طرز تهيه جوجه كباب ايراني

وبلاگ ادیب قوچانی مطالب جذاب جالب خواندني اخبارهاي فرهنگي هنري واموزشي علمي فن اوري اينترنت موبايل سلامت اموزش اشپزي جوانان گردشگري ديني فن اوري تحصيلي اعتياد موفقيت ورزشي طب سنتي دعا خانه داري زناشويي والدين موفق اشپزي و....

طرز تهيه جوجه كباب ايراني

شايد ساده به نظر برسد اما نكاتي دارد كه رعايت كردن آن جوجه كباب هاي خانگي را بسيار بسيار لذيذ مي كند بدون اينكه گوشت آن سفت شده آيا بي مزه باشد.
وب‌سايت آكا ايران: شايد ساده به نظر برسد اما نكاتي دارد كه رعايت كردن آن جوجه كباب هاي خانگي را بسيار بسيار لذيذ مي كند بدون اينكه گوشت آن سفت شده آيا بي مزه باشد.

جوجه كباب خوشمزه را فقط با اين نكات ميل بفرماييد

نكته ي اول
در مورد آبليمو و نمك هست. اول اينكه آبليو و نمك جوجه را سفت مي كند. حذف آن هم جوجه را بي مزه مي كند. برس كشيدن تركيب آبليمو و نمك به جوجه ي نيم پز شده هم به اندازه ي كافي به آن طعم و مزه نمي دهد و بايد همراه اين مواد بماند تا طعم بگيرد.

خوب پس چه كار كنيم كه هم گوشت سفت نشود و هم به اندازه ي كافي طعم بگيرد.

ما بايد دور تا دور جوجه ها را با روغن مايع كاور كنيم تا در اثر ماندن طولاني از نفود آبليمو و نمك به تكه هاي جوجه جلوگيري كند در عين حال حسابي طعم دار شود.

نكات اساسي درست كردن جوجه كباب

پس قبل از اضافه كردن آبليمو و نمك به آن روغن مايع (نه كره توضيح مي دهم) اضافه مي كنيم و خوب مخلوط مي كنيم تا جوجه ها با روغن پوشيده بشوند بعد آبليمو و نمك اضافه مي كنيم به اين شكل جوجه هاي طعم دار شده ي ما هرگز و هرگز سفت نخواهند شد.

كره هم چون در اثر سرما سفت مي شود حتي اگر آن را ذوب كنيم باز چون جوجه ها سردند سفت مي شود و جوجه ها خوب كاور نمي شوند و جوجه در اثر تماس با آبليمو و نمك سفت مي شود براي اين قسمت توصيه نمي شود. اما در آخر مي توانيد براي عطر و طعم بيشتر به آن ۱ قاشق غذاخوري كره ي مذاب اضافه كنيد.

نكته ي دوم در مورد شيوه ي خرد كردن پياز هست. بعضي افراد پياز را رنده مي كنند تا تكه هاي جوجه را خوب بپوشاند. بعضي هم پياز را داخل خرد كن يا بلندر له مي كنند تا جوجه ها حسابي مزه بگيرند.

به نظر من اين روش غلط است، چرا ؟ چون اگر پياز له يا رنده شود به تكه هاي جوجه مي چسبد و جدا نمي شود. بعد كه ما روي حرارت كباب مي كنيم اين پياز ها سريع مي سوزند و ما گمان مي كنيم رنگ جوجه عوض شده و پخت آن كافي است.

در حاليكه اين پيازها هستند كه طلايي (و بعضا قهوه اي و سياه شدند و سوختند) و اين باعث مي شود پخت را متوقف كنيم و گوشت مرغ به خوبي نپزد و همچنين پيازهاي سطح جوجه بسوزند و تلخ شوند.

اگر پياز را به اين شكل له كنيد ما در جوجه كبابمان يك كاور تلخ و سوخته ي پيازي و گوشتي نپخته داريم.

پس رنده و له كردن پياز ممنوع بهترين شكل خرد كردن پياز خلال كردن آن هست.

نكات اساسي درست كردن جوجه كباب

نكته ي بعدي
در مورد زعفران هست. يك جوجه كباب اصل و حرفه اي حتما حتما زعفران آن هم به مقدار زياد دارد.

منتها مشكلي كه وجود دارد اين است كه ما زعفران دم كرده (يا به اصطلاح آب زعفران) را به جوجه ها اضافه مي كنيم اما به جاي اينكه تكه هاي جوجه طعم زعفراني بگيرند پيازها و روغن و آبليمو و خلاصه هرچي كه داخل آن ريختيم طعم زعفران مي گيرند و بعدا اين مواد زعفراني دور ريخته مي شود كه به نظر من خسارت است. خوب پس چه كار مي كنيم؟

قبل از اضافه كردن هر چيزي به جوجه (هرچيزي شامل پياز و آبليمو و …) به تكه هاي جوجه خام و خالص رعفران دم كرده اضافه مي كنيم و به مدت ۱ ساعت (يا بيشتر) استراحت مي دهيم تا تكه هاي جوجه طعم و رنگ زعفران بگيرند بدون اينكه نگران رنگ و طعم گرفتن پيازها و آبليمو و ساير مواد باشيم. بعد به آن ساير مواد را اضافه مي كنيم.

نكته ي آخر
هم در مورد ادويه جات هست. مرغ ذاتا بوي خاصي دارد كه ناپسند است. اين بو به ميزان قابل توجهي با پياز و زعفران گرفته مي شود. اما اضافه كردن ساير ادويه جات هم به رفع بوي بد مرغ و بهتر شدن طعم و بوي آن كمك شاياني مي كند. اين مورد كاملا سليقه اي است اما ادويه هاي پيشنهادي من ۱- پودر پياز ۲- فلفل سياه تازه آسياب شده (نه مانده! توضيح مي دهم) ۳-مقدار بسيار اندكي پودر سير

و يك نكته هم كه حتما خودتان خوب مي دانيد اين است كه به صورت كلي هر نوع ادويه اي را دقيقا در همان لحظه ي مصرف بايد آسياب كرد. ادويه هاي آسياب شده اگر بمانند به سرعت بو و طعم خودشان را از دست مي دهند.

اين يك قانون كلي است. هل، زعفران، فلفل سياه، تخم گشنيز. و هر ادويه ي ديگري را دقيقا در همان لحظه ي استفاده بايد آسياب كرد تا بيشترين ميزان بو و طعم را داشته باشيم.

نكات اساسي درست كردن جوجه كباب

پس مراحل كار مزه دار كردن جوجه كباب به اين شكل است :
اول به تكه هاي جوجه ي خرد شده محلول غليظ زعفران اضافه مي كنيم و اجازه مي دهيم تكه هاي جوجه همراه با محلول زعفران ۱ ساعت بماند.
بعد به آن روغن مايع اضافه مي كنيم و خوب هم مي زنيم تا تكه هاي جوجه كاملا با روغن مايع كاور شوند.

بعد به آن آبليمو و نمك و ادويه جات تازه آسياب شده اضافه مي كنيم مجددا يك ساعت استراحت مي دهيم و در نهايت به آن پيازي كه خلالي خرد شده و در صورت دلخواه فلفل دلمه اي خرد شده اضافه مي كنيم حداقل براي مدت ۲ ساعت و حداكثر يك شب در يخچال به آن استراحت مي دهيم تا حسابي مزه بگيرد.

بعد هم روي شعله اي يكنواخت و متوسط ( و از آن بهتر زغال سرخ) كبابشان مي كنيم و با پلوي زعفراني و كره و گوجه ي كبابي سرو مي كنيم.

نكته :


(پس با اين حساب براي درست كردن يك جوجه كباب با كيفيت حداقل ۴ ساعت زمان لازم است. بهتر است برنامه ريزي كنيم تا زمان كم نياوريم).
تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد