نكاتي طلايي كه WiFi شما را بهتر مي كند

وبلاگ ادیب قوچانی مطالب جذاب جالب خواندني اخبارهاي فرهنگي هنري واموزشي علمي فن اوري اينترنت موبايل سلامت اموزش اشپزي جوانان گردشگري ديني فن اوري تحصيلي اعتياد موفقيت ورزشي طب سنتي دعا خانه داري زناشويي والدين موفق اشپزي و....

نكاتي طلايي كه WiFi شما را بهتر مي كند

نكاتي طلايي كه WiFi شما را بهتر مي كند



افزايش سرعت اينترنت, تنظيمات مودم

ترفندهاي افزايش سرعت اينترنت

 

روترها امكان استفاده از اينترنت را براي ما فراهم مي‌كنند؛ ولي روترهاي جديد، قابليتي بيش‌تر از اين دارند. از امكانات پيشرفته روترهاي جديد استفاده كنيد تا محدوده تحت پوشش واي‌فاي را بيش‌تر كنيد. ‌تا همين چند سال پيش، روترها دستگاه‌هاي بي‌خاصيتي بودند كه تنها مسئول پخش اينترنت در محيط خانه يا محل كار بودند و هيچ خاصيت ديگري نداشتند؛ اما داستان روترهاي جديد با گذشته كاملا فرق مي‌كند.

 

پشتيباني از چندين فركانس وايرلس تا ابزارهاي مديريت موبايل، فقط بخشي از امكانات جديد اين روترها است و لازم نيست كه ديگر غصه مراحل سخت تنظيم كردن روتر را داشته باشيد. بهترين روترها، آن‌هايي هستند كه با برخورداري از بالاترين ميزان هوش، پيش‌فرض كار را از هميشه راحت‌تر كرده‌اند و كاربران عادي نيز قادرند تا با پيشرفته‌ترين امكانات روترها، كار كنند.

 

خيلي از چيزهايي كه به دانش شبكه‌اي نياز داشت، امروز فقط با يك كليك ماوس، به سادگي انجام مي‌شود. حالا بهتر است با هم نگاهي به ۸ قابليت مشترك بين روترهاي وايرلس پيشرفته داشته باشيم كه ارزش وقت گذاشتن، تنظيم كردن و استفاده را دارند.

 

افزايش سرعت اينترنت, تنظيمات مودم

روترها (مودم) امكان استفاده از اينترنت را براي ما فراهم مي‌كنند

 

۱- دسترسي ميهمان (The Wireless Welcome Mat)
مهم نيست كه شما مشغول تنظيم شبكه خانگي يا محل كار خود هستيد؛ در هر دو حالت مي‌توانيد با استفاده از Welcome Mat به مهمانان خود امكان استفاده از واي‌فاي را بدهيم.. خيلي از روترهايي كه امروزه در بازار هستند، به شما اين امكان را مي‌دهند كه به‌سادگي به ميهمانان امكان دسترسي به شبكه وايرلس را بدهيد. (در بعضي از روترها ديده شده اين قابليت به‌صورت پيش‌فرض فعال است؛ اگر از جمله كساني هستيد كه به امنيت و حريم خصوصي بسيار اهميت مي‌دهيد، مي‌توانيد امكان دسترسي افراد خارج از شبكه را از بين ببريد؛ ولي حتما بايد اين گزينه را غيرفعال كنيد).

 

اگر زياد به ميهمانان دسترسي مي‌دهيد، بهتر است در فواصل زماني كوتاه، كلمه عبور را عوض كنيد و همچنين اگر روتري كه استفاده مي‌كنيد، از دو فركانس ۲٫۴ گيگاهرتز و ۵ گيگاهرتز پشتياني مي‌كند، مي‌توانيد دسترسي ميهمان را فقط به شبكه آهسته‌تر ۲٫۴ گيگاهرتز فراهم كنيد. بدين ترتيب دسترسي با كارآيي بالا، فقط براي كانكشن‌هاي داخلي خواهد بود.

 

ممكن است برخي از سازندگان روترها، به شما امكان كنترل بيشتري براي استفاده ميهمانان از شبكه وايرلس را بدهند؛ مثلا مي‌توانيد تعداد ساعاتي را كه ميهمانان از اينترنت استفاده مي‌كنند، محدود كنيد يا حتي اجازه دسترسي آن‌ها را، فقط در ساعاتي از روز، امكان‌پذير كنيد. با اپ‌‌هاي زيادي كه براي مديريت موبايل در دسترس است، مي‌توان كلمه عبورو كنترل دسترسي به فركانس‌هاي مختلف را تغيير داد يا دسترسي ميهمان در حالت Fly را در گوشي‌هاي هوشمند، فعال يا غير فعال كرد.

 

افزايش سرعت اينترنت, تنظيمات مودم

 

۲ – با كنترل‌هاي والدين مي‌توان ارتباطات را مديريت كرد
كنترل مربوط به والدين (Parental Control)، فقط براي بازداشتن بچه‌ها از دسترسي به سايت‌هاي نامناسب نيست؛ بلكه در محيط‌هاي كوچك كاري نيز مي‌توانند مفيد باشند؛ مثلا سايت‌هايي هستند كه در زمان كاري شركت، نبايد به آن‌ها مراجعه كرد. وندورهاي روتر، استانداردهاي مختلفي براي كنترل دارند؛ از بلاك كردن در سطح هر دستگاه گرفته تا سيستم‌هاي كنترل محتواي تمام عيار كه دسترسي به سايت‌هاي خارجي را مديريت مي‌كنند. اين قابليت‌ها شامل اضافه كردن يك لايه بيشتر امنيتي براي محافظت از شبكه، به‌همراه امكان شناسايي بدافزار و آنتي‌فيشينگ است كه كاربر مي‌تواند آن‌ها را تنظيم كند.

 

افزايش سرعت اينترنت, تنظيمات مودم

يكي از امكانات روترهاي جديد پشتيباني از چندين فركانس وايرلس است

 

۳ – مكان ذخيره خارجي اضافه كنيد
آخرين نسل روترها، مي‌توانند كاربر را از عذاب ذخيره داده اشتراكي رها كنند. در مدل‌هاي رده بالاي نسل فعلي، مي‌توان هاردديسك بيروني (اكسترنال) چه USB 2.0 و چه USB 3.0 و هم‌چنين درگاه‌هاي ساتا (Sata) را به‌طور مستقيم به روتر وصل كرد؛ البته تمام اين‌ها به مدل دستگاه بستگي دارد؛ به غير از مپينگ (Mapping) شبكه، از چندين روش ديگر مي‌توان به ديتا دسترسي داشت.

 

يكي از آن‌ها سرويس FTP بر پايه روتر است كه مي‌تواند به پوشه‌هاي يك درايو، به‌صورت خارجي و از طريق وب دسترسي داشته باشد. در بيشتر موارد، هر وسيله ذخيره USB از درايوهاي انگشتي گرفته تا هارد ديسك‌هاي سيلندري، قادرند تا به روتر وصل شوند و به‌عنوان دستگاه‌هاي اشتراك‌گذاري فضاي ذخيره، در دسترس باشند. در صورت پشتيباني، درايو حتي مي‌تواند با DLNA كار كند تا براي آن دسته از دستگاه‌هاي روي شبكه، به‌عنوان مديا سرور باشد كه قادرند با DLNA كار كند.

 

افزايش سرعت اينترنت, تنظيمات مودم

 

۴ – از مدياي متصل به سرورهاي بكاپ‌گيري، استفاده‌هاي بيشتري كنيد
دسته‌اي از روترهاي پيشرفته و رده‌بالا هستند كه به‌وسيله DLNA سرويس شناسايي را ارائه مي‌دهند كه مي‌تواند به‌عنوان يك مديا سرور، پيكربندي شود. از نكات جالب آن، كنترل كامل بر روي سرويس‌هاي صوتي و تصويري است كه قرار است كجا و چه زماني ارائه شوند.

 

اين اپ سمت سرور مي‌تواند براي مديريت اجازه اشتراك‌گذاري فايل بر روي دستگاه‌هاي ذخيره خارجي نيز، استفاده شود. بعضي از سازندگان حتي بكاپ اپ را هم مهيا كرده‌اند كه اجازه مي‌دهد تا دستگاه ذخيره متصل شده به روتر، به‌عنوان بخشي از فرآيند پشتيبان‌گيري كلاينت، به‌صورت خودكار استفاده شود. با توجه به اين‌كه قيمت اين دستگاه‌هاي ذخيره‌سازي به‌طور مرتب در حال كاهش است؛ يك شركت كوچك مي‌تواند از هاردديسك USB چند ترابايتي كه به يك روتر رده ‌بالا متصل است، به‌عنوان بكاپ متمركز استفاده كند.

 

افزايش سرعت اينترنت, تنظيمات مودم

 

۵ – گسترش ارتباطات USB، به معني به اشتراك‌گذاري امكان پرينت است
پرينت گرفتن وايرلس چيز جديدي نيست؛ ولي با توجه به اين‌كه USB خود را به‌عنوان يك استاندارد در ارتباطات و اتصالات معرفي كرده است، تقريباً هر پرينتري كه به روتر وصل مي‌شود، مي‌تواند به يك مدل متصل به اينترنت استفاده شود. بعضي از سازندگان روترها، براي پرينترهايي كه AirPrint-enabled نيستند و در زمان‌هايي كه از طريق روتر، مورد دسترسي قرار مي‌گيرند، پشتيباني وايرلس را فراهم كرده‌اند. فرض كنيد در خانه يا محل كار خود شديدا سرگرم كار با آي‌فون يا آي‌پد هستيد؛ در اين حالت امكان پرينت از هر iDevice مي‌تواند خيلي به كار بيايد.

 

افزايش سرعت اينترنت, تنظيمات مودم

 

۶ – با اولويت‌بندي روي شبكه، ترافيك را كنترل كنيد
واقعا خوب مي‌شد اگر مي‌توانستيد به راحتي، سرعت اينترنت را براي برنامه‌هايي كه از درجه اهميت بيشتري براي شما برخوردار هستند، بالا ببريد. روترهاي وايرلس سال‌هاست كه از كيفيت سرويس (QoS) و توسعه مالتي مدياي وايرلس (WMM) پشتيباني مي‌كنند؛ ولي در خيلي از موارد، كارآمدي واقعي اين فناوري‌ها در بهترين حالت، كمي افزايش در كارايي و در بدترين حالت، به هدر رفتن تلاش زياد در تنظيم اپ‌ها و پهناي باند است؛ اما با در نظر گرفتن اين نكته، سازندگان روترها دريافتند كه در شبكه، داشتن سرعتي بهينه براي برنامه‌هاي خاص، تبديل به يك امر عادي و معمولي شده است.

 

خيلي از مدل‌هاي جديد روترها، به كاربر اين امكان را مي‌دهد تا اپ‌هاي خاص و دستگاه‌هاي خود را براي داشتن كارآيي بهينه در شبكه، تنظيم كند؛ شايد يك ادمين تصميم بگيرد كه كارآيي كامپيوترهاي روي يك شبكه، خيلي مهم‌تر از گوشي‌هاي هوشمند و تبلت‌ها باشد؛ به همين دليل، اولويت بالاتر را به PCها بدهد. شايد ادمين ديگري، اولويت را به سرويس‌هاي مبتني بر ابر بدهد؛ در نتيجه در ليست او كانكشن‌هايي كه مربوط به مسائل غير كاري هستند، از اولويت پايين‌تري برخوردار خواهد بود.

 

وندورها، نحوه تقابل QoS و WMM را زير نظر گرفتند و با اضافه كردن هوشمندي به آن، به فناوري‌ها امكان دادند تا در محيط بهتر و شرايط مناسب‌تري نسبت به گذشته، در كنار هم كار كنند. در گذشته، وجود يك تداخل و ناسازگاري، مي‌توانست باعث سقوط كارآيي شبكه وايرلس شود.

 

افزايش سرعت اينترنت, تنظيمات مودم

 

۷ – ‌اپ‌هايي براي مديريت موبايل
گوشي‌هاي هوشمند و تبلت‌ها آمده‌اند كه بمانند. سازندگان روتر نيز با درك اين موضوع، ابزارهايي ساخته‌اند كه در بين دستگاه‌ها، امكان عملكرد بهتر و مديريت مناسب‌تر موبايل را فراهم مي‌كند. برخي از آن‌ها بيشتر حالت عمومي دارند، مانند اسكنرهاي وايرلس كه مي‌توانند به‌عنوان بخشي از فرآيند نصب و مكان‌يابي روتر استفاده شوند.

 

مديران شبكه قادرند تا قدرت سيگنال، تداخل در كانال و تضعيف سيگنال بر روي گوشي‌هاي خود را مانيتور كنند. برخي از اپ‌ها هستند كه به كاربر اين امكان را مي‌دهند تا با جستجوي اتاق به اتاق، به دنبال پيدا كردن قدرت سيگنال باشند و به اين ترتيب، آنتن‌ها براي مكان‌هاي مختلف تنظيم مي‌شوند تا در هر محل، بالاترين كارايي را به كاربران ارائه دهند.

 

۸ – تنظيم روتر را جدي بگيريد
اگر به همان تنظيمات پيش‌فرض روتر بسنده كنيد، قطعا همان عملكردي را خواهيد ديد كه هميشه ديده‌ايد؛ ولي اگر فقط چند دقيقه زمان صرف كنيد، مي‌توانيد با تنظيم امكانات و ويژگي‌هاي پيشرفته‌اي كه در اختيار شما قرار دارد، بيشترين استفاده را از روتر ببريد. اين‌گونه تنظيمات رده بالا، از روتري به روتر ديگر فرق مي‌كند؛ پس حتما اپ‌ها و سخت‌افزاري كه روتر شما را پشتيباني مي‌كند، را در نظر بگيريد.

منبع:bartarinha.ir

تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد