ساخت توالت‌ عمومي براي توليد برق!

وبلاگ ادیب قوچانی مطالب جذاب جالب خواندني اخبارهاي فرهنگي هنري واموزشي علمي فن اوري اينترنت موبايل سلامت اموزش اشپزي جوانان گردشگري ديني فن اوري تحصيلي اعتياد موفقيت ورزشي طب سنتي دعا خانه داري زناشويي والدين موفق اشپزي و....

ساخت توالت‌ عمومي براي توليد برق!

محققان دانشگاه UWE انگلستان در حال ساخت يك توالت عمومي هستند كه مي‌تواند با كمك متابوليسم باكتريايي، ادرار را به برق تبديل كند.
كد خبر: ۶۰۵۴۱۱
تاريخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۷ 12 July 2016
محققان دانشگاه UWE انگلستان در حال ساخت يك توالت عمومي هستند كه مي‌تواند با كمك متابوليسم باكتريايي، ادرار را به برق تبديل كند.
به گزارش ايسنا به نقل از زي‌نيوز، اين نوآوري به احتمال زياد به يك مزيت بزرگ براي كشورهايي مانند هند محسوب مي‌شود كه با مشكل تامين نيرو مواجه هستند و  نرخ مصرف بسيار بالاتر از ميزان نيروگاه‌هاي برق‌شان است.
محققان يك توالت عمومي به شكل يك اتاقك كوچك را امسال در جشنواره (Glastonbury) گلستونبري‌ نصب كرده و نشان دادند كه چگونه مي توان از اين اتاقك كوچك برق توليد كرد.
اين توالت عمومي توسط هزاران نفر از كاربران در هر روز در طول جشنواره گلستونبري مورد آزمايش قرار گرفت. محققان گفتند، هدف نهايي آنها بهبود امكانات بهداشتي در كشورهاي در حال توسعه و مناطقي با توليد الكتريسيته محدود مانند اردوگاه‌هاي پناهندگان است.
فناوري مورد استفاده در اين نمونه اوليه بر اساس سلولهاي سوختي ميكروبي (MFC)است، كه مانند باتري، داراي يك آند و كاتد هستند.
پيلها در داخل يك ظرف كه ادرار در آن جمع آوري مي‌شود نصب شدند. در داخل ظرف، باكتري الكترود آند را استفاده كرده و به عنوان يك كاتاليزور عمل مي‌كنند و مواد آلي موجود در ادرار را تجزيه مي‌كند.
اين تجزيه هم پروتون‌ها كه از آند به كاتد در سراسر يك غشاء نيمه تراوا سفر كرده و هم الكترونهايي كه از طريق يك مدار الكتريكي خارجي سفر مي‌كنند را آزاد مي‌كند.
غشاء نيمه تراوا يا غشاء با نفوذپذيري انتخابي گونه‌اي غشاء است كه به مولكول‌ها و يون‌هاي مشخصي اجازه عبور مي‌دهد.
براي تكميل اين چرخه، يك واكنش كاهش اكسيژن نيز در كاتد صورت مي‌گيرد.  اين روند توليد انرژي، براي نيرودهي به يك لامپ يا رشته‌هاي ال‌.اي.‌دي كافي است.
به غير از جشنواره گلستونبري محققان همچنين اين اتاقك را در محوطه دانشگاه با تعداد محدودي از شركت كنندگان آزمايش كردند .در هر دو آزمايش، برق توليد شده براي روشن كردن داخل اتاقك مورد استفاده قرار گرفت.
در اين پژوهش فقط از ادرار براي توليد برق استفاده شده و در حال حاضر به دليل نوع ساخت اين اتاقك تنها كاربران آن آقايان هستند.
محققان در حال حاضر در حال برنامه ريزي براي آزمايش اين فناوري در هند و يا در برخي از مناطق آفريقا، به طور خاص، در اردوگاه هاي پناهندگان، در مدارس و در توالت هاي عمومي كه فاقد روشنايي هستند استفاده كنند.

جزئيات  اين نوآوري شگفت انگيز كه توسط محققان UWE انجام شد در مجله  Environmental Science به چاپ رسيده است

تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد