با طبيعت زيباي «سي سخت» آشنا شويد

وبلاگ ادیب قوچانی مطالب جذاب جالب خواندني اخبارهاي فرهنگي هنري واموزشي علمي فن اوري اينترنت موبايل سلامت اموزش اشپزي جوانان گردشگري ديني فن اوري تحصيلي اعتياد موفقيت ورزشي طب سنتي دعا خانه داري زناشويي والدين موفق اشپزي و....

با طبيعت زيباي «سي سخت» آشنا شويد

با طبيعت زيباي «سي سخت» آشنا شويد



مكانهاي تفريحي سي سخت,ديدني هاي سي سخت

سي سَخت يكي از شهرهاي استان كهكيلويه و بويراحمد است

 

سي سخت ، سرسخت و باغ آشيان ، در دامنه رشته كوهي سترگ ، آرام گرفته است. اينجا مردماني دارد با سخاوت چشمه هايش و به صبوري قله هايش . ارتفاع بالاي دوهزار متري سي سخت ،سرماي زمستاني را در اينجا تداوم بخشيده است ، باغ هاي سرسبز انگور وسيع در فصل بهار و دل انگيز تر و رويايي تر در فصل پاييز هوش از سر هر رهگذر و مسافري مي ربايد. چشمه هاي جوشان ، تپه هاي سرسبز و گل فرش و رشته كوه هايش در سايه سار قله پوشيده از برف دنا ،يكي از بي نظير ترين مناطق گردشگري ايران زمين را آفريده است.

سي سَخت يكي از شهرهاي استان كهكيلويه و بويراحمد در جنوب غربي ايران و در 35 كيلومتري شهر ياسوج مركز اين استان واقع شده است. سابقه روستايي سي سخت به ۱۳۵ سال قبل برميگردد و در سال ۱۳۶۲ به جمع شهرهاي كشور پيوست . جمعيت سي سخت حدود 8500 نفر مي¬باشد كه ايشان بخشي از ايل بويراحمد سفلي و از نژاد لُر و زبان آن ها فارسي با گويش لُري است.اين شهر سالانه شاهد بازديد گردشگران داخلي و خارجي فراواني است. براي مسافرت به اين شهر مي توان از جاده ياسوج به سي سخت استفاده كرد و يا از جاده اصفهان-سميرم-سي سخت به اين شهر رسيد.


اقتداري، در كتاب «خوزستان و كهگيلويه و ممسني» چنين مي نويسد:  نام سي سخت در متون جغرافيايي به صورت سي سخت، سيم سخت، سيم بخت، و امثال آن آمده است.


در كتاب "ارجان و كهكيلويه" درخصوص وجه تسميه سي سخت نوشته شده است: «محليان اين سامان به روايت از راويان قديمي گفته اند كه واژ اصلي سي سخت بدين ترتيب بوده است كه سي مرد فولادين و سر سخت منطقه تصميم داشته اند در زمستاني پر برف و يخبندان از گردن معروف «بيژن» عبور نمايند ولي به علت مسدود بودن گردنه از برف و سرماي بيش از حد، هم آن سي نفر در اين راه كشته شده اند. از اين رو اين منطقه را سي سخت يعني سرزميني كه سي تن از سخت ترين مردان آن زمان در آن جان سپرده اند، خوانده اند. اهالي بويراحمد عليا معتقدند كه كي خسرو پادشاه حماسي ايران در محل «تل خسرو» كه در قلب بويراحمد است، لهراسب را به جانشيني خود انتخاب كرد و خود با سواران به سمت سي سخت كنوني حركت كرده و در محل "چشمه بشو" كي خسرو و سواران فرود آمدند و خود را شستشو دادند و در موقع عبور از «گردنه بيژن» به قدري برف و باد و كولاك شديد بود كه كي خسرو و همه سواران از بين رفتند.


سي سخت داراي پيشينه تاريخي بسيار قديمي است و سابقه سكونت در شهر سي سخت به قبل از اسلام برميگردد. آثار سفالي تمدنهاي قديمي در حفاريهاي اين شهر به وفور يافت شده است و اخيرا گورهاي انساني با قدمت ۳۰۰۰سال قبل از ميلاد در اين شهر كشف شده است. در«تل اسپيد» آثاري از هزاره اول تا دوره ساساني و تا دوره صفوي شناسايي شده و اين تپه در آثار تاريخ ملي به ثبت رسيده است. همچنين تل قلات كه در فهرست آثار ملي به ثبت رسيده  داراي آثاري از دوران سلجوقي تا قاجاريه است.


برخي از مهمترين جاذبه هاي گردشگري اين منطقه عبارتند از:
 كوه دنا: اين كوه با ارتفاع 4409 متري كه تمام شهرت سي سخت در نظر گردشگران خارجي و كوهنوردان از آن نشأت مي گيرد، با شكوهي تمام در هنگام ورود به شهر از دوردست به چشم مي خورد. از آنجا كه سي سخت در دامن دنا از رشته كوه هاي زاگرس واقع شده است، اطراف آن را كوه هايي زيبا از جنگل بلوط با پوشش خاص طبيعي فرا گرفته است.

مكانهاي تفريحي سي سخت,ديدني هاي سي سخت

 كوه دنا با با ارتفاع 4409 متري يكي از جاذبه هاي گردشگري سي سخت مي باشد

 

درياچه كوه گل : اين درياچه بسيار زيبا در نزد محليان به «بَرم كوه گل» شهرت دارد و از ديگر جاذبه هاي طبيعي سي سخت به شمار مي رود.

گردنه ي بيژن : با ۳۲۰۰ متر ارتفاع در ۶ كيلومتري شمال شرقي سي سخت مرتفع ترين گردنه ي ماشين رو در كشور است. اين گردنه به ياد بيژن، پهلوان نامي لشكر كيخسرو، بيژن ناميده شد. در فصل زمستان به خاطر وجود برف در جاده، نمي توان راهي آنجا شد. اما در ارديبهشت ماه مي توان از ميان ديواره هاي برفي عبور كرد و شاهد زيبايي شگفت انگيز اين گردنه بود.

دشتك:دشتي كوچك كه در فاصله 8 كيلومتري غرب سي سخت و در دامنه رشته كوه سر به فلك كشيده دنا واقع است. در انتهاي دشتك «مِلي كشي» را مي توان ديد كه يكي ديگر از جاذبه هاي اين منطقه است. ويژگي برجسته دشتك وجود جنگل هاي آكنده از بلوط است.

چشمه «ميشي»: بزرگترين و پرآب ترين چشمه اين منطقه چشمه ميشي است كه در پائين گردنه بيژن قرار گرفته وآب آن با وجود تامين آب آشاميدني شهر،زمينهاي زراعي ده بزرگ سي سخت را نيز آبياري مي كند. 

مكانهاي تفريحي سي سخت,ديدني هاي سي سخت

  بزرگترين و پرآب ترين چشمه ي منطقه سي سخت، چشمه ميشي است

 

چشمه «طوف»: اين چشمه كه مشرف بر شهر توريستي سي سخت است در مسير صعود به قله دنا قرار دارد. اين چشمه در تمام فصول سال داراي آبي گوارا و خنك است.

 چشمه «تاگي»: چشمه اي داراي آبي خنك و گواراست و عطش كوهنوردان را بر طرف مي كند. از آب اين چشمه براي آبياري باغات انگور و سيب و گردوي منطقه كلنجه استفاده مي شود.

چشمه « سردو» : اين چشمه نيز در منطقه كوه گل شهر سي سخت قرار دارد.

دشتي كوچك كه در فاصله 8 كيلومتري غرب سي سخت و در دامنه رشته كوه سر به فلك كشيده دنا واقع است. در انتهاي دشتك «مِلي كشي» را مي توان ديد كه يكي ديگر از جاذبه هاي اين منطقه است. ويژگي برجسته دشتك وجود جنگل هاي آكنده از بلوط است

آبشار « ناري» : اين آبشار نيز در منطقه سي سخت واقع است. مسير دسترسي به آبشار ناري نيز از منطقه حفاظت شده دنا واقع در سي سخت و از طريق پاسگاه محيط زيست «خاريدون» است. با سه ساعت كوهپيمايي، از محل پاسگاه به آبشار زيباي ناري خواهيد رسيد. 8 كيلومتر به سمت شمال غرب شهر سي سخت واقع در دامنه كوه دنا به دشتي سرسبز  كه نمايي از چهار قله اصلي دنا به نام هاي قزل قلعه، برج آسماني، مورگل و قاش مستان را برفراز خود دارد خواهيد رسيد. دراين دشت سرسبز زيردرختان بلوط و بنه مي توان رقص علفزارها را به نظاره نشست و از ابهت وعظمت قله دنا لذت برد. قله اي كه اگرچه ازشهر سي سخت قابل مشاهده نيست اما اينجا به راحتي، ما را با دامنه ها و تپه هاي پر شيبش آشنا و نيزهمراهي مي كند. براي رسيدن به آبشار دره ناري منطقه اي زيبا بنام «بن رود» وجود دارد كه دو آبشار دره ناري و توف شاه در آن قرار دارند.اين آبشاردر 6 كيلومتري جنوب منطقه امن حفاظت شده دنا با موقعيت طبيعي ويژه و ارتفاع تقريبي 40 الي 70 متر و آب نسبتاً فراوان خصوصاً در فصل بهار منظره بسيار جالبي را پديد مي آورد.  

 

مكانهاي تفريحي سي سخت,ديدني هاي سي سخت

آبشار ناري در منطقه سي سخت واقع است و يكي از جاذبه هاي ديدني اين منطقه مياشد

 

 قلم كوه: از ديگر كوه هاي اين منطقه است كه نشاني از نيم تن شتري را بر خود دارد كه آن نيز آميخته با افسانه است. افسانه مرگ شتري كه به خاطر تنومندي اش بعد از مرگ نقشي به يادمان آن بر قلم كوه به يادگار ماند.

آبشار توف شاه: در فاصله 10 كيلومتري ارتفاعات جنوبي منطقه امن حفاظت شده دنا با فاصله 5 كيلومتري از آبشار دره ناري با موقعيت بارز و منحصر به فرد در ارتفاعات صعب العبور و با ارتفاعي قريب 100 متر در موقعيت جنوب غربي قله مورد كل دنا واقع گرديده است .

آبشار كوه گل دنا: اين منطقه زيبا در فاصله 8 كيلومتري شرق سي سخت و 44 كيلومتري مركز استان قرار دارد. دهانه گاز انبري كوه گل در ارتفاع 3500 متري از سطح دريا، نمايي بسيار زيبا دارد.

غار نول: اين غار در كوه گل در 20 كيلومتري منطقه سي سخت شهرستان دنا واقع شده است. غار نول با طول 80 متر داراي چند تالار پلكاني و انشعاب هاي مختلف بوده و از نظر زمين شناسي حائز اهميت مي باشد.

آبشار تنگه نمك: اين آبشار زيبا در فاصله 5/8 كيلومتري شرق سي سخت و در انتهاي كوه گل قرار دارد. آبشار از تنگه اي به همين نام به پائين سرازير مي شود.


منبع:tebyan.net

تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد