تست تشخيص افسردگي دكتر ديويد برنز

وبلاگ ادیب قوچانی مطالب جذاب جالب خواندني اخبارهاي فرهنگي هنري واموزشي علمي فن اوري اينترنت موبايل سلامت اموزش اشپزي جوانان گردشگري ديني فن اوري تحصيلي اعتياد موفقيت ورزشي طب سنتي دعا خانه داري زناشويي والدين موفق اشپزي و....

تست تشخيص افسردگي دكتر ديويد برنز

تست تشخيص افسردگي دكتر ديويد برنز



تست افسردگي

بسياري به اشتباه تصور مي‌كنند كه افسرده‌اند

 

خيلي‌ها در طول عمرشان دچار افسردگي مي‌شوند. اما بسياري به اشتباه تصور مي‌كنند كه افسرده‌اند. برخي هم افسرده‌اند بي‌آنكه خودشان اطلاعي داشته باشند. با شركت در تست دكتر ديويد برنز مطمئن شويد كه افسرده ايد يا نه.

 

آخرين باري را كه از ته دل خنديد يا با تمام وجود احساس شادي و سرخوشي كرديد، به‌خاطر مي‌آوريد؟ تصور مي‌كنيد افسرده‌ايد و آدم شاد و سرزنده سابق نيستيد؟


براي اينكه بدانيد احساس ناخوشايند غم كه شما را محاصره كرده به‌زودي از زندگي‌تان بيرون مي‌رود يا به افسردگي ماندگاري تبديل شده كه جز متخصصان كسي از عهده درمانش برنمي‌آيد، به سوالاتي كه در ادامه آورده‌ايم، پاسخ دهيد.

 

دكتر ديويد برنز، روانشناس، استاد دانشكده پزشكي هاروارد و نويسنده كتاب «از حال بد به حال خوب» و «وقتي اضطراب حمله مي‌كند» تستي را طراحي كرده كه ميزان غمگين يا افسرده بودن شما را مي‌سنجد.


۱- احساس غم و اندوه مي‌كنيد؟
۰-ابدا
۱-كمي
۲-تاحدودي
۳-خيلي

۲- آيـنده را تـاريك مي‌بينيد؟
۰-ابدا
۱-كمي
۲-تاحدودي
۳-خيلي

۳- احساس مي‌كنيد بي‌ارزش هستيد؟
۰-ابدا
۱-كمي
۲-تاحدودي
۳-خيلي

۴- خود را در مقايسه با ديگران حقير احساس مي‌كنيد؟
۰-ابدا
۱-كمي
۲-تاحدودي
۳-خيلي

۵- آيا مدام از خودتان انتقاد مي‌كنيد يا خودتان را سرزنش مي‌كنيد؟
۰-ابدا
۱-كمي
۲-تاحدودي
۳-خيلي

۶- آيا در تصميم‌گيري با دشواري روبه رو هستيد؟
۰-ابدا
۱-كمي
۲-تاحدودي
۳-خيلي

۷- اغلب احساس خشم و رنجش داريد؟
۰-ابدا
۱-كمي
۲-تاحدودي
۳-خيلي

۸- آيا علاقه خود را به شغل، سرگرمي، خانواده يا دوستان‌تان از دست داده‌ايد؟
۰-ابدا
۱-كمي
۲-تاحدودي
۳-خيلي

۹- آيا بي‌انگيزه هستيد و انجام كارها براي‌تان دشوار شده است؟
۰-ابدا
۱-كمي
۲-تاحدودي
۳-خيلي

۱۰- آيا خود را پير و غيرجذاب مي‌دانيد؟
۰-ابدا
۱-كمي
۲-تاحدودي
۳-خيلي

۱۱- آيا اشتهاي‌تان را ازدست داده‌ايد يا برعكس بيش از اندازه پرخوري مي‌كنيد؟
۰-ابدا
۱-كمي
۲-تاحدودي
۳-خيلي

۱۲- خوابيدن براي‌تان دشوار شده يا مدام احساس خستگي مي‌كنيد و بيش از اندازه مي‌خوابيد؟
۰-ابدا
۱-كمي
۲-تاحدودي
۳-خيلي

۱۳- آيا ميل جنسي‌تان را ازدست داده‌ايد؟
۰-ابدا
۱-كمي
۲-تاحدودي
۳-خيلي

۱۴- آيا بيش از اندازه نگران سلامت خود هستيد؟
۰-ابدا
۱-كمي
۲-تاحدودي
۳-خيلي

۱۵- آيا فكر مي‌كنيد اگر بميريد، بهتر است؟
۰-ابدا
۱-كمي
۲-تاحدودي
۳-خيلي

 

برخي افسرده‌اند بي‌آنكه اطلاعي داشته باشند

 

چه نمره‌اي گرفتيد؟
امتيازها را براساس ارقامي كه كنار هر گزينه نوشته شده با هم جمع كنيد و مجموع نمرات‌تان را به كمك راهنماي زير تحليل كنيد.


۰ تا ۴
 اگر مجموع نمرات‌تان بين صفر تا چهار است، نشان زيادي از افسردگي در شما نيست. روانشناسان در چنين وضعيتي تشخيص مي‌دهند كه اندكي غمگين هستيد و معتقدند بدون نياز به درمان‌هاي طولاني‌مدت مي‌توانيد شادي را دوباره به زندگي‌تان برگردانيد. احتمالا يك اتفاق خاص دليل اصلي غمگين بودن‌تان شده و با برطرف شدن آن، دوباره زندگي شادتان را شروع خواهيد كرد، اما اگر اتفاق خاصي هم نيفتاده باشد، با يك اراده جدي مي‌توانيد غم‌ها را دست به‌سر كنيد. 


۵ تا ۱۰
اگر امتيازتان بين ۵ تا ۱۰ است، باز هم جاي زيادي براي نگراني وجود ندارد. وضعيت‌تان طبيعي است و فقط كمي ناراضي هستيد. غم به زندگي‌تان آمده اما هنوز نتوانسته شما را كاملا محاصره‌ كند. شايد بهتر باشد به كمك كتاب‌هاي روانشناسي، كمي ورزش و تلاش‌هاي شخصي، براي بازيابي توان‌تان تلاش كنيد. با چنين نمره‌اي نمي‌توان شما را بيمار دانست و بايد بگوييم كه تنها غمگين‌تر از قبل شده‌ايد و انرژي رواني‌تان پايين‌تر از قبل آمده است. 


۱۱ تا ۲۰
اگر نمره شما در اين تست بين ۱۱ تا۲۰ است، كارتان از غمگين بودن گذشته. شما به افسردگي خفيفي دچار شده‌ايد و اگر حواس‌تان به خودتان نباشد، خيلي زود افسردگي در زندگي‌تان ريشه مي‌دواند. از نظر روانشناسان وضعيت شما چندان وخيم نيست اما بايد براي ازبين بردن اين افسردگي ملايم تلاش كنيد و اجازه گسترش آن را ندهيد. انگيزه و تلاش خود شما در اين شرايط از هر چيزي تاثيرگذارتر است اما بد نيست كه گاهي با يك مشاور يا روانشناس درمورد مشكلات‌تان صحبت كنيد.


۲۱ تا ۳۰
كسب نمره ۲۱ تا ۳۰ در اين تست به شما مي‌گويد كه سطح متوسطي از افسردگي گريبان‌تان را گرفته است. درست است كه باز هم تلاش‌هاي شما بيشتر از هر چيزي مي‌تواند در تغيير وضعيت‌تان موثر باشد، اما بد نيست در كنار اين تلاش‌ها از يك روانشناس هم كمك بگيريد. اگر در چنين شرايطي به متخصص مراجعه كنيد دوره درمان‌تان زياد طولاني نخواهد بود و خيلي زود به زندگي عادي برخواهيد گشت. پس زود بجنبيد و حتي يك روز ديگر را هم به جنگ تن به تن با افسردگي نگذرانيد.


۳۱ تا ۴۵
اگر در اين تست نمره ۳۱ تا ۴۵ را گرفته‌ايد، حال‌تان حسابي خراب است. شما به افسردگي شديد دچار شده‌ايد و احتمالا در كنار كمك‌هاي روانشناسان، به دارودرماني و مراجعه به روانپزشك هم نياز داريد. دير جنبيدن مي‌تواند افسردگي شما را مزمن و تلاش‌هاي متخصصان براي بهبود را بي‌اثر كند. پس به توانايي خودتان براي بيرون آمدن از اين حال اكتفا نكنيد. اين نمره مي‌گويد كه افسردگي تمام توانش را براي فلج كردن زندگي شما به كار بسته است.

منبع: الو دكتر

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد