طب سنتي و درمان سرماخوردگي

وبلاگ ادیب قوچانی مطالب جذاب جالب خواندني اخبارهاي فرهنگي هنري واموزشي علمي فن اوري اينترنت موبايل سلامت اموزش اشپزي جوانان گردشگري ديني فن اوري تحصيلي اعتياد موفقيت ورزشي طب سنتي دعا خانه داري زناشويي والدين موفق اشپزي و....

طب سنتي و درمان سرماخوردگي

طب سنتي و درمان سرماخوردگي



درمان سرماخوردگي با داروهاي گياهي

داروهاي گياهي براي گلودردهاي چركي مناسب نيستند

 

سرماخوردگي يكي از شايع‌ترين بيماري‌هاي بشر در طول زندگي است و علائمي همچون آبريزش بيني، زكام، سرفه، گلودرد و عفونت سينوس‌ها دارد. در طب سنتي، اين ‌ترشحات را كه از بيني خارج مي‌شود، زكام و‌ترشحات پشت حلق را نزله مي‌نامند. اين‌ ترشحات موادي بيماري‌زا هستند كه بايد پاك شوند و به هيچ وجه نبايد مانع خروج آنها شد.

استفاده از گياهان خلط‌آور، ضدعفوني كننده و نرم كننده سينه و ضد آبريزش بيني به اشكال مختلف، نظير جوشانده، بخور، ملين و...در گذشته بسيار مرسوم بوده است. اما هرگونه دارويي كه مانع آبريزش بيني در هنگام سرماخوردگي شود، مضر است و باعث احتباس‌ ترشحات در بدن و غليظ شدن و تبديل آنها به نزله مي‌شود كه نزله خود عامل بيماري‌هاي گوناگون مي‌باشد.

مصرف آنتي‌هيستامين
متاسفانه مصرف آنتي هيستامين و قرص سرماخوردگي و انواع قرص‌هايي كه حاوي آنتي هيستامين هستند، از آبريزش بيني جلوگيري و در عملكرد طبيعي بدن اختلال ايجاد مي‌كند. در هنگام سرماخوردگي به پشت (طاقباز) نخوابيد و نيز زير سر را با بالش بلند نگه داريد تا مانع ريختن ‌ترشحات مذكور به حلق و ريه شود.

در همان مراحل اوليه و شروع سرماخوردگي موارد زير را رعايت كنيد، غرغره كردن آب ولرم همراه با نمك يا جوش شيرين و نوشيدن فراوان مايعات گرم، استفاده از بخورهاي گياهي، استراحت و پوشش مناسب.

 استفاده از جوشانده‌ها
 براي زكامي كه در فصل زمستان روي مي دهد، جوشانده اي مركب از گياه زوفا، شيرين بيان و انجير (به ميزان مساوي) تهيه و سپس صاف كنيد و با كمي‌ ترنجبين شيرين كرده و روزي دو ليوان بنوشيد. خوردن آش جو يا ماش با اسفناج، كدو، گشنيز، و چغندر نيز مناسب است. مي‌توانيد به عنوان غذا، حريره‌اي با سبوس گندم، مغز بادام و عسل درست كرده و ميل كنيد. همچنين به جاي آب از شربت گرم عسل و گلاب استفاده كنيد.

 فوايد عسل در درمان سرماخوردگي
اگر مي‌خواهيد كمتر سرما بخوريد، هر روز صبح سه لقمه عسل با موم بخوريد (طب الرضا)؛ چرا كه آنتي‌اكسيدان فراواني در موم عسل وجود دارد. و پژوهش‌هاي جديد نشان داده است كه با گرفتن موم از عسل، بسياري از خواص سودمند آن كاهش مي‌يابد. مقداري سياهدانه را در سركه خيسانده بعد آنرا مثل اسفند دود كنيد و دود آن را استنشاق كنيد.

,درمان سرماخوردگي با داروهاي گياهي

مصرف چاي بابونه در فصل زمستان قدرت سيستم ايمني را افزايش مي‌دهد

 
مصرف چاي پونه و بابونه
مصرف مداوم چاي پونه و چاي بابونه در فصل زمستان قدرت سيستم ايمني را افزايش مي‌دهد. حتي براي بخور دادن مي‌توانيد بابونه، بومادران، آويشن و شويد را بجوشانيد و استفاده كنيد. چوب ميخك هم يك بخور فوق‌العاده است، زيرا بسيار معطر است و باعث باز شدن مجاري تنفسي مي‌شود. مصرف بلغورنيز بسيار مفيد است؛ به اين صورت كه حدود دو پيمانه بلغور را با حدود يك كيلو پياز و آب روي شعله ملايم حرارت دهيد تا كاملاً لعاب دهد و پيازها درآن حل شود و اين معجون حتي براي كاهش ابتلا به سرماخوردگي نيز مفيد است.

سيستم دفاعي بدن
در زمان سرماخوردگي، سيستم دفاعي بدن ضعيف و در نتيجه قدرت مقابله با بيماري كم مي‌شود. روغن سروكوهي  يا ارس متابوليسم بدن را تحريك و سيستم ايمني را تقويت مي‌كند. فراموش نكنيد كه مصرف داروهاي شيميايي بدون تجويز پزشك و به ميزان زياد، سيستم ايمني بدن را ضعيف مي‌كند، پس بهتر است همراه درمان دارويي، روش‌هايي براي ارتقا سيستم ايمني بدن نيز به كار ببنديد.

نكته مهم اينكه داروهاي گياهي براي گلودردهاي چركي مناسب نيستند (با توجه به طولاني بودن دوره‌هاي اثرگذاري) و طبق نظر پزشك درمان بايد صورت بگيرد. اما تقويت بدن همواره و هميشه مورد توجه طب قديم و طب جديد بوده و هست. 

 

منبع:

تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد