'گردش گري ايران -تنگه واشي كجاست؟

وبلاگ ادیب قوچانی مطالب جذاب جالب خواندني اخبارهاي فرهنگي هنري واموزشي علمي فن اوري اينترنت موبايل سلامت اموزش اشپزي جوانان گردشگري ديني فن اوري تحصيلي اعتياد موفقيت ورزشي طب سنتي دعا خانه داري زناشويي والدين موفق اشپزي و....

'گردش گري ايران -تنگه واشي كجاست؟

تنگه واشي كجاست؟

تنگه واشي يا همان تنگه ساواشي يكي از زيبا ترين جاذبه هاي گردشگري اطراف تهران در بهار و تابستان مي باشد.
سيري در ايران: تنگه واشي يا همان تنگه ساواشي يكي از زيبا ترين جاذبه هاي گردشگري اطراف تهران در بهار و تابستان مي باشد.

تنگه واشي كجاست؟

تنگه واشي در 17 كيلومتري شهر فيروز كوه قرار دارد. در حركت از سمت تهران به دماوند 17 كيلومتر بعد از فيروزكوه ، خروجي به سمت چپ هست كه به سوي تنگه واشي حركت مي كند.

تنگه واشي

تنگه واشي در فصل تابستان ميزبان بسيار ي از گردشگران است كه با تهيه تدارك لازمه براي يك پياده روي نزديك به 3 كيلومتري در دل كوه و درون رود به آبشار زيباي 15 متري برسند.

در نزديكي اين آبشار هم رستوران و تفرجگاه كوچكي قرار دارد.همه ساله تور هاي يك روزه بسياري به سمت تنگه واشي حركت مي كنند و به دليل طبيعت خاص آن از طرفداران زيادي بر خوردار است.

بايد در نظر داشت مسير تنگه واشي از سه قسمت مسير تنگه اول تا ابتداي دشت ساواشي(حدود ۲۵۰متر) ، راهپيمايي دشت ساواشي(حدود ۱۷۰۰متر) و مسير تنگه دوم تا رسيدن به آبشار(حدود ۸۰۰متر) تشكيل شده است.

در ابتداي پس از يك پياده روي كوتاه مدت در سر بالايي كوه ، به ابتداي تنگه رسيده كه بايد مسير را در آب رود ادامه داد.

تنگه واشي

در صورتي كه تصميم داريد به تنگه واشي سفر كيد حتما از داشتن وسايل لازمه جهت پياده روي در آب و خيسي اجتناب نا پذير و لذت بخش آن اطمينان حاصل نماييد.

كتيبه هاي دوره قاجار در تنگه واشي

تنگه واشي علاوه بر طبيعت زيبا، داراي آثار تاريخي نيز هست. يكي از سه كتيبه معروف دوره قاجار در اين تنگه واقع شده‌ و دو كتيبه ديگر در چشمه علي شهر ري و تونل وانا در جاده هراز واقع شده‌اند. هر سه اين كتيبه‌ها به دستور فتحعلي شاه قاجار حكاكي شده‌است. فتحعلي شاه كه دوران پيش از پادشاهي خويش را در شيراز گذرانده بود، با ديدن نقش برجسته‌هاي آن ديار، سه نفر به نامهاي حجارباشي، نقاش باشي و معمار باشي را مسئول ساخت اين سه كتبيه در تهران كرد.

كتيبه واقع در تنگه ساواشي داراي ابعاد شش در هفت متر است كه وقايع زمان فتحعلي شاه دور تا دور كتيبه روايت شده‌است. بزرگترين نقش برجسته اين كتيبه‌ها، نقش شكارگاه با تصوير اسب، نيزه و شكارهايش است كه در اطراف آن مي‌توان عباس ميرزا، علي قلي ميرزا و علي نقي ميرزا پسران فتحعلي شاه و همچنين نوادگانش را در حال شكار ديد. اين كتيبه كه حدودا ۱۸۵ ساله‌است به گونه‌اي در دل كوه حك شده كه از بارش باران و تابش آفتاب در امان بوده‌است اما صنعت گردشگري به آن آسيب وارد نموده‌است.

تنگه واشي

تنگه واشي

تنگه واشي

تنگه واشي

تنگه واشي
چند نكته براي كساني كه مي خواهند از اين طبيعت زيبا بازديد كنند:

• چنانچه به دنبال آرامش و سكوت هستيد روزهاي وسط هفته را براي رفتن انتخاب كنيد اگر به دنبال هياهو هيجان و شادي بودن با جمع هستيد روزهاي جمعه را به شما پيشنهاد مي‌كنم تنگه واشي جايي است كه شلوغي شما را به هيجان مي‌آورد و باعث آزار شما نخواهد شد

• از پوشيدن دم پايي جدا خودداري كنيد؛ چون شما بيشتر مسير را در آب راه مي‌رويد، سنگهاي نوك تيز باعث ايجاد خراش و يا درد در پاي شما مي‌شوند و احتمال ليز خوردن و افتادن نيز با دمپايي بيشتر است. پوشيدن يك كفش ورزشي براي طي اين مسير راحت تر مي‌باشد

• تنگه واشي مكان مناسبي براي به همراه بردن كودكان به خصوص زير 7 سال نيست. مسير طولاني است مجبور مي‌شويد بيشتر راه كودك را در آغوش بگيريد و در نتيجه خودتان هم خسته مي‌شويد.

تنگه واشي

• حتما يك يا دو شيشه كوچك آب معدني به همراه داشته باشيد

• توصيه مي‌كنم حتما تنگه دوم را ببينيد و مسير را تا رسيدن به آبشار ادامه دهيد. شما مي‌توانيد به پشت آبشار برويد ايستادن پشت آبشار هم تجربه زيبايي است.

• به دليل عدم آفتابگيري تنگه‌ها آب سرد است. بهترين زمان براي طي اين مسير مرداد ماه است.

• در پايان خواهش مي‌كنم حتما هنگام رفتن به اين مكان زيبا و بكر، كيسه‌اي جهت ريختن زباله و بطري‌هاي خالي به همراه داشته باشيد

تنگه واشي

اميدوارم با معرفي تنگه واشي توانسته باشيم اوقات خوب و خوشي را براي شما و خانواده و دوستان رقم بزنيم.

سوغات ساواشي

يكي از سوغاتي هاي روستاي جليزجند يا همان ساواشي "دوغ پنج گياه” است.اين دوغ محلي حاوي گياهان معطر آويشن ، نعناع ، كاكوتي ، پونه صحرايي و پونه جنگلي است. رب آلوچه و لواشك ترش هم از ديگر سوغاتي هاي تنگه واشي است.

همچنين دمپايي هاي بند دار براي راهپيمايي در آب هم از جمله مواردي است كه در كمتر جاي ديگري ميتوانيد يافت كنيد.

در تنگه واشي گياه كمياب باريجه كه مصارف مهم صنعتي و دارويي دارد مي رويد. چيدن باريجه به دليل كميابي آن جرم است و پيگرد قانوني دارد.

تنگه واشي

تنگه واشي

تنگه واشي
 
تنگه واشي

تنگه واشي

تنگه واشي

تنگه واشي

تنگه واشي

تنگه واشي
تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد