غذاي سنتي -طرز تهيه دوغ گرم (قتقو)قوچاني

وبلاگ ادیب قوچانی مطالب جذاب جالب خواندني اخبارهاي فرهنگي هنري واموزشي علمي فن اوري اينترنت موبايل سلامت اموزش اشپزي جوانان گردشگري ديني فن اوري تحصيلي اعتياد موفقيت ورزشي طب سنتي دعا خانه داري زناشويي والدين موفق اشپزي و....

غذاي سنتي -طرز تهيه دوغ گرم (قتقو)قوچاني

غذاي محلي دوغ گرم -قتقو

در گذشته مواد غذايياغلب مردم را لبنيات و فرآورده‌هاي لبني مثل شير، پنير، سرشير، ماست، دوغبوده است. و امروزه نيز مواد لبني جزءاصلي سفره‌هاي مردم است كه براي تأمين اين نياز خانوارها از گذشته‌هاي بسيار دور چند گاو و چندين گوسفند داشته‌اند و سالمندهاي روستايي راز عمر طولاني و سلامتي و شادابي خود را مرهون لبنيات سالم و طبيعي مي‌دانند كه اغلب خوراك يا بخشي از هر سه وعده غذايي روزانه آنها را تشكيل مي‌دهد. در گذشته عمده مواد غذايي در استان مركزي از مشتقات لبني بوده و يكي از غذا هاي محلي اين استان دوغ گرمه بوده است كه هنوز هم در بعضي مناطق استان طرفداران زيادي دارد.

مواد لازم براي تهيه اين غذادوغ كشك، نمك، مغز گردو، نعنا داغ است.

براي تهيه اين غذا كشك را سائيده تا بصورت دوغ درآيد اين دوغ را در قابلمه ريخته و كمي آن را گرم مي‏كنند، تا به آستانه جوشيدن برسد اما نبايد زياد جوش بخورد چون ممكن است به اصطلاح بريده شود كه ديگر قابل استفاده نيست، به همين دليل اسم صحيح آن كالجوش است. سپس كمي نمك (به اندازه مورد نياز) و نعناي سرخ شده (نعنا داغ) به دوغ گرم شده اضافه مي كنند، و آن را سرسفره قرار مي دهند. دوغ گرمه را داخل كاسه هاي مجزا براي هر نفر مي كشند و مصرف كنندگان نيز نان محلي ريز ريز شده را داخل كاسه ريخته و ميل مي كند.

در كنار دوغ گرمه (بسته به توان مالي خانواده) مي توان مغز گردو، حلواي شيره انگور و يا ساير خوراكي هاي گرم مزاج نيز قرار داد تا كنار دوغ گرمه مصرف شود.

تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد