تلگرام -ويژگي هاي كاربردي تلگرام را بشناسيد

وبلاگ ادیب قوچانی مطالب جذاب جالب خواندني اخبارهاي فرهنگي هنري واموزشي علمي فن اوري اينترنت موبايل سلامت اموزش اشپزي جوانان گردشگري ديني فن اوري تحصيلي اعتياد موفقيت ورزشي طب سنتي دعا خانه داري زناشويي والدين موفق اشپزي و....

تلگرام -ويژگي هاي كاربردي تلگرام را بشناسيد

تلگرام قابليت ها و تنظيمات مختلفي دارد كه آن را از ديگر رقبا پيش انداخته؛ قابليت هايي كه تا قبل از اين، منحصرا در اختيار بعضي از شبكه هاي اجتماعي مثل اينستاگرام بود.
هفته نامه همشهري جوان: تلگرام قابليت ها و تنظيمات مختلفي دارد كه آن را از ديگر رقبا پيش انداخته؛ قابليت هايي كه تا قبل از اين، منحصرا در اختيار بعضي از شبكه هاي اجتماعي مثل اينستاگرام بود. سازندگان اين برنامه البته به همين راضي نشدند و قابليت هاي جديدي به اين نرم افزار اضافه كردند كه تاكنون در هيچ برنامه اي ديده نشده بود (مثل سكرت چت). پس اگر تا الان استفاده شما از تلگرام به خاطر سادگي اين برنامه بود، بدانيد كه مي توانيد خيلي بيشتر از اين ها را از اين برنامه به ظاهر ساده استفاده كنيد. در اينجا سعي كرده ايم قابليت هاي معمولي را ناديده بگيريم و فقط ويژگي هايي را بگوييم كه خاص تلگرام هستند. با اين پيش فرض كه تايپ كردن در محيط چت و فرستادن دو نقطه دي را همه بلدند!

چه ويژگي هايي تلگرام را به يك نرم افزار محبوب تبديل كرده؟

امكانات

* ايجاد گروه

همان طور كه از اسمش پيداست براي درست كردن گروه از اين گزينه استفاده مي شود. اين ويژگي يكي از اولين امكاناتي بود كه طرفداران وايبر و واتس اپ را به تلگرام كشاند. واتس اپ هم همين قابليت را داشت، اما رابط كاربري اش سخت تر بود و در آن ادمين نقش بي بديلي داشت.

نمونه اش هم اينكه فقط ادمين گروه مي توانست فردي را آن هم به شرط داشتن شماره او، به گروه اضافه كند. تلگرام اما اين قابليت را توسعه داد. هر گروه تلگرامي مي تواند چند ادمين داشته باشد. اين ادمين ها براي دعوت افراد به گروه مي توانند فقط با ايجاد لينك گروه، آن را در اختيار تعداد بيشتري از افراد، چه در ليست مخاطبان چه در گروه هاي ديگر بگذارند. تلگرام در نسخه جديدش، پا را فراتر گذشته و ظرفيت گروه ها را از 200 نفر به هزار نفر افزايش داد.

* چت حفاظت شده

دومين ويژگي منحصر به فرد تلگرام، قابليت چت محافظت شده است كه با نام «New Secret Chat» معرفي شده است. با اين ويژگي مي توانيد با مخاطب مورد نظرتان به صورت كاملا خصوصي و رمزنگاري شده گفت و گو كنيد. فرق اين چت با چت معمولي اين است كه در سكرت چت، بايد يك فضاي چت را با مخاطب ديگر ايجاد كنيد و منتظر تاييد او شويد تا امكان چت برقرار شود. ديگر تفاوت هاي اين فضاي گفت و گو با چت معمولي، اين است كه فوروارد يا كپي پيام ها در آن امكان پذير نيست.

چه ويژگي هايي تلگرام را به يك نرم افزار محبوب تبديل كرده؟

اگر خيلي كارتان گير است و حتما بايد از آن صفحه يك كپي داشته باشيد تا به موقعش به صورت فرد مورد نظر بكوبيد، تنها راه حلتان گرفتن اسكرين شات از صفحه سكرت چت است، البته تلگرام فكر اينجا را هم كرده است و به محض اينكه يكي از طرفين از صفحه گفت و گويشان اسكرين شات بگريد، پيام اطلاعيه اي براي طرف ديگر ارسال خواهد شد. پيغام هاي سركت چت بعد از گذشت مدتي كلا پاك مي شوند و اگر تا قبل از اين زمان هر كدام از طرفين پيام ها را پاك كند از گوشي طرف مقابل هم آن پيام ديليت خواهد شد.

* ليست پخش

اگر شما هم از گروه بازهاي تلگرامي باشيد، حتما به اين موضوع رسيده ايد كه چندين و چند پادشاه در يك اقليم نگنجند. اين موضوع و مسائلي كه در گروه ها ايجاد شد، پاي يك ويژگي ديگر را به تلگرام باز كرد. قابليتي به نام «New Broadcast List» كه مدل كوچك شده گروه است و اين امكان را مي دهد كه يك پيام را براي افراد خاصي مثل همكلاسي ها، همكارها يا افرادي از فاميل بفرستيد. البته استقبال از اين امكان به قدري پايين بود كه در نسخه جديد تلگرام، ديگر خبري از آن نيست.

* افزودن كانال

از دو نسخه قبل بود كه تلگرام قابليت جديدي را با نام كانال به پيام رسانش اضافه كرد؛ قابليتي كه خيلي زود جاي خودش را بين كاربرها پيدا كرد و به شدت محبوب شد. كانال كه به نوعي جايگزين Broadcast List شد، به كاربر اين امكان را مي دهد كه مطالب را براي جمعيتي بسيار وسيع تر ارسال كند. كانال، جايگزين پيج هاي فيس بوكي و اينستاگرامي هم هست. با اين تفاوت كه در كانال، امكان ارتباط مخاطبان با ادمين وجود ندارد.

چه ويژگي هايي تلگرام را به يك نرم افزار محبوب تبديل كرده؟

كانال ويژگي هاي خاص ديگري هم دارد. يكي اينكه هر كانال يك لينك اينترنتي دارد كه دسترسي به آن را سريع تر مي كند. افزونه جديد هم به پيام هاي تلگرامي مختص كانال ها اضافه شده و آن هم شمارشگر تعداد بازديد هر پست است. ديگر ويژگي جالب كانال، اين است كه تمام مطالب كانال، روي يك سرور جدا ذخيره مي شوند و در گوشي كاربرها فقط آن اطلاعات به نمايش در مي آيد؛ يعني تا قبل از دانلود، هيچ كدام از پست ها روي حافظه گوشي ذخيره نمي شود.

تنظيمات

* نام كاربري

اين ويژگي هم از آن چيزهايي بود كه در خارج كردن واتس اپ و وايبر از دور رقابت نقش اصلي را داشت. با اين ويژگي هر كس مي تواند بدون آنكه شماره طرف مقابل را داشته باشد، با استفاده از Username  فرد ديگر را به گفت و گو دعوت كند يا او را به گروهي اضافه كند. نام كاربري كلمه اي حداقل پنج حرف است كه پايين نام پروفايل نمايش داده مي شود و مي تواند مجموعه اي از حروف انگليسي يا فارسي و اعداد باشد.


* حريم خصوصي و امنيت

اين قابليت از همان ابتداي شروع به كار تلگرام، از مزيت هاي اساسي اين پيام رسان به شمار مي رفت. ويژگي اي به نام «Privacy and Security» كه با عنوان امنيت در كنار ساده و سريع، سومين كلمه اي بود كه به شعار ويژه تبليغاتي تلگرام تبديل شد. طبق شواهد به دست آمده (!) اين امكان، گزينه مورد علاقه ايراني ها به ويژه جوانان نسل چهارمي است. به اين دليل كه تمام ابزار حرفه اي براي مخفي شدن و مخفي كردن و خصوصي تر بودن در اين قابليت، گنجانده شده.

چه ويژگي هايي تلگرام را به يك نرم افزار محبوب تبديل كرده؟

بخش اول اين قسمت يعني Blocked Users، همان كاركردش در اينستا را دارد و براي مواقعي است كه نمي خواهيد كسي شما را ببيند يا شما كسي را ببينيد. دومين گزينه يعني «Last seen» هم براي پنهان كردن يا نمايش دادن حالت آنلاين بودن كاربر است. اين ابزار سه حالت مختلف دارد كه در جواب اين سوال مي آيد «چه كسي آخرين حضور شما را در تلگرام ببيند؟» همه افراد، هيچ كس يا مخاطبان. گزينه بعد، دو پسورد است كه كاربر مي تواند براي فضاي كاربري اش اعمال كند. اولي رمز عبور معمولي كه قبل از بازشدن تلگرام از كاربر خواسته مي شود. پسورد دوم يا Additional Password هم با اي ميل ثبت مي شود و مخصوص محافظت از تنظيمات تلگرام و فضاهاي گفت و گو است.

* دريافت فايل هاي صوتي و تصويري

اگر شما هم از آن دسته از كساني هستيد كه از بسته هاي اينترنت محدود استفاده مي كنيد و از تمام شدن سريع بسته تان گله داريد، اين گزينه براي شماست. بخش سوم تنظيمات يعني قسمت Automatic Media Download اين امكان را به كاربر مي دهد تا سيستم دانلود فايل هاي تلگرامي را محدود كند. به اين صورت كه مي تواند دانلود فايل ها به وسيله اينترنت خط گوشي را كنسل كنيد و دانلودها را هر وقت كه واي فاي فعال بود به جريان بيندازيد. همين طور كاربر مي تواند با غيرفعال سازي هر دو گزينه، اجازه دانلود انبوه فايل ها در گروه ها را از تلگرام بگيرد و هر فايلي را كه خودش خواست، دانلود كند. به اين ترتيب هم در مصرف بسته اينترنت صرفه جويي مي شود و هم فضاي گوشي تان بيش از حد اشغال نمي شود.

ترفندها

* حذف كامل اكانت تلگرام

چه ويژگي هايي تلگرام را به يك نرم افزار محبوب تبديل كرده؟
 

تلگرام مشكلي را كه لاين و اينستاگرام داشتند، به خوبي حل كرده است. بسياري از كاربران اين دو شبكه اجتماعي وقتي مي خواستند پروفايل خود را غيرفعال كنند، از طريق تنظيمات Delete Account عمل مي كردند. با اين حال با نصب دوباره برنامه و درج شماره تلفن، باز همان فضاي قبلي بدون هيچ تغييري شروع به كار مي كرد، اما تلگرام با در اختيار گذاشتن يك آدرس اينترنتي اين مشكل را به سادگي حل كرد. كاربران مي توانند با مراجعه به https://my.telegram.org/deactivate و ثبت شماره موبايل، اكانت خود را به طول كامل حذف كنند.

* ساخت استيكر

استيكرسازي در تلگرام از دو راه انجام مي شود، ساده و حرفه اي تلگرام براي راحتي كاربراني كه مي خواهند استيكر خود را داشته باشند، روباتي طراحي كرد كه اين كار را به راحتي انجام مي دهد. Clippy نام اين روبات است كه از ابتداي شروع به كار تلگرام، به كاربران معرفي شد. هر كاربر مي تواند با فرستادن عكس مورد نظر به اين روبات، به فاصله چند ثانيه استيكر دلخواهش را دريافت كند.

چه ويژگي هايي تلگرام را به يك نرم افزار محبوب تبديل كرده؟

* پاكسازي تاريخچه

اگر حافظه گوشي شما هم، جواب اين همه اطلاعات را نمي دهد، نگران نباشيد. تنظيمات اوليه تلگرام به اين شكل است كه تمام مطالب گروه ها را ذخيره مي كند. به اين دليل بعد از مدتي، عملكرد گوشي كند خواهد شد. يا تلگرام ديگر قادر به دانلود فايل ها نيست. براي پاكسازي اين تاريخچه، مي توانيد وارد تنظيمات گوشي شويد و بعد از آن، گزينه Application را بزنيد تا به ليست نرم افزارهاي گوشي تان وارد شويد. حالا تلگرام را پيدا كنيد و وارد تنظيماتش شويد. اينجا مي توانيد با زدن گزينه Clear Data و Clear Cash گوشي تان را از هنگ نجات بدهيد. توجه داشته باشيد كه در اين روش تمام اطلاعات تلگرام حذف خواهد شد.

اين نرم افزار ساده، آپشن هاي ديگري هم دارد كه دانستن شان ضرري ندارد

يك چت و هزار سودا

همين طوري هم نيست كه فقط بنشينيد چت كنيد و هيچ مشكلي هم نداشته باشيد باشد بالاخره يا مشكل سر راه تان قرار مي گيرد يا بالاخره به يكي از ترفندهاي تلگرامي احتياج پيدا مي كنيد. اينها چهارتا از مهم ترين و البته مخفي ترين قابليت هاي تلگرام هستند.

چگونه يك ID را جست و جو كنيم؟

چه ويژگي هايي تلگرام را به يك نرم افزار محبوب تبديل كرده؟
 

از قابليت هاي هيجان انگيز تلگرام همين سرچ كردن آي دي است كه براي اولين بار در يك شبكه اجتماعي به كار گرفته شده. براي جست و جوي يك آي دي، مي توانيد از آدرس https://telegram.me/ID استفاده كنيد. فقط بايد به جاي ID، نام كاربري مورد نظرتان را وارد كنيد. همچنين مي توانيد، بدون استفاده از آدرس و با درجه علامت @ قبل از نام كاربري (مثلا @ID) آن را سرچ كنيد. يادتان باشد، اين قابليت فقط در تلگرام پي سي كاربرد دارد. البته مي توانيد @ID  را در يك محيط چت تايپ و ارسال كنيد و بعد با كليك روي آن، به اكانت جست و جو شده برويد.

چگونه به گروهي كه از آن خارج شده ايم، برگرديم؟

اگر اشتباهي از يك گروه خارج شديد، نگران نباشيد. شما مي توانيد از طريق يكي از آپشن هاي مخفي تلگرام به آن گروه برگرديد. براي اين كار كافي است به آدرس وب تلگرام (http://web.telegram.org) برويد و بعد، با زدن شماره تان وارد محيط كاربريتان شويد. بعد از آن در منوي گروه مورد نظر گزينه Return to group را مي زنيد و دوباره عضو گروهي مي شويد. البته اين قابليت، فقط در صورتي عملي است كه بعد از ترك گروه، هيستوري آن را كاملا حذف نكرده باشيد.

پك استيكر را چطور حذف كنم؟

چه ويژگي هايي تلگرام را به يك نرم افزار محبوب تبديل كرده؟

استيكرهايي را اضافه كرده ايد كه استفاده از آنها آبرويتان را به خطر مي اندازد؟ مي ترسيد توي گروه خانواده دستتان اشتباهي برود روي يكي شان و مغضوب فاميل شويد؟ براي پاك كردن يك مجموعه استيكر، وارد منوي اصلي تلگرام شويد بعد از آن گزينه استيكر را بزنيد. ليست همه استيكرهاي شما اينجاست. روي هر كدام كليك كنيد. ليست همه استيكرهاي شما اينجاست. روي هر كدام كليك كنيد، منوي آن باز مي شود كه از طريق گزينه remove sticker مي توانيد پك مورد نظر را حذف كنيد.

ممكن است پك هاي استيكر خود به خود حذف شوند؟

خير، حذف نمي شود. ظرفيت استيكرهاي تلگرام، البته در ورژن هاي پايين تر، تا 20 پك بيشتر جواب نمي دهد. يعني اگر پك هاي شما به 21 رسيد، آن وقت خود تگلرام برايشان اولويت بندي مي كند و آن مجموعه هايي را كه بيشتر از آنها استفاده كرده ايد، به ترتيب در ليست قرار مي گيرند. براي آنكه استيكر مورد نظرتان را وارد ليست كنيد، دو راه داريد: يا استيكرهاي ديگر را حذف كنيد يا اينكه تلگرامتان را آپديت كنيد.
تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد