شير -خواص درماني شير شتر

وبلاگ ادیب قوچانی مطالب جذاب جالب خواندني اخبارهاي فرهنگي هنري واموزشي علمي فن اوري اينترنت موبايل سلامت اموزش اشپزي جوانان گردشگري ديني فن اوري تحصيلي اعتياد موفقيت ورزشي طب سنتي دعا خانه داري زناشويي والدين موفق اشپزي و....

شير -خواص درماني شير شتر

ويتامين‌هاي B1 و B2 شير شتر بيشتر از شير گوسفند و B6 و B12 و پروتئين آن مشابه شير گاو و از شير انسان بالاتر، اما اسيد‌فوليك آن پايين است.

خواص شير شتربه‌دليل خواص زياد شير شتر برخي محققان به آن «طلاي سفيد بيابان» مي‌گويند .
 
اين شير به دليل تغذيه شتر از خار و ساير بوته‌هاي بياباني در مقايسه با شير گاو سديم بيشتري داشته و كمي شورتر است و برخلاف طبع سرد شير گاو، طبع گرم رو به اعتدالي دارد و اشتها‌آور و محرك نيروي جنسي است‌. در كشورهاي آفريقايي اين اعتقاد بين شتربانان وجود دارد مرداني كه شير شتر مي‌نوشند قوي‌تر، تنومندتر و سريع‌تر هستند.
 
ويتامين‌هاي B1 و B2 شير شتر بيشتر از شير گوسفند و B6 و B12 و پروتئين آن مشابه شير گاو و از شير انسان بالاتر، اما اسيد‌فوليك آن پايين است.
 
تحقيقات نشان داده ويتامين Cشير شتر 3 برابر بيشتر از شير گاو و 5/1 برابر بيشتر از شير انسان است و چربي‌هاي اشباع، كلسترول، لاكتوز (قند شير) و ويتامين A آن نسبت به شير گاو كمتر و آهن و كلسيم بيشتري دارد‌. چربي شير شتر زير 3 درصد است كه در مقايسه با چربي شير گاو، بوفالو، گوسفند و بز كمتر است.

خواص آنتي‌باكتريال و ضد‌ويروسي شير شتر ده بار بيشتر از شير گاو است و بر‌اساس پژوهش‌ها پادتن‌هاي موجود در شير شتر سبب تقويت سيستم ايمني بدن مي‌شود و مقاومت بدن را در برابر سرطان، ايدز، آلزايمر، زخم معده، سل و هپاتيت C بالا مي‌برد.
 
محققان از شير شتر براي درمان بيماران مبتلا به ايدز در سطح دنيا استفاده كرده و به پيشرفت‌هاي خوبي دست يافته‌اند‌. در آزمايش‌ها و مطالعاتي كه در كشور هند به عمل آمده موش‌هاي سرطاني كه تحت درمان با شير شتر قرار داشتند درمان شان به ميزان قابل توجهي موفقيت‌آميز بوده است.
 
مطالعات علمي در هندوستان نشان داده شير شتر التهاب لوزالمعده را كاهش داده و ساخت انسولين را تحريك مي‌كند و مصرف مداوم و منظم آن در برنامه غذايي سبب كنترل قند خون مي‌شود. شير شتر به دليل ميزان بسيار كم لاكتوز مي‌تواند بهترين جايگزين براي افراد به‌خصوص كودكاني باشد كه به لاكتوز شير گاو حساسيت دارند.
 
اغلب صحرانشينان براي افزايش ماندگاري شير شتر، آن را به كفير تبديل مي‌كنند‌. يعني با افزودن اندكي استارتر (مايه تخمير‌كننده) به شير شتر، نوشيدني دلچسبي تهيه مي‌كنند كه از نظر طعم مشابه دوغ تهيه شده از ماست رقيق شده است‌. اين نوشيدني گوارا خواص شير شتر را داشته، اما فقط گرمي آن كمتر و رطوبت‌بخشي آن بيشتر مي‌شود.
 
فرآورده‌هاي لبني شتر بايد پاستوريزه باشد

 
توجه به اين نكته ضروري است كه شير و ديگر فرآورده‌هاي لبني شتر بايد پاستوريزه و داراي مجوز بهداشت باشد . اغلب فرآورده‌هاي لبني شتر كه به صورت محلي و سنتي در مغازه‌هاي سطح شهر به فروش مي‌رسند پاستوريزه نبوده و مي‌تواند بيماري‌هاي خطرناكي همچون كرونا را به انسان انتقال دهد. ويروس كشنده كرونا از طريق تماس با شتر يا استفاده از فرآورده‌هاي آلوده دام مي‌تواند به انسان منتقل شود.
 
در نهايت بهتر است شير و فرآورده‌هاي لبني شتر در ميان شهرنشينان نيز با قيمتي مناسب عرضه شود تا همه اقشار جامعه بتوانند از خواص شگفت‌انگيز آن بهره‌مند شوند.

تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد