جوانان -مشورت چيست و مشاور كيست

وبلاگ ادیب قوچانی مطالب جذاب جالب خواندني اخبارهاي فرهنگي هنري واموزشي علمي فن اوري اينترنت موبايل سلامت اموزش اشپزي جوانان گردشگري ديني فن اوري تحصيلي اعتياد موفقيت ورزشي طب سنتي دعا خانه داري زناشويي والدين موفق اشپزي و....

جوانان -مشورت چيست و مشاور كيست

مشورت چيست؟ مشاور كيست؟
طنز: مشاوران جوان، شير و خط، فال حافظ!
رضا احسان پور
وقتي حتي اسپري ضد عرق يا مايع دستشويي، انواع، اقسام و مدل‌هاي مختلف دارند، چگونه ممكن است، چيز مهمي مثل «مشورت» انواع مختلفي نداشته باشد؟

تريبون مستضعفين – رضا احسان پور

:: تعريف:

وقتي آدم براي تصميم‌گيري در مورد كاري از كسي چيزي بپرسد، آن چيز، مشورت و آن شخص، مشاور نام دارد.

:: انواع مشورت و مشاور:

وقتي حتي اسپري ضد عرق يا مايع دستشويي، انواع، اقسام و مدل‌هاي مختلف دارند، چگونه ممكن است، چيز مهمي مثل «مشورت» انواع مختلفي نداشته باشد؟ لذا انوع مشورت و مشاور به اين شرح است:

 

۱- مشاوران جوان و مشورت جوانان:

از آنجايي كه جوانان، خام و نپخته هستند، مشورت گرفتن از آنها و سپردن سمت مشاور به آنان چندين مزيت دارد. اول از همه اين كه، چون اصولاً مشورت گرفتن از افراد، هيچ ضمانت اجرايي به همراه ندارد، مسئولين مي‌توانند براي ساكت كردن رسانه‌ها و افكار عمومي، به ميزان لازم از جوانان در پست مشاور استفاده برده و مدعي باشند كه به جوانان ميدان داده‌اند. مزيت بعدي اين است كه برخلاف مشاوران جاافتاده كه دوست ندارند شما بعنوان يك مدير از ايده‌هاي آنها استفاده و رشد كنيد، يك جوان مشاور براي اثبات خود و طي نمودن پله‌هاي ترقي سعي مي‌كند بهترين مشاوره‌ها را به شما بدهد و بعيد نيست كه گاهي بعضي از ايده‌هايش از قضا خوب از آب در بيايد. شما مي‌توانيد اين ايده‌ها را به نام خود تمام كنيد. تا آن جوان مي‌آيد به مديريت برسد (تازه اگر برسد) شما از نظر رتبه و پست و مقام، فرسنگ‌ها از او فاصله گرفته‌ايد.

 

۲- نظرسنجي عمومي/ افكار عمومي:

گاهي مشاهده مي‌شود كه براي تصميم‌گيري در خصوص يك موضوع از افكار عمومي تقاضاي كمك مي‌شود. براي مثال سامانه‌ي اينترنتي طراحي مي‌شود و از هموطنان عزيز درخواست مي‌شود كه با رفتن به آن پايگاه اينترنتي، نظر خود را ثبت كنند. با توجه به اينكه اينترنت در همه جاي كشور در دسترس نيست و آنجاهايي هم كه در دسترس هست، فرقي با در دسترس نبودن ندارد اين روش از مشورت گرفتن، روش بسيار خوبي براي ساكت كردن افكار عمومي است. يعني شما هم از آنها نظرسنجي كرده‌ايد و هم در عين حال نظرسنجي نكرده‌ايد! ضمنا مي‌توان اين بهانه را آورد كه بدليل هجوم زياد هموطنان براي مشاركت در سرنوشت خود و شركت در نظرسنجي، سايت مورد نظر موقتاً از كار افتاده است؛ اين از كارافتادگي مي‌تواند از همان لحظات اوليه آغاز شده و تا پايان نظرسنجي ادامه يابد. يعني حتي مي‌شود از اول هيچ سامانه‌اي در كار نباشد. مردم آن قدر به مسئولين اعتماد دارند كه هر چه بگويند باور كنند!

 

۳- خرد جمعي:

وقتي بنا باشد يك نفر در خصوص يك موضوع تصميم‌گيري كند و مطمئن است كه هر تصميمي بگيرد به ضررش تمام مي‌شود، تصميم‌گيري را به خردجمعي مي‌سپارد. يعني براي خودش از هر قشر و دسته و گروهي، شريك جرم مي‌تراشد. آن وقت ديگر هيچكس نمي‌تواند مدعي باشد كه چرا در خصوص فلان موضوع، فلان تصميم گرفته شد.

 

۴- فال حافظ/ رمال، كف‌بين/ شير و خط:

وقتي شما تصميم داريد كاري را انجام دهيد و صرفا براي اينكه دلتان قرص‌تر شود، دنبال دليل مي‌گرديد اين روش، بهترين روش است. البته روش سكه انداختن يا به اطلاح شير و خط، بنا بر احتمالات، تنها ۵۰ درصد امكان دارد كه نتيجه‌اش مطابق با نظر شما حاصل شود. مراجعه به كف بين و رمال و … هم هزينه‌بر و مشكل است. لذا بهترين و سهل الوصول‌ترين وسيله ديوان خواجه حافظ شيرازي است. كافي است برخي از غزليات خوش يمن و خوب حافظ را از قبل، آماده كرده باشيد و يا آنقدر صفحه‌ي مربوط به آن غزل را باز كرده باشيد كه در هر حالتي همان صفحه باز شود و شما به مراد دل خود برسيد. اگر هم فرصت اين كار را نداريد، كافي است يك غزل را بخوانيد و آن را هر طور كه مايل بوديد تفسير كنيد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد