردازيم به گفته برخي كارشناسان عبارت از تخريب ذهن و بروز اختلال در سبك زندگي اجتماعي است.

آن روي سكه شبكه‌ هاي اجتماعي

ايميل‌بازي به اندازه قماربازي اعتيادآور است
شايد ايميل يكي از رايج‌ترين امكانات اينترنت باشد. گذشته از اين حقيقت كه ايميل موجب جلوگيري از قطع بي‌شمار درختان مي‌شود تاثير سودمند چشم‌گيري بر كار و كاسبي هم دارد. ايميل همچنين يك وسيله ارتباط اجتماعي فوق‌العاده اما اعتيادآور است.

احتمالاً فكر مي‌كنيم افسار و لگام همه چيز در دست‌هاي ماست اما حواس‌مان نيست كه ايميل‌مان را بيش از آن چه تصور داريم بازبيني مي‌كنيم. ناگفته نبايد گذاشت اوقاتي كه در اين ميان تلف مي‌شود هم جبران‌ناپذير است. اين امر در نهايت به بروز پديده‌اي موسوم به "برنامه تقويت فاصله متغير” منجر مي‌شود؛ فرآيند مشابهي كه اعتياد به قمار را رقم مي‌زند.

درست مثل وقتي كه سكه‌اي را درون دستگاه فروش مي‌اندازيد و انتظار دريافت چيزي را داريد شما هم ايميل‌تان را به اميد دريافت پاداش بازبيني مي‌كنيد چون دوست داريد به ايميل شما پاسخي داده شود. با اين همه، پاداش هميشه پيش‌بيني شدني نيست. به همين دليل كاربر بارها و بارها همان عمل اول را تكرار مي‌كند. بازبيني ايميل هم‌اكنون يكي از عادات قدرتمند است زيرا تقريبا هر فردي كه كامپيوتر دارد سال‌ها از اين اعتياد عذاب كشيده است.

فيس بوك و حس بيچارگي
كنار گذاشتن شبكه‌هاي اجتماعي كه به آن‌ها عادت كرده‌ايم بي‌نهايت دشوار است. شاخص‌ترين آن‌ها فيسبوك است كه هم‌اكنون به شكل فزاينده در حال رشد است. پژوهشگران دريافته‌اند كه شبكه‌هاي اجتماعي، به ويژه فيسبوك، حس بيچارگي در فرد ايجاد مي‌كند.

در تحقيقي كه گروهي از محققان بلژيكي در آمريكا انجام داده‌اند از شركت‌كنندگان خواسته شد تا به مدت دو هفته از فيسبوك استفاده كنند. در همين حين، محققان حالات اين را افراد مورد بررسي قرار ‌دادند.

در اين تحقيق مشخص شد كساني كه به طور پيوسته از شبكه‌هاي اجتماعي استفاده مي‌كنند در پايان هر بار استفاده و بعد از هر بار مراجعه به سايت اينترنتي احساس رضايت كمتري از خود دارند. به طور كلي بايد گفت تنها يك بار مراجعه به فيسبوك منجر به ايجاد خشونتي ايجاد مي‌كند.

قصه هنوز تمام نشده است. در پژوهشي ديگر كه در آلمان صورت گرفت معلوم شد كه عمده هيجاني كه به جوانان هنگام مراجعه به فيسبوك دست مي‌دهد عبارت از حسادت است. توضيح‌اش ساده است؛ بسياري از مردم در بيان موفقيت‌ها و ميزان خوشبختي خود در قسمت نمايه فيسبوك‌شان اغراق مي‌كنند و كاربر به اين حقيقت آگاه نيست كه هر كسي مي‌تواند تظاهر به خوشبختي كند.

خشم توييتر!
چنانچه شما كاربر فعال توييتر هستيد از خودتان بپرسيد آخرين بار كي واقعا توييتر در شما باعث بروز واكنش شده است؟ در بيش‌تر موارد اين واكنش به صورت عصبانيت بوده و توضيح كاملا ساده‌اش اين است كه رسانه‌هاي اجتماعي امروزه با كمك خشم و عصبانيت مديريت مي‌شوند.

براساس يافته‌هاي گروهي از محققان چيني كه ۷۰ ميليون مطلب نسخه چيني توييتر را با هدف كشف هيجان‌هايي كه از شبكه اينترنت ناشي مي‌شود تجزيه و تحليل كردند عصبانيت رايج‌ترين هيجان بوده است. اين محققان مي‌گويند بعد از خشم كه در رتبه اول قرار دارد خوشي كاذب، تنفر و غم و اندوه نيز در افراد بروز كرده است.

اينترنت شما را كُند ذهن مي‌كند
محققان با مطالعه تاثيرات رسانه‌هاي اجتماعي بر توانايي‌هاي شناختي فرد به نتايجي دست يافتند كه در مجله ساينس منتشر شده است.

به گفته محققان هرچند اينترنت مي‌تواند سواد ديداري شما را افزايش دهد؛ اين افزايش مفت و مجاني به دست نمي آيد چون افت تفكر در وضعيت بحران، توانايي حل مسايل به شكل استقرايي، تخيل و ساير را به دنبال دارد.

اينترنت مي‌تواند در پاره‌اي از حوزه‌ها موجب باهوش‌تر شدن ما شود اما در عين حال مي‌تواند در ديگر حوزه‌ها ما را "كُند ذهن” كند آن هم در مواقع بسيار مهم زيرا تفكر در وضعيت بحران و تخيل از جمله صفت‌هاي حايز اهميت آدمي است.

اينترنت مغز را دوباره سيم‌كشي مي‌كند
بر مبناي مطالعه انجام شده در سال ۲۰۱۱ اينترنت مي‌تواند مغز كاربران را دوباره سيم‌كشي كند. پس از بررسي مغز ۱۲۵ دانش‌آموز انگليسي گروهي از محققان به ارتباط مستقيم بين تعداد دوستاني كه دانش‌آموزان در فيسبوك داشتند و ميزان سلول‌هاي خاكستري شركت‌كنندگان از مناطقي مشخص از مغز پي بردند.

وقتي مناطقي از مغز بر حافظه، تعامل اجتماعي و احتمالا حتي اوتيسم تاثيرگذار است نشان از اهميت نسبي آن‌ها دارد. تحقيقات صورت گرفته تاكنون نتوانسته مشخص كند كه رسانه‌هاي اجتماعي به چه شكل مغز ما را سيم‌كشي دوباره مي‌كند يا چرا ساختار مغز كاربران فيسبوك احتمالا متفاوت است؟

با اين همه، شواهد بسياري موجود است كه ثابت مي‌كند اينترنت بر رفتار آدمي تاثير مي‌گذارد. عبارتي وجود دارد به نام "چمن مصنوعي”. اين عبارت فرآيندي را توصيف مي‌كند كه ضمن آن شركت‌ها شخصيت‌هايي ساختگي را خلق يا معدوم مي‌كنند تا در جريان آن انبوهي از پيام‌ها را با هدف القاي نظري خاص منتشر كنند. بنابراين وقتي شما به انبوهي از نظرها نگاه مي‌كنيد براي خود دليل مي‌آوريد كه اين محصول و يا آن محصول بهترين است و به اين شكل تحت تاثير نظرها قرار مي‌گيريد.

چنين ترفند‌هايي كم‌وبيش در همه جا استفاده مي‌شود كه با شركت‌هاي توليد سيگار شروع و به نيروي هوايي ايالات متحده آمريكا ختم مي‌شود. مهم اين است كه واقعا كاركرد دارد.

در تحقيقي با حضور ۲۷۸ دانش‌آموز كانادايي از شركت‌كنندگان خواسته شد تا با توجه به تغييرات اقليمي و نظري كه درباره آن دارند پرسشنامه‌اي را تكميل كنند. سپس از دانش‌آموزان به طور تصادفي خواستند كه صفحه مربوط به علم اقليم‌شناسي يا صفحه "چمن مصنوعي”‌ ايجاد شده با هدف توصيف ايده تغيير اقليمي را مطالعه كنند.

پژوهشگران دريافتند، دانش‌آموزاني كه صفحات ساختگي را مطالعه كرده و نظرات ساختگي را خوانده بودند به احتمال زياد باور كردند كه تغييرات اقليمي واقعا داراي اشتباه بودند هرچند در مستند بودن منابعي كه آن‌ها را بررسي كرده بودند شك داشتند.

اعتياد به اينترنت قويتر از اعتياد به هروئين
اگرچه اختلال استفاده از اينترنت امروزه به طور رسمي اختلال ذهني به شمار نمي‌آيد اما مطالعات بسياري انجام شده تا ثابت كند كه اين اختلال وجود خارجي دارد و برخورد با آن حايز اهميت است.

كساني كه از اعتياد به اينترنت در عذاب هستند وقتي نمي‌توانند به اينترنت متصل شوند از كوره درمي‌روند. افزون بر اين، بررسي‌ها ثابت مي‌كند مغز پاره‌اي از كاربران اينترنت فعاليتي را نشان مي‌دهد كه تقريبا مشابه همان فعاليتي است كه فرد معتاد به كوكايين و هروئين از خود نشان مي‌دهد.

رسانه‌هاي اجتماعي حس همدلي را كم مي‌كنند
به گفته شماري از محققان، جوانان امروزي در مقايسه با جوانان چند دهه پيش ۴۰ درصد كمتر حس همدلي دارند. تاكنون كسي نفهميده كه چرا چنين اتفاقي افتاده اما معضلي اجتماعي محسوب مي‌شود كه عامل آن رسانه هاي اجتماعي است.

يقينا براي شما هم پيش آمده كه فيلمي سرشار از خشونت در رفتار و داراي عملي ضدانساني را براي ديگران فرستاده باشيد.

دانشمندان مي‌گويند رسانه‌هاي اجتماعي واكنش‌هاي مهربانانه را در ما كم مي‌كنند. اگرچه تحقيقات هنوز در اين باره به نتيجه قطعي نرسيده‌اند اما باعث نمي‌شود تا شما از تجديدنظر بازبمانيد.


منبع:صبحانه آنلاين
تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد