25درس براي داشتن زندگي ساده تر

وبلاگ ادیب قوچانی مطالب جذاب جالب خواندني اخبارهاي فرهنگي هنري واموزشي علمي فن اوري اينترنت موبايل سلامت اموزش اشپزي جوانان گردشگري ديني فن اوري تحصيلي اعتياد موفقيت ورزشي طب سنتي دعا خانه داري زناشويي والدين موفق اشپزي و....

25درس براي داشتن زندگي ساده تر

25درس براي داشتن زندگي ساده‌تر

زندگي در واقع يك شوخي است، نه يك امر جدي، اگر آن را جدي بگيري، آن‌وقت رنج مي‌بري، از افكارت رنج خواهي برد، زندگي مانند يك وزنه سنگين مي‌شود و تو زير بار آن خرد مي‌شوي، آن‌گاه زندگي تمام نشاط خودش را از دست مي‌دهد، تمام خنده‌هايش را. اوشو

گروه سبك زندگي : خوب زندگي كردن يك هنر است كه در كنار در نظر گرفتن پارامترهاي مادي و معنوي بايد به عنوان يك دانش، آموخته شود. اغلب ما سال‌هاي طولاني از عمر خود را صرف تلاش براي كسب موقعيت و ساخت زندگي بهتر و شرايط آرماني مي‌كنيم، حال آن‌كه تعداد كمي هستند كه در طول اين تلاش مداوم و طي كردن مسير و يا حتي در زمان رسيدن به اهداف مد نظرشان، از زندگي لذت مي‌برند. شايد بهتر باشد براي درك بهتر جنبه‌هاي زيستن، ساده‌تر زندگي كنيم. اين عبارت شعارگونه كه تحت عنوان ساده‌زيستي از كودكي به عنوان يك خصلت معنوي بيان شده است به راحتي قابل دسترس نيست. نمي‌شود يك شبه شيوه زندگي را عوض كرد، بلكه نياز است همگي راهكارهايي را بشناسيم كه به كمك آن بتوانيم بهنر و ساده‌تر زندگي كنيم. در نظر داشته باشيد كه قاعدتا لازمه «زندگي» داشتن سطح استانداردي از جنبه‌هاي مختلف است و منظور از زندگي ساده‌تر پايين آوردن پارامترها و حقير شمردن زندگي نيست بلكه درك بهتر معناي زندگي است.

به گزارش بولتن نيوز؛ زماني كه ياد بگيريد كه ساده‌تر زندگي كنيد، قادر هستيد زمان بيشتري را به فعاليت‌هايي بپردازيد كه دوست داريد، بيشتر وقت خود را با افرادي بگذرانيد كه از هم‌نشيني با آن‌ها لذت مي‌بريد. از بسياري از مسائل و درگيرهاي جسمي و روحي آزاد مي‌شويد و پيرامون شما را مباحثي پر مي‌كنند كه در واقع ارزشمند و يا ضروري هستند .

هدف اساسي ما از ساده كردن زندگي آن است كه بسياري از چيزهايي را كه در حال حاضر زندگي روزمره اغلب ما را پر كرده‌اند (چيزهايي نظير، عجله، استرس، افراد و كارهايي كه مورد علاقه ما نيستند و يا حتي براي ما آزاردهنده هستند و فكرهاي منفي) حذف كرده و در عوض فرصتي را براي فكر كردن، خلاقيت و ارتباط‌هاي موثر ايجاد كنيم.

قاعدتا هرگز نمي‌توانيد اين نظم را به طور قطع در زندگي خود ايجاد كنيد زيرا كه شما هم در اين دنياي پر مشغله زندگي مي‌كنيد و در دنياي حقيقي پيرامون ما براي برآورده كردن برخي از نيازهاي اساسي زندگي از قبيل داشتن يك سرپناه حداقلي، مجبور هستيد كه خود را درمعرض استرس و گاه كارهاي طاقت‌فرسا قرار دهيد . بنابراين ما هم در اين مقاله قصد نداريم يك دنيا و زندگي رويايي را براي شما به تصوير بكشيم. تنها تلاش شده است با پيشنهاد كردن راهكارهايي، تا آن‌جا كه ممكن زندگي را ساده‌تر ديد و ساده‌تر زندگي كرد.


Ready-for-Simplicity

۱- زندگي ساده به مفهوم اضافه كردن عناصر معني‌دار به زندگي است كه البته پيش از اضافه شدن اين عناصر بايد جاي خالي براي آن‌ها باز كنيد. در اطراف شما بسياري اقلام غير ضروري است كه نه تنها از آن‌ها استفاده نمي كنيد بلكه كماكان هزينه‌اي را صرف نگهداري آن‌ها مي‌كنيد. قاعدتا زندگي بدون پرداخت هزينه بابت اقلام غيرضروري نه تنها ممكن، بلكه دل‌پذيرتر خواهد بود.

۲- قرار نيست به بهانه ساده كردن زندگي، فقيرانه و يا در شرايط حادتر حقيرانه زندگي كنيد. هدف ايجاد تفاوت در نگاه شما در خصوص زندگي است. شما يك بار زندگي مي كنيد و بنابراين زمان و عمر شما بسيار ارزشمند و تكرار نشدني است در نتيجه بايد وقت خود را صرف چيزهاي ارزشمند در زندگي خود كنيد.

۳- در كنار هنر «انجام دادن كارها» هنري فراموش شده هم وجود دارد: هنر «انجام نشده رها كردن كارها»! سادگي و بهره‌وري در زندگي به شدت متكي به حذف موارد غير ضروري است.

۴- پر واضح است كه بايد در مقابل وسوسه‌ها كه هر ثانيه به سراغ شما مي‌آيند مقاومت كنيد و اجازه ندهيد كه نحوه زندگي كردن اطرافيان و يا تبليغات پر زرق و برق رسانه‌ها شما را از اين مسير خارج كند.

[اغلب، نوع زندگي ما به خصوص وقتي كه در اين گوشه از دنيا زندگي مي‌كنيم بسيار تحت تاثير اطرافيان و دوستان و آشنايان است. بسياري از اقلامي كه در خانه‌هاي ما نگهداري مي‌شود و حتي هر از چندي به‌روزرساني مي‌شود، تنها براي قرار گرفتن در معرض ديد اطرافيان است در حقيقت با نمايش دارايي‌هاي اغلب غير ضروري خود تلاش داريم براي مخاطبين خود اين ديد را ايجاد كنيم كه زندگي بسيار خوبي داريم و خوشبخت هستيم و عجب آن كه متاسفانه موفق مي‌شويم و دقيقا به همين صورت در نگاه مخاطب خود قضاوت مي‌شويم. نكته جالب و البته قابل تامل آن است كه اكثر هموطنان ما بعد از مهاجرت و دور شدن از جمع كثيري از دوستان و آشنايان،  زندگي متفاوتي را انتخاب مي‌كنند و در خانه‌هاي‌شان ديگر از آن ويترين‌هاي كريستال و زرق و برق‌هاي غير ضروري خبري نيست.

۵- اگر مي‌توانيد كاري را انجام دهيد به اين معنا نيست كه بايد آن را انجام دهيد! آن‌چه كه در ملاقات با اطرافيان‌تان مي‌بينيد يا مي‌شنويد، آن چه در شبكه‌هاي مجازي در صفحات مختلف دنبال مي‌كنيد قطعا بسيار هيجان‌انگيز و وسوسه كننده است. اما بلافاصله تصميم نگيريد آن‌ها را به زندگي خودتان هم اضافه كنيد. پيش از آن‌كه در دام آن اسير شويد اجازه دهيد به اين فكر كنيد كه آن‌ها فضاي زندگي شما را اشغال مي‌كنند. فضايي كه مي‌تواندكمك كند ذهن‌تان حركت كند و ايده‌هاي جديد و موثري را جايگزين وسوسه‌هاي شيطاني كند! تمركز خود را بر روي موارد با اهميت و حياتي قرار دهيد.

۶- چيزهايي كه حواس ما را پرت مي‌كنند بيش از آن‌چه فكر مي‌كنيم اغواكننده و خطرناك هستند. اين كه ما زندگي‌مان را با اين دل‌مشغولي‌هاي بي‌ارزش پر مي‌كنيم، نشانگر ترسي است كه از دنياي بدون آن‌ها (بدون تلويزيون، بدون شبكه‌هاي اجتماعي، بدون بازي‌هاي ويديويي، بدون چت و موسيقي و …) داريم. خودتان را با شلوغي بيش از حد خسته نكنيد. اجازه ندهيد اين دل‌مشغولي‌ها شما را از خود زندگي بازدارند. آن‌ها را كنترل كنيد پيش از آن‌كه شما را كنترل كنند.

Change

۷- اگر به تغيير علاقه‌مند نباشيد و همه‌چيز را به روال عادي رها كنيد، نمي‌توانيد زندگي ساده‌تري داشته باشيد.

۸- همكار شما با مشغله كاري مشابه، آخر هفته به كوهنوردي مي‌رود، در حال يادگيري يك نرم افزار تخصصي است و ايده‌هاي خلاقانه‌اي براي شروع كسب و كاري جديد دارد. شايد بارها براي شما پيش آمده باشد كه خود را با چنين فرد يا افرادي در جمع همكاران و دوستان  خود مقايسه كنيد. همواره در نظر داشته باشيد كه  اولويت‌ها خود به خود انجام نمي‌شوند. شما هستيد كه بايد براي كارهاي مهم‌تان وقت بگذاريد. وقتي براي صرف كردن با بچه‌ها، وقتي براي كارهاي خلاقانه، وقتي براي يادگيري و . . . براي ايجاد اين وقت‌ها بايد ساير چيزها را كنار بگذاريد. با نه گفتن به چيزهاي جذابي كه چندان هم ضروري نيستند، مي‌توانيد وقت كافي براي كارهاي واقعا مهم كنار بگذاريد.

۹- سحرخيز باش تا كام‌روا باشي. زودتر از خواب برخاستن واقعا مفيد است. داشتن صبحي بدون استرس و عجله يك نعمت است كه نبايد از آن غافل شد.

waking-up-early

۱۰- براي آن كه بتوانيد كارهاي جديد انجام دهيد و در نتيجه سبك زندگي خود را عوض كنيد بايد عادت‌هاي جديد را جايگزين عادت‌هاي گذشته كنيد. دور ريختن عادت‌ها و سيستم‌هاي قديمي و ساخت عادات تازه كار دشواري است . به عنوان يك پيشنهاد كارآمد براي ترك هر عادت چالشي ۳۰ روزه براي خودتان تعريف كنيد شايد كار كمي ساده‌تر شود. مثلا ۳۰ روز دوري از سريال‌هاي تلويزيون. قطعا نمي‌شود به يكباره در تمام ابعاد زندگي تغيير ايجاد كرد، صبور باشيد و كار را مرحله به مرحله و با آرامش به پيش ببريد.

۱۱- بيشتر و بيشتر خريد كردن، مشكلات ما را حل نمي‌كند. يك وعده خوراك بيشتر و يك برنامه تلويزيوني جديد صرفا حواس شما را پرت مي‌كند و نه تنها مفيد نيست بلكه مي‌تواند بسيار مخرب باشد.

۱۲- خريد كردن يك سرگرمي نيست، و مسلما نمي‌تواند درمان چيزي هم باشد. خريد (بي‌خود) تنها تلف كردن وقت و پول است و به زندگي شلوغ‌تري منجر مي‌شود.

۱۳- شايد براي شما در طول سال بارها موقعيت سفر پيش آمده باشد اما هر بار به دليلي آماده رفتن نيستيد. وقتي سبك‌تر سفر مي‌كنيد، آزادتر هستيد، كمتر خسته مي‌شويد و كمتر دچار استرس مي‌شويد. اين موضوع را مي‌توانيد به سفر زندگي هم تعميم دهيد.

offbeat-travel-destination-norway-mountain-1

۱۴- تعداد چيزهايي كه داريم يا چيزهايي كه نداريم مهم نيست. مهم اين است كه كدام‌ها براي ما مهم و مفيد هستند. داشتن ۳ جلد كتابي كه واقعا آن‌ها را بخوانيد از داشتن ۳۰۰ جلد كتابي كه به سراغ آن‌ها هم نمي‌رويد بهتر است.

۱۵- خلوت كردن فضاي فيزيكي اطراف‌تان مي‌تواند به ساده كردن و خلوت كردن فضاي ذهن‌تان كمك كند. اين شلوغي‌هاي بصري بيش از چيزي كه فكر مي‌كنيد حواس ما را پرت كرده و به ما فشار مي‌آورند.

۱۶- زيادي فكر كردن يكي از شايع‌ترين منابع استرس و آشفتگي ذهني است. نكته كليدي اين است كه بفهميم خود «مشكلي كه داريم» مشكل ما نيست. مشكل اصلي ما زياد فكر كردن به آن است. رهايش كنيد و آزاد باشيد.

۱۷- مثبت بودن هميشه نتايج خوبي در بر خواهد داشت. پس پيش از اين‌كه با عصبانيت، رنجش و حسادت آن را تلف كنيد به اين فكر كنيد كه زمان شما تا چه اندازه ارزشمند و غيرقابل بازگشت است.

۱۸- در روياهاي ديگران زندگي نكنيد. و البته بدون دليل و احتياج براي خودتان روياي بي‌اساس نسازيد.

۱۹- ذهني ساده‌تر و مثبت‌تر در هر زمان و مكاني با تغيير دادن شيوه تفكر قابل دستيابي است. چرا كه استرس و آشفتگي حاصل نحوه واكنش شما است نه نتيجه واقعيت چيزهايي كه با آن‌ها روبرو مي‌شويد.

۲۰- ساده‌ترين راز شادي و آرامش در زمان حاضر اين است كه بگذاريد همه چيز به همان شكلي كه هست (و نه آن شكلي كه شما ترجيح مي‌دهيد) باشد و از آن بهترين بهره را ببريد.

human-emotion-happiness-13

۲۱- قدرشناسي همواره برخورد با زندگي را ساده‌تر مي‌كند. چرا كه وقتي دست از گلايه از مشكلات برداريد و براي مشكلاتي كه نداريد شكرگزار باشيد، شادي ساده‌تر به سراغ شما مي‌آيد.

۲۲- اشتباه كنيد، از اشتباهات‌تان درس بگيريد، به آن‌ها بخنديد و به حركت ادامه دهيد. حتي يك دقيقه را هم براي چيزهايي كه نمي‌توانيد كنترل كنيد به هدر ندهيد.

۲۳- وقتي هيچ چيز را شخصي نكنيد، آزادي تمام وجود شما را در بر مي‌گيرد.

۲۴- صداقت ساده‌ترين مسير پيشرفت است. اگر به دقت به نداي درون‌تان گوش دهيد، همواره خواهيد دانست كه بهترين كار براي شما كدام است. همواره بهترين‌ها صادقانه خود را به شما نشان خواهند داد.

۲۵- احساسي كه از انجام يك كار مهم (و صادقانه) خواهيد داشت، بسيار بهتر و كم‌استرس‌تر از احساسي است كه با نشستن و آرزو كردن به شما دست خواهد داد.

ممكن است ايراد بگيريد كه اين همه دستورالعمل براي «ساده‌زيستي» زيادي بلند و طولاني است و خود نوعي نقض غرض است! بايد به همه شماهايي كه چنين فكري مي‌كنيد بگوييم كه همه اين‌ها تنها بسط دو قدم ساده است:

بدانيد چه چيزهايي بيشترين اهميت را براي شما دارند

هر چه مي‌توانيد بقيه عوامل را حذف كنيد

اما خوراندن اين دستورالعمل به جنبه‌هاي مختلف زندگي، كاري است كه تنها خودتان بايد انجام دهيد.


 منبع (+)

منبع: يك پزشك
تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد