14واقعيتي كه در مورد اپل نمي‌دانستيد

وبلاگ ادیب قوچانی مطالب جذاب جالب خواندني اخبارهاي فرهنگي هنري واموزشي علمي فن اوري اينترنت موبايل سلامت اموزش اشپزي جوانان گردشگري ديني فن اوري تحصيلي اعتياد موفقيت ورزشي طب سنتي دعا خانه داري زناشويي والدين موفق اشپزي و....

14واقعيتي كه در مورد اپل نمي‌دانستيد

14واقعيتي كه در مورد اپل نمي‌دانستيد

درخشش لپ‌تاپ مكينتاش قابل‌حمل تا ۲ سال بيشتر به درازا نكشيد و پس از آن PowerBook روانه‌ي بازار شد. از خصوصيات اين مكينتاش مي‌توان به صفحه‌نمايش LCD، يك پردازنده‌ي غول‌پيكر و يك باتري كوچك شده‌ي خودرو اشاره كرد.
اپل جداي از اين كه يك برند لوكس و گران‌قيمت به حساب مي‌آيد با حاشيه‌ها و داستان‌هاي پشت پرده‌ي زيادي همراه بوده است كه قسمتي از آن‌ها مربوط به شخص استيو جابز است. زوميت به مناسبت سالروز تولد جابز، به ليستي از واقعيت‌هاي نقل شده درباره‌ي اپل پرداخته است.

 بدون شك استيو جابز تاثير زيادي در زندگي مدرن بشر امروز داشته است. از زماني كه با فناوري آشنا شديم تا زماني كه با آن تعامل پيدا كرديم، جابز توانست با موفقيت، آينده را به سمت چشم‌انداز مورد نظر خود هدايت كند. حال كه امروز سالگرد تولد ۵۹ سالگي اوست، به افتخارش ليستي از واقعيت‌هاي مربوط به ميراثش، اپل را مرور مي‌كنيم. بعضي از اين‌ها را حتي اگر يك آماتور رايانه هم باشيد و فقط اسم جابز را شنيده‌ايد، ممكن است بدانيد و بعضي ناگفته‌ها را حتي اينجا هم پيدا نمي‌كنيد!

 ۱. اسم "آي پاد" از يكي از ديالوگ‌هاي فيلم معروف "اديسه‌ي فضايي"  گرفته شده است

در قسمتي از فيلم اديسه‌ي فضايي به كارگرداني استنلي كوبريك فرمانده دستور مي‌دهد: "pod bay door" كه معادل فارسي آن مي‌شود: "غلاف اين محفظه را باز كن"

جابز هم از "ويني چيكو" به عنوان يك كارشناس كپي‌رايت كمك مي‌گيرد تا از اين محصول در مقابل عموم رونمايي كند. چيكو در مصاحبه با سايت Wired گفته بود كه تصورش از اين دستگاه كاملا سفيد، اين بوده كه قرار است چيزي باشد كه غلاف محفظه‌ها را باز مي‌كند!

 ۲. سال ۱۹۸۹ اپل شاهكاري خلق كرد كه از زمان خود بسيار جلوتر بود

درخشش لپ‌تاپ مكينتاش قابل‌حمل تا ۲ سال بيشتر به درازا نكشيد و پس از آن PowerBook روانه‌ي بازار شد. از خصوصيات اين مكينتاش مي‌توان به صفحه‌نمايش LCD، يك پردازنده‌ي غول‌پيكر و يك باتري كوچك شده‌ي خودرو اشاره كرد. با اين اوصاف تعجبي ندارد كه وزن اين لپ‌تاپ بزرگ‌جثه ۱۶ پوند (معادل۷/۲۵ كيلوگرم) باشد. اما قيمت ۶۵۰۰ دلاري اين لپ‌تاپ عجيب و باورنكردني است! البته اين نوع لپ‌تاپ هنوز هم طرفداران خاص خودش را دارد. به طوري كه يكي از طرفداران پروپاقرص اپل، مكينتاش قديمي خود را بروزرساني كرده تا بتواند با آن به اينترنت متصل شود.

۳. اپلي‌ها در جريان صحبت‌هاي شما با سيري هستند

تمام حرف‌هايي كه با سيري در ميان مي‌گذاريد به اپل منتقل مي‌شود. اين صحبت‌ها آناليز شده و ذخيره مي‌شوند. پس روي خانم سيري به عنوان يك محرم راز حساب باز نكنيد! چرا كه ريز و درشت حرف هايتان را تحويل اپل مي دهد و در آنجا شما در معرض قضاوت قرار خواهيد گرفت.

۴. اولين لوگوي اپل، تصويري از ايزاك نيوتن بود كه شبيه به لوگوي بارنز اند نوبل از كار درآمد

اين لوگو توسط يكي از بنيان‌گذاران اصلي اپل به نام "رونالد وين" طراحي شده بود. (مردي كه سهام ۱۰ درصدي‌اش را به خاطر كوتاه‌بيني آن دورانش به قيمت ۱۵۰۰ دلار واگذار كرد). دور تصوير لوگو نوشته شده بود:"ذهن هميشه به تنهايي در درياهاي ناشناخته تفكر و خيال سفر مي‌كند ". استيو هم با هوشمندي اين پيشنهاد را رد كرد.

۵. داستان پيدايش لوگوي امروز اپل كه همان "سيب گاز زده" است همچنان در هاله‌اي از ابهام قرار دارد

بعضي‌ها مي‌گويند كه اولين لوگوي اپل، سيب گاز زده‌ي رنگين‌كماني رنگ بوده است. بعضي ديگر بر اين باورند كه اين لوگو نوعي اداي احترام به نبوغ آلن تورينگ است. وي در جنگ جهاني دوم به كار رمزگشايي كدهاي دشمن مشغول بود و پس از جنگ با خوردن يك سيب سمي خودكشي كرد. عده‌اي ديگر هم اين لوگو را اداي احترام به نيوتن مي‌دانند كه مباحثي چون جاذبه و پراكندگي نور را كشف كرد. در هر صورت، راز اين سيب گاز زده همچنان نامعلوم باقي مانده است.

۶. واز نيك همچنان با اپل همكاري مي‌كند

كاملا درست است. واز هرگز اپل را كنار نگذاشت. هر چند مدت زيادي‌ است كه به شكل فعال در اپل كار نمي‌كند، اما هنوز هم كارمند رسمي آنجا محسوب مي‌شود و سالانه ۱۲۰,۰۰۰ دلار حقوق دريافت مي‌كند.

 ۷. سازنده‌ي بازي Brickbreaker درواقع استيو جابز بود نه بلك بري

قبل از تاسيس اپل، استيو جابز براي شركت "آتاري" كار مي‌كرد و به فكر ابداع بازي ويديويي Breakout بود. وي با همراهي وازنيك طرح اوليه‌ي اين بازي را ساخت. Breakout در سال ۱۹۷۶ منتشر شد و در كنسول‌ها و گوشي‌هاي تلفن همراه قابل اجرا بود.

۸. تعداد طراحان يك جعبه‌ي آي‌پد بيش‌تر از فارغ‌التحصيلان دوره‌ي دبيرستان شما است!

يك اتاق بسته‌بندي مخفي در كوپرتينو وجود دارد كه در آنجا طراحان براي انتخاب نوع بسته‌بندي يك محصول جديد ماه‌ها تلاش و بررسي مي‌كنند تا در هنگام باز كردن جعبه، جدا كردن برچسب محافظ و نوار دور بسته‌بندي، همه چيز به درستي پيش رود. آن‌ها چندين بار جعبه‌ها را باز كرده و ترفندهاي مختلفي روي آن‌ها پياده مي‌كنند تا مصرف‌كننده، تجربه‌ي حسي خوبي را از ابتدا نسبت به محصول پيدا كند. دفعه‌ي بعد كه جديدترين محصول اپل را خريديد، هنگام باز كردن جعبه به اين نكته هم فكر كنيد.

۹. اپل محصولات را از طريق كشتي ارسال نمي كند! تمامي نقل و انتقالات اپل با پروازهاي فرست كلاس است

اپلي‌ها هيچ وقت زير بار اين موضوع نمي‌روند كه محموله‌ي اجناس خود را با كشتي‌هاي باري ارسال كنند و ترجيح مي‌دهند كه بيشتر كالاهايشان را از طريق هوايي انتقال دهند تا در زمان نيز صرفه‌جويي شود. در حال حاضر شركت اپل بزرگ‌ترين مشتري شركت هواپيمايي كاتاي پاسيفيك است.

  ۱۰. اوايل استيو جابز عادت داشت در نام‌گذاري محصولات شركت، از اسم اعضاي خانواده‌اش استفاده كند

براي مثل اپل ليزا (يكي از اولين رايانه‌هاي موجود در دهه‌ي ۸۰) اسم دختر جابز را به همراه داشت. از آنجا كه جابز آن‌قدر فرزند نداشت كه بتواند اين رويه را ادامه دهد، از صرافت اين عادت افتاد!

  ۱۱. تيم طراحي اپل گردش مالي واقعا پاييني داشت

قبل از پيدايش "سر جاني آيو" ، ايشان فقط يك "جاناتان آيو"ي معمولي بود. خوشبختانه، آيو توانايي بالايي در مديريت ارشد بخش طراحي صنعتي در اپل از خود نشان داد و توانست قبل از بازگشت دوباره‌ي جابز به شركت، اوضاع را سر و سامان دهد.

 ۱۲. اپلي‌ها مايكل بلومبرگ‌هاي دنياي رايانه‌اند

 سيگار كشيدن در نزديكي رايانه‌ها از مصاديق نقض اعتبار گارانتي محسوب مي‌شود. اين موضوع، شامل حال سيگارهاي الكترونيكي هم مي‌شود. در واقع اپل نيز مانند مايكل بلومبرگ يكي از مخالفان سرسخت مصرف دخانيات به شمار مي‌آيد.

 ۱۳. اپل از آنچه كه فكرش را مي‌كنيد درآمد بيشتري دارد! در حدي كه نقدينگي اپل از خزانه‌ي دولت ايالات متحده نيز بيشتر است

 در سال ۲۰۱۱، اپل در هر ثانيه ۴۵۵۰ دلار به دست مي‌آورد و هزينه‌هاي پرداختي‌اش خيلي كمتر از اين مبلغ بود. ميزان دارايي اپل در حال حاضر ۳ ميليارد دلار بيشتر از بودجه دولت آمريكا برآورد شده است! از اين رو اپل ايالت كاليفرنيا را متقاعد كرده است كه كمپ جديدش را (كه تصوير آن را در بالا مي‌بينيد) بسازد و در شكل و شمايل شهر كوپرتينو هم تغيير و تحولاتي ايجاد كند. برآوردهاي مالي نشان داده است كه اين ساخت و سازها براي اپل ۵ ميليارد دلاري آب مي‌خورد!

۱۴. اپل به هيچ كس اعتماد ندارد! مخصوصا سايت Gizmodo

وقتي اپل كارمندان جديد استخدام مي‌كند، به آن‌ها يك يا چند پروژه جعلي اختصاص مي‌دهد. براي اپل فرقي ندارد كه كارمندش يك كارشناس معمولي بوده و يا يك سرپرست ارشد باشد. چنانچه كوچك‌ترين موردي در ارتباط با اسرار پروژه يا شركت به بيرون درز كند، اپل قراردادش را با نيروي جديد لغو خواهد كرد. در سال ۲۰۱۰، سايت گيزمودو به يك نفر ۵۰۰۰ دلار پرداخت كرد تا الگوي اوليه از آيفون 4 را در يك كافه نشانش دهد. اين گوشي كه در يك قاب خزدار آيفون 3 اس پنهان شده بود، يك شبه توسط گيزمودو به عموم معرفي گرديد. همين موضوع جرقه‌ي يك دعواي حقوقي را روشن كرد. در اين وانفسا، ايميل‌هاي شخصي زيادي بين "برايان لم"، ويراستار گيزمودو و استيو جابز رد و بدل شد. از آن زمان به بعد انتشار رويدادهاي مربوط به اپل در سايت گيزمودو و ديگر سايت‌هاي زير مجموعه‌ي Gawker network ممنوع اعلام شد .
تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد