عالم برزخ چقدر طول مي كشد

وبلاگ ادیب قوچانی مطالب جذاب جالب خواندني اخبارهاي فرهنگي هنري واموزشي علمي فن اوري اينترنت موبايل سلامت اموزش اشپزي جوانان گردشگري ديني فن اوري تحصيلي اعتياد موفقيت ورزشي طب سنتي دعا خانه داري زناشويي والدين موفق اشپزي و....

عالم برزخ چقدر طول مي كشد

مي‌توان گفت عالم قبر يك دالان و يك سالن انتظار و يك قيامت كوچك است كه افراد را آماده مي‌سازند براي آن قيامت كبري.

 به گزارش مشرق، عالم مردگان از جمله عوالمي است كه همواره وقتي با آن مواجه مي‌شويم سؤالات و ابهامات بسياري براي ما به وجود مي‌آيد و هر فردي علاقه دارد بيشتر از اين عالَم بداند چراكه مرگ از جمله مباحثي است كه هر فردي روزي با آن دست به گريبان خواهد شد. آنچه در ادامه مي‌‌آيد بخش نخست از سلسله مباحثي است كه به طرح پرسش و پاسخ درباره مرگ و معاد مي‌پردازد و از كتاب «عالم برزخ؛ عالم حيات و زندگي» نوشته حجت‌الاسلام اسدالله محمدي‌نيا از پژوهشگران حوزه علميه قم عنوان مي‌شود.

از مباحث گذشته روشن شد كه شروع عالم برزخ و قبر با مردن هر فردي شروع مي‌شود، اما مدت آن چقدر است و پايان آن چه زماني است، اين از مسائلي است كه علم و جزئيات آن فقط در اختيار خداوند بزرگ است و احدي از آن اطلاع ندارد.

همانطوري كه مسائل عالم برزخ و آنچه در اين كتاب بيان شد از علوم ماوراء طبيعت و غيب است كه توسط حضرات ائمه اطهار (ع) براي ما بيان شد لذا اگر قرآن كريم و امامان معصوم (ع) و پيامبران بيان نمي‌كردند، احدي اطلاع نداشت.

قرآن كريم در اين مورد مي‌فرمايد:

«إِنَّ اللَّهَ عِنْدَهُ عِلْمُ السَّاعَةِ ...»
بدون ترديد علم قيامت نزد خداوند است.

و خداوند حكيم در اين مورد مي‌فرمايد:

«يَسْأَلُونَكَ عَنِ السَّاعَةِ أَيَّانَ مُرْسَاهَا قُلْ إِنَّمَا عِلْمُهَا عِندَ رَبِّي لاَ يُجَلِّيهَا لِوَقْتِهَا إِلاَّ هُوَ ثَقُلَتْ فِي السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضِ لاَ تَأْتِيكُمْ إِلاَّ بَغْتَةً يَسْأَلُونَكَ كَأَنَّكَ حَفِيٌّ عَنْهَا قُلْ إِنَّمَا عِلْمُهَا عِندَ اللّهِ وَلَـكِنَّ اكثر الناس لايعلمون»؛
از تو درباره قيامت مي‌پرسند كه وقت وقوعش كي است؟ بگو: جز اين نيست كه علم آن نزد پروردگار من است؛ آن را به موقع خود (احدي) جز او ظاهر نخواهد ساخت؛ (اين حادثه) در آسمان‌ها و زمين (براي ساكنان آنها) سنگين است، جز به ناگهاني بر شما نخواهد آمد. چنان از تو مي‌پرسند كه گويي تو كاملاً از آ آگاهي! بگو جز اين نيست كه دانش آن نزد خداوند است، و لكن بيشتر مردم نمي‌دانند.

* آيا عذاب افرادي كه در پايان دنيا مي‌ميرند و برزخ ندارند، دور از عدالت نيست

كساني هستند كه در پايان عمر اين دنيا متولد مي‌شوند و بعد از عمري گناه از دنيا مي‌روند و به محض مردن قيامت كبري برپا مي‌شود و عذاب قبر نخواهند داشت. حال چگونه با عدالت خداوند سازگار است كساني صدها هزار سال در برزخ عذاب ببينند، اما چنين افرادي گرفتار عذاب نشوند؟!

اولا: افرادي كه در پايان دنيا زندگي مي‌كنند، چون در حكومت حضرات ائمه اطهار (ع) به ويژه حضرت علي (ع) زندگي مي‌كنند و از عقل و علم و آگاهي بسيار بالايي برخوردارند و توجه به دين و معنويت در سطح بسيار زيادي است، بسيار كمتر دچار گناه و ظلم بسيار خواهند بود.

ثانياً: عذاب كه منحصر به عالم قبر نيست، بر فرض اينكه آنان عذاب برزخ نداشته باشند، خداوند آنان را در مراحل بعدي معاد مانند در ابتداي برپايي قيامت و در روز محشر و در جهنم گرفتار عذاب خواهد نمود. چنانچه برخي از گناهكاران را خداوند در همين دنيا گوشمالي مي‌دهد و به عالم قبر كشيده نمي‌شود، همچنان كه عده‌اي را حضرت حق كمي در دنيا و كمي در برزخ و مقداري در روز محشر گرفتار عذاب مي‌كند. بنابراين اگر كسي عالم قبرش كوتاه بود، در مراحل متعدد ديگر زندگي فرصت براي زجر خواهد داشت.

چند نكته:

اولاً: انسان با مردن نابود نمي‌شود، بلكه حقيقت او كه روح و روان است زنده است. همانطوري كه در دنيا حقيقت انسان و درك و فهم و غم و شاديش به روح و جان او بستگي دارد و جسم ابزاري بيشتر در اختيار روح نبود، همين حقيقت و روح و درك و فهم بعد از مردن تا پايان عالم برزخ ادامه دارد و در تمام مراحل از حالت احتضار و در آستانه مرگ قرار گرفتن و تشييع جنازه و غسل و كفن و دفن و در عالم قبر ساليان متمادي ماندن و ... همه را شخص متوفي متوجه مي‌شود.

ثانياً: همانطوري كه اين روح با جسم بدون نشاط و غم در عالم قبر هم با جسم برزخي و جسم مناسب آن عالم است. انسان مرده داراي نشاط و شادابي است و دچار غم و غصه مي‌شود و آن شادي و غمش بستگي به اعمال خود در دنيا و رفتارهاي فرزندان او دارد و اينكه چه اثر خيري از خود باقي گذاشته است.

ثالثاً: توجه و فهميدن در عالم برزخ در افراد فرق مي‌كند كسي كه عمري را در راه اطاعت و بندگي خداوند سپري كرده، بسيار دركش بالاتر است تا فردي كه الفباي دين را كمي متوجه شده است. در مورد ظالمان و فاسدان هم موضوع همين گونه است. انسان ظالمي كه دنيا از شرش در امان نبوده، فرد فاسقي كه در يك محل مزاحمت ايجاد مي‌كرده، عذابشان فرق دارد.

رابعاً: مي‌توان گفت عالم قبر يك دالان و يك سالن انتظار و يك قيامت كوچك است كه افراد را آماده مي‌سازند براي آن قيامت كبري. در اين سالن انتظار از نيكان و مؤمنان به خوبي استقبال و پذيرايي مي‌شود و انسان‌هاي بد و فاسد ضمن اينكه گرفتار عذاب برزخي هستند، به خاطر اعمال زشت و گذشته سياه و پر از گناهشان در اضطراب شديد روحي قرار دارند به طوري كه در طول عالم برزخ كه فقط خداوند مي‌داند چقدر طول مي‌كشد، در زجر و عذاب هستند.
تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد