چگونه قليان كشيدن را ترك كنيم؟

وبلاگ ادیب قوچانی مطالب جذاب جالب خواندني اخبارهاي فرهنگي هنري واموزشي علمي فن اوري اينترنت موبايل سلامت اموزش اشپزي جوانان گردشگري ديني فن اوري تحصيلي اعتياد موفقيت ورزشي طب سنتي دعا خانه داري زناشويي والدين موفق اشپزي و....

چگونه قليان كشيدن را ترك كنيم؟

چگونه قليان كشيدن را ترك كنيم؟



قليان,راههاي ترك قليان,عوارض قليان كشيدن

چگونه قليان كشيدن را ترك كنيم؟/راههاي ترك قليان
اگر شما قلياني قهاري نيستيد و تنها روزي چند بار قليان مي كشيد، مطمئن باشيد كه ترك قليان راحت و بدون دردسري خواهيد داشت. براي ترك قليان تنها نياز به تحولي روحي و رواني داريد تا خود را وادار به شروع ترك كنيد.


مي توانيد پس از ترك قليان، مزه غذاها را بهتر درك كنيد، زندگي را شفاف ببينيد و از وقت و پول خود بهتر استفاده كنيد. با ترك قليان، قلياني نشدن فرزندانتان را تا حد زيادي تضمين مي كنيد و بالاخره اينكه زود نمي ميريد و كودكان و همسرتان به جاي از دست دادن شما، فردي مصمم، با اعتماد به نفس بالا و شجاع را به عنوان يار و پشتوانه خود، خواهند داشت.
با ترك قليان بوي بد دهان، سرفه، تنگي نفس، سردرد، دندان هاي زرد و كثيف، پوست تيره و چروكيده با شما خداحافظي مي كنند.


پيش از ترك قليان چه كنيم؟
۱-پيش از ترك كامل قليان، سعي كنيد مكان هايي را به عنوان مكان هاي ممنوعه براي استعمال قليان قلمداد كنيد، سپس در اين مكان ها مثلاً منزل، محل كار و يا اماكن عمومي، به هيچ عنوان قليان نكشيد. همسر و فرزندان فرد قلياني، افراد بسيار مناسبي براي كمك به ترك هستند.
استفاده از اين دو اهرم، هنگام ترك قليان، بسيار كمك كننده و مفيد است. اولين فكري كه به ذهن افراد قلياني خطور مي كند، اين است كه چرا بايد قليان را ترك كنم؟ دلايل شما براي ترك قليان نقش مهمي را در ادامه روند ترك، برعهده دارند. در جواب بايد گفت با ترك قليان خطر عوارض قليان به تدريج از شما فاصله گرفته و شما شخصيتي مقبول و معقول در ميان اطرافيان خود به دست خواهيدآورد.


۲- براي ترك قليان بايد ايجاد انگيزه كرد. انگيزه يعني تلاش براي رسيدن فرد قلياني به اينكه خود بخواهد نه ديگران،. به عبارت ديگر اطرافيان تنها مي توانند در ايجاد انگيزه، كمك كننده باشند و اين خود فرد است كه بايد انگيزه را در خود ايجاد كند.


۳- ليستي از معايب و فوايد قليان را تهيه كنيد. آن را منصفانه بخوانيد. با توجه به كليه جزييات، اگر تمايل به ترك قليان پيدا كرديد، آن را عقب نيندازيد و حتماً شروع كنيد.
۴- زمان و نوع كاري را كه با آن قليان مي كشيد، مشخص كنيد و به دلايل قليان كشي خود در آن زمان، و احساسي كه بعد از مصرف قليان داشته ايد، فكر كنيد.


۵- در پايان هر روز، الگوي قليان كشيدن خود را مرور كرده ببينيد كه چه چيزي شما را وادار به قليان كشيدن مي كند؟ كار سخت؟ عصبانيت؟ كسالت؟ تفريح و تفنن؟ بي كاري و يا موقعيت هاي خاص ديگر؟ بعد از شناخت آن، روش هاي ديگري را براي رو به رو شدن با احساسات و شرايط خود جستجو كنيد.

 

طلب ياري از دوستان
درترك قليان، از دوستان خود ياري بطلبيد. درست مانند هنگامي كه كار يا مشكلي داريد و از دوستان خود كمك مي خواهيد، در اين زمينه هم از دوستان خود طلب ياري كنيد زيرا وقتي بار مسووليت كاري را با دوستان تقسيم مي كنيد، راحت تر مشكل حل مي شود. اگر هم زمان با دوستي ديگر ترك مي كنيد، به تقويت انگيزه خود كمك كنيد، يكديگر را درك كرده و در لحظات سخت با يكديگر هم صحبتي و همفكري كنيد. با نقل وانتقال تجربيات خود و ديگران به يكديگر، در راه ترك قليان قدم هاي محكم و موثري برداريد.

 

قليان,راههاي ترك قليان,عوارض قليان كشيدن

 

ترك قليان را آسان نگيريد
همان گونه گه گفته شد، ترك قليان را نبايد ساده و سهل پنداشت. برعكس تصور عام كه بر اين عقيده اند كه با مشكل دانستن يك كار، تمايل فرد به انجام آن كار كمتر مي شود و از ترس سختي آن كار، تن به آن نمي دهد، بايد گفت كه اگر اطرافيان فرد و خود فرد اين كار را بزرگ بدانند، هم با آمادگي بيشتري پيش مي روند و هم براي انجام كار بزرگ تر تشويق شده و از اعتماد به نفس فزاينده اي برخوردار مي شوند.


چه بسا با ادامه روند ترك قليان و علم به اينكه اين كار بزرگ را انجام داده اند، اعتماد به نفس بالا و بالاتري پيدا كرده و در نتيجه قدم هاي بعدي را موثرتر بر مي دارند. اين موضوع سبب مي شود كه اگر يك بار موفق نشدند، نااميد نگردند و باز هم دلگرم باشند چرا كه حتي تلاش براي انجام كاري سخت و مقاومت نسبي در برابر آن، خود نوعي پيروزي است. مانند مساوي با شكست در مسابقات با گل كمتر، در مقابل حريفي قدرتمند.


يك سوال
دراينجا اين سوال پيش مي آيد كه چرا شروع ترك قليان سخت است؟ اصولاً انسان ها از هر تغييري در زندگي خود هراسان هستند چرا كه هر تغييري، انرژي و وقت آنان را به طور مضاعف گرفته و نياز به تلاش و حركتي فزاينده را بيشتر مي كند، پس انسان ها از هرگونه تغييري در ابتدا گريزان اند. اين اصل در همه اجزاي دنيا حكم فرماست بنابراين عيب محسوب نمي شود. چه بسا ماشيني كه در حال هل دادن آن هستيم،در چند ثانيه اول حركت، انرژي و وقت بيشتري را مي طلبد.


به عبارت ديگر هر حركت و تغييري در ابتدا سخت و انرژي گير است. با اين شناخت، بهتر و با اعتماد به نفس بيشتري جلو مي رويم. از خطاها و كندي ابتدايي حركت خود دلسرد نمي شويم بلكه با گذشت هر لحظه، اين اميد را تقويت مي كنيم كه هر لحظه از لحظه قبل آسان تر خواهد بود و با اين اميد پيش مي رويم.


حقايق را نمي شود كتمان كرد
پيش نياز ترك قليان اين است كه ابتدا با خود صادق بوده متعهد و آماده براي تلاشي مضاعف باشيد. شما قليان را ترك مي كنيد؛ چون قاطعانه معتقديد قليان كشنده و مرگبار است. اگر تزلزلي در اين فكر به وجود آيد و مجدد وسوسه شويد كه قليان بكشيد، در رخداد اين حقيقت هيچ گونه خللي ايجاد نشده و اين اتفاق، يعني مرگ ناگهاني در اثر قليان، حتي با يك قليان نيز مي تواند به وقوع بپيوندد.
منبع : delgarm.com

تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد