سيگار چند سال از عمر را كم مي كند؟

وبلاگ ادیب قوچانی مطالب جذاب جالب خواندني اخبارهاي فرهنگي هنري واموزشي علمي فن اوري اينترنت موبايل سلامت اموزش اشپزي جوانان گردشگري ديني فن اوري تحصيلي اعتياد موفقيت ورزشي طب سنتي دعا خانه داري زناشويي والدين موفق اشپزي و....

سيگار چند سال از عمر را كم مي كند؟

سيگار چند سال از عمر را كم مي كند؟



سيگار, سيگار كشيدن, ترك سيگار

سيگار خطر بروز بيماري هاي قلبي، سرطان ريه و سرطان پوست را بالا مي برد

 

سيگار چند سال از عمر را كم مي كند؟
خيلي از سيگاري ها فقط از روي تفريح و يا كم نياوردن در بين هم سن و سال ها و يا اثبات اينكه بزرگ شده اند، اولين سيگار را آتش مي زنند و در دام آن مي افتند. خيلي از آن ها تصور مي كنند كه هر وقت اراده كنند، مي توانند آن را كنار بگذارند و مشكلي پيش نمي آيد. اما در حالت كلي خيلي از سيگاري ها تا زماني كه با عوارض جدي آنچه دود مي كنند مواجه نشوند، خطرات مصرف آن را جدي نمي گيرند. اگر مي خواهيد بدانيد كه سيگار چند سال از عمرتان را به فنا مي دهد، خواندن ادامه ي اين مطلب را از دست ندهيد.


سيگار بدتر از ايدز
سيگار از مقدار زيادي تركيبات سمي تشكيل شده است كه اثرات بدي روي ارگان هاي بدن دارند. اين تركيبات در طولاني مدت، بدن را در معرض بيماري هاي جدي از جمله انواع سرطان ها قرار مي دهند. همين سيگار، شما را چند سال پيرتر از سن و سال تان نشان مي دهد، چون سلامت پوستتان را با خطرات جدي مواجه مي سازد. بر اساس آمارهاي سازمان جهاني بهداشت، سالانه شش ميليون نفر به دليل بيماري هاي ناشي از مصرف دخانيات جان خود را از دست مي دهند كه پنج ميليون از اين تعداد را، سيگاري هاي فعال و يك ميليون نفر را سيگاري هاي غيرفعال تشكيل مي دهند.


سيگاري هاي غير فعال افرادي هستند كه خودشان سيگار نمي كشند، اما در معرض دود سيگار ديگران قرار مي گيرند. در واقع سيگاري ها با خودخواهي، علاوه بر اينكه خودشان را در معرض بيماري قرار مي دهند، اطرافيان خود را نيز بيماري مي كنند. جالب است بدانيد كه سيگار به دليل اعتيادآور بودن و آسيب هايي كه به سلامتي وارد مي كند، سالانه بيش از بيماري ايدز، الكل و مواد مخدر قرباني مي گيرد.

 

با سيگار كشيدن عمرتان كم مي شود
همه مي دانند كه سيگار خطر بروز بيماري هاي قلبي، سكته، آمفيزم يا بيماري هاي انسدادي ريوي مانند برونشيت، سرطان ريه، سرطان مري، سرطان پانكراس و سرطان پوست را بالا مي برد. نتايج پژوهش هاي محققان آمريكايي، كانادايي و انگليسي كه در مجله ي New England Journal of Medicicine به چاپ رسيده است نشان مي دهد كه سيگار 10 سال از عمر را كوتاه مي كند.

 

محققان براي رسيدن به اين نتايج از سال 1997 تا 2004،  روي 217 هزار فرد بزرگسال بررسي هايي انجام دادند. آنها به اين نتيجه رسيدند ميزان مرگ و مير افراد سيگاري، سه برابر افراد غيرسيگاري است. محققان مشاهده كردند بيشترين ميزان مرگ و مير افراد در اين پژوهش، به طور مستقيم به مصرف سيگار مربوط مي شود. علاوه بر اين مشخص شد افراد غير سيگاري در مقايسه با سيگاري ها، دو برابر شانس بيشتري براي رسيدن به سن 80 سالگي دارند.

خبر خوب اينكه اگر فرد سيگار را به موقع ترك كند، مي تواند با عوارض آن مقابله كند. در واقع افرادي كه بين 25 تا 34 سالگي، 35 تا 44 سالگي يا 45 تا 50 سالگي اقدام به ترك سيگار مي كنند، به ترتيب 10، 9 و 6 سال به عمر خود اضافه مي كنند.

 

سيگار, سيگار كشيدن, ترك سيگار

استفاده از طب سوزني باعث كنترل و كاهش ميل افراد به مصرف سيگار مي شود

 

آيا ترك سيگار امكان پذير است؟
سيگار، اعتياد آور است و ترك آن كمي دشوار خواهد بود. اما اين كار غير ممكن نيست و كمي اراده مي خواهد. در برخي موارد، افرادي كه سيگار را ترك مي كنند، دچار اضطراب يا سندرم ترك سيگار مي شوند و تصور مي كنند كه ترك سيگار غيرعاقلانه و غيرممكن است. اما در هر حال با اراده و عزم راسخ مي توان سيگار را بدون بازگشت ترك كرد.

 

روشهاي مختلفي براي ترك سيگار وجود دارد كه عبارتند از :

- ترك سيگار قدم به قدم
اگر تصور مي كنيد كه قادر به ترك يكباره ي سيگار نيستيد، بايد تلاش كنيد كه ميزان سيگار مصرفي را به مرور كاهش دهيد. در واقع لازم است كه هر روز از تعداد نخ هاي سيگاري كه دود مي كنيد كم كرده  و به تدريج آن را به طور كامل ترك كنيد.

 

- ترك سيگار به طور ناگهاني
تصميم به ترك يكباره ي سيگار كار دشواري است، اما اجرايي كردن يكباره ي تصميم ترك سيگار از همه ي روش هاي ديگر موثرتر است و اثرات منفي سيگار را از بين مي برد.


- ترك سيگار به كمك جايگزين هاي نيكوتين
روش هاي جايگزين نيكوتين شامل مجموعه اي از محصولات و درمان هايي است كه جايگزين نيكوتين موجود در سيگار مي شوند. به اين صورت كه در اين محصولات، دوز كمي از نيكوتين به بدن فرد مي رسد، اما سموم ديگري كه در سيگار وجود دارند وارد بدن نمي شوند. اين درمان ها عبارتست از چسب ها، آدامس يا حتي اسپرهاي مخصوص بيني كه به منظور كاهش ميل فرد براي جذب نيكوتين و تسكين علائم ترك سيگار تهيه شده اند. استفاده از اين محصولات نيز كمك زيادي به ترك سيگار مي كند.


- ترك سيگار به كمك طب سوزني
طب سوزني يكي از روش هاي درماني سنتي است كه ريشه در طب چيني دارد. استفاده از طب سوزني باعث كنترل و كاهش ميل افراد به مصرف سيگار مي شود. اگر اين شيوه ترك سيگار توسط افراد متخصص آن انجام شود كاملا بي خطر است. 

منبع : tebyan.net

تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد