قديمي‌ترين قرآن وقفي در بزرگ‌ترين موزه قرآن جهان+عكس

وبلاگ ادیب قوچانی مطالب جذاب جالب خواندني اخبارهاي فرهنگي هنري واموزشي علمي فن اوري اينترنت موبايل سلامت اموزش اشپزي جوانان گردشگري ديني فن اوري تحصيلي اعتياد موفقيت ورزشي طب سنتي دعا خانه داري زناشويي والدين موفق اشپزي و....

قديمي‌ترين قرآن وقفي در بزرگ‌ترين موزه قرآن جهان+عكس

ديمي‌ترين قرآن وقفي در بزرگ‌ترين موزه قرآن جهان+عكس

آستان قدس رضوي با وجود حدود 17 هزار نسخه قرآن و جزوه قرآني بزرگ‌ترين مجموعه نسخ خطي قرآن را در اختيار دارد و بزرگ‌ترين موزه قرآن جهان به شمار مي‌رود. در اين موزه قديمي‌ترين قرآن وقفي مربوط به دهه چهارم هجري نگهداري مي‌شود.

 

خبرگزاري فارس: قديمي‌ترين قرآن وقفي در بزرگ‌ترين موزه قرآن جهان+عكس

به گزارش خبرنگار فعاليت‌هاي قرآني خبرگزاري فارس، پس از پيروزي انقلاب اسلامي، در سال 1364 اولين موزه قرآن جهان توسط آستان قدس رضوي در ساختماني به مساحت يك‌هزار متربع با نام «گنجينه قرآن و نفايس» گشايش يافت و مجموعه‌اي از قرآن‌هاي خطي با قدمت تاريخي از قرن سوم تا قرن سيزدهم هجري و همچنين مجموعه‌اي از مرقعات از دوره صفوي تا عصر حاضر در آن به نمايش درآمد.

 

 

نسخ قرآن به خط كوفي منسوب به دست‌خط ائمه اطهار بر روي پوست مربوط به قرن سوم هجري، جزوات قرآني به خط و تذهيب و تجليد استاد عثمان‌ابن حسين وراق مربوط به قرن پنجم هجري، قرآن‌هاي استاد ياقوت مستعصمي مربوط به قرن هفتم هجري، برگ‌هايي از قرآن منسوب به خط بايسنقر ميرزا مربوط به دوره تيموري، قرآن بي‌نظير و منحصر به فرد به خط بابر شاه از سلاطين سلسله مغولان هندوستان مربوط به قرن دهم هجري، قرآن‌هايي به خط استاد عبدالقادر حسيني شيرازي مربوط به قرن دهم هجري كه توسط سلاطين قطب‌شاهي‌دكن وقف شده، برخي از آثار مهم به نمايش درآمده در اين موزه است.

 

 

در حال حاضر آستان قدس با وجود حدود 17 هزار نسخه قرآن و جزوه قرآني بزرگ‌ترين مجموعه نسخ خطي قرآن را در اختيار دارد و بزرگ‌ترين موزه قرآن جهان به شمار مي‌رود كه قديمي‌ترين قرآن موجود در آن داراي تاريخ كتابت 327 هجري و تاريخ وقف 329 هجري است.

 

 

قديمي‌ترين قرآن وقفي اين مجموعه اهدايي وزير سلطان محمود و سلطان مسعود غزنوي و متعلق به سده چهارم هجري است.

 

 

همچنين جزوه قرآني كه قديمي‌ترين تاريخ وقف را داراست، در ربيع‌الاول 393 هجري قمري(382 شمسي) از طرف «ابوالقاسم منصور بن محمد بن كثير» وزير صاحب ديوان سلطان محمود و سلطان مسعود غزنوي وقف آستان قدس رضوي شده است و هم‌اكنون در موزه آستان نگهداري مي‌شود.

 

 اين جزوه قرآن با خط كوفي در 142 ورق از جنس كاغذ ضخيم حنايي رنگ دولت‌آبادي به اندازه 10.7 در 7.8 سانتي‌متر كتابت شده و شامل جزء سيزدهم يعني از آغاز آيه 53 سوره مباركه «يوسف» تا پايان سوره مباركه «ابراهيم» است. هر صفحه از اين جزوه قرآن در چهار سطر به ابعاد 5.5 در 4.3 سانتي‌متر به كتابت درآمده است.

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد