۷ دليل عالي براي اينكه در زمان حال زندگي كنيد

وبلاگ ادیب قوچانی مطالب جذاب جالب خواندني اخبارهاي فرهنگي هنري واموزشي علمي فن اوري اينترنت موبايل سلامت اموزش اشپزي جوانان گردشگري ديني فن اوري تحصيلي اعتياد موفقيت ورزشي طب سنتي دعا خانه داري زناشويي والدين موفق اشپزي و....

۷ دليل عالي براي اينكه در زمان حال زندگي كنيد

۷ دليل عالي براي اينكه در زمان حال زندگي كنيد



تجربه زمان حال

در زمان حال زندگي كنيد

 

قبول داريم زندگي كردن در زمان حال چندان ساده نيست. ممكن است درگير گذشته و آينده شويد، ولي هيچ اشكالي ندارد. فقط كافي است آن را تشخيص داده و خيلي زود خودتان را از آن بيرون بكشيد. همين باعث مي‌شود حالتان بهتر و‌ آرام‌تر شود.در اين مورد هم مثل بقيه چيزها، ايدآل‌گرايي باعث ايجاد اضطراب و خودخوري مي‌شود. پس سعي كنيد كم‌كم خودتان را به اين سبك زندگي كردن عادت دهيد و زياد سخت نگيريد. مهم اين است كه پشتكار داشته باشيد و به تدريج كمتر و كمتر به عادت‌هاي سابقتان برگرديد.

«فقط يك زمان است كه اهميت دارد: اكنون! اين مهمترين زمان است چون تنها زماني است كه روي آن قدرت داريم.» — لئو تولستوي

«من هيچوقت نمي‌توانم به آينده فكر كنم. خودش به زودي مي‌رسد.» — آلبرت انيشتين

«راز سلامت جسم و فكر اين است كه نه بخاطر گذشته غصه بخوريم و نه بخاطر آينده نگران باشيم، بلكه هوشمندانه و صادقانه در زمان حال زندگي كنيم.» — بودا

احتمالاً نوشته‌هاي زيادي درمورد زندگي كردن در زمان حال و اينكه چطور مي‌تواند كمكتان كند، خوانده‌ايد.

امروز مي‌خواهيم هفت فايده شگفت‌آور زندگي كردن در زمان حال را برايتان عنوان كنيم. البته خيلي از اين فوايد به هم مرتبط هستند.

قبول داريم زندگي كردن در زمان حال چندان ساده نيست. ممكن است درگير گذشته و آينده شويد، ولي هيچ اشكالي ندارد. فقط كافي است آن را تشخيص داده و خيلي زود خودتان را از آن بيرون بكشيد. همين باعث مي‌شود حالتان بهتر و‌ آرام‌تر شود. در اين مورد هم مثل بقيه چيزها، ايده آل‌گرايي باعث ايجاد اضطراب و خودخوري مي‌شود. پس سعي كنيد كم‌كم خودتان را به اين سبك زندگي كردن عادت دهيد و زياد سخت نگيريد. مهم اين است كه پشتكار داشته باشيد و به تدريج كمتر و كمتر به عادت‌هاي سابقتان برگرديد.

اين را هم بگوييم، زندگي كردن در زمان حال قرص جادويي نيست كه همه مشكلاتتان را برطرف كند. اين هم مثل ورزش منظم، به طرق مختلف به مرور كمكتان مي‌كند.

۱. مهارت‌هاي اجتماعي‌تان را تقويت مي‌كند.
وقتي شروع به تجربه زمان حال كنيد، اين يكي از اولين چيزهايي است كه متوجه‌اش مي‌شويد. اگر حس مي‌كنيد در برخورد با آدم‌ها عصبي يا خجالتي هستيد يا نمي‌دانيد چه بايد بگوييد، اين راهكار خوبي است.

وقتي در زمان حال زندگي كنيد، ذهنتان ديگر مملو از اتفاقاتي كه در گذشته افتاده (وقتي فلان چيز را گفت منظورش چه بود؟) يا اتفاقاتي كه در آينده خواهد افتاد (اگر فلان چيز را بگويم چه فكر خواهند كرد؟) نخواهد بود. خودآگاهي‌تان را كنار بگذاريد.

همين جا هستيد و توجهتان دقيقاً روي فردي كه مقابلتان است و با او صحبت مي‌كنيد متمركز مي‌شود.

در چنين وضعيت ذهني، بايد وانمود كنيد اين فرد يكي از نزديك‌ترين دوستانتان است و با آن چارچوب ذهني با او حرف بزنيد.

وقتي با دوست صميمي‌تان هستيد مطمئناً به چيزي كه در آينده اتفاق مي‌افتد يا برداشت او از حرفتان فكر نمي‌كنيد. فقط از مكالمه‌تان لذت مي‌بريد و همان لحظه كه با او هستيد برايتان مهم است.

زندگي كردن در زمان حال مهارت گوش دادنتان را هم تقويت مي‌كند. عادت بد فكر كردن به آينده و اينكه در جواب او چه بايد بگوييد را هم از بين مي‌برد. اين باعث مي‌شود روي حرف طرفتان بيشتر تمركز داشته و با زبان بدنتان انرژي‌اي بسيار مثبت به او منتقل كنيد كه بفهمد واقعاً حرف‌هايش شنيده مي‌شود.

زندگي كردن در زمان حال تمركزتان را هم تقويت مي‌كند تا بتوانيد بهتر از پس وقفه‌ها و چيزهايي در محيط پيرامونتان كه باعث پرت شدن حواس مي‌شود، برآييد.

۲. خلاقيتتان را بالا مي‌برد.
اگر نويسنده يا هنرمند هستيد يا كارهاي خلاقانه ديگري انجام مي‌دهيد، متوجه خواهيد شد كه وقتي زياد فكر نمي‌كنيد، ذهنتان بازتر مي‌شود و الهامات بيشتري به سراغتان مي‌آيد. وارد وضعيتي مي‌شويد كه ايده‌هايي نو بدون اينكه بدانيد چطور، به ذهنتان مي‌رسد.

اين مورد تقريباً شبيه به مورد اول است. از اين جهت كه وقتي مثلاً نويسنده هستيد و چيز مي‌نويسيد، اين شبيه به يك مكالمه است. وقتي در مكالمه‌ يا نوشته‌ حضور داشته باشيد همه چيز خيلي بهتر از زماني كه خيلي جلوتر از خودتان يا پشت سرتان ر مي‌بينيد پيش خواهد رفت. با فكر كردن به گذشته و‌ آينده فقط موانع ذهني براي خودتان ايجاد مي‌كنيد كه خلاقيتتان را نابود مي‌كند.

 

مزيت‌هاي زندگي كردن در زمان حال

زندگي كردن در زمان حال تمركز را تقويت مي‌كند

 

۳. كمك مي‌كند بيشتر قدردان زندگي‌تان باشيد.
يكي از بزرگترين مزيت‌هاي زندگي كردن در زمان حال اين است كه ميزان تمايل به تحليل كردن‌ها و برچسب‌ زدن‌ها به آدم‌ها و مسائل در شما كم مي‌شود. ديگر به اندازه گذشته قضاوت نخواهيد كرد.

شايد به نظرتان عجيب برسد ولي وقتي در زمان حال زندگي مي‌كنيد، زندگي عادي برايتان جذاب‌تر و جالب‌تر مي‌شود. رنگ‌ها به نظرتان روشن‌تر خواهد رسيد. سرزندگي بيشتري در گياهان، طبيعت و آدم‌ها مي‌بينيد. شگفتي همه تكنولوژي‌هاي ساخته دست بشر را بهتر درك مي‌كنيد و چيزهايي كه هميشه به نظرتان عادي و روزمره مي‌آيد، جالب مي‌شود.

مثل اين مي‌ماند كه با روشني و كنجكاوي بيشتري به دنيا نگاه كنيد. انگار دوباره بچه شده‌ايد و دوست داريد همه چيز را كشف كنيد.

۴. استرس‌تان را خالي مي‌كند.
وقتي در زمان حال زندگي مي‌كنيد، آرامش و تمركز خاصي درونتان به وجود مي‌آيد. اگر در طول يك روز عادي استرس داشته‌ايد، يكي از بهترين‌ راه‌ها براي ايجاد اين آرامش دروني يك يا دو دقيقه تمرين تنفس عميق است.

اين تمرين نه‌تنها جسمتان را آرام مي‌كند بلكه تمركز بر دم و بازدم‌ها ذهنتان را هم از گذشته و آينده دور كرده و روي زمان حال متمركزتان مي‌كند.

۵. نگراني‌هايتان را كمتر كرده و فكر‌كردن افراطي را از شما دور مي‌كند.
اگر از آن دسته آدم‌هايي هستيد كه قبل از اينكه كاري انجام دهند، بيش از اندازه به همه چيز فكر مي‌كنند، زندگي كردن در زمان حال بهترين راه چاره براي اين عادتتان خواهد بود. البته منظورمان اين نيست كه ديگر آن عادت فكر كردن را نخواهيد داشت، همين كه لحظه‌اي به زمان حال بياييد برايتان خوب است. مي‌تواند جلو نگراني‌هاي غيرضروري درمورد اينكه در آينده چه اتفاقي خواهد افتاد را بگيرد و باعث شود وارد عمل شويد و در واقعيت ببينيد كه چه اتفاقي خواهد افتاد.

۶. روشنفكرترتان مي‌كند.
شايد اين بهترين فايده آن باشد. زندگي كردن در زمان حال برچسب‌هايي كه روي آدم‌ها و چيزهاي مختلف مي‌زديد را برمي‌دارد و ديدتان را براي ديدن و تجربه كردن چيزها بدون تفكرات قبلي‌تان باز مي‌كند. اين بزرگترين نقشي است كه زندگي كردن در زمان حال در بالا بردن خلاقيت و مهارت‌هاي اجتماعي‌تان دارد. ديگر مي‌توانيد بدون موانع فكري كه قبلاً داشتيد به همه چيز نگاه كنيد.

به خودتان هم آسان‌تر خواهيد گرفت و در عين حال مي‌بينيد كه نتايج بهتري هم از تلاش‌هايتان مي‌گيريد.

۷. شوخ‌طبعي‌تان را بيشتر مي‌كند.
وقتي وارد زمان حال مي‌شويد، متوجه خواهيد شد كه شوخ‌طبعي و بازيگوشي‌تان هم بيشتر مي‌شود. وقتي از اين ديدگاه به مسائل نگاه مي‌كنيد، ديگر به اندازه قبل سخت و چالش‌انگيز به نظر نخواهند رسيد. آن طرزفكر وسواسي از شما دور خواهد شد.

انجام هيچ كاري بيش از اندازه راحت نخواهد شد ولي انجام خيلي از كارها راحت‌تر و لذت‌بخش‌تر مي‌شود.

بچه‌ها معمولاً بيشتر از بزرگسال‌ها در زمان حال زندگي مي‌كنند و بازيگوش‌ترند. با زندگي كردن در زمان حال مي‌توانيد بازيگوشي كودكي را به خودتان برگردانيد.

۳ راه براي زندگي كردن در زمان حال
آمدن به زمان حال و زندگي كردن در آن چند روش دارد كه مي‌توانيد چند مورد از آن را امتحان كنيد تا ببينيد كدام براي شما موثرتر است. اينها سه مورد از روش‌هاي محبوب ما هستند:

روي تنفستان تمركز كنيد: اين را بالا هم ذكر كرديم. مقالات مختلفي درمورد تكنيك تنفس عميق هست كه مي‌توانيد به آن مراجعه كنيد.

روي چيزهاي درستي كه مقابلتان است تمركز كنيد: از حواستان استفاده كنيد. نگاهي به دوروبرتان بيندازيد. ببينيد چه چيزهايي اطرافتان وجود دارد كه درست و بي‌مشكل هستند. به صداهاي اطرافتان گوش كنيد. پارچه لباس‌هايتان را لمس كنيد و روي حسي كه به شما مي‌دهد تمركز كنيد. حتي مي‌توانيد روي نور آفتاب تابستاني يا باران پاييزي و حسي كه روي پوستتان ايجاد مي‌كند تمركز كنيد.

انرژي ديگران را دريافت كنيد: اگر كسي را مي‌شناسيد كه بيشتر از ديگران در زمان حال زندگي مي‌كند، انرژي او را بگيريد. اگر چنين كسي را نمي‌شناسيد، توصيه مي‌كنيم به سي‌دي‌هاي افراديكه در اين رابطه حرف مي‌زنند، گوش كنيد. البته خواندن اين دست كتاب‌ها هم خوب است ولي گوش دادن حس بيشتر و بهتري ايجاد مي‌كند.

منبع: مردمان

تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد