اعمال شب اول ماه رجب

وبلاگ ادیب قوچانی مطالب جذاب جالب خواندني اخبارهاي فرهنگي هنري واموزشي علمي فن اوري اينترنت موبايل سلامت اموزش اشپزي جوانان گردشگري ديني فن اوري تحصيلي اعتياد موفقيت ورزشي طب سنتي دعا خانه داري زناشويي والدين موفق اشپزي و....

اعمال شب اول ماه رجب

اعمال شب اول ماه رجب



نمازهاي مستحبي ماه رجب,روز اول ماه رجب

ماه رجب ماه بزرگ خداست و ماهى كه حرمت و فضيلت فراوان دارد

 

امام موسي كاظم(ع) در حديثي در باب اهميت ماه «رجب‌المرجب» فرمودند: هر كس يك روز از ماه رجب را روزه بگيرد، آتش جهنم يك سال از او دور شود و هر كس ۳ روز از آن را روزه بگيرد، بهشت بر او واجب مي‌شود.


در اهميت اين ماه همين بس كه پيامبر اكرم(ص) فرمودند: ماه رجب ماه بزرگ خداست و ماهى كه حرمت و فضيلت به آن نمى‏رسد و جنگيدن با كافران در اين ماه حرام است و رجب ماه خداست و شعبان ماه من است و ماه رمضان ماه امت من است كسى كه يك روز از ماه رجب را روزه بگيرد، موجب خشنودى خداي بزرگ مي‌شود و غضب الهى از او دور مي‌شود و درى از درهاى جهنم بر روى او بسته شود.

امام موسي كاظم(ع) در يك روايتي در باب اهميت ماه رجب‌المرجب فرمود: هر كس يك روز از ماه رجب را روزه بگيرد، آتش جهنم يك سال، از او دور شود و هر كس سه روز از آن را روزه بگيرد، بهشت بر او واجب مي‌شود، همچنين فرمود: رجب نام نهرى است در بهشت كه از شير سفيدتر و از عسل شيرين‏تر است، هر كس يك روز از رجب را روزه بگيرد، البته از آن نهر بياشامد.

براي اين ماه خدا اعمال مختلفي ذكر شده است كه در ادامه به برخي از آن‌ها اشاره مي‌شود:

*اعمال شب اول ماه رجب
-از رسول خدا(ص) نقل شده است كه به هنگام رؤيت هلال ماه رجب، اين دعا را مى‌خواند: «اَللّـهُمَّ اَهِلَّهُ عَلَيْنا بِالاْمْنِ وَالاْيمانِ وَالسَّلامَةِ وَالاْسْلامِ رَبّى وَرَبُّكَ اللهُ عَزَّوَجَلَّ»؛ خدايا اين ماه را بر ما به امنيت و ايمان و سلامت و دين اسلام نو كن، پروردگار من و پروردگار تو (اى ماه) خداى عزوجل است و همچنين از آن حضرت نقل شده است كه وقتى هلال ماه رجب را مى‌ديد، مى‌فرمود: «اَللّـهُمَّ بارِكْ لَنا فى رَجَب وَشَعْبانَ، وَبَلِّغْنا شَهْرَ رَمَضانَ، وَاَعِنّا عَلَى الصِّيامِ وَالْقِيامِ، وَحِفْظِ اللِّسانِ، وَغَضِّ الْبَصَرِ، وَلا تَجْعَلْ حَظَّنا مِنْهُ الْجُوعَ وَالْعَطَشَ»؛ خدايا بركت ده بر ما در ماه رجب و شعبان و ما را به ماه رمضان برسان و كمكمان ده براى گرفتن روزه و شب زنده‌دارى و نگهدارى زبان و پوشيدن چشم و بهره ما را از آن ماه تنها گرسنگى و تشنگى قرار مده.

- غسل كردن: سيّد بن طاووس مى‌گويد در كتب «عبادات» روايتى از رسول خدا (ص) يافتم كه آن حضرت فرمود: هر كس ماه رجب را درك كند و در اول، وسط و آخر آن، غسل كند همانند روزى كه از مادر متولد شده، از گناهان خارج شود (و پاك شود).

- زيارت امام حسين(ع) در اين شب فضيلت بسيار دارد.


- بعد از نماز مغرب، ۲۰ ركعت نماز بخواند (هر دو ركعت به يك سلام) و در هر ركعت يك بار سوره «حمد» و يك بار سوره «توحيد» بخواند، رسول خدا(ص) در پاداش اين عمل فرمود: هر كس چنين كند، به خدا سوگند خودش، خانواده‌اش، مالش و فرزندانش محفوظ بمانند و از عذاب قبر پناه داده شود... و در قيامت به سرعت از صراط بگذرد.

-بعد از نماز عشا، دو ركعت نماز به ‌جا آورد، در ركعت اول «حمد» و «الم نشرح» را يك مرتبه و سوره «توحيد» را سه مرتبه بخواند و در ركعت دوم، سوره‌هاى «حمد»، «الم نشرح»، «توحيد» و «معوّذتين» (سوره‌هاى ناس و فلق) را يك‌ بار بخواند و پس از سلام ۳۰ مرتبه بگويد: «لا اله الاّ الله» و ۳۰ مرتبه «صلوات» بفرستد، رسول اكرم(ص) فرمود: كسى كه اين عمل را انجام دهد، خداوند گناهانش را مى‌آمرزد و از گناه پاك مى‌شود.

- ۳۰ ركعت نماز بخواند، (هر دو ركعت به يك سلام) در هر ركعت يك مرتبه «حمد» و يك مرتبه «كافرون» و سه مرتبه «توحيد» را بخواند. در روايتى رسول خدا(ص) فرمود: هر مرد و زن مؤمنى چنين كند، خداوند تمام گناهان كوچك و بزرگ وى را مى‌آمرزد و تا سال بعد، خداوند نامش را در فهرست «نمازگزاران» مى‌نويسد و از نفاق پاك مى‌شود.

- احياى شب اول ماه رجب: شيخ طوسى در «مصباح المتهجّد» از امام صادق(ع) از جدش از اميرمؤمنان على(ع) نقل كرده است كه آن حضرت دوست داشت كه در چهار شب از شب‌هاى سال، فارغ از هر چيز، به عبادت بپردازد شب اوّل ماه رجب، شب نيمه شعبان، شب عيد فطر و شب عيد قربان، در حديثى ديگر، از امام صادق(ع) نقل شده است كه «تا مى‌توانى بر احياى شب‌هاى عيد فطر، عيد قربان و... شب اول رجب مراقبت كن.

- خواندن دعايى كه از امام جواد(ع) نقل شده است كه فرمود: مستحب است انسان، در شب اول رجب، با اين كلمات، دعا كند: «اَللّـهُمَّ اِنّى اَسْئَلُكَ بِاَنَّكَ مَليكٌ، وَاَنَّكَ عَلى كُلِّ شَىْء مُقْتَدِرٌ، وَاَنَّكَ ما تَشآءُ مِنْ أَمْر يَكُونَ اَللّـهُمَّ اِنّى اَتَوَجَّهُ اِلَيْكَ بِنَبِيِّكَ مُحَمَّد نَبِىِّ الرَّحْمَةِ، صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ، يا مُحَمَّدُ يا رَسُولَ اللهِ، اِنّى اَتَوَجَّهُ بِكَ اِلَى اللهِ رَبِّكَ وَرَبِّى لِيُنْجِحَ بِكَ طَلِبَتى» 

نمازهاي مستحبي ماه رجب,روز اول ماه رجب

كسى كه يك روز از ماه رجب را روزه بگيرد، موجب خشنودى خداي بزرگ مي‌شود

 

  *اعمال روز اول رجب
- روزه: روايت شده كه حضرت نوح(ع) در اين روز به كشتى سوار شد و به كسانى كه همراه او بودند امر فرمود روزه بگيرند كه هر كس اين روز را روزه بگيرد، آتش جهنم يك سال از او دور شود .

-غسل


-زيارت امام حسين(ع): از امام جعفر صادق(ع) روايت شده است كه هر كس امام حسين(ع) را در روز اول رجب زيارت كند، خداوند او را بيامرزد.

*اعمال مشترك اين ماه
اين اعمال كه مخصوص روز معينى نيست، بلكه در تمام ماه انجام مى‌شود، بسيار است؛ از جمله:

-در تمام ماه رجب، اين دعا را بخواند: «يا مَنْ يَمْلِكُ حَوآئِجَ السّآئِلينَ، ويَعْلَمُ ضَميرَ الصّامِتينَ، لِكُلِّ مَسْئَلَة، مِنْكَ سَمْعٌ حاضِرٌ وَجَوابٌ عَتيدٌ، اللّـهُمَّ وَمَواعيدُكَ الصّادِقَةُ واَياديكَ الفاضِلَةُ، وَرَحْمَتُكَ الواسِعَةُ فَاَسْئَلُكَ اَنْ تُصَلِّىَ عَلى مُحَمَّد وَآلِ محمد، واَنْ تَقْضِىَ حَوائِجى لِلدُّنْيا وَالاْخِرَةِ، اِنَّكَ عَلى كُلِّ شَىْء قَديرٌ».

-همچنين رسول خدا(ص) فرمودند: هر كس در ماه رجب صد مرتبه بگويد «أَسْتَغْفِرُ اللّهَ الَّذِي لا إلهَ إِلاّ هُوَ، وَحْدَهُ لا شَرِيكَ لَهُ وَأَتُوبُ إِلَيْهِ» و در پايان صدقه‌اى بدهد، خداوند كارش را به رحمت و مغفرت پايان دهد و هر كس ۴۰۰ مرتبه آن را بگويد فضيلت شهيدان را دارد، همچنين ايشان فرمود: كسى كه در ماه رجب هزار مرتبه «لا اِلهَ اِلاَّ اللّه» بگويد، خداوند براى او حسنات فراوانى مى‌نويسد.

در روايتى آمده است: «هر كس در ماه رجب، در وقت صبح، ۷۰ مرتبه و شبانگاه نيز ۷۰ مرتبه بگويداَسْتَغْفِرُ اللّهَ وَأَتُوبُ اِلَيْهِ و پس از آن، دست‌ها را بلند كند و بگويد أَللّهُمَّ اغْفِرْلي وَ تُبْ عَلَىَّ اگر در همان ماه رجب بميرد، خداوند از او راضى خواهد بود...».

-در طول اين ماه هزار مرتبه بگويد «اَسْتَغْفِرُ اللّهَ ذَاالْجَلالِ وَالاْكْرامِ مِنْ جَميعِ الذُّنُوبِ وَالاْثامِ» تا خداوند رحمان وى را بيامرزد.

-سيّد بن طاووس در «اقبال» فضيلت فراوانى براى خواندن سوره «توحيد» در ماه رجب نقل كرده است. از جمله از رسول خدا(ص) روايت كرده است كه هر كس با نيت پاك در ماه رجب، ۱۰ هزار مرتبه سوره «توحيد» را بخواند، وارد عرصه قيامت شود در حالى كه از گناه پاك باشد مانند روزى كه از مادر متولد شده است و ۷۰ فرشته به استقبال او مى‌آيند و به وى بشارت بهشت را مى‌دهند، همچنين آن حضرت براى هزار بار خواندن سوره «توحيد» در اين ماه و حتى صد بار نيز پاداش زيادى ذكر كرد.

-در روايتى از رسول خدا (ص) نقل شده است كه آن حضرت فرمود: «هر كس يك روز از ماه رجب را روزه بدارد و چهار ركعت نماز بگزارد (هر دو ركعت با يك سلام) و در ركعت اول صد مرتبه «آية‌الكرسى» بخواند و در ركعت دوم دويست مرتبه «توحيد»، پيش از مردن جاى خود را در بهشت مى‌بيند و يا ديگرى جاى او را ببيند (و براى او توصيف كند)».

- دعايي را كه از امام صادق(ع) روايت شده، خوانده شود: «خَابَ الْوَافِدُونَ عَلَى غَيْرِكَ وَخَسِرَ الْمُتَعَرِّضُونَ إِلا لَكَ وَضَاعَ الْمُلِمُّونَ إِلا بِكَ وَأَجْدَبَ الْمُنْتَجِعُونَ إِلا مَنِ انْتَجَعَ فَضْلَكَ بَابُكَ مَفْتُوحٌ لِلرَّاغِبِينَ وَخَيْرُكَ مَبْذُولٌ لِلطَّالِبِينَ وَفَضْلُكَ مُبَاحٌ لِلسَّائِلِينَ وَنَيْلُكَ مُتَاحٌ لِلْآمِلِينَ وَرِزْقُكَ مَبْسُوطٌ لِمَنْ عَصَاكَ وَحِلْمُكَ مُعْتَرِضٌ لِمَنْ نَاوَاكَ عَادَتُكَ الْإِحْسَانُ إِلَى الْمُسِيئِينَ وَسَبِيلُكَ الْإِبْقَاءُ عَلَى الْمُعْتَدِينَ اللَّهُمَّ فَاهْدِنِى هُدَى الْمُهْتَدِينَ وَارْزُقْنِى اجْتِهَادَ الْمُجْتَهِدِينَ وَلا تَجْعَلْنِى مِنَ الْغَافِلِينَ الْمُبْعَدِينَ وَاغْفِرْلِى يَوْمَ الدِّينِ». 

 

منبع:shafaf.ir

تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد