تكنيك هاي معنوي براي افزايش رزق و روزي

وبلاگ ادیب قوچانی مطالب جذاب جالب خواندني اخبارهاي فرهنگي هنري واموزشي علمي فن اوري اينترنت موبايل سلامت اموزش اشپزي جوانان گردشگري ديني فن اوري تحصيلي اعتياد موفقيت ورزشي طب سنتي دعا خانه داري زناشويي والدين موفق اشپزي و....

تكنيك هاي معنوي براي افزايش رزق و روزي

تكنيك هاي معنوي براي افزايش رزق و روزي



رزق و روزي,زياد شدن رزق و روزي

يكي از اعمالي كه باعث فزوني روزي مي شود استغفار است

 

همه ما براي پيشرفت زندگي مادي خودمون تلاش مي كنيم و هر كدوم دوست داريم كه يك زندگي راحت و توام با آرامش براي خود و خانوده خود فراهم كنيم و به عبارتي ديگه دوست داريم رزق و روزي ما زياد بشه و هر روز شاهد بركت هاي زيادي در زندگي خودمون باشيم .

در كنار عواملي مانند تلاش و كوشش راه هاي ديگري براي افزايش رزق و روزي بيان شده است كه از جمله آنها توصيه هايي است كه از طرف امامان معصوم مبني بر خوندن برخي از سوره ها به ما رسيده است كه در اين تاپيك قصد داريم به معرفي سوره هايي كه موجب افزايش رزق و روزي شده بپردازيم.

دغدغه هاي اقتصادي و مالي از دير باز ذهن بشر را به خود مشغول داشته است به گونه اي كه انسان در هر شرايطي اعم از فقير يا غني بودن تمايل به داشتن مال بيشتر دارد ،البته گاه اين ميل خود را به شكل يك رذيله زشت اخلاقي مانند حرص و طمع نشان مي دهد ، كه  بايد جلويش را گرفت و در غير اينصورت با داشتن تمام دنيا هرگز رنگ آرامش را نخواهيم ديد.

اما گاه در ضمن داشتن رضايت و سپاسگزاري به درگاه بي نياز تمايل داريم كه روزي ما بيشتر باشد كه در اين صورت مي توانيم از درگاه خداوند متعال با اذكار دعاها و نمازهايي طلب روزي كنيم و از اين راه بكوشيم ريشه هاي توكل و قطع اميد از غير خدا را در وجود خويش تقويت كنيم.


در ارتباط با دعا و مقدر بودن روزي از قبل، بايد گفت كه روزي بر دو قسم است كه يكي از آنها ثابت و حتمي بوده و دعا و تلاش، تأثيري در آن نخواهد گذاشت و ديگري متغير بوده و بسته به كوشش و خواهش، كم و زياد خواهد شد و دعا در اين قسمت دوم تأثيرگذار مي‌باشد. رواياتي نيز وجود دارند كه اين تقسيم بندي را صحيح مي‌دانند.[ مجلسى، محمد باقر، بحار الانوار، ج 92، ص 293، باب 110 (دعاهاي رزق و روزي)]

قرآن كريم يكي از اعمالي را كه باعث فزوني روزي مي شود استغفار معرفي مي كند و مي فرمايد:

«وَ أنِ استََغفِرُوا رَبَّكُم ثُمَّ‌تُوبوا إِلَيهِ يمَتِّعكُم مَتاعاً‌حَسَناً إلي أجَلٍ مُسَمّي و يۆتِ ‌كُلَّ ‌ذِي فَضلٍ فَضلَهُُ…؛ و اينكه از پروردگار خود آمرزش بطلبيد؛‌سپس [با ايمان ناب و عمل صالح] به سوي ‌او باز‌گرديد تا شما را تا مدّت معيني [از مواهبِ زندگي اين جهان] به خوبي بهره‌مند سازد و به هر صاحب فضيلتي، به مقدارِ‌ فضيلتش ببخشد…». (سوره هود، آيه 3)

در روايات وارده از ائمه معصوم عليهم السلام هم اعمالي را معرفي كرده اند كه باعث افزايش رزق مي شوند و همچنين از اعمالي بر حذرمان ميدارند كه باعث از بين رفتن رزق و روزي مي شوند براي نمونه يك مثال ذكر مي كنيم :

امام صادق (عليه السلام) فرمود: «هر كه [پارچه‏اى براى‏] لباس نو ببرد و سى و شش بار سوره إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِي لَيلَةِ الْقَدْرِ را تلاوت كند و آن گاه كه به آيه تَنَزَّلُ الْمَلائِكَةُ رسيد، آب بر دارد و اندكى به لباس بپاشد، سپس دو ركعت نماز گزارد و دعا كند و در دعايش بگويد: الحمد للَّه الّذى رزقنى ما أتجمّل به في النّاس و أواري به عورتي و أصلّي فيه لربّي و احمد اللَّه»، پيوسته از روزى گسترده برخوردار گردد تا آن گاه كه اين لباس كهنه شود.

امام صادق(عليه السلام) مي‌فرمايد: «هر كس دو ماه پياپي هر روز چهار صد مرتبه اين ذكر استغفار را بخواند، خداوند او را گنجي از دانش يا مالِ فراوان كرامت فرمايد: «اَستَغفرُ اللّه الّذي لاإله الاّ‌هُوَ الحَي القَيومُ الرَّحمنُ‌الرَّحيمُ بَديعُ‌السّمواتِ والأَرضِ مِن جميعِ ظُلمي و جرمي و اِسرافي عَلي نفسي و اَتوبُ إِليهِ».

دعاها و نمازها و اذكاري در كتب روايي و ادعيه، براي طلب رزق از خداوند متعال وجود دارد[شيخ كلينى، كافي، ج 2، ص 550، بَابُ الدُّعَاءِ لِلرِّزْقِ] كه همراه با تلاش، مي توان  از آنها بهره مند گرديد كه به بعضي از آن ها اشاره مي شود.

در كتاب كافي عنواني در اين زمينه  آمده[همان، ص 551، ح4] و  در آن دعاهايي براي زيادي رزق ذكر شده است، از جمله امام باقر (عليه السلام) به زيد شحام فرمود: «براي زياد شدن روزي، در سجده هاي نماز واجب اين دعا را بخوان: “يا خَيرَ الْمَسْئُولِينَ وَ يا خَيرَ الْمُعْطِينَ ارْزُقْنِي وَ ارْزُقْ عِيالِي مِنْ فَضْلِكَ الْوَاسِعِ فَإِنَّكَ ذُو الْفَضْلِ الْعَظِيم؛ اى بهترين پناه سائلان و اى بهترين بخشايش گران. به من و خانواده ام از فضل وافرت روزى بخش كه تو صاحب فضلى عظيم هستى».[ همان، ح3] 

دعاي افزايش رزق و روزي,رزق و روزي

 خواندن سوره واقعه براي افزايش رزق و روزي مفيد است

 
سوره هايي براي افزايش روزي
يكي از سوره هايي كه در روايات براي افزايش رزق و روزي بيان شده است و به خواندن آن توصيه شده سوره مباركه ليل است كه پيامبر خدا صلي الله علي و آله در مورد آن اينگونه مي فرمايد:

هر كس سوره ليل را بخواند خداوند آن قدر به او عطا مي‌كند تا راضي شود و او را به سختي نيندازد و برايش آسان مي‌گيرد.(مصباح الكفعمي‌، عاملي كفعمي‌، ص 444)

امام صادق‌(عليه السلام) مي‌فرمايد: "كسي كه هر شب سوره واقعه را بخواند... در دنيا سختي‌، فقر، نيازمندي و آفتي از آفت دنيا را نمي‌بيند و از دوستان حضرت علي‌(عليه السلام) مي‌شود..."(وسائل الشيعه‌، شيخ حر عاملي‌، ج 6، ص 112)

يكي ديگر از سوره هايي كه در روايات به آن توصيه شده و آثاري مانند اصلاح زندگي و افزايش رزق و روزي براي آن بيان شده است سوره ذاريات است كه امام صادق‌(عليه السلام) در مورد اين سوره مي‌فرمايد:

هر كس سوره ذاريات را روز يا شب بخواند، خداوند وضع زندگي او را اصلاح مي‌كند و روزي فراواني برايش مي‌دهد...(اعلام الدين‌ ، ص 377(

تا چه زماني سوره هاي افزايش روزي را بخوانيم؟
شايد عده اي با خواندن اين مطلب اين سۆال را بپرسند كه تا چند وقت بايد اين سوره ها را خواند؟ مدتي است اين سوره ها را مي خوانم اما اثري نداشته!  اشكال كار كجاست؟

اين سوال يكي از مهمترين سوالاتي است كه معمولا در خواندن ادعيه و اذكار پرسيده مي شود اينكه

1)برخي از افراد از عدم مشاهده نتيجه شكايت مي كنند

2)برخي كلا منكر اين مسائل مي شوند و آنها را دروغ مي پندارند

3)برخي ديگر از خودشان ناميد مي شوند و خود را فرد گناهكاري مي بينند كه اين اذكار در انها اثري ندارد .

4)و عده اي نيز اصلا اهل اين اذكار نيستند.

در پاسخ به اين سوال مهم توجه به چند نكته لازم و ضروري است و در خواندن هر ذكر و دعايي كه براي آن در روايات نتيجه اي بيان شده است بايد اين نكات را مد نظر قرار بدهيم .

نكته اول:
مطمئن شويم كه اين اديعه و اذكار از كتاب هاي معتبر بيان شده است چون متاسفانه يكي از مجراهاي نفوذ خرافات در دين از طريق همين اذكار است و بعضا شاهد ذكر هايي هستيم كه مثلا دستور داده شده كه 100 هزار بار آن را تكرار كنيد كه واقعا عجيب است و چنانچه گفته شد بايد در مرحله اول اطمينان حاصل كنيم كه اين ذكر معتبر است.

نكته دوم:
توجه به اين نكته نيز لازم است كه اين ذكرها علت تامه و به عبارتي ساده تر دليل اصلي براي رسيدن به خواسته ما نيست و در كنار سائر عوامل مي تواند به ما در رسيدن به آرزوي خود كمك كند. براي مثال اين طور نيست كه فردي بدون تلاش و كوشش و با خواندن چند سوره اي كه در تاپيك هاي بالا ذكر شد بتواند به ثروت دست پيدا كند چرا كه براي رسيدن به كسب و كار خوب و ثروت بايد در مرحله اول كار و تلاش و كوشش كرد و در مرحله دوم خواندن اين سوره ها ميتواند به عنوان يك عامل مهم معنوي در كسب و كار ما اثر گذار باشد و ما را كمك كند.

منابع:
پرسمان
اسك دين
وبلاگ رهپويان قرآن
خبرآنلاين

تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد