اين تكنولوژي ها آينده را مي‌سازند

وبلاگ ادیب قوچانی مطالب جذاب جالب خواندني اخبارهاي فرهنگي هنري واموزشي علمي فن اوري اينترنت موبايل سلامت اموزش اشپزي جوانان گردشگري ديني فن اوري تحصيلي اعتياد موفقيت ورزشي طب سنتي دعا خانه داري زناشويي والدين موفق اشپزي و....

اين تكنولوژي ها آينده را مي‌سازند

اين تكنولوژي ها آينده را مي‌سازند



آشنايي با تكنولوژي هاي آينده,هوش مصنوعي

موبايل‌هاي هوشمند امروزي به مثابه سوپر كامپيوترها هستند


در سال 1820 اميد به زندگي هر شخص كمتر از 35 سال بود، 94 درصد از جمعيت جهان در فقر شديد زندگي مي‌كردند و كمتر از 20 درصد مردم دنيا سواد داشتند.

امروزه اما اميد به زندگي در ميان افراد به بيش از 70 سال رسيده است، كمتر از 10 درصد مردم جهان در فقر شديد زندگي مي‌كنند و بيش از 80 درصد جمعيت دنيا باسواد هستند.

اين بهبودها به‌طور عمده به خاطر پيشرفت‌هاي گسترده در تكنولوژي، آغاز عصر صنعتي و ادامه عصر اطلاعات ايجاد شده‌اند. تكنولوژي‌هاي جالب و جديد زيادي وجود دارند كه همچنان روند تغيير جهان و بهبود رفاه انسان را ادامه مي‌دهند.

در واقع به همين دليل مي‌توانيم به آينده دنياي تكنولوژي اميدوار باشيم.

خودروهاي بدون راننده: خودروهاي بدون راننده‌اي كه اين روزها وجود دارند در بسياري از شرايط رانندگي، از خودروهايي كه توسط انسان رانده مي‌شوند امنيت بيشتري دارند. خودروهاي بدون راننده تا حدود 3 تا 5 سال آينده ايمن‌تر شده و به توليد انبوه مي‌رسند.

سازمان سلامت جهاني تخمين زده است كه هر سال 25/ 1 ميليون نفر از جراحات ناشي از تصادفات رانندگي مي‌‌ميرند. نيمي از قربانيان عابران پياده، دوچرخه سواران و موتورسواران هستند.

خودروها حالا مهم‌ترين دليل مرگ افراد 15 تا 29 ساله در جهان هستند. خودروهاي بدون راننده اما دنياي قرن بيستم را دوباره شكل مي‌دهند. خودروهاي هوشمند با يكديگر ارتباط برقرار مي‌كنند تا از تصادفات و شدت ترافيك‌هاي خياباني و جاده‌اي بكاهند.

اين خودروها به رانندگان اجازه مي‌دهند كه در زمان حضور در خودرو به فعاليت‌هاي ديگري مانند انجام امور اداري، آموزشي و اجتماعي‌شان بپردازند.

انرژي پاك: مبارزه با تغييرات آب و هوايي براي كاهش ميزان مصرف انرژي هنوز به جايي نرسيده است. با اين حال اما خوشبختانه دانشمندان، مهندسان و كارآفرينان تلاش مي‌كنند با استفاده از پيشرفت‌هاي تكنولوژيك اين كار را انجام بدهند.

در همين راستا قيمت سلول‌ها و پنل‌هاي خورشيدي از سال 1977 تا حالا كاهش 5/ 99 درصدي داشته است.

انرژي خورشيدي به زودي به صرفه ترين سوخت جايگزين براي سوخت‌هاي فسيلي خواهد شد. رونق توليد خودروهاي الكتريكي مانند محصولات شركت تسلا و كاهش قيمت نهايي آنها با توليد انبوه، اقدام بزرگي در اين جهت خواهد بود. به اين ترتيب به تدريج شاهد شكل‌گيري جايگاه‌هاي شارژ الكتريكي خودروها به جاي جايگاه‌هاي سوخت بنزين و گاز خواهيم بود.

واقعيت مجازي و افزوده: پردازنده‌هاي كامپيوتري اين روزها آنقدر سريع شده‌اند كه مي‌توانند به خوبي تجربه لذت‌بخشي از واقعيت مجازي و افزوده را براي ما ايجاد كنند.

شركت‌هايي مانند فيس‌بوك، گوگل، اپل و مايكروسافت ميلياردها دلار براي گسترش، راحتي استفاده و در دسترس بودن تكنولوژي‌هاي واقعيت مجازي و واقعيت افزوده سرمايه‌گذاري كرده‌اند.

بعضي از مردم فكر مي‌كنند كه اين تكنولوژي‌ها تنها براي بازي‌هاي ويدئويي كاربرد دارند، اما اين افراد با گذر زمان خواهند ديد كه اين تكنولوژي‌ها براي انجام كارهاي مختلف مفيد خواهند بود؛ از ملاقات با دوستان و آشنايان از سراسر جهان گرفته تا كاربردهاي پزشكي مانند درمان ترس‌ها يا كمك به توانبخشي به افراد فلج.

پهپادها و خودروهاي پرنده: GPS اولين بار به‌عنوان يك تكنولوژي نظامي معرفي شد، اما حالا براي تاكسي گرفتن، پيدا كردن مسير و حتي انجام بازي‌هايي مانند پوكمون هم به‌كار برده مي‌شود.

پهپادها هم در ابتدا يك تكنولوژي نظامي بودند، اما به سرعت براي انجام كارهاي مختلف تجاري و مصرفي مورد استفاده قرار گرفتند؛ تا جايي كه حالا شركت‌هاي بزرگي مانند آمازون و گوگل در حال ساخت پهپادهاي خودشان هستند. در همين حال موج جديدي از ساخت خودروهاي پرنده توسط استارت آپ هاي مختلف به راه افتاده است.

خودروهاي پرنده از همان تكنولوژي پهپادها استفاده مي‌كنند، اما آنقدر بزرگ هستند كه بتوانند حتي افراد را هم جا‌به‌جا كنند. با اين اوصاف انتظار مي‌رود در آينده‌اي نه چندان دور خودروهاي پرنده مقرون به‌صرفه‌تر از هواپيماها هم باشند.

هوش مصنوعي: هوش مصنوعي به دنبال الگوريتم‌هاي جديد و استفاده گسترده در جمع‌آوري اطلاعات و پردازش كامپيوتري، پيشرفت سريعي در يك دهه گذشته داشته است. هوش مصنوعي تقريبا در هر زمينه‌اي كاربرد دارد؛

براي مثال در عكاسي يك تكنيك هوش مصنوعي به نام «تبديل به سبك هنرمندانه» هست كه عكاسان را به شكل يك نقاش تبديل مي‌كند. گوگل حالا يك سيستم هوش مصنوعي ساخته است كه سيستم‌هاي انرژي ديتاسنترها را كنترل مي‌كند و به اين ترتيب صدها ميليون دلار در هزينه‌هاي انرژي صرفه‌جويي مي‌كند. كاربردهاي گسترده هوش مصنوعي افراد را از كارهاي تكراري ذهني رها مي‌كند، درست مانند انقلاب صنعتي كه افراد را از انجام كارهاي تكراري فيزيكي رها كرد.

سوپر كامپيوترهاي جيبي براي همه: 80 درصد بزرگسالان جهان تا سال 2020 يك موبايل هوشمند متصل به اينترنت خواهند داشت. يك آيفون 6 حدود دو ميليارد ترانزيستور دارد كه تقريبا 625 برابر بيشتر از ترانزيستورهاي به‌كار رفته در يك كامپيوتر پنتيوم اينتل سال 1995 است.

موبايل‌هاي هوشمند امروزي به مثابه سوپر كامپيوترها هستند. موبايل‌هاي هوشمند متصل به اينترنت امكاناتي را به افراد عادي مي‌دهند كه تا چند سال پيش تنها براي گروه خاصي از مردم در دسترس بودند.

تحصيل آنلاين با كيفيت بالا: در حالي كه شهريه دانشگاه‌ها به سرعت بالا مي‌رود، هر شخصي كه يك موبايل هوشمند دارد مي‌تواند تقريبا در هر زمينه‌اي به‌صورت آنلاين تحصيل كند و به محتواي آموزشي غالبا رايگان و با كيفيت دسترسي داشته باشد.

در حالي كه خريد يك دانشنامه بريتانيكا 1400 دلار هزينه دارد، حالا هر كاربر موبايل هوشمند مي‌تواند در عوض به‌صورت رايگان از دانشنامه ويكي‌پديا استفاده كند.

در همين حال كيفيت آموزش آنلاين هم رو به بهبود است. در 15 سال گذشته دانشگاه معتبر MIT سخنراني‌ها و مواد درسي بيش از دو هزار دوره دانشگاهي را ضبط كرده و به صورت آنلاين ارائه داده است؛ روندي كه انتظار مي‌رود در چند سال آينده دانشگاه‌هاي بسيار ديگري هم با آن همراه شوند.

پزشكي كامپيوتري: تا همين اواخر كامپيوترها تنها در محيط‌هاي پزشكي و بيشتر براي انجام كارهاي تحقيقاتي و ثبت سوابق مورد استفاده قرار مي‌گرفتند. امروزه اما تركيبي از علوم كامپيوتري و پزشكي در حال شكل‌گيري است كه مي‌تواند تنوع و پيشرفت‌هاي بزرگي در علم پزشكي ايجاد كند.

به عنوان مثال تا 15 سال پيش تنظيم توالي ژنوم انسان 3 ميليارد دلار هزينه داشت، امروزه اما اين هزينه به حدود هزار دلار كاهش يافته است و انتظار مي‌رود روند كاهشي آن ادامه داشته باشد. به اين ترتيب اصلاحات ژنتيكي به زودي به بخشي عادي از پزشكي تبديل خواهد شد.

 

منبع : faradeed.ir

تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد