دانستني -با زندگي كنار بياييد....

وبلاگ ادیب قوچانی مطالب جذاب جالب خواندني اخبارهاي فرهنگي هنري واموزشي علمي فن اوري اينترنت موبايل سلامت اموزش اشپزي جوانان گردشگري ديني فن اوري تحصيلي اعتياد موفقيت ورزشي طب سنتي دعا خانه داري زناشويي والدين موفق اشپزي و....

دانستني -با زندگي كنار بياييد....

با زندگي كنار بياييد....



مهارت زندگي‌ كردن,چگونه زندگي‌كردن,مهارت زندگي

مهارت زندگي‌ كردن در دنياي امروز كه پيچيدگي‌هاي خاص خود را دارد، ضرورتي انكارناپذير به شمار مي‌رود اما اگر قرار باشد درباره مهارت زندگي بحث كنيم، ابتدا بايد قياسي با گذشته انجام دهيم.

در اولين گام بايد اين سوال را پرسيد كه زندگي در جهان كنوني، در قياس با صد‌سال گذشته، چه اندازه تغيير كرده است؟
واقعيت اين است كه زندگي و چگونه زندگي‌كردن يكي از مفاهيمي است كه هم عموم مردم و هم نخبگان درباره آن سخنان زيادي گفته‌اند. سوالي كه دانشمندان علوم انساني را به خود مشغول كرده، اين بوده كه زندگي خوب، سالم و سازنده، چگونه است و براي رسيدن به آن، چه بايد كرد؟ زماني هم كه ما از مهارت‌هاي زندگي حرف مي‌زنيم، درواقع از راه‌هايي صحبت به ميان مي‌آيد كه مي‌تواند انسان را به اين نوع زندگي نزديك كند و خوشبختي به همراه بياورد.


براي بهتر شدن درك مفهوم مهارت‌هاي زندگي بايد از دو نگاهي حرف بزنيم كه درباره زندگي وجود دارد. در يك نگاه ايده‌آلي، زندگي خوب، زندگي‌اي است كه در آن هيچ تنشي وجود ندارد و هيچ دست‌اندازي، زندگي فرد را دچار تشويش نمي‌كند. فرد در موقعيتي رويايي زندگي مي‌كند و هيچ‌گونه گرفتاري و كشمكشي نمي‌تواند زندگي او را دچار تغيير كند. اما يك نگاه ديگر نيز وجود دارد كه اساس زندگي را با ناراحتي و سوگ، از دست‌دادن و كشمكش عجين مي‌داند. اين‌كه با گذشت هر روز، يك روز از عمرمان از دست مي‌رود و پيرتر مي‌شويم، هر چند وقت يكبار متوجه موي سفيدي مي‌شويم و چين و چروك‌هاي صورتمان را نگاه مي‌كنيم.
وقتي پذيرفتيم كه زندگي هميشه و در همه موقعيت‌ها، خوشايند نيست، بايد راهي را انتخاب كنيم كه به وسيله آن آرامش بيشتري داشته باشيم

در بارزترين شكل ما معتقديم زمان و سلامتي‌مان هر روز براي ادامه زندگي كمتر مي‌شود. از طرف ديگر مدام در زندگي با اين مسأله روبه‌رو هستيم كه بايد از خواسته‌هايمان بگذريم و با خود مرور مي‌كنيم كه جمع‌شدن خيلي از خواسته‌هايمان باهم، سازگاري ندارد.


حالا اگر قرار باشد اين دو نگاه را كنار يكديگر بگذاريم و بعد از مهارت‌هاي زندگي حرف بزنيم، بايد بگوييم مهارت‌هاي زندگي در وهله اول، پذيرش نگاه دوم و قبول آن است. بعد وقتي پذيرفتيم كه زندگي هميشه و در همه موقعيت‌ها، خوشايند نيست، بايد راهي را انتخاب كنيم كه به وسيله آن آرامش بيشتري داشته باشيم.


مهارت زندگي به ما ياد مي‌دهد كه چه راهي را بايد انتخاب و چگونه بايد زندگي كرد تا سازگاري بيشتري به دست آورد و آرامش بيشتري داشت تا بتوان از آن لذت برد.
مهارت‌هاي زندگي ساختن يك شهر رويايي نيست كه در آن هيچ گرفتاري وجود ندارد و سوگ، تلخي و ناكامي در آن بي‌معناست بلكه بخش مهمي از مهارت‌هاي زندگي كنار آمدن با همين تلخي‌هاست كه عنصر مهمي در ساخت زندگي است و كسي كه مي‌تواند سازگار‌تر باشد درواقع مهارت بهتري دارد.


در مجموع مي‌توان گفت آدم‌هايي كه مهارت بهتري دارند بهتر با ناكامي‌ها كنار مي‌آيند، تنش‌هاي خود را حل مي‌كنند و راه‌حل‌هاي گوناگوني دارند و مي‌توانند آن را در شرايط مختلف استفاده كنند.


اين توانايي ها (مهارت هاي زندگي)فرد را قادر مي سازد تا مسئوليت و نقش هاي اجتماعي اش را بپذيرد و بدون لطمه زدن به خود و ديگران، با خواست ها، انتظارات و مشكلات رو به رو شود.

 

ده مهارت زندگي كه سازمان بهداشت جهاني مشخص نموده، عبارتند از:
1- مهارت خودآگاهي
2- مهارت همدلي
3- مهارت روابط بين فردي
4- مهارت ارتباط موثر
5- مهارت مقابله با استرس
6- مهارت مديريت هيجان
7- مهارت حل مسئله
8- مهارت تصميم گيري
9- مهارت تفكر خلاق
10- مهارت تفكر خلاقانه

اگر بخواهيم فوايد و كاربرد هاي مهارت هاي زندگي را تيتر وار براي تان بشمريم ،مهمترين فوايد و كاربرد هاي آن عبارتند از:
1- نحوه كنار آمدن با انتظارات متفاوت خود، خانواده، همسر، فرزندان، دوستان، همكاران و جامعه
2- برقراري رابطه لذت بخش با امكانات، تكنولوژي و محيط زندگي
3- دفع فشارهاي رواني از طرف محيط
4- سازگاري با مسائل اقتصادي و نيازهاي معيشتي
5- تقويت مديريت خانواده و تربيت فرزندان
6- تقويت اعتماد به نفس
7- تقويت مهارت هاي ارتباطي
8- تامين سلامت جسمي و بهداشت رواني
9- تامين آرامش و لذت زندگي
10- خود شكوفايي، بالندگي، خوشبختي و شادابي
اميد واريم كه با مطالعه ي مطالب اين بخش با مهارت هاي زندگي بيشتر آشنا شويد و در زندگي روزمره تان به كار ببريد.
منابع: جام جم سرا / سايت پيشگيري نوين

تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد