كوه سبلان مقدس‌ترين كوه ايران !

وبلاگ ادیب قوچانی مطالب جذاب جالب خواندني اخبارهاي فرهنگي هنري واموزشي علمي فن اوري اينترنت موبايل سلامت اموزش اشپزي جوانان گردشگري ديني فن اوري تحصيلي اعتياد موفقيت ورزشي طب سنتي دعا خانه داري زناشويي والدين موفق اشپزي و....

كوه سبلان مقدس‌ترين كوه ايران !

كوه سبلان مقدس‌ترين كوه ايران !



كوه سبلان در اردبيل,تصاوير كوه سبلان

كوه سبلان در 25 كيلومتري جنوب شرقي مشگين شهر و در 40 كيلومتري اردبيل قرار دارد دارد

 

كوه سبلان كه در زبان تركي آذربايجاني «ساوالان» و در زبان تالشي «سفلون» ناميده مي‌شود، از دره قره‌سو در شمال غرب شهر اردبيل شروع شده و در جهت شرقي- غربي به طول 60 كيلومتر و عرض حدود 48 كيلومتر تا كوه قوشه‌داغ در جنوب اهر امتداد مي‌يابد و به وسيله اين كوه به ارتفاعات قره‌داغ متصل مي‌شود. كوه سبلان بر سه شهر اردبيل، اهر و مشكين‌شهر مشرف است. اين كوه در 25 كيلومتري جنوب شرقي مشگين شهر و در فاصله حدود 40 كيلومتري شهر اردبيل قرار دارد.


سبلان سومين قله بلند ايران و يك كوه آتشفشاني غيرفعال است. ارتفاع بلندترين قله آن به نام «سلطان ساوالان» به 4811 متر مي‌رسد. در جبهه غربي قله سلطان ساوالان و در كنار جان‌پناه سنگي به شكل عقاب قرار دارد كه در طول زمان به نماد كوه سبلان تبديل شده است. اين قطعه سنگ كه به واقع اعجاز طبيعت مي‌باشد، به شكل عقابي است كه نشسته و سر را به جانب شرق چرخانده است

مراتع سبلان از بهترين مراتع طبيعي ايران است. دامنه‌هاي سبلان، برخلاف سهند كه كمي سنگلاخي است، داراي خاك نرم‌ و حاصلخيز است و علف‌هاي مرغوب و پرارزشي در آن رشد مي‌كنند.

 كوه سبلان در اردبيل,تصاوير كوه سبلان

 كوه سبلان در زبان تركي آذربايجاني «ساوالان» و در زبان تالشي «سفلون» ناميده مي‌شود


سبلان به خاطر آبگرم‌هاي طبيعي دامنه كوه، طبيعت تابستاني زيبا، درياچه زيبا در قله كوه، مورد توجه دوستداران طبيعت مي‌باشد همچنين از آنجايي كه تمام قلل سبلان در ايام سال پوشيده از يخ و برف‌هاي دائمي مي‌باشند، در اين منطقه يك پيست اسكي به نام «الوارس» وجود دارد كه مورد توجه گردشگران است.


كوه سبلان مقدس‌ترين كوه ايران است. گفته مي‌شود مزار يكي از پيامبران، در قله سبلان قرار دارد و بنا بر باورهاي مردم، اين مزار، مزار زردشت است. در متون كهن فارسي نيز به رابطه سبلان و زردشت اشاره شده و آنجا را مكان نيايش و عبادت زردشت مي‌دانند. يكي از نشانه‌هاي تقدس سبلان، سوگند به آن است. نام سبلان هنوز يكي از مهم‌ترين سوگندهاي ساكنان اطراف كوه و عشاير كوچنده شاهسون به شمار مي‌آيد. اهالي باور دارند كه وقتي نام سبلان برده مي‌شود به ويژه وقتي به آن سوگند ياد مي‌كنند، مار از شكارش دست مي‌كشد. 

كوه سبلان در اردبيل,تصاوير كوه سبلان

 كوه سبلان بر سه شهر اردبيل، اهر و مشكين‌شهر مشرف است

   كوه سبلان در اردبيل,تصاوير كوه سبلان

 سبلان به خاطر آبگرم‌هاي طبيعي دامنه كوه و طبيعت تابستاني زيبا مورد توجه دوستداران طبيعت مي‌باشد

    كوه سبلان در اردبيل,تصاوير كوه سبلان

مراتع سبلان از بهترين مراتع طبيعي ايران است

     تصاوير كوه سبلان،عكس هاي كوه سبلان،قله سبلان،قله سبلان در اردبيل

 

منبع:seeiran.ir

تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد