پس از تلگرام قرار است به كجا برويم؟

وبلاگ ادیب قوچانی مطالب جذاب جالب خواندني اخبارهاي فرهنگي هنري واموزشي علمي فن اوري اينترنت موبايل سلامت اموزش اشپزي جوانان گردشگري ديني فن اوري تحصيلي اعتياد موفقيت ورزشي طب سنتي دعا خانه داري زناشويي والدين موفق اشپزي و....

پس از تلگرام قرار است به كجا برويم؟

تلگرام در ايران شرايط خوبي ندارد. بيست ميليون كاربر ايراني به طور مداوم از اين برنامه استفاده كرده و تجارت هاي بسياري بر پايه قابليت هايش شكل گرفته اند.
مجله روشن - شهريار نوبهار: تلگرام در ايران شرايط خوبي ندارد. بيست ميليون كاربر ايراني به طور مداوم از اين برنامه استفاده كرده و تجارت هاي بسياري بر پايه قابليت هايش شكل گرفته اند. با اين حال به نظر مي رسد براي برخي مسوولان اين آمار و ارقام ميليوني هيچ اهميتي نداشته و تا مسدودسازي نهايي، دست از تلاش برنخواهندداشت.

محمود واعظي، وزير ارتباطات، هم در حاشيه رونمايي از نسخه پنجم موتور جست و جوي پارسي جو گفت: «اگر كانال هاي غيراخلاقي تلگرام بسته نشده باشد ممكن است خود ما به عنوان دولت نگذاريم كه اين شبكه در ايران ادامه فعاليت دهد.» فشارها به تلگرام و وزارت ارتباطات افزايش پيدا كرده و شرايط ادامه فعاليت اين اپليكيشن در كشورمان مبهم تر از هميشه شده است.

جست و جوها براي يافتن جايگزيني از مدتي قبل آغاز شده و اگر تلگرام به كلي فيلتر شود، شايد يكي از چهار اپليكيشن زير بتوانند جايگزين هاي مناسبي باشند.

+Kik:A

اپليكيشن Kik (كيك) نحوه كاربري بسيار آساني داشته و بيش از 200 ميليون نفر در سراسر جهان از آن برنامه استفاده مي كنند. پنج سالي از منتشر شدن اين پيام رسان مي گذرد و كيك همچنان به رشد آهسته و پيوسته اش ادامه داده. اين برنامه نزد كاربران اينستاگرامي هم محبوبيت بسياري دارد. اگر به بخش Bio اغلب اكانت هاي اينستاگرام نگاه كنيد، شناسه Kik مخصوصي براي ارتباطات بيشتر معرفي شده.

پس از تلگرام قرار است به كجا برويم؟

چرا كه كيك مثل تلگرام به كاربرانش اجازه مي دهد نام كاربري ويژه اي براي خود تعريف كنند و بدين ترتيب از شماره تلفن و حريم خصوصي شان محافظت بيشتري به عمل آورند. يك مرورگر اينترنتي نيز در اين برنامه تعبيه شده تا ديگر براي باز كردن صفحات وب به خروج از آن نيازي نداشته باشيد. فعلا از بيشتر از 600 هزار ايراني از كيك استفاده مي كنند و هنوز اختلالي جدي در عملكرد آن ايجاد نشده است.



TicToc:A

زادگاه اين پيام رسان در كره جنوبي است. كشوري كه رقابت مسنجرآپ ها در آن بسيار شديد دنبال مي شود. با اين حال TicToc توانسته راهش به بازارهاي خارجي را باز كرده و اكنون بيشتر از 50 ميليون كاربر از آن استفاده مي كنند.

اين برنامه امكان تماس رايگان  البته ساخت استيكرها را براي كاربرانش فراهم كرده و نسخه دسكتاپ و تبلت آن هم عمل كرد خوبي دارد.

پس از تلگرام قرار است به كجا برويم؟

همچنين امكانات دراپ باكس نيز در اين اپليكيشن به خوبي ادغام و كارتان براي اشتراك فايل ها بسيار ساده تر شده است. با توجه به حواشي اخير تلگرام، ميزان نصب اين برنامه در دستگاه هاي كاربران ايراني رشد خوبي داشته و اكنون بيشتر از يك ميليون نفر TicToc را نصب كرده اند. روندي كه در صورت مسدودسازي تلگرام، احتمالا شاهد رشد انفجاري آن خواهيم بود.



+Hike: B

هندوستان يكي از پيش روترين كشورها در صنعت نرم افزار است و بنابراين جاي تعجب ندارد كه اپليكيشن Hike را از محصولات برتر آن جا بدانيم. هايك علاوه بر پيام رساني، به تايم لاين هم مجهز بوده و كاربران مي توانند پست هاي ساير دوستان شان را تماشا كرده و براي شان كامنت ارسال كنند. تم ها و استيكرهاي جذابي در اين برنامه قرار داده شده و برخلاف تلگرام، امكان تماس صوتي نيز فراهم است.

پس از تلگرام قرار است به كجا برويم؟

تا حجم حداكثر 100 مگابايت امكان ارسال فايل وجود دارد و در اقدامي جالب مي توانيد درست مانند اينستاگرام، عكس هاي تان را قبل از ارسال براي طرف مقابل ويرايش كنيد.

هايك را مي تواند به طور همزمان جايگزيني براي تلگرام و لاين به شمار آورد. چيزي كه سبب شده فعلا 600 هزار كاربر ايراني نيز از اين برنامه استفاده كنند و احتمالا شاهد افزايش اين جمعيت در آينده نزديك هم خواهيم بود.



Soma: B

اپليكيشن سوما را مي تواند ساده ترين جايگزين كنوني تلگرام به شمار آورد. برنامه اي كه از لحاظ زبان طراحي، اهداف و امكاناتش، شباهت هايي انكارنشدني با واتساپ دارد. رابط كاربري سبك و ساده اين برنامه كمك مي كند تا در گوشي هاي هوشمند قديمي هم عمل كرد خوبي داشته باشد. تماس هاي تصويري سوما هنوز محدوديتي ندارد و در صورت بهره مندي از اينترنتي خوب و پايدار مي توانيد به كيفيت تماس هاي صوتي اش هم اميدوار باشيد. سرعت ارسال پيام ها هم مشكلي نداشته و پانصد هزار كاربر ايراني هم شكايتي از اين بابت بيان نكرده اند.

پس از تلگرام قرار است به كجا برويم؟

در كل اگر استيكر، تم، كانال و موارد اين چنيني براي تان مهم نيست و فقط مي خواهيد تماس هاي صوتي و تصويري رايگان برقرار كرده و به رايگان پيامك ارسال كنيد، اين برنامه به خوبي نيازهاي تان را پاسخ مي دهد. امري كه شايد سوما را از فيلترهاي احتمالي در آينده نيز مصون كند.



تايم لاين؛ كوچ هاي شبكه اي

اوركات به فيس بوك (2009- 2011)

پس از تلگرام قرار است به كجا برويم؟
 

اوركات اولين نسل از شبكه هاي اجتماعي مدرن را معرفي كرده و براي مدت ها در كشورمان محبوب بود تا اينكه فيس بوك با امكانات بيشتر وارد بازار شده و كاربران ايراني را جذب كرد.

فيس بوك به اينستاگرام (2012- 2015)

پس از تلگرام قرار است به كجا برويم؟
 

با ورود خانواده ها و اعضاي مسن تر به فيس بوك، اين شبكه جذابيت هايش براي جوانان را از دست داد. اين گروه سني به اينستاگرام مهاجرت كرده و فيلتر نبودن اين شبكه نيز باعث رشد دو چندانش در ايران شد.

گوگل ريدر به فيدلي (2013-2015)

پس از تلگرام قرار است به كجا برويم؟

گودر براي مدت هشت سال، محبوبيتي بي نظير در ميان كاربران ايراني كسب كرده بود. تصميم عجيب گوگل در لغو اين سرويس، باعث مهاجرت اين كاربران به سمت فيدلي و استفاده از فيدخوان اين وب سايد شد.

ويچت به وايبر (2013-2015)

پس از تلگرام قرار است به كجا برويم؟

قابليت هاي ويچت در ارسال پيام هاي رايگان، از اصلي ترين دلايل محبوبيت اين اپليكيشن در ايران بود. با فيلتر شدن اين برنامه و البته امكان تماس تلفني رايگان، وايبر توانست ميليون ها كاربر ايراني را به خود جذب كند.

ياهوميل به جيميل (2004- 2007)

پس از تلگرام قرار است به كجا برويم؟

افول ياهومسنجر و افت كيفيت سرويس ايميل ياهو با معرفي جيميل همراه شد. روندي كه سرانجام باعث شد ايرانيان ايميل هاي اصلي و رسمي شان را در اين محصول گوگل به ثبت برسانند.
تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد