كانال داري، كسب و كار من است

وبلاگ ادیب قوچانی مطالب جذاب جالب خواندني اخبارهاي فرهنگي هنري واموزشي علمي فن اوري اينترنت موبايل سلامت اموزش اشپزي جوانان گردشگري ديني فن اوري تحصيلي اعتياد موفقيت ورزشي طب سنتي دعا خانه داري زناشويي والدين موفق اشپزي و....

كانال داري، كسب و كار من است

اگر صاحب كانال هستيد و مي خواهيد كانال تان مثل كانال هايي كه ترك مي كنيد نشود، اين گوي و اين ميدان، راهكار برايتان داريم مثل باقلوا.

هفته نامه همشهري جوان - ميثم اكبرپور: «ديگه هركس را مي بيني داره كانال مي زنه!» جمله خيلي رايجي كه بعد از اد كردن يكي از اقوام، آشنايان، دوستان، دشمنان، كسبه محل، دندان پزشك تجربي خيابان پايين خانه تان و... بر زبان مي آوريد يا از ديگران مي شنويد، كانال هايي كه يا به محض ورود به آنها ليو مي دهيد و به خاطر رودربايستي و چيزهاي ديگري كه انگشت تان را مي بندند كه گزينه ليو را فشار ندهيد در آنها مي مانيد و حداكثر كاري كه از دستتان بر مي ايد آن است كه هشدارهاي كانال را ببنديد كه حداقل صداي پست هايي كه در چنين كانال هايي گذاشته مي شوند، روي اعصابتان ماراتن نرود. پس اگر صاحب كانال هستيد و مي خواهيد كانال تان مثل كانال هايي كه ترك مي كنيد نشود، اين گوي و اين ميدان، راهكار برايتان داريم مثل باقلوا.

كانال داري، كسب و كار من است


اصلا شما كانال نياز داريد؟

وقتي براي اين سوال جواب منطقي و درست پيدا كرديد، كانال بزنيد ولي يادتان باشد درست است كه تلگرام اين قابليت را به صورت رايگان در اختيار همه قرار داده، ولي كانال داري كار هر كسي نيست! بسياري از افرادي كه اين روزها كانال ايجاد مي كنند، مي توانند با بقيه قابليت هاي تلگرام از جمله گروه و سوپر گروه به هدف هاي مدنظرشان دسترسي پيدا كنند. پس همه جوانب را بسنجيد، چرا كه حتي اگر براي ساخت و نگهداري يك كانال كه در آينده نزديك شكست مي خوردف پولي هم خرج نكنيد با وقتي كه از دست داده ايد، چه كار مي كنيد؟

لينك Join Chat فراموش نشود

خب حالا كانال را ساخته ايد و مي خواهيد بقيه هم به شما كمك كنند و پستي را كه شما براي دعوت ديگران در كانالتان گذاشته ايد، به اشتراك بگذارند، آسان ترين راه آن است كه لينك عادي يا نام كاربري (User name) كانالتان را به اشتراك بگذاريد، ولي بهترين كار اين است كه به تنظيمات كانالتان برويد Private Channel را انتخاب كنيد و قبل از آنكه گزينه تاييد را بزنيد لينك Join Chat كانالتان را كپي كنيد و با ديگران به اشتراك بگذاريد، در جريان باشيد كه اگر كانالتان عمومي است، به هيچ وجه گزينه تاييد زيرآدرس را نزنيد و اگر كانالتان هم از اول Private Channel است اصلا نيازي به طي مراحل بالا نيست.

كانال داري، كسب و كار من است


تفاوت لينك Join Chat با لينك معمولي و نام كاربري اين است كه هر كس بخواهد با اين لينك وارد كانالتان شود، حتما قبل از ورود بايد به كانال شما اضافه شود تا اجازه ورود داشته باشد و بسياري از افرادي هم كه به اين صورت وارد كانال شما مي شوند يا بلد نيستند يا به هر دليلي مي مانند و خارج نمي شوند، روش چندان خوبي براي جذب كاربر نيست، ولي خب حالا!

با تبليغ كانالتان را بالا بكشيد

يكي از بهترين راه ها براي بالا بردن كاربران يك كانال، تبليغات در كانال هاي پركاربر است كه البته تضميني نيست و ممكن است با تبليغات شما كاربر چنداني به كانالتان اضافه نشود، در هر حال اگر قصد سپردن كانالتان را به كانال هاي پربازديد براي تبليغ داريد، اول از همه كانال هايي را انتخاب كنيد كه با موضوع كانال شما هماهنگ هستند چرا كه كاربر بيشتري از اين كانال ها به كانالتان اضافه مي شود و در درجه دوم دقت كنيد كه حتما كانالي را انتخاب كنيد كه پست هايش بيشترين تعداد بازديد را در يك زمان مشخص دارند.

هزينه تبليغ در كانال ها ساز و كار مشخصي ندارد، برخي از كانال ها بنا به تعداد مشخص بازديد، برخي ساعتي و برخي روزي تبليغ مي گيرند. از ساعتي 6 هزار تومان شروع مي شود به بالا، اينكه يك كانال چه قيمتي را روي تبليغاتش گذاشته به تعداد بازديدهاي يك پست، مخاطبان آن و... بستگي دارد. پس از هول حليم در ديگ نيفتيد و به خاطر قيمت ارزان، تبليغ تان را به كانالي نسپاريد كه يا  مخاطبانش مناسب كار شما نيستند يا پست هايش بازديد بسيار پاييني دارند، از ما گفتن بود!

كانال داري، كسب و كار من است
پاول دوروف به همرا برادرش ايده پرداز و موسس تلگرام هستند كه هم اكنون در آلمان زندگي ميكنند


پول خرج كنيد و تعداد اعضاي كانالتان را بالا ببريد

در افزايش كاربران كانال هم مثل هر چيز ديگر در اين دنياي فاني وابسته به چرك كف دست هستيد و هر قدر پول بدهيد، همان قدر كاربر ثابت، درجه يك، مرتبط و دوست داشتني نصيب تان مي شود. راهكارش هم آن است كه كلا كانالتان را به يك آدم اين كاره بسپاريد و بخواهيد كه تعداد كاربرانش را بالا ببرد.

در حال حاضر در بازار براي چنين كاري در ازاي هر هزار كاربر 50 تا 300 هزار تومان از شما پول مي گيرند، ولي توصيه ما اين است كه به قيمت هاي پايين زياد اعتماد نكنيد؛ چرا كه احتمال كشاندن كاربرهاي غيرمرتبط در اين قيمت ها بسيار زياد است و ممكن است به روش هايي كانالتان را بالا بكشند كه اصلا مد نظر شما نيست، از آن بدتر هم اينكه احتمال خروج كاربرهايي كه با قيمت هاي پايين به كانالتان مي آيند، در سريع ترين زمان، بسيار زياد است.

شما خوب باشيد، مخاطب خودش مي آيد

تعارف كه نداريم، هر رسانه اي اگر به مخاطبانش احترام بگذارد و راضي اش كند، قطع به يقين مخاطب جذب مي كند و كانال تلگرام هم يك رسانه است، اين را به ياد داشته باشيد كه هر صاحب كانالي يك رسانه دار هم هست، پس به نيازهاي مخاطب تان دقت كنيد، كيفيت كانال را هميشه بالا نگه داريد و مطمئن باشيد كه در اين صورت مخاطب كانالتان را مي پسندد و به سراغتان مي آيد.

به بازديدها دقت كنيد

گاهي ممكن است تعداد مخاطبان كانال شما بالا باشد اما پست هاي جذابتان بيشتر از يك چهارم كاربران كانالتان بازديد نداشته باشند، اين بازديد پايين نشانه اين است كه يك جاي كار مي لنگد و بيشتر كاربران كانالتان هشدارهاي كانال را بسته اند و تبديل به مخاطب منفعل شده اند؛ مخاطباني كه سال و ماهي يك بار مي آيند، كانال را باز مي كنند و يك نگاه سرسري به آخرين پست هايتان مي اندازند و مي روند، اگر با چنين حالتي رو به رو شديد در سريع ترين زمان ممكن رويه را عوض كنيد، مخاطبان منفعل مثل ويروس مي مانند.

مراقب تبليغات باشيد

خب خدا را شكر همه چيز به درستي پيش رفته و كانالتان كلي كاربر دارد و افراد بسياري هم در روز پيام مي دهند كه مي خواهند تبليغ شان را در كانال شما بگذارند، اما هوا برتان ندارد كه راه به راه تبليغ كنيد و درآمد داشته باشيد، هر تبليغي تعدادي از كاربرانتان را به باد مي دهد؛ كاربراني كه مي روند و ممكن است كه هيچ وقت برنگردند.

كانال داري، كسب و كار من است


كوتاه و موجز پست بگذاريد

يادتان نرود كه شما در رسانه اي پست هايتان را منتشر مي كنيد كه وسيله ارتباطي شما با مخاطب تان در بيشتر موارد گوشي تلفن همراه است كه نمايشگر كوچكي دارد و همين كوچك بودن باعث مي شود حتي متن هاي كوتاه هم بلند به نظر برسند و مخاطب در برخورد اول با ديدن حجم متن بي خيال خواندنش شود، به نظر مي رسد كه با توجه به اندازه نمايشگر گوشي هاي مختلف، حداكثر 50 كلمه براي هر پست متني كفايت مي كند.

پايين هر پست آدرس كانالتان را درج كنيد

پست هايي كه مي گذاريد ممكن است كه در جاهاي ديگري نيز در تلگرام به اشتراك گذاشته شوند و شما بايد از اين فرصت نهايت استفاده را بكنيد، خيلي ساده است آدرس كانالتان را پايين هر پست بگذاريد، به اين شكل هر كس كه از پست شما خوشش آمد، وارد كانالتان مي شود، اول يك چرخي مي زند و اگر خوشش آمد، مشتري مي شود، البته در اينجا هم گذاشتن آدرس Join Chat توصيه مي شود.

مخاطب شناسي كنيد

خيلي ها بادقت نكردن به اين نكته، اعضاي كانالشان را از دست داده اند، فكر نكنيد كه اين كانال، صفحه فيس بوكتان است و هر چه را دوست داريد در آن مي گذاريد، نه از اين خبرها نيست، در اينجا بايد مثل ما كه خواست شما برايمان مهم است، خواست مخاطبانتان برايتان مهم باشد، محتوايي را منتشر كنيد كه قشر بيشتري آنها را مي پسندند. پس با يك آزمون و خطاي دوره اي سليقه مخاطبانتان را مشخص كنيد.

دليل اينكه مي گوييم آزمون و خطا را دوره اي كنيد، اين است كه ممكن است بعد از يك دوره سليقه مخاطبانتان عوض شود يا از آن موضوع اشباع شوند يا اصلا با بالارفتن تعدادي كفه ترازوي موضوعات به سمت موضوعات ديگري سنگين شود، پس مدام اين كار را انجام دهيد.

عكس محور باشيد

مخاطبان شبكه هاي اجتماعي و ارتباطي و به خصوص تلگرام علاقه زيادي به تصوير دارند و به همين خاطر به پست هايي كه عكس داشته باشند، بيشتر توجه مي كنند، البته در همه رسانه ها همين وضع است، اما در تلگرام بيشتر. تا مي توانيد به پست هايي كه عكس دارند توجه كنيد و حتي مي تواند با نرم افزارهايي مثل فتوشاپ، توضيحات را روي عكس در ج كنيد.

ساعت 12 شب به بعد پست نگذاريد

درست است كه رويه زندگي هاي شهري عوض شده و خيلي ها تا پاسي از بامداد بيدار هستند، ولي واقعيتش را بخواهيد مردم از ساعت 12 شب به بعد يا مي خوابند يا به چت هاي شخصي خودشان مي پردازند، اعصابش را هم ندارند كه شما مدام برايشان پست بگذاريد و آرامشي را كه به آن نياز دارند، بهم بزنيد. از ساعت12 شب تا هشت صبح كركره كانال را پايين بكشيد و خودتان هم كمي به زندگي تان برسيد. اگر به اين توصيه دقت نكنيد، تعداد زيادي از مخاطبان با هر پست بعد از ساعت 12 شب يا از كانالتان مي روند يا اينكه هشدارها را مي بندند و به مخاطب منفعل تبديل مي شوند.

كانال داري، كسب و كار من است


به حجم پست ها دقت كنيد

هر چيزي كه بر مبناي بستر اينترنت كار مي كند، كيفيت كارش ارتباط مستقيمي با سرعت اينترنت دارد، هر چند تلگرام يكي از سريع ترين اپ هاي پيام رسان است و با پايين ترين سرعت اينترنتي هم كار مي كند، اما اين به اين معني نيست كه شما هر عكس، فيلم يا ساير فايل ها را با هر حجمي بگذاريد، به اين نكته دقت كنيد كه اگر مخاطب نتواند فايلي را كه شما گذاشته ايد به راحتي باز كند، شايد دو تا سه بار به روي خودش نياورد، اما چندان اميد نداشته باشيد كه در دفعات بعدي هم بتوانيد راضي اش كنيد كه بماند.

بيشتر از روزي 10 پست نگذاريد

روي مخ نباشيد، راه به راه پست نگذاريد، مخاطبان، شما را براي اينكه روي نزديك ترين وسيله شخصي شان باشيد برگزيده اند و هيچ كس دوست ندارد در حريم شخصي اش كسي مدام بيخ گوشش سر و صدا راه بيندازد، حداكثر 10 پست در روز و با فواصل زماني معني بگذاريد، البته اگر روزهاي اول ظهور كانال ها بود بيشتر از روزي پنج پست را توصيه نمي كرديم، اما الان آستان تحمل مخاطبان كمي بالاتر رفته و تا روزي 10 پست با فواصل زماني معين را هم تحمل مي كنند.

به روز باشيد

اگر توصيه كرديم كه زياد پست نگذاريد، الان هم توصيه مي كنيم كه خيلي كم و دير به دير پست نگذاريد، حداقل روزي سه پست و با فاصله هاي زماني معين روي كانالتان قرار دهيد و كاري كنيد كه كانال فعال و پويا به نظر برسد، نه كانالي كه كاربر احساس كند كه فقط تلگرامش را شلوغ كرده و در اولين فرصت با آن خداحافظي كند.

تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد