نشانه هاي دعوت شيطان از شما

وبلاگ ادیب قوچانی مطالب جذاب جالب خواندني اخبارهاي فرهنگي هنري واموزشي علمي فن اوري اينترنت موبايل سلامت اموزش اشپزي جوانان گردشگري ديني فن اوري تحصيلي اعتياد موفقيت ورزشي طب سنتي دعا خانه داري زناشويي والدين موفق اشپزي و....

نشانه هاي دعوت شيطان از شما

علائم دعوت‏هاي شيطان

.

شيطان از راه‌هاي مختلف انسان را وسوسه مي كند و او را به گناه و نافرماني مي‌كشاند كه خداوند به برخي از آنها در قران كريم اشاره فرموده است.
«الشيطان يعدكم الفقر و يامركم بالفحشاء(۱) …

شيطان از راه‌هاي مختلف انسان را وسوسه مي كند و او را به گناه و نافرماني مي‌كشاند كه خداوند به برخي از آنها در قران كريم اشاره فرموده است.

«الشيطان يعدكم الفقر و يامركم بالفحشاء(۱) ؛ شيطان شما را از فقر مي‏ترساند و به كار ناشايسته فرمان مي‏دهد. هنگامي كه مي‏خواهد انسان را از انفاق في سبيل الله بازدارد، مي‏گويد: خرج نكن، خودت فقير مي‏شوي! يا براي آن كه آدمها را از جهاد باز دارد، آنان را مي‏ترساند:

انما ذلكم الشيطان يخوف اولياءه فلا تخافوهم و خافون ان كنتم مؤمنين(۲) ؛ همانا اين شيطان است كه پيروان خود را مي‏ترساند، شما از آنان نهراسيد و اگر مؤمن هستيد از من بترسيد.

يكي ديگر از علائم و قرائن وساوس شيطاني، امر به فحشاء است، هر گاه آدمي احساس كرد كه تمايل به فحشاء دارد بداند كه وسوسه‏اي از شيطان است.

و من يتبع خطوات الشيطان فانه يامر بالفحشاء و المنكر(۳)؛ كسي كه از گام‌هاي شيطان پيروي مي‏كند،(بدان)كه او به كار ناشايسته و ناپسند فرمان مي‏دهد.

و علامت ديگر، بازداشتن از ياد خداست:

و اما ينسينك الشيطان فلا تقعد بعد الذكري مع القوم الظالمين(۴)؛ و چون شيطان تو را به فراموشي اندازد (از ياد خدا)، پس از ياد آوردن (اين مطلب يا خدا) ديگر با گروه ستمكاران منشين.

در جزء نخستين همين آيه آمده است:

و اذا رايت الذين يخوضون في اياتنا فاعرض عنهم حتي يخوضوا في حديث غيره(۵)؛ اگر ديدي كساني در آيات ما فرو رفته‏اند(آن را به استهزاء گرفته‏اند)، از آنان رويگردان تا هنگامي كه گفتگو را تغيير دهند و مطلب ديگري بگويند.

خطاب خداوند به پيامبر بزرگوار و ارجمند اسلام است البته از باب‏ «به در مي‏گويند كه ديوار بشنود»؛ «اياك اعني و اسمعي يا جار(۶)» با كساني كه آيات خدا را به استهزاء مي‏گيرند، منشين.

همان مضمون آيه‏ ديگر است كه مي‏فرمايد:

...ان اذا سمعتم ايات الله يكفر بها و يستهزا بها فلا تقعدوا معهم ...(۷)؛ اين كه مي‌فرمايد: هنگامي كه شنيديد كه(اهل مجلسي) به آيات خدا كفر مي‏ورزند يا آنها را مسخره مي‏كنند، با آنان منشينيد، و بعد مي‏افزايد:

ان الله جامع الكافرين ‏و المنافقين في جهنم جميعا، اشاره به اين واقعيت است كه نشستن در چنين مجالس، كم‏كم ايمان را از بين مي‏برد و آدمي را به نفاق و كفر مي‏افكند.

ما به خاطر داريم كه بسياري از مسلمانان، بر اثر معاشرت با ماركسيست‏ها، كارشان به جايي كشيد كه منافق و كافر شدند.

