روش هاي تشخيص هندوانه، طالبي و خربزه رسيده

وبلاگ ادیب قوچانی مطالب جذاب جالب خواندني اخبارهاي فرهنگي هنري واموزشي علمي فن اوري اينترنت موبايل سلامت اموزش اشپزي جوانان گردشگري ديني فن اوري تحصيلي اعتياد موفقيت ورزشي طب سنتي دعا خانه داري زناشويي والدين موفق اشپزي و....

روش هاي تشخيص هندوانه، طالبي و خربزه رسيده

روش هاي تشخيص هندوانه، طالبي و خربزه رسيده



شناخت هندوانه و طالبي و خريزه شيرين, راهنماي خريد هندوانه هندوانه شيرين و رسيده پوستي نازك، صاف و براق دارد

 

يكي از محبوبترين ميوه هاي تابستان، هندوانه است كه بسياري آن را دوست دارند، اما بايد بدانيم كه چگونه هندوانه اي را انتخاب كنيم كه كال و يا بيش از حد رسيده نباشد.

اگر در گرماي تابستان و حين عرق‌ريزي و عطش به خوردني‌اي دلچسب فكر كرده باشيد، احتمالا مواقعي را به ياد خواهيد آورد كه هوس خوردن هندوانه، طالبي، يا خربزه‌اي شيرين و خنك گوشه‌اي از ذهنتان پركشيده است.


راهنماي پي آمده را بخوانيد تا پس از عملي كردن چنان هوس و آرزويي، حالتان از هدر رفتن پول و خريد محصولي پوك و بي‌مزه گرفته نشود!

۱ـ هندوانه رسيده:

مطالعات نشان مي دهد بهترين علامت رسيدن ميوه تغيير رنگ پوست ميوه است. به هنگام رسيدن ميوه رنگ پوست روشن تر مي شود. اين تغيير رنگ در نقطه تماس ميوه با زمين به خوبي هويدا است. رنگ نقطه تماس ميوه نارس سفيد متمايل به سبز است ولي پس از رسيدن رنگ اين نقطه به زرد روشن تبديل مي شود.

 

در نتيجه براي تشخيص رسيدن هندوانه روش هاي متعددي وجود دارد. يك روش صدايي است كه با انگشت روي هندوانه زده مي شود. هندوانه نارس صداي تو خالي نسبتا تيزي داشته ولي هندوانه رسيده صداي آرامتري دارد بايد توجه داشت هندوانه بيمار يا نارس كه زود از ساقه چيده و پلاسيده شده نيز صداي پر و آرامي دارد.

شكل ظاهري هندوانه بايد منظم، بدون ضربه يا خراش باشد، در غير اين صورت بايد بدانيد مدت طولاني در معرض آب يا حرارت آفتاب بوده و نامناسب است.


يكي از راه هاي تشخيص هندوانۀ رسيده فشردن هندوانه بين دو دست است. شنيدن صداي نازك كه از شكاف داخلي گوشت بوجود مي آيد به عنوان علامت تردي ميوه شناخته شده و معرف رسيده بودن آن است. (به اين روش هم خيلي اطمينان نكنيد چون ممكن است نشانه پوكي آن باشد!). هندوانۀ سفت با شكل يكنواخت و سنگين مطلوب است. اگر رنگ پوست آن كمرنگ و شيري باشد مطلوب نيست. گوشت آن بايد سفت بافت تازه و تخمهاي آن كاملا رسيده و پر باشد.

هر چه هندوانه نسبت به حجمش سبك تر باشد و چگالي اش كمتر باشد بهتر است و نشانه‌ي رسيدن مطلوب آن است.


پوك بودن (معيار صوتي). پوك بودن را اگر چه مي توان زير مجموعه چگالي آورد ولي از آن جا كه روش آزمايش آن از طريق صوت و لامسه است آن را جدا آورديم!

پوك بودن هندوانه كه از نواختن بر روي آن مشخص مي شود (هم صدا هم لامسه‌ي دست) نشانه‌ي تقريبا كاملي است كه به ما اخباري از عمق هندوانه را گزارش مي دهد.

چگالي كم هندوانه را مي توان معياري براي پوك بودن دانست. اين معيار ترد بودن را براي هندوانه تضمين مي كند. ولي معيار كاملي براي شيريني نيست.

براي تست شيريني هندوانه بايست پوكي آن را از طريق صدا سنجيد. پوكي نشان مي دهد كه آب مازاد هندوانه جذب شده است. (مقدار قند ثابت در آب كمتر= شيريني بيشتر محصول)

هر چه صدا بم تر باشد بهتر است. هر چه انعكاس صدا سريع تر به گوش برسد بهتر است. 


پوستي نازك، صاف و براق دارد.

اگر بين دو دست، نزديك گوشتان بگيريد و اندكي فشار دهيد، صداي قرچ‌مانندي حاكي از ترك برداشتن محتوياتش خواهد داشت.

با كف دست يا پشت ناخن انگشتتان، به آن ضربات كوتاه و متوالي بزنيد. در صورتي كه صداي بم، آهسته و طبل مانندي مثل تاپ تاپ داد، رسيده است و در صورتي كه صدايي زير و بلند مثل تق تق داشت، زمان چيدن يا خوردن آن نرسيده است.

به قسمتي كه هندوانه از بوته جدا شده نگاه كنيد؛ اگر هنوز مقداري از ساقه به آن چسبيده، احتمال شيرين بودنش اندك است، چون هنوز نارس و كال به بازار آمده، اما اگر ساقه كاملا از هندوانه جدا شده و تورفتگي ايجاد كرده، به‌دليل رسيدگي، آسان تر چيده و جدا شده، بنابراين شيرين تر است. هر قدر ترك‌هاي ريز در اين قسمت بيشتر باشد، هندوانه شيرين تري انتخاب كرده‌ايد.


رنگ ساقۀ هندوانه بايد زرد مايل به كرم باشد، هر چه پر رنگ تر باشد مناسب تر است، اما اگر كم رنگ يا سفيد باشد نشانه آن است كه قبل از رسيدن چيده شده است، و به همين دليل داخل آن قرمز نيست.


چند ضربه به هندوانه بزنيد اگر صداي آن مانند طبل بود آن را بخريد، در غير اين صورت اگر صدايش غير واضح بود آن را نخريد، رنگ هندوانه رسيده، بايد سبز پررنگ براق باشد.

۲ـ طالبي رسيده:

اگر آن را از نزديك بو كنيد، عطر خوبي دارد و بوي خوشايندي مي‌دهد.

پوستي زبر دارد.

سر طالبي، آنجا كه شبيه دكمه به نظر مي‌رسد، اندكي نرم‌تر است (مواظب باشيد همه قسمت‌ها نرم نباشد چون در اين صورت احتمالا از رسيدگي هم گذشته و در حال ترشيدن است).

يا رنگي زرد و فقط اندكي متمايل به سبز دارد؛ يا زردي آن كمرنگ و كرم‌مانند است.

خطوط آن سبز كمرنگ است (خطوط سبز با تيرگي بيشتر، معمولا نشانه ماندگي محصول در مغازه است).

۳ـ خربزه رسيده:
برعكس طالبي، هيچ قسمت آن نرم نيست (هر قدر نرم‌تر باشد نشانه اسيدي شدن بيشتر يا قرار داشتن در آستانه ترشيدگي است).

همانند هندوانه، ساقه يا ريشه آن، هنگام برداشت براحتي از خربزه جدا شده و برآمدگي اندكي دارد يا حتي فرورفتگي ايجاد كرده است.

همانند طالبي، پوستي زبر و زرد دارد.
راه‌هاي طولي آن به رنگ سبز كمرنگ است.

سراغ خربزه‌هاي نوبر نرويد! چون معمولا بي مزه اند. خربزه شيرين حدود يك ماه بعد از نوبرانه به بازار مي‌آيد.

 

گردآوري : بخش اسرارخانه داري بيتوته

 

منابع : shafaf.ir
yjc.ir
شبكه العالم

تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد