مشاهير قوچان -يك از هزاران

وبلاگ ادیب قوچانی مطالب جذاب جالب خواندني اخبارهاي فرهنگي هنري واموزشي علمي فن اوري اينترنت موبايل سلامت اموزش اشپزي جوانان گردشگري ديني فن اوري تحصيلي اعتياد موفقيت ورزشي طب سنتي دعا خانه داري زناشويي والدين موفق اشپزي و....

مشاهير قوچان -يك از هزاران

وطن

مشاهير روستازاده

نكته : شهرستان قوچان داراي مفاخر ومشاهير بزرگ و زيادي است كه اين كانون اديب قوچاني به دليل حفظ امانداري در مطالب از ذكر نام انها در اينج خوداري مي نماييد اين مطلب به عنوان يك از هزاران و به نفل از رسانه هاي ملي نقل ميشود

خبرگزاري تسنيم: وقتي نام فردي به دليل عموميت و محبوبيت بر سر زبان‌ها مي‌افتد و در جهان شناخته مي‌شود، فرقي نمي‌كند اين شهرت در عرصۀ ملّي است يا سياسي، اجتماعي، فرهنگي و... خواه ناخواه بيوگرافي/ رزومه/ زندگي‌نامۀ وي مورد توجه افكارعمومي قرار مي‌گيرد.

به گزارش گروه رسانه‌هاي خبرگزاري تسنيم،رهبر معظم انقلاب حضرت آيت‌الله خامنه‌اي مورخ 14 تير ماه 1368 طي مراسم بيعت با اصناف، در قدرشناسي از ايثار و فداكاري‌هاي بي‌شائبۀ روستائيان كشور بياناتي ايراد فرمودند:

"اين‌ نكته‌ را به‌ برادران‌ و خواهران‌ روستايي‌ ابلاغ‌ كنيد كه‌ روستاييان‌ در طول‌ ساليان‌ بعد از پيروزي‌ انقلاب‌، نقش‌ مهمي‌ در همه‌ي‌ مراحل‌ خودكفايي‌ جبهه‌ي‌ جنگ‌، بسيج‌ عمومي‌ و پشتيباني‌‌ها داشتند."

وقتي نام فردي به دليل عموميت و محبوبيت بر سر زبان‌ها مي‌افتد و در جهان شناخته مي‌شود، فرقي نمي‌كند اين شهرت در عرصۀ ملّي است يا سياسي، اجتماعي، فرهنگي و... خواه ناخواه بيوگرافي/ رزومه/ زندگي‌نامۀ وي مورد توجه افكارعمومي قرار مي‌گيرد.

خط اول از بيوگرافي هر انسان، زمان و مكان تولد اوست.

مشاهير معاصر كشور ما در كجاي پهنۀ پهناور اين سرزمين ديده به جهان گشوده و رشد يافته‌اند؟ در پايتخت؟ در شهرهاي بزرگ؟ يا در روستاهاي محروم و دورافتاده؟

در اين گزارش قصد داريم به طور اجمالي به ذكر زادگاه برخي از مشاهير كشورمان، از رؤساي جمهور ادوار مختلف گرفته تا سياستمداران و علماء و در نهايت بزرگمرداني كه با نثار خون خود، نامشان تا ابد بر جبين تاريخ بشريت خواهد درخشيد، بپردازيم.

 

پيش از ارائۀ اين ليست، سه تبصره مهم ذيل را نبايد از نظر دور داشت:

1. بنابر اعلام سازمان ملل متحد، ايران در 30 سال پيش 104 اُمين كشور جهان از لحاظ جمعيت بالاي روستايي محسوب مي‌شد. با افزايش شهرنشيني در جامعۀ رو به صنعتي شدنِ ايران، اين رقم به مرور رو به كاهش است، اما با اين حال پيش بيني شده تا سال 2015 به صد و سي و دومين كشور با جمعيت روستانشين جهان تبديل شود.

براساس جديدترين اعلام رسمي مركز آمار ايران، جمعيت روستانشين كل كشور در سال 1394 برابر با 21.446 ميليون نفر از جمعيت كل 78.773 است.

اين آمار به اين معني است كه به طور ميانگين از هر چهار نفر ايراني، يك نفر ساكن روستاهاي كشورمان است. بديهي است فقط ذكر نام تعداد مشاهير و بزرگاني كه از دل اين رقم بالا بيرون آمده‌اند، امري نزديك به محال است، لذا اين نمونه‌هاي انگشت‌شمار تنها قطره‌اي از درياست.

 

2. محل تولد و زندگانيِ بعضي از مشاهير و بزرگان ملّي و مذهبيِ كشورمان، روستاهايي بسيار دورافتاده و گمنام بوده، لذا نويسندگان در بيوگرافي‌هايي كه از اين اشخاص ارائه مي‌دهند (چه در فضاي مجازي و چه به صورت كتب منتشرشده) معمولاً نام نزديك‌ترين شهر يا شهرستان به آن روستا را به عنوان محل تولد فرد ذكر مي‌كنند تا براي عموم آشناتر باشد.

 

3. بسياري از شهرستان‌هاي فعلي، طي يك الي دو دهۀ اخير به شهرستان تبديل شده و در اسناد رسمي كشور ثبت شده‌اند، در حالي كه هنگام تولد انسان‌هاي بزرگ در آنجا، اين مناطق، روستاهايي كوچك و ناشناخته بوده‌اند.

 

  • حسن روحاني رئيس جمهور فعلي كشورمان در 21 آبان سال 1327 در شهرستان سرخه استان سمنان زاده شد.
  • محمود احمدي نژاد ششمين رئيس جمهور ايران در 6 آبان سال 1335 در روستاي آرادان از توابع شهرستان گرمسار استان سمنان به دنيا آمد.
  • اكبر هاشمي رفسنجاني چهارمين رئيس جمهور ايران در 3 شهريور 1313 در روستاي بهرمان شهرستان رفسنجان واقع در استان كرمان به دنيا آمد.

 

 

  • اصالت خانوادگي آيت‌الله صادق آملي لاريجاني و علي لاريجاني، رؤساي فعلي قوه قضاييه و مقننه به روستاي پردمه شهرستان لاريجان در هفتاد كيلومتري آمل مازندران بازمي‌گردد.
  • سردار قاسم سليماني فرماندۀ نيروي قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامي متولد 1336 در دهستان رابُر از توابع استان كرمان است.
  • سيد يحيي رحيم صفوي فرمانده سپاه پاسداران و از رزمندان و فرماندهان جنگ تحميلي متولد سال 1331 در روستاي همام از بخش باغ بهادران شهرستان لنجان، از توابع استان اصفهان است.  
  • محمدباقر قاليباف شهردار تهران، متولد 1340 در شهرستان طرقبه از توابع مشهد است.
  • علي اكبر ولايتي  متولد سال 1324 در روستاي رستم‌آباد شميران است.
  • محسن رضايي متولد سال 1333 در روستاي بنه‌وار از توابع شهرستان لابي در استان خوزستان به دنيا آمد.

 

مشاهير روستازاده

 

 

علاوه بر سياستمداران كنوني نظام مقدس جمهوري اسلامي، در نسل اول انقلاب نيز بسياري از برجسته‌ترين نظريه‌پردازان و شخصيت‌هاي طراز اول اجتماعي، مذهبي و سياسي كه منشأ پيدايش انقلاب بودند، در روستاها، دهستان‌ها، بخش، ناحيه و شهرستان‌هاي كوچكِ دور و نزديك در اين مرز و بوم متولد شده‌اند.

 

  • شهيد آيت‌الله دكتر سيد محمد حسيني بهشتي زادهٔ 2 آبان 1307 در  منطقهٔ قديمي لُنبان در شهر اصفهان ديده به جهان گشود.
  • شهيد آيت‌الله دكتر مرتضي مطهري متفكر شهيد، زادهٔ 13 بهمن 1298 در شهرستان فريمان در شرق استان خراسان رضوي است.
  • دكتر علي شريعتي نويسنده، محقق، جامعه‌شناس، تاريخ‌شناس و از مبارزان و فعالان سياسي-مذهبي، 2 آذر 1312 در روستاي كاهك در كوير مزينان در نزديكي شهرستان سبزوار در غرب خراسان رضوي زاده شده است.
  • شهيد آيت‌الله سيد محمود طالقاني از رهبران انقلاب اسلامي، عضو مجلس خبرگان و نخستين امام جمعه تهران پس از انقلاب، 13 اسفند 1289 در روستاي گليرد شهرستان طالقان ديده به جهان گشود.
  • شهيد آيت‌الله محمدجواد باهنر در منطقۀ قديمي و محروم  محله‌شهر در اطراف شهر كرمان به دنيا آمده است.  
  • شهيد محمدعلي رجايي سال 1312 در شهرستان دارالمومنين قزوين متولد شد.

 

1

 

*** زادگاه شهدا  

 

  • شهيد خلبان علي‌اكبر قربان شيرودي، سال 1334 در روستاي بالاشيرود از توابع شهرستان تنكابن در غرب مازندران ديده به جهان گشود.
  • شهيد خلبان احمد كشوري، زادۀ سال 1332 در روستاي كياكلا، از توابع شهرستان سيمرغ استان مازندران است.
  • شهيد محمود كاوه متولد سال 1340 در دهستان بيهود از توابع قائن  مركز شهرستان قائنات از شهرهاي استان خراسان جنوبي است.
  • شهيد سرلشكر محمد بروجردي سال 1333 در روستاي دره‌گرگ از توابع بروجرد  مركز استان لرستان به دنيا آمد.
  • شهيد امير سپهبد علي صياد شيرازي، سال 1323 در روستاي درگز  از توابع استان خراسان رضوي متولد شد.
  • شهيدان مهدي، علي و حميد باكري هر سه متولد منطقۀ مياندوآب، بين دو رود زرينه‌رود و سيمينه‌رود واقع در جنوب درياچه اروميه در استان آذربايجان غربي هستند.
  • شهيد 13 سالۀ انقلاب، حسين فهميده سال 1346 در روستاي سراجه از توابع بخش مركزي استان قم زاده شد.
  • شهيد يوسف كلاهدوز متولد 1325 قوچان، شهرستاني در 148 كيلومتري شمال غرب مشهد است.
  • شهيد احمد كاظمي فرمانده سپاه متولد 2 مرداد 1337 در نجف آباد از شهرستان‌هاي استان اصفهان است.
  • شهيد سرلشكر ولي‌الله فلاحي فرمانده نيروي زميني ارتش جمهوري اسلامي، سال 1310در روستاي كولج شهرستان  طالقان استان البرز متولد شد.

 

شهدا

 

*** زادگاه علماء

 

بسياري از علما، مراجع عظام تقليد و مجتهدين طراز اول كشور نيز در توابع شهرستان‌ها به درجات بالاي علوم ديني و حوزوي رسيده‌اند و بلكه سير و سلوك و تهذيب نفس را نيز در همان محيط سنتي روستا طي نموده‌اند.

به طور مثال از بين مراجع عظام تقليد آيت‌الله العظمي محمدتقي بهجت (زادۀ شهرستان فومن در جنوب غرب گيلان) و شيخ حسنعلي اصفهاني نخودكي (زادۀ روستاي نخودك در حومۀ مشهد مقدس) در زمرۀ علما و عرفايي هستند كه درجات معنوي سير و سلوك الي الله را در روستاي محل تولدشان پيموده‌اند.

 

شناسنامه امام خميني

 

حسن ختام اين نمونه‌ها بنيانگذار كبير انقلاب حضرت امام خميني (ره) است كه زادهٔ 1 مهر 1281 در خمين، واقع در جنوبي‌ترين قسمت استان مركزي است.

 

خبرگزاري تسنيم: انتشار مطالب خبري و تحليلي رسانه‌هاي داخلي و خارجي لزوما به معناي تاييد محتواي آن نيست و صرفا جهت اطلاع كاربران از فضاي رسانه‌اي بازنشر مي‌شود.

تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد