آنچه جز اقامه نماز اقشار مختلف را به مسجد مي كشاند

وبلاگ ادیب قوچانی مطالب جذاب جالب خواندني اخبارهاي فرهنگي هنري واموزشي علمي فن اوري اينترنت موبايل سلامت اموزش اشپزي جوانان گردشگري ديني فن اوري تحصيلي اعتياد موفقيت ورزشي طب سنتي دعا خانه داري زناشويي والدين موفق اشپزي و....

آنچه جز اقامه نماز اقشار مختلف را به مسجد مي كشاند

آنچه جز اقامه نماز اقشار مختلف را به مسجد مي كشاند
خبرگزاري شبستان: كارشناسان معتقدند تعامل دو سويه امام جماعت و مامومين، فعال بودن مسجد، دوري از توجه به اقشار خاص و هرگونه فعاليت هاي حزبي و گروهي مي تواند به پيشبرد هرچه بيشتر و بهتر اهداف اين نهاد مقدس كمك كند.

به گزارش خبرنگار مسجد و كانون هاي مساجد خبرگزاري شبستان: نماز جماعت نمايش حضور مردم در صحنه و پيوند امام و امت است كه زمينه را براي اجتماع عظيمي به نام نماز جمعه فراهم مي آورد به همين دليل همواره مسجد كانون تهاجم فرهنگي غرب بوده است. در اين ميان؛ امام جماعت، نقش فرماندهي را ايفا مي كند كه صلاحيت، شايستگي، شخصيت و چگونگي برخورد با او با افراد و مخصوصا با جوانان، مي تواند پيروزي يا شكست را در اين تهاجم رقم بزند. بنابراين وي براي موفقيت در اين كارزار، بايد از محبوبيت و مراتب علم و تقوا، برخوردار بوده و با كاركردهاي مسجد و شيوه هاي تبليغ آشنا باشد.(1)

 

حجت الاسلام ذوعلم، عضو هيئت علمي پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي است، وي جزو پژوهشگراني است كه نسبت به مسئله مسجد دغدغه مند است. وي در گفت وگويي با خبرنگار مسجد و كانون هاي مساجد خبرگزاري شبستان با اشاره به جايگاه و ظرفيت والاي مساجد در تربيت صحيح اظهار كرد: بايد سعي كنيم با برنامه ريزي دقيق و متنوع در سطح مساجد گروه سني نوجوان و جوان را به مسجد جذب كنيم، با توجه به اينكه نوجوان و جوان همواره به دنبال مطالب تازه است و ذهن اش مملو از سوالات متعدد، در نتيجه دوست مي دارد اگر به مسجد مي آيد علاوه بر اقامه نماز با مطالب تازه و فعاليت هاي متنوعي مواجه شود. بنابراين براي نيل به اين هدف بايد طراحي كارآمدي داشته باشيم و از هر فرصتي براي غني كردن فعاليت هايمان در مسجد استفاده كنيم.

 

به اعتقاد حجت الاسلام ذوعلم مسجد، فرهنگ، نهاد و از اصلي ترين محورهاي اجتماعي ديني اسلام است كه در ميان مسلمين به عنوان يك عنصر مشترك پذيرفته شده است بنابراين تلاش براي فعال كردن مساجد حركتي است كه مي تواند اين عنصر مشترك ميان مسلمين را بيش از پيش در جامعه معرفي و به منصه ظهور بگذارد.

 

وي مي گويد: وقتي در سطح يك شهر و يك محله، مسجدي ساخته مي شود ساخت اين مسجد شروعي براي تبلور هرچه بيشتر فرهنگ ديني است. مردم با رفت و آمد به مسجد با فرهنگ ديني خود بيشتر آشنا مي شوند ضمن اينكه در نظر داشته باشيم براي جذب حداكثري به مسجد و كاهش فاصله ميان مسجد و مردم بايد به زيرساخت ها بيشتر توجه كنيم. 

 

حجت الاسلام ذوعلم با تاكيد بر اينكه برنامه ريزي متناسب با گروه هاي سني حاضر در مسجد از جمله مهمترين عوامل در جذب نوجوانان و جوانان به مسجد محسوب مي شود، اظهار مي كند: حتي مساجد بايد براي مدارس نيز برنامه داشته باشند يعني مدارسي كه در يك محله هستند از برنامه هاي مسجد مطلع باشند.

 

اما در ادامه نظرات حجت الاسلام ساجدي را جويا شديم، وي مدير قطب علمي فلسفه دين و عضو هيات علمي پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي است.

وي در اين مصاحبه با اشاره به اينكه حضور در مسجد در گرايشات اعتقادي افراد نقش مهمي را ايفا مي كند، مي گويد: البته اين مساله نيازمند آن است كه استمرار داشته باشد و به تدريج تبديل به حضور خانوادگي در مسجد شود. اگر والدين بتوانند از همان عنفوان كودكي فرزندشان را با مسجد آشنا كنند مطمئنا در بزرگسالي مسجد رفتن براي فرزند آنها تبديل به يك دغدغه مي شود.

 

حجت الاسلام ساجدي با بيان اينكه امروز دست اندركاران متولي مساجد بايد تلاش كنند تا با اقشار مختلف و گروه هاي سني حاضر در مسجد تعامل داشته باشند، گفت: مسجد براي يك گروه خاص يا يك گروه سني خاص نيست، همه مي توانند به مسجد بيايند و اين مساله اي است كه همواره بايد به آن توجه شود.

 

حجت الاسلام عليزاده موسوي، رييس پژوهشگده حج و زيارت نيز معتقد است: مسجد نهادي است كه تنها براي يك زمان خاص تعريف نشده است، مسجد در صدر اسلام همواره محلي بود كه مهمترين امور مسلمين و امت اسلام در آن سامان مي يافت، مسجد در تمامي ساحات زندگي ديني، سياسي و فرهنگي افراد نقش داشت، امروز نيز بايد تلاش شود كه اگر نه به شكل تام و تمام اقلا بتوانيم بخشي از آن ظرفيت عظيم را احيا كنيم.

 

همچنين حجت الاسلام فاطمي مهر، امام جماعت مسجد حمزه سيدالشهدا(ع) در اين باره به خبرنگار شبستان مي گويد: جامعه امروز تفاوت هاي فراواني با گذشته دارد، گسترش سطح ارتباطات اجتماعي در محيط هاي مجازي اين امكان را مي دهد كه بتوانيم معارف دين را بهتر از هميشه به اشتراك بگذاريم اما با اين وصف آن جامعيت و آن حضور در مسجد تاثير ديگري دارد. در مسجد جوان مستقيما مي تواند جواب خود را دريافت كند و با امام جماعت صحبت كند.

وي با اشاره به اينكه انقلاب اسلامي از كانال مساجد شكل گرفت و ادامه يافت گفت: امروز نيز وظيفه ماست كه بتوانيم هرچه بيشتر معارف انقلاب را از طريق مسجد ميان جوانان مطرح كنيم كه اين مهم نيازمند آن است كه در وهله اول مساجد را فعال و پويا سازيم. 

همچنين حجت الاسلام توانايي، استاد دانشگاه امام صادق(ع) با بيان اينكه مسجد مي تواند همچون گذشته محل تعليم و تربيت باشد، گفت: در گذشته مهمترين مركز علم آموزي مسجد بود، امروز مي توانيم در قالب هاي مختلف از جمله برگزاري حلقات بحث و مناظره علمي همان رويكرد را زنده كنيم تا اقشار فرهيخته جامعه نيز در مسجد حضور يابند.

 

وي معتقد است هم افزايي هرچه بيشتر ميان مامومين و امام جماعت مي تواند به بهبود هرچه بيشتر فعاليت هاي مسجدي بيانجامد.

نتيجه اينكه...

به نظر مي رسد تعامل و ارتباط دو سويه ميان امام جماعت و مامومين، فعال بودن مسجد، دوري از قشري گرايي و هرگونه فعاليت هاي حزبي و گروهي، تلاش براي معرفي فعاليت هاي مساجد مي تواند به پيشبرد هرچه بيشتر و بهتر اهداف اين نهاد مقدس ديني كمك كند.

منبع:

1-بخشي از چكيده مقاله ويژگي هاي امام جماعت موفق و شايسته(با تكيه بر تبيين نقش راهبردي او در جذب جوانان و نوجوانان به مسجد).

 

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد