خانه‌ هوشمند چيست؟

وبلاگ ادیب قوچانی مطالب جذاب جالب خواندني اخبارهاي فرهنگي هنري واموزشي علمي فن اوري اينترنت موبايل سلامت اموزش اشپزي جوانان گردشگري ديني فن اوري تحصيلي اعتياد موفقيت ورزشي طب سنتي دعا خانه داري زناشويي والدين موفق اشپزي و....

خانه‌ هوشمند چيست؟

خانه‌ي هوشمند يكي از جذاب‌ترين جلوه‌هاي عصر ارتباطات است كه تعريف ثابت و درنتيجه محدوديتي ندارد ولي مي‌توان با در نظر گرفتن يك سري مشخصه‌ي كلي آن را تفسير كرد و به آن ماهيتي ملموس و قابل‌ درك داد.
 zoomit.ir - مهرداد يزداني: خانه‌ي هوشمند يكي از جذاب‌ترين جلوه‌هاي عصر ارتباطات است كه تعريف ثابت و درنتيجه محدوديتي ندارد ولي مي‌توان با در نظر گرفتن يك سري مشخصه‌ي كلي آن را تفسير كرد و به آن ماهيتي ملموس و قابل‌ درك داد.

خانه‌ هوشمند چيست؟

در يكي دو دهه‌ي گذشته صفت «هوشمند» را تقريبا در كنار همه‌چيز مي‌توان ديد كه يكي از جالب‌ترين نمونه‌هاي اين هم‌نشيني، به كار بردن آن به همراه واژه‌ي «خانه» است. يك‌خانه‌ي هوشمند هم مي‌تواند اقامتگاهي مدرن و مجهز به همه‌ي لوازم‌خانگي و تجهيزات هوشمند گران‌قيمت باشد و هم منزلي ساده كه با نوآوري و خلاقيت و به كمك ساده‌ترين امكانات موجود مي‌توان از طريق اينترنت آن را كنترل كرد.

 ويژگي عمده‌ي خانه‌ي هوشمند، قابليت اتصال است

وقتي تلفن‌هاي همراه معمولي جاي خود را به گوشي هوشمند دادند، مهم‌ترين تغيير دسترسي به قابليت اتصال بود. به‌اين‌ترتيب تجهيزات ارتباطي ساده كه مهم‌ترين كاربرد آن‌ها برقراري تماس تلفني و فرستادن پيام كوتاه به شمار مي‌آمد، به ابزارهاي چندمنظوره با قابليت اتصال به اينترنت، دريافت و ارسال ايميل و پيام اينترنتي، دانلود فايل و تعداد زيادي ويژگي ديگر اتصال محور تبديل شدند. اين حقيقت در مورد خانه‌ي هوشمند نيز صدق مي‌كند و مهم‌ترين وجه تمايز آن با خانه‌ي معمولي، قابليت اتصال است.

خانه‌ هوشمند چيست؟

چيزي كه خانه‌ي هوشمند را از خانه‌هاي معمولي متمايز مي‌كند، مجموعه‌اي از لوازم منزل و تجهيزات خانگي است كه مي‌توانند با يكديگر ارتباط برقرار كرده و تحت هدايت يك ابزار كنترلي مركزي به‌صورت هماهنگ و يكپارچه عمل كنند.

در يك خانه‌ي هوشمند، تجهيزات كنترل درجه حرارت و شرايط محيطي، لوازم كلاسيك منزل، قفل‌ها و انواع مختلف دوربين‌ها و نمايشگرها مي‌توانند به يك سيستم اتوماسيون خانگي متصل ‌شوند و به‌اين‌ترتيب كنترل همه‌ي آن‌ها از يك نقطه در داخل منزل يا هر جايي در خارج از خانه امكان‌پذير خواهد بود.

 براي برقراري قابليت اتصال الزامي براي ايجاد يك خانه‌ي هوشمند راه‌هاي گوناگوني وجود دارد. بعضي از سيستم‌هاي اختصاصي نظير Z-Wave، Zigbee، KNX و Control4 به طور خاص براي به‌كارگيري در خانه هوشمند طراحي مي‌شوند و به كاربر اجازه مي‌دهند كه با اتصال به اينترنت همه‌ي تجهيزات خانه‌ي خود را كنترل كند.

البته بعضي از اين سيستم‌ها به بلوتوث نيز مجهز هستند و براي استفاده از آن‌ها ضرورتا نيازي به اتصال به اينترنت نيست. اين سيستم‌ها هر كدام مزايا و معايب خاص خود را دارند و انتخاب از بين آن‌ها به نيازها و اولويت‌هاي شما بستگي دارد.

خانه‌ي هوشمند چه مزايايي دارد؟

برتري عمده‌ي خانه هوشمند، همان مزيتي است كه قابليت اتصال در ساير جنبه‌هاي زندگي را براي ما فراهم مي‌كند كه مي‌توان آن را به‌صورت خلاصه با واژه‌ي «راحتي» توصيف كرد. خانه‌ي هوشمند همه‌ي ويژگي‌هاي خانه‌هاي معمولي مثل تنظيم دما، روشن و خاموش كردن چراغ‌ها، گرم كردن فر و ... را دارد ولي براي دستيابي به آن‌ها تلاش به‌مراتب كمتري نياز است.

در يك‌ خانه‌ي هوشمند شما مي‌توانيد لوازم‌خانگي خود را به رعايت يك زمان‌بندي مشخص و انجام فعاليتي خاص در زمان معيني از شبانه‌روز وادار كنيد. بعضي از لوازم‌خانگي مدرن حتي مي‌توانند زمان‌بندي و روند فعاليت‌هاي شما را فرابگيرند كه به‌اين‌ترتيب حجم كارهاي روزمره ضروري براي اداره خانه به‌شدت كاهش پيدا مي‌كند.

خانه‌ هوشمند چيست؟

خانه‌ي هوشمند در كنار راحتي، بهره‌وري را نيز افزايش مي‌دهد. به‌عنوان‌مثال ترموستات Nest الگوي تنظيم دماي منزل را بر اساس نياز و سليقه‌ي شما تشخيص داده و با فراگرفتن اين الگو و در دست گرفتن كنترل تجهيزات گرمايشي و سرمايشي، مصرف انرژي خانه را كاهش بدهد. اين ابزار قادر است نبود شما در خانه را تشخيص بدهد و با به حداقل رساندن انرژي لازم براي گرم يا سرد كردن خانه صورتحساب‌هاي انرژي مصرفي را به كمترين حد ممكن برساند.

از ديگر تجهيزات مديريت بهره روي خانه‌ي هوشمند، سيستم اتوماسيون خانگي Webee است كه با بررسي و فراگرفتن نحوه‌ي استفاده‌ي كاربر از لوازم و تجهيزات خانگي هوشمند، پيشنهاداتي براي بهينه‌سازي الگوي به‌كارگيري اين وسايل و افزايش بهره‌وري ارائه مي‌كند.

چه نوعي از محصولات خانه‌ي هوشمند در دسترس است؟

در حال حاضر تعداد زيادي از محصولات قابل‌استفاده در خانه‌ي هوشمند در بازار ارائه‌ي مي‌شوند و اين انتخاب‌ها به‌سرعت در حال افزايش هستند.

محصولاتي نظير لامپ‌هاي هوشمند به همراه سيستم WeMo امكان نورپردازي خلاقانه و بسيار متنوع و منعطف را براي خانه‌ي شما فراهم مي‌كنند كه يكي از محبوب‌ترين و مطمئن‌ترين انتخاب‌ها در اين زمينه، لامپ Philips Hue است البته لامپ‌هاي هوشمند جديد Holi Smart Mood نيز به‌تدريج در حال محبوب شدن هستند.

 به‌طوركلي لامپ هوشمند با قابليت‌هايي مثل خاموش و روش شدن خودكار، زمان‌بندي يا حساس بودن به يك رويداد خاص به كاربر اجازه مي‌دهد كه نورپردازي خانه‌ي خود را برنامه‌ريزي كند يا با نصب يك اپليكيشن روي گوشي هوشمند امكان كنترل همه‌ي لامپ‌هاي خانه را فراهم مي‌كند.

خانه‌ هوشمند چيست؟

از ديگر اقلام شناخته‌شده‌تر موجود در بازار مي‌توان به تلويزيون هوشمند اشاره كرد كه با اتصال به اينترنت، دسترسي انواع محتواي موردنظر كاربر از جمله شبكه‌هاي تلويزيوني پخش زنده‌ي اينترنتي، فيلم‌هاي سينمايي، بازي‌هاي كامپيوتري و شبكه‌هاي اجتماعي را ممكن مي‌كند. امروزه تقريبا همه‌ي سازندگان لوازم‌خانگي، تلويزيون هوشمند نيز توليد مي‌كنند. انتخاب بين گزينه‌هاي موجود به سليقه‌ي شما و البته آگاهي كامل از خطرات امنيتي استفاده از تلويزيون هوشمند بستگي دارد.

خانه‌ هوشمند چيست؟

امروزه طيف وسيعي از لوازم‌خانگي هوشمند در بازار موجود است. كالاهاي هوشمند نظير يخچال، فر، آشكارساز دود و ... را تقريبا در همه جاي دنيا مي‌توان خريداري كرد. يكي از شناخته‌شده‌ترين و شايد مفيدترين لوازم‌خانگي هوشمند، قفل هوشمند است كه امكان باز و بسته كردن همه درهاي خانه و احتمالا دادن مجوز ورود موقتي به ديگران را از طريق گوشي هوشمند فراهم مي‌كند.

استفاده از اين لوازم‌خانگي به همراه هم به شما اجازه مي‌دهد كنترل بسياري از بخش‌هاي خانه‌ي خود را بسيار راحت‌تر و مؤثرتر در دست بگيريد، هرچند شايد اين كار مصرف برق شما را افزايش دهد.

هوشمند كردن خانه‌ي خود را آغاز كنيد

خانه‌ هوشمند چيست؟

بعضي از اقلام خانه هوشمند واقعا گران‌قيمت هستند ولي تعدادي از تجهيزات هوشمند ساده را مي‌توان با قيمت‌هاي كم تهيه كرد. قيمت يك پك كامل Philips Hue شامل ۳ عدد لامپ و همه‌ي تجهيزات جانبي كمتر از ۲۰۰ دلار است و يك سيستم WeMo را مي‌توان با پرداخت حدود ۶۰ دلار خريداري كرد.

خانه‌ هوشمند چيست؟

براي داشتن خانه هوشمند لزوما نياز به صرف هزينه‌هاي هنگفت نيست و با كمي ابتكار و خلاقيت مي‌توانيد خودتان تجهيزات موردنياز را بسازيد. با داشتن دانش ابتدايي در مورد سخت‌افزار و آشنايي جزئي با برنامه‌نويسي، به كمك ميكروكنترلرهاي تعاملي Arduino يا Raspberry Pi مي‌توانيد پروژه‌ي خانه هوشمند اختصاصي خود را راه‌اندازي كنيد.

 گذشته از اين هميشه با گشت‌وگذار در اينترنت و پيدا كردن فروش‌هاي ويژه، امكان خريدن لوازم‌خانگي هوشمند به قيمت كمتر وجود دارد. سخن آخر اينكه خلاقت و نوآوري هيچ محدوديتي ندارد و اگر بخواهيد قطعا مي‌توانيد.
تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد