مردان باغيرت- فقط برادرهاي باغيرت بخوانند

وبلاگ ادیب قوچانی مطالب جذاب جالب خواندني اخبارهاي فرهنگي هنري واموزشي علمي فن اوري اينترنت موبايل سلامت اموزش اشپزي جوانان گردشگري ديني فن اوري تحصيلي اعتياد موفقيت ورزشي طب سنتي دعا خانه داري زناشويي والدين موفق اشپزي و....

مردان باغيرت- فقط برادرهاي باغيرت بخوانند

فقط برادرهاي با غيرت بخوانند!

 

آيا چون همسايگان و دوستانتان خواهرتان را با حجاب نادرست مي بينند شرمنده مي شويد و مي خواهيد حتماً او را تغيير دهيد؟ يا اين كه صرفاً از روي دوست داشتن خواهرتان است و نگران عاقبت او هستيد و مي خواهيد رضاي الهي را بدست آوريد؟

 به گزارش فرهنگ نيوز ، براي عملي شدن يك رفتار الهي در درون خود يا ديگران لازم است قدم هاي حساب شده اي برداشت تا شاهد اثرات زيبا و ماندگاري باشيم. لذا اگر شما برادري هستيد كه نسبت به خواهرتان غيرت داريد و مي خواهيد او با حجاب باشد لازم است موارد زير را با دقت اجرا نماييد. واضح است كه نكات و ريزبيني ها در اين زمينه بسيار، اما اين مجال اندك است. بنابراين سعي شده است نكات كليدي و عمومي در اين زمينه ارائه شود.
 
۱- تكليفتان را با خودتان مشخص كنيد: قبل از هرچيز از خود بپرسيد كه چرا چنين قصدي داريد؟ آيا چون همسايگان و دوستانتان خواهرتان را با حجاب نادرست مي بينند شرمنده مي شويد و مي خواهيد حتماً او را تغيير دهيد؟ يا اين كه صرفاً از روي دوست داشتن خواهرتان است و نگران عاقبت او هستيد و مي خواهيد رضاي الهي را بدست آوريد؟
حتماً روي اين سؤال ها فكر كنيد و تكليف خود را با خودتان روشن كنيد. بايد بدانيد كه اگر از روي خودخواهي اقدام به اين كار نماييد، ديدگاه شما بر روي كلامتان و حتي نگاه هايتان تأثيرگزار خواهد بود و خواهرتان باطن رفتار شما را به وضوح خواهد ديد و زماني كه مي بيند شما بخاطر خودتان او را ارشاد مي كنيد؛ قطعاً از شما نخواهد پذيرفت. بايد نيتتان فقط براي خدا و از روي دلسوزي براي خواهرتان باشد. بايد بتوانيد نيتتان را براي خدا خالص كنيد و قصد انجام يك امر الهي كه همان امر به معروف است را داشته باشيد. در اين صورت امداد الهي نيز به كمك شما خواهد آمد.
 
۲- در ابتدا از خدا كمك بخواهيد: با توسل به اهل بيت عليهم السلام و واسطه قرار دادن ايشان از خدا كمك بخواهيد تا كلامتان و قدم هايتان مؤثر باشد. تحول در دل ها به دست خداوند است و شما فقط بايد به انجام وظيفه تان فكر كنيد. توسل به اهل بيت عليهم السلام داشته باشيد و بعد از آن هم تا زمان دستيابي به هدفتان توسل را ادامه دهيد.
 
۳- خودتان بيش از پيش به دستورات الهي پايبند باشيد: اگر تاكنون خود نيز در انجام اوامر الهي سستي داشتيد از اين پس بايد خودتان پايبندتر باشيد. بايد همزمان روي خودتان نيز كار كنيد تا از نظر اخلاقي خوش خلق تر و صبورتر باشيد. شايد به نظر سخت بيايد و شما را از ادامه مسير منصرف كند اما بايد بدانيد كه بهترين روش براي اثرگزاري بر ديگران اين است كه خود شخص به دستورات ديني كاملاً پايبند بوده و از روي اشتياق و رغبت به آن ها عمل نمايد. در واقع موثرترين قدم در اين راه اين است كه با عمل كردن خود به احكام دين مشوق ديگران به انجام اوامر الهي باشد.
قرآن كريم در سوره بقره مى ‏فرمايد: (أَتَأْمُرُونَ النَّاسَ بِالْبِرِّ وَ تَنْسَوْنَ أَنْفُسَكُم) «آيا ديگران را به نيكى دعوت مى‏ كنيد در حالى كه خودتان را فراموش كرده‏ ايد.»(البقره : ۴۴)
حضرت صادق عليه السّلام نيز فرمودند: مردم را با غير زبان خود (با اعمال و رفتار خود) به راه حق دعوت نمائيد. بايد مردم از شما ورع و كوشش و اعمال خير ببينند؛ كه اين روش كاملا ًجلب‏ كننده است. (بحار الأنوار ج‏۶۷ ص ۳۰۳ )
 
۴- سعي كنيد با خواهرتان ارتباط بگيريد: اگر تاكنون رابطه صميمانه اي با خواهرتان نداشته ايد از اين پس سعي كنيد با او ارتباط بيشتري داشته باشيد. از موضوعات مختلف براي ارتباط گيري استفاده كنيد و به عنوان برادر برخي خواسته هاي او را تأمين كنيد. در اين ارتباط، رفتاري متفاوت ارائه دهيد. با شناختي كه از روحيات او داريد، سعي كنيد تشنج زدايي كنيد و تا حد امكان رفتارهايي كه باعث ناراحتي او مي شود انجام ندهيد.

۵- اگر خواهر شما در سنين تكليف است: در اين سن دختران پذيرش بيشتري دارند و به استدلال هاي منطقي كمتر نياز دارند در عوض به توجه و محبت خانواده و تشويق مخصوصاً از طرف والدين نياز دارند و كارهايي كه بيشتر جنبه احساسي دارند روي آن ها اثرگزار است. معمولاً دختران خاطرات زيبايي را كه از اين دوران دارند هيچ گاه فراموش نمي كنند و حتي اگر در سال هاي بعد حجاب را كنار بگزارند اما از خاطرات سن تكليف به خوبي ياد مي كنند. در اين سن بايد با تهيه لباس هاي زيبا و شاد، شور و شوق كودكي او را مد نظر قرار دهيد. مثلا از انواع چادرهاي رنگي آذين شده با تور و روبان يا مانتوهاي زيبا و پوشيده براي او تهيه نماييد تا ميل او به زيبا بودن تأمين شود. براي انتخاب رنگ لباس و يا چادر، از او نظر خواهي كنيد. دختر بچه ها لباس هاي چين دار و دنباله دار را بسيار دوست دارند. سعي كنيد در حجاب و پوشش آنچه را كه او دوست دارد انجام دهيد و تنها شرط شما، پوشش اسلامي باشد. سليقه خود را به هيچ عنوان بر او تحميل نكنيد.
 
۶- اگر خواهرتان نوجوان است: بايد اقتضائات نوجواني را در نظر بگيريد. در اين سن دختران در شرايط حساسي از نظر جسمي و روحي هستند. لازمه موفق بودنتان اين است كه با خانواده مشورت كنيد و دائماً شرايط را با هم بررسي كنيد. در اين سن نوجوان به دنبال هيجان است، مي توانيد او را به گردش و تفريحات سالم ببريد كه هيجان او را ارضا كند. يكي از بهترين تفريحات كوهنوردي است كه علاوه بر تفريح، باعث خودسازي نيز مي شود.
نوجوان به سختي نصيحت را مي پذيرد، پس سعي كنيد زياد او را نصيحت نكنيد، فقط در موارد خاصي كه لازم است در همان لحظه عكس العمل نشان دهيد به آرامي او را نصيحت كنيد.
 
۷- اگر خواهر شما جوان است: مي توانيد بصورت مستقيم با او وارد گفتگو شويد و از او بخواهيد كه در اين مورد با هم گفتگو كنيد و استدلال هاي خود را مطرح كنيد.
 
۸- بر مبناي عقل و استدلال بحث كنيد: سعي كنيد همزمان اطلاعات خود را بالا ببريد و آگاهي لازم را بدست آوريد تا بتوانيد از روي عقل و منطق با او صحبت كنيد. توجه داشته باشيد كه هيچ گاه نبايد گفتگوهايتان به جدال و بگو مگو منتهي شود. (آيه ۱۲۵ سوره نحل مطالعه نماييد)
 
۹- به دنبال اثبات خود نباشيد: در گفتگو ها ممكن است شما جواب بسياري از سؤالات را ندانيد، به راحتي و با اعتماد به نفس بگوييد «نمي دانم» و بگوييد به دنبال جواب آن خواهيد رفت و در جلسه بعدي در مورد آن صحبت خواهيد كرد. در تمام طول گفتگو بايد آرامش خود را حفظ كنيد و به دنبال قانع كردن او نباشيد فقط قصدتان بيان حقايق باشد.
 
۱۰- زمان مناسب را در نظر بگيريد: براي صحبت در مورد مسائل اعتقادي نمي توان هر زمان و هر مكان را در نظر گرفت. بايد در انتخاب زمان مناسب دقت نمايد. براي مثال ممكن است در خانواده به خاطر حجاب او بحث و جدلي شده باشد و كسي به او بي احترامي كند. قطعاً آن لحظه زمان مناسبي براي نصيحت كردن نيست بيشتر بايد به دنبال آرام كردن او باشيد و شرايطي را فراهم كنيد كه با شما درد و دل كند و از ناراحتي هايش بگويد. گاهي لازم است شما فقط شنونده باشيد.
 
۱۱- از روي محبت و دلسوزي با او صحبت كنيد: بايد طوري با خواهرتان از روي محبت و دلسوزي صحبت كنيد كه او متوجه شود، خواست شما مبني بر رعايت حجاب به خاطر خود اوست. براي مثال حجاب موجب سلامت فردي مي شود و نشاط و طراوت زن را با دوام مي كند.
امام على عليه السّلام فرموده اند: پوشيده و محفوظ داشتن زن مايه آسايش بيشتر و دوام زيبايى اوست. (غررالحكم، ۵۸۲۰)
امام صادق عليه السلام نيز فرموده اند: حجاب زن براي طراوت و زيبايي اش مفيدتر است. (المستدرك، ج۵)
 
۱۲- زمينه هاي گناه و منكر را در خانه حذف كنيد: اگر در منزل خود از ماهواره استفاده مي كنيد؛ جزو اولين اقدامات شما بايد اين باشد كه با والدين خود صحبت كنيد و آن را به طور كامل جمع كنيد. حتي به بهانه اين كه از شبكه هاي مذهبي و علمي آن استفاده مي كنيد؛ نبايد آن را در خانه داشته باشيد. بايد اين را بپذيريد كه ماهواره به تدريج حيا را در زنان و غيرت را در مردان از بين مي برد. لازم است زمينه هاي گناه هم چون ماهواره و فيلم هاي مبتذل و موسيقي هاي حرام را در خانواده از بين ببريد، شايد شما نتوانيد همه ي آن ها را به يك باره از خانه تان حذف كنيد. اما بايد در اين راه تلاش كنيد. مطمئناً خود شما نيز به يك فضاي سالم و پاك از نظر اخلاقي و اعتقادي نيازمنديد.
 
۱۳- هديه دادن را فراموش نكنيد: به مناسبت تولد او و اعياد بزرگ اسلامي به او هديه بدهيد. به كمك خانواده تولد او را در بين اعضاي خانواده به خوبي و دوستانه برگزار كنيد. هر سال، روزجشن تكليف خواهرتان مراسمي كوچك به پا كنيد چون آن روز نيز تولدي ديگر است.
اگر خواهرتان سن كمي دارد و در سنين تكليف يا دوران نوجواني است مي توانيد از پاداش و جايزه استفاده كنيد. يكي از روش هاي تشويق، دادن پاداش است به طوري كه روانشناسان بر اين باورند كه تقويت هاي بيروني مانند جايزه موجب ايجاد تقويت هاي دروني مانند ميل به داشتن حجاب خواهد شد، بر اين اساس براي رعايت حجاب خواهرتان هديه هاي هر چند كوچك اما مستمر تهيه كنيد.
 
۱۴- رگ خواب خواهرتان را پيدا كنيد: هر شخصى يك نقطه پذيرش و به قول معروف «رگ خوابى» دارد، سعى كنيد اين رگ خواب و نقطه پذيرش را به دست آوريد و از اين طريق وارد شويد و هدف خود را تعقيب كنيد.
 
۱۵- از محبت او به اهل بيت عليهم السلام استفاده كنيد: اگر خواهرتان به يكي از معصومين عليهم السلام علاقه ويژه اي دارد، حتماً از اين عشق و محبت استفاده نماييد و از سيره آن معصوم عليه السلام نمونه هايي را كه مؤيد حجاب و عفاف است براي او نقل نماييد.
 
۱۶- به دنبال ارائه يك الگو براي او باشيد: معمولاً دختراني كه حجاب را رعايت نمي كنند يا در زندگي الگويي ندارند و يا يك الگوي نامناسب دارند. كه بر همه ي جوانب زندگي آنان تأثير مي گزارد. گاهي خود اين افراد هم نمي دانند در عمل دارند از يك انسان ديگر الگو برداري مي كنند. با دقت در شخصيت ها و چهره هايي كه مورد علاقه اوست مانند بازيگران و خوانندگان مشهور، آنان را شناسايي كرده و نقاط ضعف زندگي آنان را استخراج كنيد و در زمان مناسب در خلال صحبت هايتان آن ها را بيان كنيد. معمولاً افراد وقتي از پشت پرده زندگي بازيگران و خوانندگان مطلع مي شوند كمتر خود را علاقمند به آنان نشان مي دهند و به تدريج آن الگو را كنار مي گزارند. لازم است هم زمان به فكر يك الگوي جايگزين نيز باشيد.
 
۱۷- او را مجبور نكنيد: از اجبار كردن او جداً بپرهيزيد چرا كه تحميل كردن چيزي، بيشتر موجب مقاومت در برابر آن چيز مي شود و خواهرتان را از رعايت حجاب منصرف مي كند. براي چنين تغييري در خواهرتان كه به مباني فكري و اعتقادي او بر مي گردد، بايد صبور باشيد شايد نتيجه به زودي حاصل نشود. در طول اين مسير دائماً بر خدا توكل كنيد و به او پناه ببريد.
 
۱۸- خوش اخلاق باشيد: همواره در اين مسير خوش برخورد باشيد، حتي اگر حجاب خواهرتان شما را خيلي ناراحت مي كند سعي كنيد همواره به او احترام بگذاريد. ممكن است زماني او به شما بي احترامي كند ولي شما صبور باشيد و به خدا پناه ببريد.
 
۱۹- ويژگي هاي مثبت خواهرتان را به رويش بياوريد: صفات پسنديده و نقاط مثبتي كه در او هست را مدنظر قرار دهيد و همواره او را به خاطر آن ويژگي هاي مثبت مورد احترام و تكريم قرار دهيد.
 
۲۰- استفاده از مكان ها و زمان هاي مقدس: سفرهاى زيارتى و درك فضاهاي معنوي مى ‏تواند در تشويق او به حجاب نقش مؤثرى داشته باشد. بنابراين سعى كنيد به همراه خانواده او را به اين گونه مسافرت‏ ها ببريد.

۲۱- از كساني كه خواهرتان آن ها را دوست دارد كمك بگيريد: در اطرافيان و دوستان خود دقت كنيد و از كساني كه خود حجاب دارند و ارتباط عاطفي و صميمانه اي با خواهرتان دارند؛ كمك بخواهيد. گاهي وقتي كسي از بيرون خانواده با خوهرتان صحبت كند او پذيرش بيشتري خواهد داشت.

۲۲- با افراد مقيد بيشتر رفت و آمد كنيد: سعي كنيد با كساني كه حجاب اسلامي را رعايت مي كنند و البته اخلاق و منش اسلامي دارند بيشتر رفت و آمد نماييد و تا آن جا كه ممكن است از رفت و آمد با خانواده هايي كه حدود شرعي را چه در پوشش و چه در رفتار رعايت نمي كنند بپرهيزيد.

در اين زمينه قطعاً موارد بيشتري وجود دارد كه قابل بررسي است در عين حال هر شخصي شرايط مخصوص به خود دارد كه با بررسي دقيق تر و مشورت با افراد دانا مي تواند راهكارهايي مخصوص به خود را پيدا نمايد كه با انجام آن ها به مقصود خود نزديك تر شود. بنابراين لازم است براي رسيدن به هدف مقدس خود بيشتر وقت بگزاريد و با دقت بيشتري قدم برداريد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد