والدين خائن

وبلاگ ادیب قوچانی مطالب جذاب جالب خواندني اخبارهاي فرهنگي هنري واموزشي علمي فن اوري اينترنت موبايل سلامت اموزش اشپزي جوانان گردشگري ديني فن اوري تحصيلي اعتياد موفقيت ورزشي طب سنتي دعا خانه داري زناشويي والدين موفق اشپزي و....

والدين خائن

والدين خائن،بخوانند!



الگوي رفتاري ,خانواده هاي تك والدين,تربيت فرزندان

روزي كه مي خواستيد تشكيل خانواده بدهيد را به ياد داريد؟ دوست داشتيد بلند فرياد بزنيد كه من مي خواهم همسرم را خوشبخت كنم... من مي خواهم بهترين پدر و يا مادر دنيا بشوم... من مي خواهم كه خوشبخت ترين خانواده دنيا باشيم و ...


روزگار گذشت و فرزنداني از شما و همسرتان متولد شدند كه مي خواستيد خوشبخت و خوشحالشان كنيد، آيا هستند؟ به مقصر كاري ندارم، همسرتان، مادرش، روزگار، وضعيت اقتصادي و ... يادتان باشد كه اين آفتاب بر سر همه مي تابد و اين ماييم كه مي توانيم از روشني اش بهره بگيريم و يا خود را در تاريكي فرو ببريم.


شايد خواندن اين مقاله علمي، راه شما را عوض كند، اين حرف هاي كارشناسان است، همان چيزي كه به دو دو تا چهار تا معروف است.

خانواده چيست؟
خانواده عبارت است از مجموعه اي از افراد كه براساس نقش ها، قواعد، ارتباطات، مراودات و تعاملات براي ايفاي وظايف خود تشكيل شده است. خانواده چيزي بيشتر از مجموعه افرادي است كه با هم در يك فضاي فيزيكي و روانشناختي خاصي به سر مي برند. خانواده يك نظام اجتماعي طبيعي است. نظامي كه يك دسته قواعد، نقش ها، يك ساختار قدرت، اشكال مراوده و ارتباط و روش هاي گفتگو و حل مساله را كه انجام موثر وظايف گوناگون را ممكن مي سازد، ايجاد مي كند. در چنين نظامي افراد توسط پيوندهاي نيرومند، پايدار، متقابل و وفاداري با همديگر مرتبط مي شوند.


بنابراين خانواده  عبارت است از اشتراك زندگي زن و مرد كه با پيوند ازدواج رسميت مي يابد و به عنوان يك نهاد اجتماعي و برگرفته از نظام فوق، وظايف زير را بر عهده دارد:
1- توليد نسل و رفع نيازهاي جنسي
2- تعيين هويت اجتماعي فرزندان و اجتماعي كردن آن ها
3- حفظ و استحكام تعادل شخصيت بزرگسالان.


اما از نظر انسجام و سلامت، خانواده ها دو گونه اند:

الف- خانواده هاي گسيخته
منظور خانواده هايي هستند كه بر اثر عواملي همچون فوت، طلاق، خيانت، اعتياد، بي مسئوليتي، زندان، متواري بودن، از كار افتادگي، جنون و... يكي از زوجين از خانواده، غيبت موقت يا دائم داشته باشد و يا به دلايلي اثربخشي خود را از نظر هدايت و نظارت و اجراي نقش هاي ضروري از دست داده باشد.


عمدتاً خانواده ها در اين شكل، به تك والدي، چه مرد يا زن، بي سرپرست و فاقد سرپرست موثر، عليرغم حضور فيزيكي آنان مثل اعتياد والدين و جنون و... يافت مي شود.غيبت يك يا هر دوي زوجين باعث مي شود فرزندان نتوانند چه مستقيم و يا غيرمستقيم، الگوداري مناسب را انجام داده و لذا در برخورد با مسايل، نحوه مقابله با آن موضوع را ندانسته و به دليل نبود سيستم نظارت و كنترل مناسب، زمينه هاي آسيب پذيري بيشتري را خواهند داشت.


براساس تئوري يادگيري اجتماعي، از آنجايي كه هر امر مطلوب و غيرمطلوب، آموختني است، لذا نبود افرادي به عنوان الگوي رفتاري باعث مي شود، خيلي از مسائل رفتاري، اعتقادي، ارزشي و فرهنگي به خوبي آموخته نشوند و سيستم خانواده از نظر ساختاري نيز، سازمان مناسبي نداشته باشد و در عرصه زندگي و چرخه آن، چالش هاي فراواني داشته و درصد احتمال تبعات ناشي از عدم مواجهه صحيح با چالش ها افزايش يابد به همين منظور، معمولاً آسيب پذيري در خانواده هاي گسيخته، بسيار بيشتر از خانواده هاي غير گسيخته است.


نكته ديگر اينكه معمولاً در خانواده هاي تك والدين، والد حاضر ضمن ايفاي نقش خود، مجبور است نقش والد غايب را نيز بازي كند كه اين امر، ضمن كمرنگ كردن نقش اصلي خود، ايفاي مطلوبي را در پي ندارد و فرزندان را دچار ابهام در نقش هاي زندگي در آينده مي كند، چرا كه تشخيص تفكيك و نقش هاي زنانه و مردانه و همچنين نقش هاي لازم در سيستم زناشويي و رابطه پدر يا مادر با كودك را به دليل خلاً موجود دچار ابهام مي سازد و لذا آموزش صحيحي اتفاق نمي افتد.


 همچنين در خانواده هاي با سرپرست غيرموثر مثل اعتياد و زنداني... وجود رفتارهاي غلط اجتماعي و فردي والدين و حاكميت سيستم ارزشي، فرهنگي و هنجارهاي آن ها، باعث ايجاد الگوهاي رفتاري غلط فرزندان مي گردد و بر همين اساس وجود اعتياد نزد فرزندان پدر معتاد يا مادر معتاد بيشتر از فرزنداني است كه والدين آنها كشيدن سيگار را تجربه نكرده اند.

ب- خانواده هاي سالم يا منسجم
 منظور خانواده هايي است كه زوجين يا پدر و مادر در عرصه زندگي اجتماعي حاضر و ضمن حضور فيزيكي، موثر نيز مي باشند معمولاً پدر و مادر در اين سيستم هر كدام نقش خود را به خوبي ايفاء كرده و با ايجاد سيستم كنترل و نظارت و هدايت و ايجاد تمهيدات لازم رفتاري و آموزشي، به ايجاد الگوي مناسب جهت تربيت فرزندان اهتمام مي نمايند.
در اين شكل از خانواده مشكلاتي كه در بحث خانواده گسيخته، مطرح گرديد، جايي ندارد و يك نوع تعادل و سلامت مشاهده مي شود، اين نوع خانواده مي تواند زمينه اي براي خانواده هاي متعادل يا خوشبخت باشد.
هميشه يادمان باشد كه از درخت سيب، بايد توقع سيب داشت ، نه هلو...
منبع: خانواده بالنده/تبيان

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد