اب دوغ خيار-خواص تغذيه اي

وبلاگ ادیب قوچانی مطالب جذاب جالب خواندني اخبارهاي فرهنگي هنري واموزشي علمي فن اوري اينترنت موبايل سلامت اموزش اشپزي جوانان گردشگري ديني فن اوري تحصيلي اعتياد موفقيت ورزشي طب سنتي دعا خانه داري زناشويي والدين موفق اشپزي و....

اب دوغ خيار-خواص تغذيه اي

 

اگر در تهيه آب دوغ خيار از تمام گروه‌هاي مواد غذايي استفاده شود، مي‌توان به يقين رسيد كه اين غذا سالم‌ترين و مناسب‌ترين غذاي فصل گرما به شمار مي‌آيد.

مصرف مقادير زياد سبزيجات در اين غذا مي‌تواند فيبر، ويتامين‌ها و املاح معدني مورد نياز بدن را تامين كند. نعنا و ريحان موجود در آن ضد نفخ و ضد سوزش معده بوده و عوارض گوارشي ندارد. تربچه آن سرشار از ويتامينC و يد مي‌باشد و به دليل وجود گوگرد خاصيت ضدعفوني‌كننده دارد.

ترخون آن نيز اشتهاآور، معطر، سريع‌الهضم بوده و براي اعصاب بسيار مفيد است. همچنين خيار موجود در اين غذا سرشار از ويتامين C است و بسيار خنك بوده و شديدترين عطش‌ها را فوري فرو مي‌نشاند و خواب‌آور خوبي هم به شمار مي‌رود.

تنها عيب خيار آن است كه ديرهضم بوده و اگر خيلي رسيده و زرد باشد، باعث دل درد مي‌شود، لذا براي كساني كه از ناراحتي گوارشي رنج مي‌برند، بهتر است خيار را بسيار ريز رنده كرده، يا از آب آن در اين غذا استفاده كنند. اگر در تهيه آب دوغ خيار از تمام گروه‌هاي مواد غذايي استفاده شود، مي‌توان به يقين رسيد كه اين غذا سالم‌ترين و مناسب‌ترين غذاي فصل گرما به شمار مي‌آيد.

همان‌طور كه مي‌دانيد، ماست موجود در اين غذا نيز تامين‌كننده كلسيم و پروتئين بدن و عاملي جهت رفع بي‌خوابي‌هاي شبانه به شمار مي‌رود، لذا براي آنكه وعده غذايي شما كم‌كالري و كم‌چرب گردد، لزوما از ماست كم‌چرب استفاده كنيد.

كشمش نيز در اين غذا براي مزه‌دار كردن انتخاب مناسبي بوده و داروي رشد كودكان و نيرودهنده سالخوردگان مي‌باشد. اين ميوه مغذي پرانرژي و كم‌چرب و كم‌سديم است، ولي با وجود آنكه قند و كالري بالايي دارد، به دليل غني بودن از پتاسيم، مصرف آن را به بيماران مبتلا به فشار خون توصيه مي‌كنيم.

استفاده از گردو نيز بسيار توصيه مي‌شود، زيرا پتاسيم، فسفر و اسيدفوليك از شاخص‌ترين مواد مغذي آن به شمار مي‌رود. اين مغز پرچرب، كلسترول بد خون را كاهش داده و به علت غني بودن از ويتامين‌ها منجر به رفع سستي و خستگي مي‌شود.

در كل مخلفات گوناگوني كه در اين غذا به كار رفته، آن را به غذايي كامل تبديل كرده و از همه مهم‌تر آن كه در مقايسه با غذاهاي ديگر نياز به طبخ نداشته و عوارض ناشي از حرارت پخت را به همراه ندارد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد