برويد به درك !!!!!!! سفر به نقاط ديدني ايران

وبلاگ ادیب قوچانی مطالب جذاب جالب خواندني اخبارهاي فرهنگي هنري واموزشي علمي فن اوري اينترنت موبايل سلامت اموزش اشپزي جوانان گردشگري ديني فن اوري تحصيلي اعتياد موفقيت ورزشي طب سنتي دعا خانه داري زناشويي والدين موفق اشپزي و....

برويد به درك !!!!!!! سفر به نقاط ديدني ايران

سفر هيجان‌انگيز به روستاي «دَرَك» در چابهار



رمل‌هاي شني پشت به پشت تا آغوش درياي عمان كشيده شده‌اند. صف نخل‌ها زينت‌بخش اين تصوير است و آبي دريا امتداد تصوير را تا افق جلا مي‌دهد. منظره‌ بكري از شگفتي طبيعت كه كمتر كسي فكر مي‌كرد جزئي از ايران باشد، اما اين روزها با عكس‌ها و نام متفاوتش در توئيتر، حسابي معروف و شناخته شده است. «دَرَك» در ۱۷۰ كيلومتري شهر چابهار، جاذبه ديدني و تازه معروف‌شده كشور است.

 جاهاي ديدني چا بهار,مكانهاي تفريحي چا بهار

 فاصله‌ ي روستاي درك تا شهر چابهار بيشتر از ۱۷۰كيلومتر است

 
 اهالي چابهار در جواب آدرس روستاي «درك» كمي تأمل مي‌كنند. بسياري از آنها تاكنون نام اين روستاي ديدني را نشنيده‌اند. روي نقشه‌ها بايد به دقت دنبال اين روستا گشت و شهرهاي ساحلي درياي عمان در غرب چابهار را يك به يك ديد تا نام «درك» پيدا شود؛ جايي بعد از كنارك و در نزديكي روستاي زرآباد. زرآباد را محلي‌ها با باغ‌هاي ميوه به‌ويژه موزه‌هاي بلوچي‌اش مي‌شناسند. راننده‌هاي محلي آدرس دقيقي از «درك» ندارند و تنها به جاده زدن، راه رسيدن و پيداكردن درك افسانه‌اي است.

در نزديكي زرآباد نقطه‌ كوچكي در ساحل درياي عمان روي نقشه‌هاي ماهواره به اسم «درك» ثبت شده است. فاصله‌اش تا شهر چابهار بيشتر از ۱۷۰كيلومتر و جاده‌ رسيدن به آن خود جاذبه‌ ديگري است. بعد از شهر كنارك در غرب چابهار جاده تك باند قديمي تا روستاي زرآباد وجود دارد. جاده‌اي كه باران‌هاي موسمي بخشي‌هايي از آن را زير درياچه‌هاي موقت فرو برده و براي ادامه دادن جاده گاهي بايد كيلومترها در خاكي‌هاي اطراف رانندگي كرد. پستي و بلندي‌هاي جاده به حدي است كه گاهي رانندگان محلي چابهار هم از شدت چاله‌ها تعجب مي‌كنند و بي‌احتياطي در رانندگي مي‌تواند مانع رسيدن به درك باشد.

درك با توئيتر شناخته شد
چند عكس با كيفيت پايين در شبكه اجتماعي توئيتر كه توسط بلوچ شناخته شده اين شبكه به اشتراك گذاشته شده و توضيح ساده‌اي دارد، بيش از ۲ هزار بار پسنديده و ۵۰۰ بار به اشتراك گذاشته شده است. توئيتر جايي بود كه اين جاذبه پنهان سيستان و بلوچستان را معروف كرد وتوئيت نويد برهان زهي هواي سفر به «درك» را به سر خيلي‌ها انداخت. هر چند در خبرگزاري‌ها و شبكه‌هاي رسمي تصاوير و اطلاعات كاملي از روستاي درك وجود ندارد و بسياري از محلي‌ها هم اين منطقه را نمي‌شناسند، اما نوروز ۹۶ مسافران زيادي آدرس اين روستا را مي‌پرسيدند. روستايي كه چهار عكس از ساحل بي‌نظيرش به اندازه يك كمپين تبليغاتي پرخرج، سر و صدا ايجاد كرده بود تا ميزبان مسافراني باشد كه شور تجربه‌كردن و ديدن شگفتي‌هاي استان ناشناخته‌هاي سيستان و بلوچستان را داشتند.

 جاهاي ديدني چا بهار,مكانهاي تفريحي چا بهار

درك يا درگ گويا در زبان محلي به معني سكونت در كنار دره است

 
به تماشاي بهشت درك
درك يا درگ گويا در زبان محلي به معني سكونت در كنار دره است. رفتن به درك براي عاشقان طبيعت مي‌تواند آرزوي يك سفر هيجان‌انگيز باشد. در نزديكي روستاي زرآباد، پلاكاردهاي موقت، مسافران كنجكاو را به سمت درك هدايت مي‌كند. جاده رسيدن به درك را بايد جاذبه‌ ديگري دانست. جاده پرتلاطمي كه از ميان كوه‌هاي فرسايش يافته زيبا با نماهاي بكر مي‌گذرد و در مقصد، گردشگران را هيجان‌زده مي‌كند. از سربالايي فرعي ساحل درك تنها رمل‌هاي شني، نخل دريا پيداست. منظره‌اي بكر كه مي‌توان ساعت‌ها در آن توقف كرد يا حتي كمپ زد. در حاشيه ساحل دكه موقتي اسباب راحتي گردشگران را فراهم كرده و حضور ماشين‌ها و آدم‌ها نشان مي‌دهد كه سفر به درك افسانه‌اي خواهان زيادي داشته است.

پيشروها زودتر رسيده بودند
هيچ‌هايكرها و آفرودبازها، پيشروي كشف مناطق بكر طبيعي براي سفر و تجربه‌هاي هيجان‌انگيز هستند. درك امسال از چشم اين دو قشر دور نمانده بود و هيچ‌هايكرها و آفرودبازها خودشان را به رمل‌هاي شني اين ساحل رسانده بودند. عمومي شدن مناطق بكر براي حضور گردشگران بدون ‌آسيب نيست و بسياري هراسان از آن‌اند كه با تبليغ مناطق بكري مثل درك، سرنوشت چشمه‌هاي باداب سورت در انتظار آنها باشد، اما اهالي درك از همان ابتداي كار روي مسائل محيط‌زيستي حساس هستند. روي تنها دكه ساحلي درك پلاكاردي نصب شده بود تا به گردشگران اطلاع دهد اهالي حاضرند بابت هر كسيه زباله‌اي كه تحويل مي‌گيرند، دو هزار تومان پرداخت كنند تا ساحل بكر درك از آسيب زباله‌ها مصون بماند.

   جاهاي ديدني چا بهار,مكانهاي تفريحي چا بهار

 رفتن به درك براي عاشقان طبيعت مي‌تواند آرزوي يك سفر هيجان‌انگيز باشد.

 
غروب سرخ در تلاقي دريا و كوير
ميان رمل‌هاي شني درك كه بايستيد و تصويري از درياي عمان نداشته باشيد انگار ميان يكي از كويرهاي معروف كشور هستيد، اما كافي است پاي در شن‌ها بگذاريد و از رمل‌ها بالا برويد. تصوير كوير و دريا به هم مي‌پيوندند و منظره زيبا و نابي را مي‌سازند كه ساعت‌ها مي‌توان به تماشايش نشست. غروب سرخ اين منطقه پشت نخل‌هايش شبيه هيچ جاي ديگر نيست. آفتاب در غرب درياي عمان به غروب مي‌نشيند و باريك‌هاي نورش ميان رمل‌ها و دريا قاب‌هايي را مي‌سازد كه كم كيفيت‌ترين عكس‌ها از آن مي‌تواند بيننده را جذب كند.

  جاهاي ديدني چا بهار,مكانهاي تفريحي چا بهار

 جاده رسيدن به درك، جاده پرتلاطمي است كه از ميان كوه‌هاي فرسايش يافته زيبا مي‌گذرد

  
اهالي ميهمان‌نواز درك
روي رمل‌ها رد لاستيك‌هاي موتور پيداست. اهالي روستاي درك به طور مداوم روي رمل‌ها موتورسواري مي‌كنند و به گردشگران سر مي‌زنند. بلوچ‌هاي خونگرم تا به ميهمان تازه‌اي مي‌رسند از موتورها پياده مي‌شوند تا دقايقي را پيش آنها باشند. يكي از اهالي درباره حجم سفر به درك، مي‌گويد: ‌«پارسال آنقدر مسافر نداشتيم. امسال خيلي‌ها به درك آمده بودند و برخي شب در روستا يا كنار ساحل ماندند. قرار است در نزديكي درك كمپ گردشگري راه‌اندازي شود و بعد از آنها اينجا خيلي شلوغ‌تر خواهد شد.»

اهالي درك بيشتر ماهيگيرند، اما امسال درِ خانه‌هايشان به روي گردشگران نيز باز است و از آنها پذيرايي مي‌كنند. درك كه شبيه افسانه‌هاي دنياي مجازي بود براي گردشگراني كه رنگ واقعيت گرفته، هرگز فراموش نمي‌شود. ساحلي كه كوير و دريا را به هم پيوند مي‌زند تا قاب بكر بسازد براي مسافراني كه هزاران كيلومتر را براي رسيدن به درك سفر كرده‌اند.

  جاهاي ديدني چا بهار,مكانهاي تفريحي چا بهار

 

   منبع:bartarinha.ir

تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد