آشنايي با خواص مويز و انواع كشمش ها

وبلاگ ادیب قوچانی مطالب جذاب جالب خواندني اخبارهاي فرهنگي هنري واموزشي علمي فن اوري اينترنت موبايل سلامت اموزش اشپزي جوانان گردشگري ديني فن اوري تحصيلي اعتياد موفقيت ورزشي طب سنتي دعا خانه داري زناشويي والدين موفق اشپزي و....

آشنايي با خواص مويز و انواع كشمش ها

آشنايي با خواص مويز و انواع كشمش ها



خواص درماني مويز, فوايد مويز

خواص كشمش و مويز

 

با خوردن مويز، غلظت خون كاهش مي يابد، رگ هاي خوني منبسط مي شوند و خون مي تواند با سرعت بيشتري در بدن جريان يابد و در نتيجه مانع انباشته شدن پلاكت هاي خون روي هم مي شود و از لخته شدن خون در رگ ها جلوگيري مي كند.

به حبه‌هاي درشت خشك شده انگور سياه، مويز گفته مي‌شود. اين نوع خشكبار در واقع از نظر شكل ظاهري و رنگ آن با كشمش متفاوت، ولي از نظر خواص تا حدود زيادي شبيه آن است.

 

مويز نوعي خشكبار است كه با خشك كردن انگور حاصل مي‌شود. مويز نوعي كشمش است كه از انگور شاهاني تهيه مي‌شود. كشمش بيشتر براي انگور خشكيدهٔ كوچك استعمال مي‌شود و مويز در انگور بزرگ.


مويز بر اثر خشك شدن خواص خود را از دست نمي‌دهد و حتي اثر نيرو بخش آن بيشتر مي‌شود.

 

مويز سرشار از ويتامين هاي E ، A ، B و املاحي مانند كلسيم، فسفر و پتاسيم است. مويز داراي اسيدهاي چرب امگا ۳ و امگا ۶ مي باشد. همچنين بايد اشاره داشت كه بهترين و پرخاصيت‌ترين نوع آن مويز پر گوشت، كم دانه يا بي‌دانه است.

مويز از ابتلا به آلزايمر، سرطان و ديابت جلوگيري مي‌كند.

تركيبات مويز اثر بسيار قوي در جلوگيري از بروز اختلالات بيماري آلزايمر دارد. هر چه ميزان آنتو سيانين (عامل رنگ سياه مويز) بيشتر باشد، قدرت مويز در جلوگيري از آلزايمر بيشتر مي‌شود.

بايد يادآوري شود كه تركيبات موجود در مويز مي‌تواند از تصلب شرايين (سفت و سخت رگ‌ها) و چسبندگي پلاكت‌ها جلوگيري مي‌كند. با خوردن مويز، غلظت خون كاهش مي‌يابد رگ‌هاي خوني منبسط مي‌شود با خوردن مويز غلظت خون كاهش مي‌يابد. رگ‌هاي خوني منبسط مي‌شوند و خون مي‌تواند با سرعت بيشتر ي در بدن جريان يابد و در نتيجه مانع انباشته شدن پلاكت‌هاي خون روي هم مي‌شود و از لخته شدن خون پيشگيري مي‌كند.

به طوركلي مويز درمان كننده بيماري‌هاي قلبي و پايين آورنده فشار خون است و براي بيماران ديابتي بسيار مفيد مي‌باشد.

مويز مي‌تواند به تقويت معده كمك كند و براي افرادي كه ناراحتي‌هاي گوارشي دارند مفيد است از ديگر خواص مهم مويز مي‌توان به اثرات ضد درد ضد باكتري و اثرات محافظت كنندگي از كبد قلب و سيستم ايمني بدن اشاره كرد.


مصرف مويز همچنين از سردردهاي ميگرني پيشگيري مي‌كند و موجب كاهش شدت درد آن مي‌شود.

مويز در گروه ميوه‌ها طبقه‌بندي مي‌شود و دو قاشق غذاخوري مويز معادل ۳۰ گرم حدود ۶۰ كيلوكالري انرژي دارد.

مويز منبع انرژي است و افرادي كه مبتلا به يبوست هستند مي‌توانند در رژيم غذايي خود از مويز استفاده كنند.

مويز سرشار از ويتامين‌هاي گروه C است ولي ويتامين B خود را از دست داده است  و ديابتي‌ها در مصرف ميوه‌هاي خشك مانند مويز دقت كنند به دليل اين قند اين گونه ميوه‌ها زياد است.

در سال هاي اخير، مويز در آجيل فروشي ها جايگاه ويژه اي را به خود اختصاص داده است و اغلب خانواده ها از آن همراه با ديگر مغزها، براي افزايش توان و انرژي به ويژه در فصول سرد سال استفاده مي كنند، اما سوال اينجاست كه آيا مويز را مي توان جايگزين انگور كرد؟ آيا افراد ديابتي و چاق مي توانند از اين ميوه خشك استفاده كنند؟

معمولا مويز تهيه شده از انگور قرمز مجلسي يا انگور شاهاني بهتر است.

تركيبات سياه يا قرمز رنگ موجود در مويز از نوع آنتوسيانين و پلي فنوليك است كه داراي خواص ضدسرطان و ضدآلزايمر هستند. مقدار زياد آنتوسيانين موجب شده كه ارزش مويز در مقايسه با انگور سبز و كشمش به مراتب بيشتر و كامل تر باشد.

تركيبات مويز اثر بسيار قوي در جلوگيري از بروز اختلالات بيماري آلزايمر دارند. هر چه ميزان آنتوسيانين (عامل رنگ بنفش يا سياه مويز) بيشتر باشد، قدرت مويز در جلوگيري از آلزايمر بيشتر مي شود.

از سوي ديگر اين ميوه مي تواند با توليد انرژي در روزهاي سرد سال، بدن را گرم و پرانرژي كند.

 

خواص مويز,آشنايي با خواص مويز بهترين نوع مويز


مويز حاوي آنتوسيانيدها است كه ارزش غذايي آن را افزايش مي‌دهد. و رنگ تيره مويز به دليل وجود همين آنتوسيانيدها است كه مويز ضد سرطان، درمان كننده بيماري هاي قلبي و پايين آورنده ي فشار خون است.
مويز مي تواند به تقويت معده كمك كند و براي افرادي كه ناراحتي هاي گوارشي دارند، مفيد است.

 

مويز موجب تقويت سيستم گوارش بدن مي شود و براي مادران باردار، شيرده و كودكان مفيد است چرا كه مي تواند به عنوان ميان وعده مصرف شود.


چنانچه هر فردي هر روز صبح 21 عدد مويز را ناشتا مصرف كنند، موجب افزايش هوشياري و قوت بدن آنها مي شود.

افرادي كه صبح بعد از بيدار شدن از خواب، احساس خستگي، ضعف و ناتواني مي كنند، با مصرف مويز به مدت 6 ماه ناشتا، بدن شان قوت زيادي مي گيرد، مغزشان تقويت شده وسردي و بلغم از بدن آنها خارج مي شود.

مويز و بادام منبع غني از كلسيم مي باشند و موجب تقويت و استحكام مفاصل نيز مي باشند. با مصرف معجون يك ليوان شير و يك قاشق عسل و پودر سنجد مي توان در هر سني استخوان ها را تقويت كرد و بدن را تقويت نمود.

 

خواص كشمش,فايده هاي مويزآشنايي با انواع كشمش


كدام كشمش بهتر است؟

به ميوه رسيده و خشك شده ارقام مختلف انگور بي دانه يا دانه دار ،كشمش گويند. كشمش آفتاب خشك، سايه خشك، تيزابي و انگوري از جمله كشمش هايي است كه اين روزها در بازار به فروش مي رسد. كشمش آفتاب خشك به كشمش پلويي هم معروف است و كيفيت و قدرت بالا و طعم خوبي دارد. رنگ سرخ، ملاك تشخيص اين كشمش از انواع ديگر آن است.

كشمش سايه خشك نوعي كشمش است كه رنگ آن تغيير نكرده و سبز باقي مي ماند. انگورعسگري به اين روش خشك مي شود و ارزش تغذيه اي آن بالاست.

كشمش تيزابي به وسيله تيزاب خشك مي شود. اين ماده از طعم و بو و كيفيت كشمش مي كاهد و دوز زياد آن سرطانزاست. رنگ كشمش، زرد مايل به قهوه اي خرمايي است. اين كشمش به دليل روغن موجود در تيزاب سطحي چرب و نيمه براق دارد و اين ملاك مناسبي براي تشخيص آن است.

كشمش انگوري به تيزاب آغشته و با دود گوگرد خشك مي شود. رنگ آن زرد كهربايي مايل به قهوه اي روشن است و به دليل تركيبات گوگردي فشار مضاعفي بر كليه ها تحميل كرده و براي سلامت مضر است.

 

گردآوري : بخش آشپزي بيتوته
منابع : سلامت نيوز
shebreh.ir

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تگ های زیر پشتیبانی میشود
<b> <strong> <em> <i> <u> <strike> <s> <sup> <sub> <blockquote> <code> <pre> <hr> <br> <p> <a> <span>