اينها در اصل و ذاتاً مخالف اسلام نبودند، كم‏كم كشيده شدند به سويي كه به اينجا ختم مي‏شد. اگر كسي هم بخواهد به عنوان بحث و مجادله با ماركسيست‏ها، با آنان معاشرت كند بايد نخست ظرفيت ‏خود را بسنجد، حتي در مسابقه‏ كُشتي نيز، «وزن كشي‏» به دقت انجام مي‏گيرد و دو هموزن كشتي مي‏گيرند. و اما آيه‏ مشهور: الذين يستمعون القول فيتبعون احسنه. (۸)

اولا: منظور از قول در اين آيه،«القول‏» قرآن است، ثانيا بايد بتواند(۹) «احسن‏» را تشخيص دهد، پس هر كس حق ندارد با هر كس بنشيند و در هر بحثي شركت كند، اگر معلوماتش كم است ‏يا قدرت تشخيص ندارد و يا ضعف اراده و شخصيت دارد، حق شركت در هر بحثي را ندارد.

از ديگر نشانه‏هاي تبعيت از شيطان، «تبذير»است:

ان المبذرين كانوا اخوان الشياطين (۱۰)؛ اهل تبذير و اسراف برادران شيطانند.

 

پي‌نوشت‌ها:

۱- بقره/۲۶۸.

۲- آل عمران/ ۱۷۵.

۳- نور/۲۰.

۴- انعام/۶۸.

۵- انعام/ ۶۸.

۶- رويم به توست اما همسايه! تو بشنو.

۷- نساء/۱۴۰.

۸- زمر/ ۱۸ .

۹- اين مساله ‏«ضعيف الاراده بودن‏» و كم شخصيتي و «داشتن عقده حقارت‏»، خصوصا در اين زمينه بسيار مهم است. غالبا اينگونه افراد تحت تاثيرهاي جنبي قرار مي‏گيرند، خاصه اگر «حريف‏ها» رند و «وارد» و روانشناس هم باشند كه اغلب هستند!

بي‏مناسبت نيست‏ براي تقريب ذهن در اينجا حكايتي نقل شود اگر چه موضوعا با آنچه گفتيم در يك زمينه نيست، اما براي نشان دادن ‏«ضعف‏»ها، مفيد است.

مرحوم آيهٔ الله بروجردي اعلي الله مقامه، كسي را به يكي از كشورهاي غربي براي امر تبليغ گسيل داشتند، اين شخص كه در لباس روحانيت ‏بود، از همان نخست از معظم له خواسته بود كه اجازه دهند تا مدتي با لباس معمولي(غير روحاني)، در آن كشور تبليغ كند، و وقتي به اصطلاح ‏«جا افتاد»، آنوقت لباس روحانيت ‏خود را آشكار نمايد.

ايشان در پاسخ وي فرمودند: من تو را فرستادم كه آنان را به شكل خود درآوري، تو مي‏خواهي از همان نخست ‏خودت به شكل آنها درآيي؟

آري، اگر مسلمان، مؤمني باشد به تعبير قرآن: ان الله يحب الذين يقاتلون في سبيله صفا كانهم بنيان مرصوص . (صف/۴) ؛ مثل پايه‏هاي مستحكم از سرب ريخته، به اصطلاح امروز «بتون آرمه‏»، باكي نيست، با هر كس مي‏خواهد بحث كند، البته باز به شرط آن كه علاوه بر اين آمادگي روحي، از جهت علمي نيز آمادگي داشته باشد، همراه با طلاقت لسان و قدرت بيان.

در صدر اسلام نمونه‏هاي عالي اينگونه افراد، طرماح بن عدي فرستاده امام علي عليه السلام نزد معاويه و نيز هشام بن حكم شاگرد بزرگ رئيس مذهب حقه جعفري اثنا عشري حضرت ابو عبدالله جعفر بن محمد الصادق عليه السلام است. توصيه مي‏كنيم زندگينامه‏ اين دو شخصيت‏ بزرگ را مسلمانان به ويژه جوانان مسلمان بخوانند.

۱۰- اسراء/۲۷ .

منبع:

معارف قرآن (۳-۱)، ص ۳۰۴، آيهٔ الله مصباح يزدي،‌ با تصرف .

تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد