طلاق توافقي -زنگ خطر براي جامعه

وبلاگ ادیب قوچانی مطالب جذاب جالب خواندني اخبارهاي فرهنگي هنري واموزشي علمي فن اوري اينترنت موبايل سلامت اموزش اشپزي جوانان گردشگري ديني فن اوري تحصيلي اعتياد موفقيت ورزشي طب سنتي دعا خانه داري زناشويي والدين موفق اشپزي و....

طلاق توافقي -زنگ خطر براي جامعه

طلاق توافقي؛ زنگ خطري براي جامعه

» سرويس: استان ها - همدان

متأسفانه طلاق در جامعه امروز و گذار آن از سنت به مدرنيته، امري طبيعي است و در اين راستا افزايش آمار طلاق‌هاي توافقي زنگ خطري براي جامعه محسوب مي‌شود.

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، منطقه همدان، اين روزها رايج شدن اصطلاح طلاق توافقي در بين جوانان شايد ادا كردنش ساده باشد اما تبعات منفي آن چون آتش زير خاكستر دامان خانواده‌ها و اجتماع را مي‌گيرد و اگر مسئولان دير بجنبند و راهكاري اساسي نينديشند با رواج بيش از پيش پديده‌هاي شومي چون "ازدواج سپيد"،‌ مفاسد و جرم‌هاي مختلف، ‌افزايش خيانت و... مواجه خواهيم بود.

 

قداست و حرمت خانواده از بين رفته است

 

معاون سياسي اجتماعي فرمانداري ملاير نسبت به افزايش آمار طلاق توافقي و تبعات منفي آن طي سال‌هاي اخير هشدار داد و گفت: تغيير شيوه‌هاي همسريابي، افزايش توقعات و خواسته‌هاي زوجين و تفاوت ديدگاه‌هاي آن‌ها و نداشتن شناخت كافي و مناسب از اوضاع و احوال فرهنگي و شخصيتي يكديگر از مهم‌ترين علل طلاق توافقي است.

 

محمدقاسم عبدلي در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا با اشاره به اينكه نهاد خانواده به ويژه در ميان جوانان از قداست پيشين برخوردار نيست، افزود: قداست زندگي مشترك و كراهت طلاق در ميان جوانان رنگ باخته است.

 

وي با بيان اينكه بسياري از طلاق‌ها ريشه در اختلالات شخصيتي دارد كه مي‌توان با درمان، آن را حل كرد، اظهاركرد: تا چند سال پيش طلاق، پديده‌اي مذموم به شمار مي‌رفت و افراد در شرايط بسيار سخت به آن فكر مي‌كردند يا گاه آنقدر در پيچ و خم مراحل قانوني دادگاه‌ها سردرگم مي‌شدند كه از طلاق گرفتن منصرف مي‌شدند.

 

عبدلي ادامه داد: اما اكنون با گسترش نوعي از طلاق، ديگر نياز نيست براي جدا شدن كفش آهنين بپوشند بلكه آن‌ها مي‌توانند با گذشتن از حقوق خود از قبيل مهريه، حضانت و ملاقات فرزند، جهيزيه و نفقه به راحتي به دادگاه مراجعه كنند و پس از مدت كوتاهي به صورت توافقي از هم جدا شوند.

 

وي يادآور شد: گاهي معضلاتي مانند اعتياد، سوء رفتار، بي‌توجهي به نيازهاي مادي و معنوي و بيكاري باعث مي‌شود خانواده‌ها دچار مشكلات عديده‌اي شوند.

 

عبدلي نسبت به ازدواج‌هاي اجباري هشدار داد و گفت: در اين نوع ازدواج كه منجر به طلاق مي‌شود، زنان و مردان به دنبال افراد ثروتمند ولو مسن مي‌گردند همچنين برخي افراد براي استخدام رسمي شدن به علت شرط متأهل بودن تن به ازدواج مي‌دهند كه عواقب فراواني به دنبال دارد.

 

وي فقر و بيكاري، مشكلات جنسي زوجين و اشتغال زن و مرد در شيفت‌هاي كاري متفاوت كه باعث شده ديگر با هم رو در رو نباشند و نسبت به هم سرد و بي‌علاقه شوند را از ديگر عواملي دانست كه منجر به طلاق و جدايي مي‌شود.

 

معاون سياسي اجتماعي فرمانداري ملاير تصريح كرد: شروع زندگي مشترك مستلزم رعايت يك‌سري رفتارهاي اجتماعي است كه زوجين بايد با فراغ بال آن را بپذيرند و اين رفتارها بايد توسط والدين از دوران كودكي به فرزندان آموزش داده شود تا در زندگي مشترك بتوانند از آن‌ها استفاده كنند.

 

عبدلي با تأكيد بر اينكه امروز دختران و پسران ما از نظر فيزيكي و جسمي بسيار ناپخته هستند و از پس ساده‌ترين وظايف روزانه برنمي‌آيند، ادامه داد: راحت‌طلبي جوانان، نداشتن آداب معاشرت و عدم‌آشنايي با اصول اوليه زندگي قابل تأمل است.

 

وي با بيان اينكه دختران و پسران ما تا سن 24- 25 سالگي درگير تحصيل هستند، خاطرنشان كرد: متأسفانه جوانان ما در برقراري ارتباط با اطرافيان درس آزموده نيستند و نداشتن اطلاعات كافي در زمينه خانه‌داري، مديريت زندگي، مسائل زناشويي و ... قطعاً زمينه‌ساز بروز مشكلاتي در آينده خواهد بود.

 

عبدلي خاطرنشان كرد: نداشتن ارتباط كلامي مناسب بين همسران، رواج فرهنگ ابتذال غرب و گرايش جوانان و الگوگيري غلط از آن، تغيير نوع ارتباطات زناشويي در نسل جوان و شكسته شدن حرمت اعضاء خانواده‌ها همگي از جمله عواملي است كه پايه‌هاي زندگي مشترك را متزلزل مي‌كنند.

 

وي با اشاره به اينكه فساد اخلاقي در بين آقايان بيشتر است و از سوي ديگر خانم‌ها بيشترين آسيب را بعد از طلاق متحمل مي‌شوند، افزود: بايد حدود شرعي در جامعه در رابطه با جرائم اخلاقي، اجرا شود.

 

سالانه 2000 طلاق توافقي در استان همدان رخ مي‌دهد

 

معاون پيشگيري دادگستري همدان نيز‌ گفت: سالانه 4000 زوج در استان همدان طلاق مي‌گيرند كه از اين تعداد 2000 طلاق توافقي است.

 

سعيد گلستاني با بيان اينكه 50 درصد طلاق‌هاي رخ داده منشاء فرهنگي دارند، ‌افزود: علت اصلي طلاق‌هاي رخ داده نبود تفاهم اخلاقي و انتخاب ناصحيح بوده و فقط 30 درصد منشاء اقتصادي دارد.

 

وي نداشتن آگاهي از رفتار اجتماعي با خانواده همسر و دخالت‌هاي نابجاي خانواده‌ها در زندگي جوانان را از عوامل موثر در بروز طلاق در جامعه دانست.

 

بعد از طلاق امكان ازدواج مجدد به شدت محدود مي‌شود

 

يك حقوقدان نيز‌ در رابطه با طلاق توافقي و عواقب آن ‌گفت: اين نوع طلاق از يك منظر داراي اشكال است؛ چراكه اولين راه‌حل به عنوان آسان‌ترين راه حل انتخاب مي‌شود و اين در حاليست كه بعد از طلاق امكان ازدواج مجدد براي زنان و مردان به شدت محدود مي‌شود.

 

فاطمه بداغي افزود: ‌زندگي‌هايي كه تهديد به سلامت رواني، جاني و آبروي اشخاص مي‌شود، طلاق موجه را شكل مي‌دهد همچنين برخي عوامل چون بيكاري ادامه روند زندگي را غيرممكن مي‌كند.

 

بداغي توقعات بي‌جاي خانم‌ها در امر طلاق را متوجه ضررهايي دانست و اظهار كرد: خيانت در رابطه زوجين كه بسيار مورد شكايت است، از جمله علت‌هاي موجه است اما در مجموع آستانه بردباري خانواده به شدت كاهش يافته و بايد براي آن تدبيري شود.

 

اين وكيل دادگستري با انتقاد از قوانين موجود در اين حوزه و شرايط ضمن عقد، ‌ادامه داد: همه معضلاتي كه در قانون آمده، لزوماً منجر به فروپاشي خانواده نمي‌شود اما اگر مشكلاتي منجر به صدمات جسمي و روحي شود، ممكن است طلاق اتفاق بيفتد.

 

بداغي با اعلام اينكه شكست عاطفي بعد از طلاق، مشكلات زوجين را حل نخواهد كرد، گفت: ضروري است كه جوانان به مشكلات بعد از طلاق واقف باشند و اين افراد بايد تصوير ذهني خود را قبل و بعد از ازدواج روشن كنند.

 

تمايل خانم‌ها به طلاق توافقي

 

يك جامعه‌شناس نيز ‌با بيان اينكه امروز جنس طلاق‌ها تغيير يافته است، گفت: پيش از اين آقايان بيشتر متقاضي طلاق بودند اما حالا خانم‌ها بيشتر متقاضي طلاق هستند كه نشان‌دهنده بروز تغييرات اجتماعي بسيار بزرگ است.

 

حامد محمدي، پُررنگ كردن نقش مراجع قضايي در بروز طلاق را كم‌انصافي دانست و افزود: وقتي نهادهاي فرهنگي وظيفه خود را به خوبي ايفا نكنند، شاهد چنين آسيب‌هاي اجتماعي‌اي خواهيم بود.

 

وي ‌اظهار كرد: بخشي از ايراد به خود افراد و برخي به دستگاه‌هاي مسئول بازمي‌گردد، گاه ازدواج با معيارهاي نادرستي اتفاق مي‌افتد كه بعد از آن طلاق ايجاد مي‌شود.

 

محمدي تصميمات آني را موجب بروز طلاق توافقي دانست و تصريح كرد: بسياري از طلاق‌ها اگر از فرآيند استرس و ناراحتي دور شود، انجام نخواهد شد؛ در اين راستا بسياري از مشاوران مدت زماني را به زوجين مي‌دهند تا از اين فرايند استرس‌زا دور شوند.

 

با چشمان باز اقدام به انتخاب همسر كنيد

 

يك روانشناس ‌نيز در رابطه با اين معضل اجتماعي ‌گفت: ما همواره تأكيد داريم جوانان تحت تأثير عواطف و احساسات نباشند و قبل از ازدواج با چشمان باز اقدام به انتخاب همسر كنند.

 

" بدري‌سادات بهرامي" تصريح كرد: شهروندان ما امروز با توجه به كسب اطلاعات، متوجه مشروع بودن نيازهاي عاطفي، رواني و جسمي هستند كه در يك رابطه سالم بايد برآورده شود.

 

وي زندگي مشترك را شامل رضايت دو طرف خواند و گفت: اگر كسي تصور كند زندگي مشترك عبارت است از اينكه فقط حال من! خوب باشد، مسلماً دچار مشكل خواهد شد.

 

بهرامي با اذعان به اينكه عشق يك هيجان ناپايدار است، ادامه داد: ايثار در ذات عشق است اما طرف مقابل مجموعه‌اي ايده‌آل را ايجاد مي‌كند و اگر امروز اين تعادل وجود ندارد، قطعاً اين عشق ذره ذره خُرده شده است.

 

وي عدم‌آگاهي زنان از مسير بعد از طلاق را سطحي‌نگري دانست و افزود: ضربه‌هاي سهمگيني بر سر راه اين زنان بوده كه ممكن است مجبور باشند بين بد و بدتر را انتخاب كنند كه بدتر براي زنان همواره طلاق است.

 

بهرامي ادامه داد: روانشناس وقتي آسيبي چون ضرب و شتم را در زوجين مي‌بيند شاهد آسيبي جدي‌تر در حوزه آسيب‌هاي روحي است كه براي حل و فصل آن بايد ارجاع داده شود.

 

وي اظهار كرد: روانشناسان بايد تصوير روشني بعد از طلاق به زوجين بدهند كه با چشم بسته اقدام به طلاق نكنند.

 

اين روانشناس افزود: مشاوراني كه از تعهد كافي برخوردار هستند، در دادگاه ها و ... توانسته‌اند تا ۲۰ درصد منجر به كاهش آمار طلاق در ميان زوجين شوند.

 

به گزارش ايسنا؛‌ در بسياري از موارد روي آوردن به مدرنيته و فرهنگ غرب نه تنها سودي براي ما نداشته بلكه پايه‎هاي فرهنگي و اجتماعي ايران را متزلزل ساخته است.

 

" طلاق" واژه‌اي تلخ و ناگوار است كه كودكان رها شده، ‌عقده‌هاي خفته، ‌دردها و بغض‌هاي زنان رنج كشيده، ‌شكست‌هاي عاطفي و بيماري‌هاي روحي و رواني فراواني به دنبال دارد. آنچه مسلم است اين است كه قرباني اول و آخر طلاق، ‌زنان هستند؛‌ براي مردان تشكيل زندگي مجدد راحت است اما در اين جامعه شمار قابل توجهي از افراد به "زنان مطلقه" به عنوان كالايي دست دوم نگاه مي‌كنند و گاه در زاويه‌اي اسف‌بارتر از آنان براي مقاصد جنسي و سوءاستفاده‌هاي اخلاقي استفاده مي‌كنند كه بسيار دردناك است.

 

بنابراين توصيه مي‌شود مسئولان و متوليان امر به‌جاي شمردن آمار طلاق و ازدواج در جلسات مختلف، به دنبال آسيب‌شناسي معضلات موجود در اين راستا باشند.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تگ های زیر پشتیبانی میشود
<b> <strong> <em> <i> <u> <strike> <s> <sup> <sub> <blockquote> <code> <pre> <hr> <br> <p> <a> <span>