شهيد-پاسخ به شبهات در مورد پيكرهاي شهداي غواص و خط شكن

وبلاگ ادیب قوچانی مطالب جذاب جالب خواندني اخبارهاي فرهنگي هنري واموزشي علمي فن اوري اينترنت موبايل سلامت اموزش اشپزي جوانان گردشگري ديني فن اوري تحصيلي اعتياد موفقيت ورزشي طب سنتي دعا خانه داري زناشويي والدين موفق اشپزي و....

شهيد-پاسخ به شبهات در مورد پيكرهاي شهداي غواص و خط شكن

پاسخ به شبهات در مورد پيكرهاي شهداي غواص و خط شكن+ فيلم

» سرويس: فرهنگ حماسه - حماسه

فرمانده جست‌وجوي مفقودين ستادكل نيروهاي مسلح امروز به شبهات مربوط به پيكرهاي شهداي غواص و خط شكن كه پيكرهايشان اخيرا به دست آمده است،پاسخ گفت.

 

به گزارش خبرنگار سرويس فرهنگ حماسه خبرگزاري دانشجويان ايران ايسنا،سردار سيدمحمد باقرزاده كه امروز در يك نشست خبري در محل معراج شهداي تهران سخن مي‌گفت،اظهاركرد:بناي ما پرهيز از بيان جزئيات تفحص پيكرهاي شهيدان بوده و هست. چه بسا اين نگراني وجود دارد كه كشش آگاهي از چنين مسائلي وجود نداشته باشد اما وقتي ديديم مظلوميت اين شهيدان توسط برخي افراد ناآگاه و به ويژه رسانه‌هاي دشمنان خدشه‌دار مي‌شود لازم شد توضيحاتي ارائه كنيم.

 

وي با اظهار تاسف گفت: متاسفانه مظلوميت آشكار و پنهان عده‌اي از خط شكنان و غواصان شهيد ما در يك بازي رسانه‌اي از سوي دشمنان و بعضا دوستان ناآگاه ما به حاشيه رفت البته تعدادي از رسانه‌ها نيز در اين رابطه به خوبي عمل كردند و وظيفه خود را انجام دادند.

 

 

دو خطر تهديد كننده مسائل مربط با دفاع‌مقدس

وي بيان كرد: روش متعارف ما براي چگونگي شرح كاوش شهدا به اين شكل است كه از بيان برخي از جزئيات پرهيز مي‌كنيم. چرا كه همواره اين نگراني را داريم كه ممكن است كشش لازم براي دريافت برخي از حقايق جنگ تحميلي در جامعه وجود نداشته باشد. در اين راستا با دو خطر مهم مواجه هستيم كه اولين آن تخريب و دومين هم تحريف است.

 

 

سردار باقرزاده در اين زمينه توضيح داد: تخريب به اين معنا كه پس از كاوش پيكرهاي اين شهدا موجي ايجاد شد كه چهره نوراني فرماندهان و شخصيت‌هاي ما را زير سوال برد و تحريف نيز به اين معنا كه ممكن است بسياري از حقايق دوران دفاع مقدس منحرف شود. مطرح كردند كه سوء تدبير فرماندهان منجر به شهادت اين رزمندگان شده است.

 

 

عمروعاص‌هاي زمان شبهه افكني مي‌كنند

سردار باقرزاده ادامه داد: ناگزيرم در اينجا شهادت عمار و ياسر را بيان كنم.چرا كه پيامبر (ص) مدت‌ها قبل شهادت عمار را خبر داده بودند تا اينكه او در 90 سالگي در جنگ صفين به شهادت رسيد. از آنجايي كه تعدادي از نيروهاي معاويه سخنان پيامبر (ص) را به خاطر داشتند برايشان اين سوال پيش آمد كه نكند واقعا ما او را كشته‌ايم و براساس آنچه كه پيامبر گفته است در مسير حق نيستيم. اما عمروعاص حيله‌اي به خرج داد و بيان كرد كه هر كسي عمار را به جنگ آورده است او قاتل عمار است و مي‌خواست قتل عمار را به گردن حضرت علي(ع) بياندازد. اكنون نيز انگلستان اين حيله را در سر مي‌پروراند.

 

وي گفت: در همين رابطه نخستين شك و ترديدي كه در خصوص كاوش پيكرهاي خط شكنان و غواصان شهيد ايجاد شد‌، توسط دشمن بود. آنها اين شبهه را ايجاد كردند كه چرا بايد اين تعداد از رزمندگان شهيد شوند؟ چرا كه معمولا در نقطه‌هايي كه ما كاوش مي‌كرديم رقم به دست آوردن پيكرهاي شهدا اين چنين بالا نبود. در عمليات اخير كميته جست‌وجوي مفقودين ستاد كل نيروهاي مسلح توانستيم پيكرهاي 270 شهيد را كاوش كنيم كه از اين ميان 175 پيكر متعلق به خط شكنان و غواصان بود.

 

 

مي‌گويند پيكر شهداي حرم است

سردار باقرزاده يادآور شد: آنهايي هم كه زخم خورده بودند در راستاي همان اهداف دشمنان و اغراض آنها اين موضوع را مطرح كردند كه چرا در يك عمليات اين تعداد شهيد شده‌اند. جالب است كه در اين بين BBC بيشتر ازديگر شبكه‌هاي معاند به موضوع غواصان شهيد پرداخت و روي آن مانور رسانه‌اي داد و شبهاتي مطرح كرد. عده‌اي هم آمدند و گفتند چه كسي گفته است كه اساسا غواص بوده‌اند. اينها پيكرهاي شهداي جنگ تحميلي نبوده‌اند و مربوط به شهداي مدافع حرم هستند كه در عراق و در جنگ با داعش كشته شده‌اند. اين را بايد بگويم كه ما همواره پيكرهاي مدافع حرم را در ايران آشكارا و با حضور گسترده مردم تشييع و تدفين مي‌كنيم چرا كه شهادت براي ما افتخار است. اگر آنها راست مي‌گويند بروند از عشايري كه براي تشييع پيكرهاي اين شهدا به مرز آمده بودند بپرسند كه وزن تابوت‌ها چقدر بوده است.جمهوري اسلامي ايران مشكلي ندارد كه بگويد ما در اين راستا شهيد داده‌ايم.

 

 

سردار باقرزاده

وي تاكيد كرد: اين 175 پيكر شهيد مربوط به خط شكنان و غواصان بوده است و كشتن و كشته شدن پديده‌اي است كه در همه جنگ‌ها وجود دارد. در همين رابطه شبهه ديگري ايجاد شد كه مي‌پرسيدند چرا خط شكنان ؟! اساسا مگر ممكن است آنها اسير هم بشوند.در ادامه عده‌اي آمدند گفتند ما اين تعداد غواص شهيد نداشتيم.

 

 

پيكرها متعلق به خط شكنان و غواصان هستند

سردار باقرزاده خاطرنشان كرد: من باز تكرار مي‌كنم كه اين پيكرها متعلق به خط شكنان و غواصان ما بوده است. تاكيد مي كنم اين شهدا اول اسير شده‌اند و بعد به شهادت رسيده‌اند. دلايل اين مساله را هم عنوان مي‌كنيم. اما در همين رابطه باز عده‌اي معتقد بودند كه نبايد اين خبر رسانه‌اي مي‌شد. من مي‌پرسم كه تا كي مي‌توانيم مظلوميت شهدا را كتمان كنيم؟ چرا نبايد بيان مي‌كرديم؟ آيا نگفتن اين موضوع كتمان حق نيست؟

 

 

وسايل بستن دست شهدا

وي تاكيد كرد: دوستان ما بايد در اين راستا هوشيار باشند و نبايد در زمين دشمن بازي كنند.بايد اين مظلوميت را بيان مي‌كرديم چرا كه آنان خط شكنان دوران دفاع مقدس ما بوده‌اند و بعد به شهادت رسيده‌اند. اين شهدا ابتدا از اروندرود عبور كرده بودند و جزاير ام‌الرصاص را پشت سر گذاشته بودند و در جزيره «ابوفلوس» در يك روستا در منطقه ابوخصيب كه 15كيلومتر جلوتر ازخط مقدم است، پيكرهايشان كاوش شده است. مگر مي‌شود شهيد تا آنجا خودش جلو رفته باشد. آنها به اسارت درآمده بودند و دستانشان با سيم،‌ مفتول، پارچه و طناب بسته شده بود.

آنها به اسارت درآمده بودند و دستانشان با سيم،‌ مفتول، پارچه و طناب بسته شده بود.
حتي دشمن در دست بسته بودن اين شهدا نيز شبهه ايجاد كرد. اين مساله بسيار بديهي است. البته بسياري از شهدا نيز مجروح بوده‌اند و تعدادي از آنها هم زنده به گور شده بودند. اينكه مي‌گويم آنها زنده به گور شده‌اند به اين دليل است كه حتي پارگي در لباس و شكستگي دراستخوان و بدن‌هايشان به چشم نمي‌خورد.

 

 

اعلام يگان‌هاي شهدا

سردار باقرزاده گفت: پيكرهايي كه كاوش شده‌اند مربوط به لشكرهاي 25 كربلا (استان مازندران ) ،41 ثارالله(استان كرمان)، 14 امام حسين(استان اصفهان)و 7وليعصر(استان خوزستان) بوده‌اند.

 

فرمانده كميته جست‌وجوي مفقودين ستاد كل نيروهاي مسلح با اشاره به اينكه پيكرهاي اين شهدا سند رسوايي جنايت‌هاي حكومت بعث عراق و هم پيمانان آنها در دوران جنگ تحميلي محسوب مي‌شود، تاكيد كرد: همچنان همپيمانان حكومت بعث عراق در كشورهاي عراق و سوريه و يمن مشغول جنايت هستند. كشوري همچون عربستان مدافع سرسخت صدام بود و نمونه‌اي از اين جنايتكاران است كه هم اكنون در يك جرم و جنايت جديدي به نيابت از آمريكا عمل مي‌كند و كارهاي ضد حقوق بشري انجام مي‌دهد.

 

وي با اشاره به پيام دستان بسته شهدا گفت: موضوع اصلي اين است كه نبايد فعلا روي جزئيات تمركز كنيم. دستان بسته آنها براي ما بسيار با اهميت است و بايد به هدفي كه شهدا داشته‌اند توجه كنيم. قطعا پيام دستان بسته اين شهدا اين است كه آنها با دستان بسته شهيد شدند تا ما امروز دستانمان مقابل دشمنان بسته نباشد و از شرف و حيثيت خود با دستان باز دفاع كنيم. دست بسته بودن اين شهدا اوج اقتدار و مظلوميت آنهاست و نه خفت و خواري.تربت و قتلگاه اين شهدا مقدس است.

 

سردار باقرزاده با اشاره به اين موضوع كه اين نخستين بار نيست كه خبر كاوش شهدا به اين صورت بيان شده است، خاطرنشان كرد: چندين سال پيش در شهر العماره در قبرستان «حطين» پيكرهاي 100شهيد كاوش شد. البته اين شهدا سه گونه بودند. نخست تعدادي به شهداي ايراني تعلق داشتند، بخش دوم آنها مربوط به مردم شيعه شهر العماره بودند كه در انتفاضه اول‌شان مظلومانه به دست صدام به شهادت رسيده بودند. در بين اين پيكرها پيكر يك پرستار با لباس پرستاري و حتي جنيني شش ماهه در شكم مادرش نيز كه زنده به گور شده بودند پيدا كرديم. بخش سوم اين پيكرها هم مربوط به جسدهاي نيروهاي عراقي بود كه ما آنها را تحويل عراقي‌ها داده بوديم كه به خانواده‌هايشان بدهند اما حكومت صدام بار ديگر اين اجساد را دفن كرده بود.

 

 

غواص شهيد

وي يادآور شد: مردمي كه در اين منطقه بوده‌اند روايت مي‌كردند كه عده‌اي از اين شهدا مجروح بودند. برخي‌ها را در مقابل سگ‌هاي وحشي انداخته شده بودند كه حتي يك سرباز عراقي را هم اين سگ‌ها خورده بودند همچنين تعدادي ديگر از شهدا كه در منطقه العماره پيدا شده بودند تشنه بودند و مسافت‌هاي طولاني را سينه‌خيز به دنبال آب ‌گشته بودند. يادآور مي‌شوم كه گفتن اين خبر در حقيقت بيان مظلوميت يك ملت بوده است و من وظيفه داشتم كه بيان كنم.

 

سردار باقرزاده در بخش دوم سخنان خود اشاره‌اي به شهداي گمنام كرد و گفت: در آخرين كاوشي كه از دوهفته قبل آغاز شده است تاكنون پيكرهاي 48 شهيد كاوش شده است. 39 پيكر مربوط به منطقه جنوب عراق و 9 پيكر هم در كردستان عراق به دست آمده است.

 

 

آخرين آمار فعاليت‌هاي كميته جستوجوي مفقودين ستاد كل نيروهاي مسلح

وي ادامه داد: درباره وضعيت تدفين شهداي گمنام هم تاكنون در 189 نقطه دانشگاهي در سراسر كشور حرم شهيد ايجاد شده است. در حوزه‌هاي علميه نيز براي شش شهيد حرم ايجاد شده است. درصورت درخواست مسئولان مدرسه فيضيه قم، اين مكان معنوي در اولويت تدفين شهداي گمنام قرار دارد. در اين راستا دانشگاهيان از حوزويون پيشتاز بوده‌اند. همچنين سه حرم شهيد در سه محوطه‌هاي قوه مجريه‌، مقننه و قضاييه‌ ميزبان علاقه‌مندان است.علاوه بر اين در وزارتخانه‌هاي دفاع ‌،نفت و اطلاعات هم سه حرم شهيد وجود دارد. البته در ادارات كل اطلاعات سراسر كشور نيز 24 شهيد گمنام آرام گرفته‌اند. درهمين رابطه در ساختمان انرژي هسته‌اي در تهران‌،سايت نطنز،‌ آب سنگين اراك‌، بوشهر و «يو.سي.‌اف» اصفهان نيز چند شهيد گمنام تدفين شده است.

 

 

وي افزود: 148 شهيد گمنام در مراكز ستادي‌، عملياتي و آموزشي نيروهاي مسلح ‌، 16 شهيد در مناطق يادماني غرب‌، شمال غرب و جنوب‌، در دونقطه در بازار اصلي و مراكز استاني‌ و چندين شهيد در شهرهاي اهل تسنن‌ و مراكز تحقيقاتي و پژوهشي تدفين شده‌اند. بدون احتساب گلزارهاي شهدا، تاكنون 1087 شهيد گمنام در سراسر كشور تدفين شده‌اند و در حال حاضر نيز 1100نقطه در نوبت دريافت شهيد گمنام هستند كه 188 دانشگاه از جمله اين نقاط هستند.

 

فرمانده كميته جست‌وجوي مفقودين ستادكل نيروهاي مسلح گفت:همچنين بيشترين يادمان سرباز گمنام در جهان،در كشور جمهوري اسلامي ايران واقع است و مرتفع‌ترين نقطه‌اي كه شهيد و سرباز گمنام در آنجا تدفين شده است در كلكچال و ارتفاع 2650 متر بالاتر ازسطح دريا قرار دارد.همچنين بيشترين شهيد گمنام تدفين شده در آرامستان‌هاي دنيا، مربوط به بهشت زهرا است كه 4000 شهيد گمنام دارد.

 

 

نقض دو اصل مسلم ژنودر يمن

سردار باقرزاده در بخش پاياني سخنان خود اشاره‌اي به وضعيت كنوني كشور يمن كرد و گفت: پيكرهاي چهار شهيد يمني هم‌اكنون در سردخانه معراج نگهداري مي‌شود. اين پيكرها متعلق به مجروحيني است كه به ايران براي مداوا آمده بودند و قرار بود كه آنها را به كشورشان بازگردانيم اما با فرود هواپيما ايراني در يمن ممانعت به عمل آمد.از صليب سرخ خواسته‌ايم كه مقدمات بازگشت اين پيكرها را به كشورشان فراهم كند. متاسفانه اخباري كه اكنون به دست ما مي‌رسد بسيار تاسفبار است. تا كنون محموله‌اي كه براي كمك به دست جمعيت 26 ميليوني كشور يمن توسط صليب سرخ رسيده فقط 50 تن بوده است.

 

وي افزود: در جنگ يمن دو اصل مسلم ژنو نقض شده است. يك تناسب و ديگري تفكيك.تناسب يعني سلاح‌هايي كه براي جنگ استفاده مي‌كنند بايد با هدفشان همخواني داشته باشد و ديگر اينكه نظاميان را از غيرنظاميان تفكيك كنند. تاكنون براساس آنچه سازمان ملل آمار داده است 2000 تن به شهادت رسيده‌اند اما آماري كه صليب سرخ اعلام مي‌كند بيش از اين آمار است.به اعتقاد مسئولين صليب سرخ آنچه كه از فجايع يمن نشان داده مي‌شود نوك يك كوه يخي است كه پايه‌هاي آن در زير آب پنهان شده است. ما وظيفه داريم كه در اين راستا فعال باشيم چرا كه متاسفانه اخبار اعلام شده از فجايع حتي توسط سازمان‌هاي بين‌المللي از جمله صليب سرخ نيز سانسور مي‌شود و ممكن است به اين دليل باشد كه در راه كمك‌رساني آنها اخلال ايجاد شود.

 

 

زمان احتمالي تشييع پيكرهاي شهدا

در بخش پاياني اين نشست خبري،سردار باقرزاده در پاسخ به پرسش خبرنگاري مبني بر زمان تشييع و تدفين پيكرهاي 270 شهيد دوران دفاع مقدس گفت: زماني كه ما در نظر گرفته‌ايم 25 شوال يعني پس از ماه مبارك رمضان و همزمان با سالروز شهادت امام صادق(ع) است كه اميدواريم تا تاريخ اعلام شده شهداتشييع شوند.كارهايي است كه بايد انجام شود.

 

وي در پاسخ به سوال ديگري در رابطه با روند كاوش پيكرهاي شهدا در عراق بيان كرد: خوشبختانه با روي كار آمدن آقاي محمد البياتي وزير امور انساني عراق، همكاري‌ها بهتر از قبل شده است. اما متاسفانه اين كشور اكنون با چهار چالش در رابطه با كاوش پيكرهايي كه در عراق موجود هستند، روبرو است. نخست اينكه در زمان حكومت صدام حدود يك ميليون نفر از مردم اين كشور كشته شده‌اند هنوز پيكرهايشان پيدا نشده است. از جمله مي‌توان به جنايت «انفال» اشاره كرد. مساله دوم شهداي ايران و كشته شدگان عراقي در جنگ تحميلي است.‌ در اين راستا‌، 52 هزار عراقي جسدهايشان در طول جنگ تحميلي مفقود بوده است كه از اين آمار توانسته‌ايم در عمليا‌ت‌هايي كه در رابطه با كاوش پيكرهاي شهدا انجام مي‌دهيم 17 هزار جسد عراقي را تحويل عراقي‌ها بدهيم. سومين چالشي كه عراقي‌ها با آن مواجه هستند مفقودي 300 نفر در جنگ كويت است. چهارمين مساله نيز جنگ با داعش است كه باعث مفقود شدن تعدادي از مردم شده است.

 

به گزارش ايسنا،در پايان اين نشست خبري،سيم‌،كابل و وسايلي ديگر كه دست شهداي غواص پس از اسارت به دست نيروهاي رژيم بعث عراق با آنها بسته شده بود‌، به نمايش گذاشته شد. همچنين پيكر يكي از شهيدان غواص با دستان بسته به خبرنگاران نشان داده شد

تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد