عزاداري محرم -دل امام زمان(عج) را با اين عزاداري‌ها نشكنيم

وبلاگ ادیب قوچانی مطالب جذاب جالب خواندني اخبارهاي فرهنگي هنري واموزشي علمي فن اوري اينترنت موبايل سلامت اموزش اشپزي جوانان گردشگري ديني فن اوري تحصيلي اعتياد موفقيت ورزشي طب سنتي دعا خانه داري زناشويي والدين موفق اشپزي و....

عزاداري محرم -دل امام زمان(عج) را با اين عزاداري‌ها نشكنيم

نسخه چاپيارسال به دوستان
/يادداشت مهمان/
دل امام زمان(عج) را با اين عزاداري‌ها نشكنيم

ناهنجاري‌هاي جديدي در عزاداري‌ها رخ داده كه دل نازنين امام زمان(ع) را به درد مي‌آورد و با كمال تأسف آن‌ها به صورت اپيدمي در شهرهاي مختلف شيوع و رسوخ نيز پيدا كرده است.

خبرگزاري فارس: دل امام زمان(عج) را با اين عزاداري‌ها نشكنيم

به گزارش خبرنگار آيين و انديشه خبرگزاري فارس، سيدمرتضي ميرسراجي از پژوهشگران عرصه مهدويت با پايان يافتن دهه دوم محرم، يادداشتي را به شرح ذيل نگاشته است:

عشق به ساحت مقدس امام حسين(ع) نه تنها در دل شيعيان ايشان بلكه در دل هر انسان آزادانديش و سبزانديشي در هر نقطه عالم و از هر دين و مسلك آشيانه و مأوي دارد، در اين ميانه عاشقان اباعبدالله الحسين(ع) از هر كوششي در اعتلاي نام و سيره متعالي آن حضرت به اَشكال مختلف فروگذار نمي‌كنند و پيوسته و به طور خودجوش و مردمي اهداف و مظلوميت‌هاي ايشان را در راه دفاع از حق و اسلام عزيز پاسداري و ستايش مي‌كنند.

نمود عيني و بارز آن عزاداراي‌هاي باشكوه براي اين دُردانه خلقت در سرتاسر جهان است كه بدون اجبار يا حمايت‌هاي دولتي و حتي يك مديريت كلي بلكه به صورت عاشقانه، عارفانه و خودجوش از سوي دلباختگان اين امام همام و اين آينه صفات الهي انجام مي‌پذيرد.

اهميت عزاداري و تعظيم قيام عاشورا تا بدانجاست كه امام عصر، حجت زمان، حضرت مهدي(عج) در زيارت ناحيه مقدسه در رثاي امام حسين(ع) مي‌فرمايند: «فَلَأَنْدُبَنَّكَ صَبَاحاً وَ مَسَاءً، وَ لَأَبْكِيَنَّ عَلَيْكَ بَدَلَ الدُّمُوعِ دَماً،حَسْرَةً عَلَيْكَ وَ تَأَسُّفاً عَلَى مَا دَهَاكَ وَ تَلَهُّفاً، حَتَّى أَمُوتَ بِلَوْعَةِ الْمُصَابِ وَ غُصَّةِ الِاكْتِيَاب‏»؛ هر صبح و شام بر تو نُدبه و زاري مي‌كنم و به جاي اشك، خون مي‌گريم، از روي حسرت و تاسف بر مصيبت‌هايي كه بر تو وارد شد، تا آنجا كه از نهايت مصيبت و شدّت غصه جان دهم.

اما نكته‌اي كه به ذهن حقير در ايام عزاداري سالار شهيدان(ع) به نظر رسيد، موارد جديدي است كه دل نازنين امام زمان(ع) را به درد مي‌آورد و با كمال تأسف آن‌ها به صورت اپيدمي در شهرهاي مختلف شيوع و رسوخ نيز پيدا كرده است.

با نهايت اعتذار از همه دوستداران و شيفتگان امام حسين(ع) كه اين قبيل كارها را انجام مي‌دهند بايد عرض كرد كه اين موارد به شكلي انحراف از مسير پر بركت و معنوي عزاداري امام حسين(ع) محسوب مي‌شود و پسنديده‌تر آن است كه اين قبيل كارها كه در ادامه بدانها اشاره مي‌كنيم، در اين مراسمات معنوي و عرفاني ترك شود، بلكه به هيچ وجه نباشد تا خداي ناكرده اين دسته كارها به صورت فرهنگ يا سنت به مرور در سطح جامعه اسلامي و شيعي جا نيافتد و از طرفي بهانه‌اي هم به دست دشمن و مخالف ندهيم:

*آرايش مو با طرح‌هاي حسيني

اين كار جديد كه برگرفته از فرهنگ غربي‌ها است، با حال و هوايي عاشورايي با اذكاري مانند «يا حسين» و نظاير آن بر روي سر آقايان انجام مي‌شود، ارادت به امام حسين(ع) نبايد حالتي غير متعارف داشته باشد، به خصوص كه اين كار كه در سنت و سيره هيچ يك از متدينان و متشرعان نبوده است.

 

 

بنابراين بهتر است كه علاقه‌مندان به ساحت مقدس امام مظلوم و شهيد، عزاداري و حزن خود را به صورت‌هاي متعارف و معمول در جامعه نشان دهند تا روش‌هايي كه شايد بيشتر برازنده فوتباليست‌ها يا ورزشكاران غربي يا خواننده‌هاي فاسدالاخلاق آنجا است و در آن‌ها صددرصد تظاهر و خودنمايي غالب است و ما كه الگوهاي بسيار بهتري داريم به هيچ روي وارث آنها نيستيم.

*شيشه‌نويسي ماشين با جملات طنز!

دوستداران اهل بيت(ع) ايام شادي و عزاي معصومان اقدام به نوشتن اذكار و مطالبي در شيشه پشتي ماشين‌هايشان مي كنند كه با اين كار مي‌خواهند اوج غم و اندوه خود در ايام سوگواري يا اوج شادي خود را در ولادت‌ها، مبعث و عيد غدير نشان دهند.

برخي تمام شيشه پشت را يا رنگ مي‌زنند و مطلب مي‌نويسند يا مطلب مفصل يا موجزي قرار مي‌دهند. شايد بحث نوشتن پشت ماشين يا تيره شدن كل شيشه پشت ماشين خارج از موضوع ما باشد و مقرّرات و بايد و نبايدهاي آن را بهتر است از كارشناسان محترم راهنمايي و رانندگي پرسيد، اما آنچه به حوزه بحث ما مربوط مي‌شود بروز و ظهور عده‌اي جملات طنز و خنده‌دار، مرتبط با مقوله غمبار عاشورا است.

اولين كسي كه مبدع اين كار بوده شايد نمي‌دانسته كه مسبّب چه كار ناپسندي شده است و به جاي اينكه رضايت خداوند را كسب كند، عنايت امام حسين(ع) را به دست آورد و دل امام زمان(عج) را كه داغدار جد بزرگوارشان است، تسلّي بخشد، اسباب ناراحتي و آزردگي را فراهم ساخته است.

متاسفانه بنده در سطح شهر قم، ماشين‌هايي را ديدم كه اين قبيل جملات را داشت و جاي تاسّف دارد، در جايي كه حرم اهل بيت(ع) است، اين كارها در ايام سوگواري سيدالشهدا(ع) انجام مي‌شود.

در زير به نمونه‌هايي از اين عبارات توجه كنيد كه متاسفانه وقتي در اين ايام، ماشين‌ها در كنار خيابان پارك هستند يا از كنار دسته‌‌هاي عزاداري عبور مي‌كنند، اسباب خنده براي سينه‌زنان و سوگواران را فراهم مي‌كنند.

از ذكر آن‌ها در نوشتار خودداري مي‌كنم و توجه شما را به عكس‌هاي زير جلب مي‌كنم كه گوياتر بوده و باز هم تأكيد مي‌كنم اين قبيل امور با آنچه كه امام زمان(عج) در باب عزاداري و تعظيم و پاسداشت ابا عبدالله(ع) از ما مي‌خواهند، تناقض فراوان دارد و مانند دو خط متنافر هستند.

به جهت حفظ حرمت قلم و ساحت مقدس امام حسين(ع) مواردي را كه شامل دشنام‌هاي ركيك و دون شأن يك شيعه امام حسيني و يك شيعه منتظر صاحب الزمان(عج) بودند، در اين مقاله و اين تصاوير اشاره نكرديم.

 

 

در پايان از همه كساني كه به اين گونه كارها اعم از آرايش ويژه محرم يا شيشه‌نويسي‌هاي طنز ماشين روي آورده‌اند، تقاضا مي‌شود دقت بيشتري را در اين  امور و آنچه انجام مي‌دهند، داشته باشند.

فراموش نكنيم كه هر چيزي براي مؤمن جايگاه ويژه‌اي دارد و طنز نيز جايگاه خاص خود را، كاري نكنيم كه اين قبيل كارها - از عده‌اي كه البته اطلاع نداشته‌اند و حتماً اين كارهايشان را اصلاح و جبران خواهند كرد - دستاويزي براي مخالفان اهل بيت(ع) قرار گيرد و خاطر مبارك امام زمانمان(عج) مكدر و خداي ناكرده از روي ناداني و بي‌اطلاعي ما علاوه بر غم جانكاه ايشان از عاشورا، غمي ديگر بر دل نازنينشان بنشيند.

تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد